تحقق اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد تحقق اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها ایجاد یک شغل دانش‌بنیان فقط با ۱۰۰ میلیون تومان! گروه دانش- در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور، از محصولات خاتمه یافته فنی ۵۶ شرکت دانش‌بنیان که با حمایت […]

در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان مطرح شد

تحقق اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها

ایجاد یک شغل دانش‌بنیان فقط با ۱۰۰ میلیون تومان!

گروه دانش- در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهور، از محصولات خاتمه یافته فنی ۵۶ شرکت دانش‌بنیان که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی به نتیجه رسیده‌اند، در سالن اجلاس سران رونمایی شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ در این همایش، رییس دفتر رییس‌جمهوری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، وزیر نیرو، وزیر آموزش و پرورش، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و… حضور داشتند.

مانیتور علایم حیاتی، سرلک پمپ و مشعل پلاسما سرد، سامانه نبسا، دستگاه اندازه‌گیری تراوایی ناپایا، توربو شارژ، انواع جایگزین قند و شکر، التروسرچ، سیستک جامع اینترکام، فشار سنج دیجیتال، پیرو متر مادون قرمز خطی، نرم افزارهای مالی، کاردیوگراف دیجیتال و سامانه ثبت تخلفات ترافیک، داروهای پتیدی و رادیو تروها، پلیمنت فیلتر، کوپلینگ پمپ چرخ‌دنده‌ای، بالش ماساژور ضد درد از جمله طرح‌های رونمایی شده بودند.

همچنین منبع تغذیگاه آشکارسازی الکترواپتیک گاز، دستگاه نبولایزر اولتراسونیک دارویی، سطح‌سنج رادار، جعبه ابزار، سینا تروبین، ربات ویدیو متری خطوط لوله زیرزمینی، نمونه نانو سیلیکاها، سلول مزانشیم از بافت استخوان، نهال پیوندی گردو، سانتریفیوژ کلاسیک و یخچال‌دار، کنترل‌کننده نیوماتیک دما، دستگاه بیمارستانی و مانیتور و لپ‌تاپ، دستگاه سیار خورشیدی، حسگر ارتعاشات مغناطیسی، اسکنر فشار کف پا، لوازم حفاری نیز از دیگر طرح‌های رونمایی شده محسوب می‌شوند.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که با همکاری نهاد‌ها توانستیم قانونی را که زمانی در گوشه‌ای خاک می‌خورد، زنده کنیم، گفت: با استفاده از این قانون از شرکت‌ها حمایت کردیم، به‌گونه‌ای که در حال حاضر برخی از شرکت‌ها هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند.

رویکرد جدید اقتصاد

سورنا ستاری در همایش معلم، تولید و اقتصاد دانش‌بنیان با تأکید بر این‌که رویکرد جدیدی در اقتصاد دانش‌بنیان ایجاد شده است، افزود: امروزه اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد مبتنی بر عقل تبدیل شده و این تغییر رویکرد موجب شده تا دولت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کند و این اقتصاد نیز در حال رخ دادن است.

وی اشاره به این‌که در این زمینه فرهنگ جدیدی در کشور ایجاد شده است، به اقدام معاونت علمی رییس‌جمهور در زمینه تجهیز پژوهش‌سراهای آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآور شد: این تغییر نگرش در نظام آموزش عالی است و در دوره بعدی نیز درصدد هستیم تا در حوزه آموزش و پرورش بیش‌تر اقدام کنیم.

ستاری با اشاره به وضعیت دانشگاه‌های کشور تأکید کرد: دانشگاه‌های امروز با دانشگاه‌های ۴ سال قبل فرق دارد، به‌گونه‌ای که استارت‌آپ‌‌ها در کشور ایجاد شده و شرکت‌های زایشی در دانشگاه‌ها در حال تأسیس است.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور با تأکید بر این‌که هر روز شرکت دانش‌بنیانی زندگی مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، اضافه کرد: امروزه جوانان ۲۵ تا ۳۰ سال تغییرات ساختاری در جامعه ایجاد می‌کنند و این همان اتفاقی است که در نیروی انسانی کشور رخ داده است.

به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه نیروی انسانی‌اش شکل گرفته‌اند، نه دارایی‌های فیزیکی آنها.

ستاری تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان را بیش از ۳ هزار شرکت ذکر کرد و یادآور شد: در مقابل هزاران استارت‌آپ در صف انتظار دریافت حمایت‌ها هستند و برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان هفته‌ای ۱۰ درصد رشد دارند.

وی با اشاره به ایجاد تحولاتی در نظام سرمایه‌گذاری اظهار کرد: در سال‌های اخیر نظام سرمایه‌گذاری جدیدی به نام سرمایه‌گذاری خطرپذیر ایجاد شده که این امر تفکر جدیدی را در اقتصاد کشور ایجاد کرده است و قطعاً در آینده، اقتصاد کشور را شکل می‌دهد.

ستاری در همین زمینه تأکید کرد: اگر در گذشته شرکت‌های خودروساز رشد می‌یافتند، امروزه شرکت‌های گوگل و فیس‌بوک عرض‌اندام کرده‌اند.

