خیانت با واردات کک و عدم رعایت ایمنی ؛علل فاجعه «زمستان یورت»!؟

مناقصه مزایده بررسی کرد  خیانت با واردات کک و عدم رعایت ایمنی ؛علل فاجعه «زمستان یورت»!؟  گروه معدن و زمین – حادثه فاجعه‌بار معدن «زمستان یورت» استان گلستان، باید تلنگری برای مسؤولان و متصدیان اقتصادی کشور باشد. خطراتی ازاین‌دست همیشه فعالان اقتصادی را تهدید می‌کند و باید از آنها حمایت کرد. هر کس که با […]

مناقصه مزایده بررسی کرد

 خیانت با واردات کک و عدم رعایت ایمنی ؛علل فاجعه «زمستان یورت»!؟

 گروه معدن و زمین حادثه فاجعه‌بار معدن «زمستان یورت» استان گلستان، باید تلنگری برای مسؤولان و متصدیان اقتصادی کشور باشد. خطراتی ازاین‌دست همیشه فعالان اقتصادی را تهدید می‌کند و باید از آنها حمایت کرد. هر کس که با سرمایه و کار و جانش وارد صنعت شده آسیب‌پذیر است.

 به گزارش مناقصه‌مزایده، محمدرضا بهرامن، رییس خانه معدن ضمن ابزار تأسف از بروز حادثه در معدن زغال‌سنگ استان گلستان گفت: این حادثه آثار نامطلوب اقتصادی و عواقب جانکاه انسانی برای بخش معدن کشور بر جای گذاشته است و معدنی‌‌ها هرگز این حادثه را فراموش نمی‌کنند.

رییس خانه معدن گفت: دو مسأله عدم دقت نیروی انسانی و تجهیزات غیراستاندارد باعث بروز چنین حوادثی می‌شود. گاز به‌طور طبیعی در معادن زغال‌سنگ متصاعد می‌شود که باید تخلیه شود. وقتی سطح گاز در معادن زغال‌سنگ از حد استاندارد خارج شود، عامل نیروی انسانی، نقش تعیین‌کننده‌ای در پیشگیری از وقوع حادثه‌ ایفا می‌کند. انفجار معدن زغال‌سنگ در عمق ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ متری به دلیل استفاده از تجهیزات غیراستاندارد توسط نیروی انسانی رخ ‌داده است.

بهرامن گفت: کشته‌های این حادثه کارگران بخش خدمات و مشغول در بیرون معدن بودند که بعد از وقوع انفجار از روی حس نوع‌دوستی و علاقه‌ای که برای نجات کارگران دیگر و دوستانشان داشتند، بدون توجه به مسایل ایمنی به کمک رفتند و دچار خفگی شدند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به حضور رییس خانه معدن استان گلستان در اولین لحظات حادثه در کنار وزیر صنعت و وزیر کار گفت: لحظه‌به‌لحظه مسایل این حادثه را دنبال می‌کنیم و برای جلوگیری از شایعات در رسانه‌های تخصصی معدن اخبار واقعی را براساس مستندات منتشر می‌کنیم.

بهرامن ادامه داد: این حادثه نه‌تنها برای خانواده‌هایی که منتظر عزیزانشان هستند بلکه برای کل بخش معدن فراموش‌شدنی نیست. این حادثه باید تلنگری برای مسؤولان و متصدیان اقتصادی کشور باشد. خطراتی ازاین‌دست همیشه فعالان اقتصادی را تهدید می‌کند و باید از آنها حمایت کرد. هر کس که با سرمایه و کار و جانش وارد صنعت شده آسیب‌پذیر است. باید به این بخش نگاه واقع‌بینانه داشت. بخش تولید کشور تنها بخشی برای ثروت‌آفرینی نیست بلکه باید به آن نگاه حمایتی داشت.

رییس خانه معدن با اشاره به این‌که یک سال و نیم پیش حادثه‌ای مشابه را در طبس شاهد بودیم، گفت: سال گذشته در معادن زغال‌سنگ ترکیه، چین و آمریکا هم حوادث مشابهی رخ‌داده بود.

