تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار بودجه به پروژه‌های آب و برقی

چیت چیان در آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاهای کشور مطرح کرد تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار بودجه به پروژه‌های آب و برقی گروه انرژی- وزیر نیرو در آیین خدمت‌رسانی آب و برق با حضور معاون اول ریاست جمهوری از عملکرد ۴ ساله وزارت نیرو در حوزه روستا‌ها رونمایی کرد. حمید چیت‌چیان با اشاره […]

چیت چیان در آیین خدمت رسانی آب و برق به روستاهای کشور مطرح کرد

تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار بودجه به پروژه‌های آب و برقی

گروه انرژی- وزیر نیرو در آیین خدمت‌رسانی آب و برق با حضور معاون اول ریاست جمهوری از عملکرد ۴ ساله وزارت نیرو در حوزه روستا‌ها رونمایی کرد. حمید چیت‌چیان با اشاره به افزایش بودجه در حوزه خدمات‌رسانی به روستاهای کشور بیان کرد: با رایزنی دولت و مجلس ۵۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و از سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت.

این مقام مسؤول گفت: در ابتدای این دولت ۶ تا ۷هزار روستا از طریق تانکر آبرسانی می‌شد و بسیاری از روستا‌ها یا فاقد شبکه آب بودند و یا شبکه فرسوده داشتند؛ شرایط بسیار سختی بود و مردم از آب غیربهداشتی استفاده می‌کردند؛ این شرایط برای ما ناگوار بود.

وی افزود: سازمان ملل ۵ حق برای انسان در باره آب قائل است: آب کافی، سالم، گوارا، قابل دسترس و مقرون به صرفه؛ ما افق‌های تازه و دورتری را برای این امر در نظر گرفتیم.

چیت‌چیان تصریح کرد: در سال ۹۲ هیچ ردیفی برای آبرسانی روستایی در نظر گرفته نشده بود و بیش‌تر از منابع عمرانی استانی استفاده می‌شد، اما در اولین سال تنظیم بودجه ۳۰۰ میلیارد تومان و در سال‌های بعد این رقم به ۱۱۰۰ میلیارد تومان رسید.

وزیر نیرو گفت: با رایزنی دولت و مجلس ۵۰۰ میلیون دلار نیز از صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ در اختیار وزارت نیرو قرار گرفت و از سال ۹۵ مورد استفاده قرار گرفت.

وی ادامه داد: برنامه محوری ما ایجاد مجتمع‌های آبرسانی روستایی بود تا روستاهای بیش‌تری از آب بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵ بیش از ۱۱ هزار کیلومتر شبکه آبرسانی احداث شد و در این سال ۲۹۵۸ روستا آبرسانی شد. در حالی‌که در سال‌های گذشته و در دولت نهم و دهم به‌طور میانگین ۲۹۳ روستا آبرسانی می‌شد. اما فقط در سال ۹۵ به اندازه کل دولت نهم و دهم آبرسانی روستایی انجام شد.

وی ادامه داد: نتایج این امر تثبیت جمعیت در روستا، ارتقای بهداشت روستایی، ایجاد اشتغال برای ۵۹ هزار نفر بوده و تا مرداد ۷۸۶ روستا نیز از آب شرب بهره‌مند خواهند شد.

وی تأکید کرد: در بخش برق وزارت نیرو متعهد شد تا روستاهای بالای ۱۰ خانوار را از نعمت برق بهره‌مند کند و طبق آمار بیش از ۹ هزار خانوار برق رسانی شد.

وی افزود: این روستا‌ها صعب‌العبورتربن روستا‌ها بودند و برای حمل تجهیزات مسیرهای سخت، در برخی قسمت‌ها بر دوش و کوله‌های زحمتکشان بخش برق حمل شد.

چیت چیان تصریح کرد: در این دوره ۲۱۷ روستا نیز توسط انرژی‌های نو برق‌رسانی شد و برق‌رسانی روستایی توانست تحول عمیق در کیفیت زندگی روستا‌ها و وضعیت اقتصادی آنها ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: از خدمتگزاران بخش آب و برق تشکر می‌کنیم و مهم تر از همه از خیرینی تشکر می‌کنیم که هزینه آبرسانی در برخی روستا‌ها را تأمین کردند. از رهبر معظم انقلاب نیز برای حمایتشان تشکر می‌کنیم.

تثبیت جمعیت روستایی در مرز‌ها فراهم شد

همچنین در این مراسم قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: با آبرسانی و برق‌رسانی به روستاها، جمعیت روستایی را امیدوار و زمینه تثبیت جمعیت را در مرز‌ها فراهم کردیم.

ستار محمودی با طرح این سؤال که هزینه امن نگه داشتن یک مرز آن هم با نیروی نظامی چقدر است، افزود: ثبات مناطق در گرو اسکان انسان‌هاست.

وی ادامه داد: در دولت فعلی بسیار خوش‌شانس بودیم که در فضایی دور از تلاطم‌هایی که دست‌وپاگیر دستگاه‌های اجرایی است، کار کردیم.

محمودی افزود: در دولت فعلی می‌توان این ادعا را کرد که در پروژه‌های آب و برق روستایی به جهتی حرکت کردیم که منابع صرف متن کار شد و درگیر حاشیه‌هایی مانند نوسان قیمت‌ها نشدیم.

وی با اشاره به افزایش امید به زندگی از اول انقلاب تا کنون، درمورد ارتباط این مسأله با خدمات آب و فاضلاب گفت: خدمات آب، برق و فاضلاب، شاخص کیفیت زندگی و بهداشت را ارتقا می‌دهد.

این در حالی است که در ۳ سال و نیم فعالیت دولت تدبیر و امید ۵ هزار و ٢٠٠ روستای کشور به جمع روستاهای دارای آب پیوستند.

در ۱۵ سال گذشته (سال‌های قبل از دولت یازدهم) سالانه یک هزار و ۵۰۰ روستا به شبکه آبرسانی کشور وصل می‌شدند؛ این در حالی است که فقط در پارسال دو هزار و ۹۸۵ روستا آبرسانی شد.

بر اساس گزارش‌های وزارت نیرو، پروژه برق رسانی روستایی به روستاهای بالای ۱۰ خانوار در ۳ سال گذشته تکمیل شد. در این مدت به بیش از ۲ هزار و ۱۵۲ روستا با جمعیتی بیش از ۳۲ هزار خانوار برق‌رسانی شد.

 

برق‌رسانی به ۲ هزار و ۱۲۵ روستا حدود یک هزار و ۲۸۰ میلیارد ریال هزینه داشت.