وی از همه افرادی که در بازارسازی محصولات دانش‌بنیان تلاش کرده‌اند، سیستم اقتصادی دولت به دلیل همکاری و از وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به دلیل هم‌‌دلی تشکر کرد و گفت: در حوزه مالی نیز صندوق شکوفایی و نوآوری ایجاد شده است و با بودجه‌ای که در سال ۹۶ به آن اختصاص می‌یابد، اعتبارات ۳ هزار میلیارد تومانی آن نیز محقق خواهد شد.

ستاری یادآور شد: ما به کمک نهادهای مختلف توانستیم در ۳ سال اخیر گام‌های مؤثری ‌برداریم به‌گونه‌ای که توانستیم قانون مرده‌ای که زمانی در گوشه‌ای خاک می‌خورد زنده کنیم و با استفاده از آن موانع قانونی و مالی شرکت‌های دانش‌بنیان را مرتفع کنیم.

پیش به سوی ایران دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از رشد ۹۲ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: حمایت‌های این صندوق به غیر از شرکت‌های نوپا شامل کل چرخه حیات شرکت‌ها می‌شود که این استثنا به دلیل عدم تحقق اختصاص ۳ درصد اعتبارات دستگاه‌های دولتی به بخش پژوهش است.

بهزادسلطانی در همایش معلم، تولید و اشتغال دانش‌بنیان با اشاره به ترکیب این همایش گفت: این همایش با حضور معلمان و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار شده و این به معنای از «علم تا ثروت» است و علمی که به ثروت منتهی شود بهترین علم و ثروتی که از علم حاصل شود باید تبدیل به الگو شود.

وی به واقعه ریزش معدن زغال سنگ در آزادشهر استان گلستان اشاره و بر ضرورت استفاده از فناوری‌های به روز در این حوزه مانند سنسورهای سنجش غلظت گاز متان و آشکارسازهای گاز و دود تأکید کرد.

او به عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در سال‌های اخیر اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۲ تنها ۳۳ شرکت دانش‌بنیان تأسیس شد که این تعداد در سال ۹۶ به ۳ هزار و ۳۳ شرکت بالغ شده است و این عدد نشان از ۹۲ برابر شدن این شرکت‌ها دارد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی مبلغ پرداختی تسهیلات به طرح‌ها در سال ۹۲ را صفر کرد و افزود: این میزان در سال ۹۶ به ۴۶۴ میلیارد تومان رسیده ضمن آن‌که در سال ۹۶ مبلغ پرداختی برای انواع خدمات ۷۴۶ میلیارد تومان بوده است.

به گفته وی ۴۳۸ محصول پایان یافته است که از این تعداد ۱۰۳ طرح از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی رونمایی شده و ۲۲ طرح نیز خاتمه یافته ناموفق بوده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تعداد نمونه محصول توسعه یافته (قرض‌الحسنه) تا سال ۹۶ را ۲۸۳ محصول ذکر و خاطرنشان کرد: ۱۱ طرح مربوط به وزارت آموزش و پرورش بوده که از آن حمایت ۱٫۸ میلیارد تومانی شده است ضمن‌ آن‌که ۱۸ دستگاه دولتی در قالب پنجره واحد خدماتی را در مجتمع شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارایه می‌دهند.

سلطانی با تأکید بر این‌که حمایت‌های صندوق نوآوری و شکوفایی مشمول کل چرخه حیات شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی می‌شود، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان مستثنی از دریافت حمایت‌های این صندوق هستند که دلیل آن محقق نشدن اعتبارات درصدی دستگاه‌های اجرایی به امر پژوهش می‌شود. به گفته وی حمایت‌های این صندوق از ۴ درصد برای تجاری‌سازی تا تست بازار و توانمند‌سازی شرکت‌ها است.

وی با بیان این‌که بیش‌ترین حمایت‌های این صندوق به ۴ فناوری زیست فناوری، الکترونیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تجهیزات ساخت و تولید اختصاص یافته است، اظهار کرد: از ۲۶۶ شرکت حوزه زیست فناوری به مبلغ ۲۱۲ میلیارد تومان، ۲۳۲ شرکت در حوزه الکترونیک به میزان ۱۲۷ میلیارد تومان و از ۲۳۴ شرکت حوزه ICT به میزان ۱۱۹ میلیارد تومان حمایت شده است.

سلطانی با تأکید بر این‌که آینده اقتصاد کشور را این ۴ حوزه فناوری می‌سازد، یادآور شد: موج جدیدی در کشور ایجاد شده است به گونه‌ای که ۱۰۰ شرکت فعال در حوزه IT در کشور ایجاد شده است که این تعداد شرکت فضای کسب و کار را تغییر داده‌اند.

وی میزان اشتغال ایجاد شده از سوی صندوق را ۵۶ شغل عنوان کرد، و ادامه داد: برای ایجاد هر شغل دولتی نیاز به ۳۳۰ میلیون تومان هزینه دارد ولی ما در حوزه دانش‌بنیان با ۱۰۰ میلیون تومان شغل ایجاد کردیم.

سلطانی با تأکید بر این‌که آینده دنیا در گرو توسعه ۱۲ فناوری است و در ۸ سال آینده دنیا را تکان خواهند داد، گفت: بر این اساس، لازم است تا ما جایگاه خود را در این ۱۲ فناوری تعیین کنیم و اگر هر ۱۰ دانشجو یک شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند کشور به قدرت اول اقتصادی منطقه تبدیل خواهد شد.

 

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت، به سمت «ایران دانش‌بنیان» حرکت کنیم.