بیش‌تر تجهیزات معادن زغال‌سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند

رییس خانه معدن ایران در ادامه گفت: بیش‌تر تجهیزات و ماشین‌آلات به‌کار رفته در معادن زغال‌سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند و کاربرد خود را از دست داده‌اند.

 محمد رضا بهرامن اضافه کرد: ماشین‌آلات معادن زغال‌سنگ با کم‌ترین بهره‌وری مشغول فعالیت هستند و علاوه بر این‌که موجب اتلاف وقت و توان نیروی انسانی مجرب و متخصص کشور می‌شود، بهره‌وری معادن زغال‌سنگ را به شدت می‌کاهد.

رییس خانه معدن ایران گفت: این روز‌ها بیم آن را دارم که دوباره تماسی از مناطق کرمان و یا شاهرود دریافت کنم و خبر بدی درباره مرگ هموطنانم بشنوم.

بهرامن افزود: در گزارشی که چندی پیش از طرف کمیته زغال‌سنگ خانه معدن منتشر شد، همکاران بنده به این نکته اشاره کردند که وضعیت ایمنی معادن زغال‌سنگ کشور تا چه اندازه پایین بوده و از استانداردهای مرسوم خارج است.

وی اضافه کرد: با کمال تأسف اعضای کمیته زغال خانه معدن ایران به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن زغال‌سنگ کشور در بد‌ترین حالت خود قرار گرفته است؛ به‌طوری که بیم آن می‌رود هر لحظه اتفاق ناخوشایندی در این معادن رخ دهد و جامعه معدنی کشور را عزادار کند.

رییس خانه معدن ایران گفت: هر حادثه‌ای که در معادن زغال کشور اتفاق بیفتد، برابر است با به خطر افتادن جان ده‌ها کارگر و تکنسین و مهندس از یک سو و از بین رفتن سرمایه‌های دولت و بخش خصوصی از یک سوی دیگر که شاید هیچ‌وقت نتوان تلفات ناشی از این حوادث را جبران کرد و زخم آن تا ابد در تن نیرومند بخش معدن کشور باقی بماند.

بهرامن با تأکید بر فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلان معادن زغال‌سنگ افزود: از طرف دیگر، تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه‌های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره‌های معادن به شدت ناکارا هستند و هر لحظه بیم آن می‌رود که با انفجاری مهیب و یا ریزش سقف و دیواره‌ها، عده‌ای از کارکنان معدن در این انفجار‌ها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک قرار گیرند.

رییس خانه معدن ایران گفت: براساس آمار وزارت صنعت، هم اکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر در معادن زغال کشور مشغول به‌کار هستند که باید سالانه ۲٫۵ میلیون تن کنسانتره زغال مورد نیاز برای شرکت ذوب آهن اصفهان را به تولید برسانند. از طرف دیگر با توجه به افزایش ظرفیت این شرکت و طراحی شرکت‌های دیگر فولاد به روش کوره بلند پیش‌بینی می‌شود که نیاز کشور به زغال‌سنگ از گذشته بیش‌تر شود که لازمه آن سرمایه‌گذاری در معادن زغال کشور است.

وی پیشنهاد کرد سیاست‌گذاران معدنی کشور به منظور تولید این ماده معدنی با کم‌ترین حوادث و بالا‌ترین بهره‌وری برای تجهیز و نوسازی معادن زغال‌سنگ اقدامات لازم را به عمل آورند و با زنده کردن مطالبات شرکت‌های زغال‌سنگ این امکان در اختیار آنها قرار گیرد تا فعالیت‌های اکتشافی خود را گسترش داده و سطح استخراج خود را بالا ببرد.

بهرامن گفت: ما در خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدن کاری زغال‌سنگ به وزارت صنعت ارایه کرده‌ایم و منتظریم تا ببینیم که سیاست‌گذاران معدنی کشور تا چه اندازه قادرند معادن زغال‌سنگ ایران را به خانه امن صنعت معدن‌کاری تبدیل کرده و آن را به محلی برای تولید مؤثر در رشد اقتصادی کشور تبدیل کنند.

