فراخوان مناقصه ترمینال ۲۲ میلیون نفری امام خمینی (ره)به‌زودی اعلام می‌شود

بیم و امید ‌ها در توسعه فرودگاه امام خمینی فراخوان مناقصه ترمینال ۲۲ میلیون نفری امام خمینی (ره)به‌زودی اعلام می‌شود راه و شهرسازی- پس از روی کار آمدن دولت یازدهم وبا امضای قراردادهای خرید هواپیما و نیز توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، امیدها رونق گرفت تا صنعت هوایی ما پس از سال‌ها جان بگیرد. بدون […]

بیم و امید ‌ها در توسعه فرودگاه امام خمینی

فراخوان مناقصه ترمینال ۲۲ میلیون نفری امام خمینی (ره)به‌زودی اعلام می‌شود

راه و شهرسازی- پس از روی کار آمدن دولت یازدهم وبا امضای قراردادهای خرید هواپیما و نیز توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)، امیدها رونق گرفت تا صنعت هوایی ما پس از سال‌ها جان بگیرد. بدون شک، فرودگاه امام خمینی از ظرفیت‌‌های بالایی در سطح منطقه برای تبدیل ایران به هاب منطقه برخوردار است. پیمانکاران فرانسوی‌ قرارومدارهایی را برای نقش‌آفرینی در توسعه آن گذاشته بودند اما گویا تا تحقق وعده‌ها راه درازی باقی مانده است.

ساخت ترمینال سلام به‌عنوان یکی از وعده‌های آخوندی در پیشرفت ۴۰ درصدی در جا می‌زند. قرار بود این پروژه تابستان ۹۵ به اتمام برسد، اما خرداد گذشته متوقف شد و با وجود امضای قراردادهایی در اواخر پارسال، خبر‌ها حکایت از تداوم توقف این پروژه دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ترمینال سلام فرودگاه امام (ره) بخشی از بی‌شمار پروژه‌هایی است که وزیر راه و شهرسازی وعده تکمیل آن را در دولت یازدهم داد. طرحی که تقریباً یکماه قبل از وعده وزیر راه یعنی خردادماه ۹۵ کار ساخت پروژه مذکور متوقف شد. با وجود تکذیب مسؤولان و مدیران فرودگاه امام و تأکید آنها بر متوقف نشدن ساخت ترمینال سلام، سوم مردادماه سال گذشته تابلوی روزشمار افتتاح، منفی شد.

وزیر راه خرداد سال ۹۴ در بازدید از ترمینال سلام با اشاره به این‌که کار اجرایی ترمینال زیارتی سلام از ۶۷ روز پیش آغاز شده و حدود ۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفته بود: این پروژه طی ۱۴ ماه آینده ـاوایل تیرماه سال ۹۵- خبر داده بود.

این در حالی بود که آخوندی، وزیر راه حدود یک‌سال بعد یعنی اواخر خرداد ماه سال ۹۵ در صحن علنی مجلس با بیان این‌که قرار بود ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) به ۵۰ میلیون نفر مسافر برسد، گفته بود: در حال حاضر این فرودگاه تنها ۶ میلیون مسافر دارد اما خوشبختانه برنامه توسعه این فرودگاه را در دست اقدام داریم به همین منظور ترمینال سلام طی سال جاری افتتاح می‌شود و افزایش ۸۰ درصدی این فرودگاه از دیگر برنامه‌های در دست اقدام است.

وی با اشاره به این‌که به‌زودی مناقصه ترمینال ۲۲ میلیون نفری امام خمینی اعلام می‌شود ابراز امیدواری کرد برنامه افزایش ظرفیت این فرودگاه به ۳۰ میلیون مسافر طی ۴ سال آینده عملیاتی شود.

اما یک روز بعد، فتح‌اللهی، نایب‌رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان این‌که گزارش آخوندی در صحن علنی مجلس خلاف واقع بود گفته است: پروژه‌های احداث ترمینال زیارتی سلام، اپرون (پارکینگ هواپیما)، راه‌های دسترسی اپرون ترمینال سلام، پل هواپیما رو، باند جنوبی، بهسازی باند شمالی، توسعه پارکینگ۳، رستوران و پیر شرقی و غربی و پروژه شهرک فرودگاهی در حال حاضر تعطیل شده است.

وی با تأکید بر این‌که در پروژه ترمینال سلام تا بهمن پارسال حدود ۵۰۰ نفر فعالیت می‌کردند اما اکنون کارگران تعدیل شده‌اند، افزود: مقرر بود از سال گذشته بخش خصوصی وارد عمل شده و کار‌ها رونق بگیرد، اما هنوز خبری نیست و بدهی سنگین کارفرمایان به پیمانکاران همچنان باقی است. نبود بودجه برای پرداخت طلب پیمانکار از طرف مجری طرح و نیاز مالی برای خرید مصالح و اقلام مورد نیاز دلیل تعطیلی این پروژه‌ها هستند.