معادن زغال‌سنگ ضعیف‌‌ترین در ایمنی

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایمنی در معادن چه در دنیا و چه در ایران، جزو موضوعاتی خاص و ویژه محسوب می‌شود. به همین دلیل در بخش معدن کشور نیز باید با یک دیدگاه ویژه برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و در صورت استفاده نکردن از امکانات لازم باید منتظر حوادث مختلف در بخش معدن باشیم.

بهرامن اضافه کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش معدن جزو نکاتی است که می‌تواند در کاهش حوادث بخش معدن مؤثر واقع شود. نبود سرمایه‌گذاری کافی در معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ منجر به حوادثی در این معادن شده است. حادثه معدن زغال‌سنگ البرزشرقی نیز جزو حوادثی است که نشان می‌دهد نگاه ما در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن باید تغییر کند. البته تنها با افزایش سرمایه‌گذاری در معادن نمی‌توان شاهد کاهش حوادث بود؛ بلکه عامل مهم دیگری به نام آموزش در این میان می‌تواند در کاهش وقوع این حوادث مؤثر واقع شود.

نایب‌رییس خانه معدن ایران گفت: استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند در کاهش حوادث اثرگذار باشد، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که آموزش نباشد، امکان استفاده کارگران از تجهیزات جدید برای کاهش حوادث معدنی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با نگاه توسعه‌ای در این بخش باید در زمینه آموزش نیز ورود پیدا کند تا با استفاده از آموزش میزان حوادث رخ داده در بخش معدن را کاهش دهد.

بهرامن تأکید کرد: خانه معدن ایران نیز در کنار ایمیدرو خود را در موضوع آموزش مسؤول می‌داند. متأسفانه بیش‌تر حوادث سال ۹۳ در بخش معدن مربوط به معادن زغال‌سنگ بوده و این موضوع نشان می‌دهد این بخش بیش از سایر بخش‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری برای امکانات ایمنی و توسعه آموزش است.

معدن زغال‌سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله ۹۰ کیلومتری شرق گرگان مرکز گلستان روز چهارشنبه هفته گذشته بر اثر افزایش گاز متان داخل آن، منفجر شد. معدن زمستان یورت در منطقه‌ای به همین نام در جنوب‌شرق شهر آزادشهر قرار دارد.

سوءمدیریت در رعایت نکات ایمنی علت وقوع حادثه معدن آزادشهر

در همین زمینه نادر قاضی‌پور، نایب‌رییس فراکسیون کارگری مجلس سوءمدیریت و بی‌توجهی دولت به رعایت نکات ایمنی را علت وقوع حادثه معدن آزادشهر دانست.

قاضی‌پور با ابراز تأسف از جان باختن تعدادی از کارگران کشور در حادثه معدن آزادشهر با بیان این‌که ده‌ها کارگر به دلیل بی‌کفایتی و سوءمدیریت، جان خود را از دست دادند، گفت: در کشور شیلی ۳۳ کارگر در عمق ۷۰۰ متری زمین دفن شدند و بعد از ۶۹ روز نجات پیدا کردند اما کارگران معدن آزادشهر به دلیل سوءمدیریت و بی‌توجهی به نکات ایمنی، جان خود را از دست دادند بدون این‌که هیچ فردی این حادثه را بر عهده بگیرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که انتظار داشتیم دولت به مناسبت درگذشت کارگران معدن آزادشهر عزای عمومی اعلام کند، گفت: سزاوار بود وزیر صنعت، معدن و تجارت در این حادثه واکنشی نشان داده و یا استعفا دهد.

قاضی‌پور با بیان این‌که کارگران چرخ اقتصاد کشور را می‌چرخانند، تصریح کرد: علت حادثه معدن آزادشهر باید هر چه سریع‌تر بررسی و مقصران این حادثه شناسایی و مجازات شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که فراکسیون کارگری مجلس به صورت جدی پیگیر حادثه آزادشهر خواهد بود و اجازه نمی‌دهد حق کارگران پایمال و تضییع شود، تصریح کرد: به صورت جدی نیاز است در معادن از پیشرفته‌‌ترین امکانات و تجهیزات استفاده شود تا و از وقوع خطرات احتمالی پیشگیری شود.

نایب ‌رییس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که تمامی کارگران باید از بیمه تأمین اجتماعی برخوردار شوند، گفت: کار در معدن بسیار سخت و طاقت‌فرسا است بنابراین نیاز است کارگران تحت آموزش‌های طولانی مدت قرار گرفته و بیمه و بهبود معیشت آنها مورد توجه قرار گیرد.

اجرای قوانین سلامت و ایمنی (HSE) و استفاده از تکنولوژی‌های روز را عامل پیشگیرانه معدنی

همچنین قدیر قیافه، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن اجرای قوانین سلامت و ایمنی (HSE) و استفاده از تکنولوژی‌های روز را عامل پیش گیرانه اتفاقاتی همچون انفجار معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزادشهر دانست.

قیافه، با بیان این که معادن زغال‌سنگ از جمله معادن پر خطر هستند گفت: معمولاً معادن زغال‌سنگ زیر سطحی بوده و در آنها گاز متان منتشر می‌شود که به خودی خود حادثه زا هستند و باید اقدامات پیشگیرانه و ایمنی در آنها به دقت و با شدت اجرا و پیگیری شوند، به‌طوری که معمولاً در این معادن تمام وسایل ویژگی‌های خاص خود را دارند، یعنی از لامپ‌ها گرفته تا سیم‌های برق و هواکش‌ها همگی طوری طراحی می‌شوند که کم‌ترین میزان الکتریسیته را تولید کنند.

وی ادامه داد: اگر در معادن قوانین HSE به خوبی اجرا شود، مسؤولان و متخصصان این بخش حضور جدی و سختگیرانه در محیط معدن داشته باشند و این قوانین متعهدانه از سوی کارگران رعایت شود، تا حدود زیادی از چنین حوادث تلخی جلوگیری می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن در ادامه با بیان این که امروز باید برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به سمت استفاده از به‌روز‌ترین تکنولوژی‌ها و تکنیک‌های استخراج رفت، عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های روز و تکنیک‌هایی که ریسک کار در محیط معادن را کاهش می‌دهد اجتناب‌ناپذیر و امری لازم است و می‌تواند علاوه بر حفظ ایمنی، به میزان خوبی بازده فعالیت معدنی و بهره‌وری استخراج را بالا ببرد.

این فعال معدنی با اظهار تأسف نسبت به وقوع این فاجعه انسانی در آزاد شهر گفت: بخش معدن و معادن زغال‌سنگ، به ویژه در مناطق شمالی، با توجه به عدم پرداخت طلب‌هایشان توسط کارخانه‌های مصرف‌کننده با مشکلات مالی روبه‌رو هستند. براساس ادعاهای غیررسمی تعدادی از کارگران این معدن نیز بیمه نبوده‌اند که در صورت صحت این ادعا، این امر ابداً در شأن صاحبان کسب و کار معدن و جامعه معدنی کشور نیست.

وی در تشریح علت حادثه یادآور شد: بر اساس دستورالعمل‌های معادن زغال‌سنگ استفاده از استارتر برقی لوکوموتیو، در داخل تونل به دلیل احتمال وجود گاز و نیز وجود گرد زغال ممنوع است اما در این حادثه برای روشن کردن لوکوموتیو داخل تونل، به جای استفاده از استارتر هوای فشرده از استارتر برقی استفاده شده که منجر به انفجار شده است.

وی در پایان با آرزوی تکرار نشدن چنین حوادثی، فاجعه انسانی در آزاد شهر را به جامعه معدنی و خانواده معدنچیان متوفی تسلیت گفت.