در ادامه، محمودنویدی، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) از تکمیل این پروژه تا آخر سال ۹۵ خبر داد و گفت: سال گذشته رقمی حدود ۷۰میلیارد تومان بودجه دولتی داشتیم که تنها ۲۰ میلیارد آن محقق شد، گفت: امسال هم ۲۸میلیارد محقق شد که قطعاً کفاف پیمانکار‌ را نمی‌دهد.

وی با توضیح این‌که سال گذشته تمهید شده بود که بخشی از سرمایه شرکت شهر فرودگاهی به صورت نقدی خرج توسعه پروژه شود، تصریح کرد: برهمین اساس از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه (۵۰۰میلیارد نقد و ۵۰۰ میلیارد زمین) به ما تعلق گرفت و در نهایت قرار شد ۲۰۰ میلیارد تومان از این رقم را سال گذشته و ۳۰۰ میلیارد آن را هم امسال به ما بدهند.

وی ادامه داد: پس از تزریق نیمی از این بودجه، ابتدا پروژه فعال بود، به‌طوری که از خرداد سال گذشته تا بهمن ۹۴ کاری دوساله انجام شد و پیشرفت خیلی خوبی هم داشت. اما از ابتدای امسال با کمبود اعتبارات و منابع مواجه شدیم و از آنجا که منابع مالی محدود ما نیز نمی‌توانست به این بخش تزریق شود سرعت کار کمی کند شد.

وی با اعلام این‌که منابع فعلی فرودگاه خرج عملیاتی چون باند جنوبی، گسترش فضای ترمینال فعلی، اعمال تغییراتی از قبیل نصب آسانسور و گسترش فضای تجاری می‌شود، گفت: با این حال هیچ گاه اجازه توقف پروژه سلام را نداده‌ایم.

مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان این‌که بخشی از پروژه باند جنوبی به دلیل بازنگری در‌ نقشه این پروژه متوقف شده است، گفت: کل پولی که برای ‌تکمیل ترمینال سلام لازم داریم ۱۲۰ میلیارد است این درحالی‌ست که با افتتاح این ترمینال بین ۳ تا ۵ میلیون مسافر‌ به صورت سالانه جذب و افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

اواخر سال گذشته پس از ماه‌های توقف ساخت ترمینال سلام، سرانجام قراردادهایی برای آغاز دوباره پروسه ساخت این طرح امضا و مبالغی نیز به پیمانکاران پرداخت شد. اما با این حال خبر‌ها حاکی از آن است که بر خلاف ادعای برخی مسؤولان فرودگاه امام، طی ۴۵ روز سپری شده از سال جدید اتفاق امیدوارکننده برای پروژه ترمینال سلام نیفتاده و این طرح همچنان متوقف است. با این تفاسیر، وزیر راه دولت دوازدهم افتخار افتتاح ترمینال سلام را به دست خواهد آورد و روبان را قیچی می‌کند.

لغو قرارداد پیمانکار فرانسوی برای ساخت ترمینال فرودگاه امام(ره)

همچنین قرارداد مقدماتی که سال گذشته از سوی پیمانکار فرانسوی Bouygues برای ساخت و اداره یک ترمینال جدید در فرودگاه امام خمینی تهران امضا شده بود، لغو شده است.

تفاهمنامه‌ای که قرارداد ساخت ترمینال را به این گروه ساخت و ساز فرانسوی داده بود، در ژانویه سال ۲۰۱۶ امضا شده بود.

پیش از این پایگاه آنلاین روزنامه «لالِتر دو لِکسپانسیون» گزارش کرده بود که مشکلات شرکت Bouygues برای دریافت حمایت مالی از بانک‌های بین‌المللی که همچنان نگرانی تحریم‌های آمریکا هستند، مانع اجرای این پروژه شده است.

سخنگوی شرکت Bouygues اعلام کرد این تفاهمنامه اکنون باطل است اما همچنان مذاکراتی با مقامات ایرانی در جریان است.

شرکت «ائروپورت دو پاریس» که ابتدا شریک Bouygues برای پروژه ساخت ترمینال فرودگاه تهران بود، در فوریه اعلام کرد دیگر در این پروژه مشارکت نمی‌کند.

براساس گزارش رویترز، شرکت Vinci فرانسه نیز در ژانویه سال میلادی گذشته قراردادی را برای توسعه فرودگاه‌های مشهد و اصفهان که دومین و پنجمین هاب ایران هستند، امضا کرد و مذاکرات این شرکت با مقامات ایرانی همچنان ادامه دارد.

 

ایران همچنان بازار بزرگی برای شرکت‌های ساخت‌وساز به شمار می‌رود.