حمایت‌های لازم از صنعت زغال کشور انجام نمی‌شود

این در حالی است که محمدرضاپورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن انتقاد شدید از وزیر صنعت و معدن و وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بابت عدم حمایت‌های لازم از صنعت زغال کشور ادامه داد: براساس جلسات مستمر انجام شده با وزیر صنعت مقرر شد بود طی سال‌های گذشته موضوع بسته حمایتی از صنعت زغال کشور مانند افزایش قیمت زغال‌سنگ، جلوگیری از واردات غیرقانونی کک به کشور برای تقویت بنیه مالی شرکت‌های فعال در این صنعت انجام شود تا براساس افزایش درآمد این شرکت شاهد تحول افزایش ضریب امنیتی و رفاهی در این معادن باشیم.

وی گفت: علی‌رغم همه پیگیری‌ها به دلیل ضعف مفرط در وزارت صنعت معدن موضوع افزایش قیمت بعد از گذشت یک‌سال هنوز عملیاتی نشده است و رانت چند صد میلیاردی از طرف کارگران مظلوم صنعت زغال کشور به سمت شرکت‌های فولادی واریز می‌شود و نتیجه کاهش درآمد و عدم توان این شرکت‌ها در افزایش درآمد و افزایش ایمنی معادن است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وزیر صنعت معدن با چه توجیهی برای ابراز همدردی در محل وقوع حادثه پیدا می‌کند در حالی که در طول سال‌های اخیر مجوز چندین میلیارد دلار واردات کک را به داخل کشور علی‌الرغم حجم تولید بالای داخل کشور به دلالان این کالا ارایه کرده است آیا این مجوز به جز کاهش درآمدهای شرکت‌های زغال‌سنگ کشور و عدم امکان ارتقای وضعیت ایمنی آنها است؟

نماینده مردم کرمان و راور که حوزه انتخابیه او یکی از قطب‌های تولید زغال‌سنگ در کشور است، افزود: اگر این شرکت‌ها افزایش درآمد کافی نداشته باشند، چگونه می‌توانند ایمنی کامل را برای کارگران فراهم کنند؟ آقای وزیر صنعت وقتی شما پیگیر افزایش قیمت واقعی زغال در کشور نیستید، حضور شما بعد از انفجار معدن و ابراز همدردی با حادثه دیدگان هیچ خاصیتی برای کارگران معدن نخواهد داشت.

واردات کک به کشور خیانت است

وی ادامه داد: وزیر صنعت قرار بود سیاست‌ها و استراتژی حمایت از صنعت و زغال را سال‌ها قبل اعلام و پیگیری کند و واردات کک به کشور را کاملاً ممنوع اعلام کند اما متأسفانه تا کنون این موضوعات در حد شعار باقی مانده است.

پورابراهیمی با اشاره به واردات دو میلیارد دلار کک به کشور در سال ۹۴ افزود: این واردات میلیاردی کک به کشور خیانت به صنعت زغال کشور محسوب می‌شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بحث استراتژی حمایتی همه کشورهای دنیا از صنعت زغال ابراز کرد: وزارت صنعت هیچ استراتژی خاصی برای حمایت از صنعت زغال کشور ندارد و تا امروز هیچ کار عملیاتی انجام نداده است و ۱۰‌ها هزار نفر از کارگر معدن زغال‌سنگ در کشور به دلیل فقدان بی‌برنامگی از عدم ایمنی کار از بین می‌روند و هیچ کس به فکر آنها نیست.

 

پورابراهیمی با اشاره به مشکلات بیمه‌ای کارگران افزود: آقای وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی شما هم قرار بود مشکل بیمه مشاغل سخت و زیان آور کارگران مظلوم صنعت زغال کشور را حل کنید همین کارگرانی که از بین رفتند و شما به ظاهر ابراز همدردی می‌کنید که هیچ خاصیتی ندارد این کارگران مدت‌هاست که مشکل دریافت خدمات بیمه‌ای داشتند که شما به قولی بیمه اجتماعی کشور می‌باشید تا به امروز مشکل اساسی بیمه این کارگران حل نشده و بلاتکلیف است.