انتقال «پول مردم» به پروژه‌های نفت و گاز کلید می‌خورد

معاون مدیرعامل شرکت نفت انتقال «پول مردم» به پروژه‌های نفت و گاز کلید می‌خورد سمیه مهدوی- صنعت نفت که در پی افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و تسریع در روند گردش مالی پروژه‌های مربوط به میادین نفتی است، علاوه بر کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی و بسته‌های حمایتی دولت یک راهکار جدید دیگر نیز از سوی […]

معاون مدیرعامل شرکت نفت

انتقال «پول مردم» به پروژه‌های نفت و گاز کلید می‌خورد

سمیه مهدوی- صنعت نفت که در پی افزایش میزان سرمایه‌گذاری‌ها و تسریع در روند گردش مالی پروژه‌های مربوط به میادین نفتی است، علاوه بر کمک گرفتن از صندوق توسعه ملی و بسته‌های حمایتی دولت یک راهکار جدید دیگر نیز از سوی دست‌اندرکاران این بازار در نظر گرفته شده است تا ثروت مردم نیز در این وادی به جریان بیفتد. باتوجه به این‌که یکی از نقاط ضعف پروژه‌های نفتی تأمین مالی آنها می‌باشد، به گفته یک مدیر نفتی گزینه «نه به آپارتمان‌های لوکس و بله گفتن به انتقال ثروت در میادین نفتی» می‌تواند تحولی اساسی در وضعیت مالی این پروژه‌ها انجام دهد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، اگر منابع مالی مردم در صنعت نفت و گاز به‌کار گرفته شود، منابع مورد نیاز برای توسعه برخی میادین را می‌توان از داخل کشور و به همت بخش خصوصی تأمین کرد.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در حضور دو مدیر شرکت ایرانی که مطالعات ۳ میدان نفتی را برعهده گرفتند، در این خصوص بیان کرد: با برنامه‌ریزی می‌توانیم منابع مالی مردمی را در مسیر پیشبرد اهداف طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت حرکت دهیم.

غلامرضا منوچهری گفت: استفاده از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی تاکنون در دستور کار قرار داشته است و همچنان دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌های ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر می‌تواند در تأمین منابع مالی به شرکت‌های خصوصی کمک کند.

منوچهری از استفاده از منابع مالی مردمی به عنوان سومین راهکار تأمین منابع یاد کرد و گفت: اگر منابع مالی مردم در صنعت نفت و گاز به‌کار گرفته شود، منابع مورد نیاز برای توسعه برخی میادین را می‌توان از داخل کشور و به همت بخش خصوصی تأمین کرد. بدنی ترتیب مردم می‌توانند به جای سرمایه‌گذاری در ساخت آپارتمان‌های لوکس ثروت خود را به بخش نفت انتقال دهند.

وی چنین اقدامی را نیازمند تغییر نگرش دانست و افزود: استعدادهای طبیعی زیادی در حوزه توسعه‌ای صنعت نفت وجود دارد و ظرفیت برای جذب سرمایه نامحدود است.

منوچهری برگزاری نمایشگاه نفت با این ابعاد را نشان‌دهنده توانمندی‌های بسیار شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی عنوان کرد و گفت: در کنار همه این توانمندی‌‌‌ها به تعامل در سطح بین‌المللی به منظور جذب سرمایه و فناوری نیاز داریم.

وی به میدان سپهر و آذر اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم نفت در میدان سپهر بیش از میزان اعلام شده تاکنون باشد و همچنین اویک به خوبی در میدان آذر کار کرده است و امیدواریم به زودی برداشت از این میدان افزایش یابد.

 این مقام مسؤول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت افزایش تولید بالای میدان‌های چنگوله و آذر افزود: نتایج این مطالعات نشان‌دهنده این است که ایران می‌تواند به سرعت ظرفیت تولید نفت خود را ارتقا دهد و امیدواریم در دو برنامه، ظرفیت افزایش تولید حداقل روزانه ۳ میلیون بشکه ایجاد شود.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این که پیش از این نیز مطالعاتی روی میدان‌های منصوری و آب‌تیمور انجام شده است، ادامه داد: مطالعات جدیدی که با همکاری شرکای بین‌المللی در حال انجام است، ارقام بسیار شفافی در زمینه تولید این میدان‌ها را نشان می‌دهد.

منوچهری، انتقال فناوری را در قراردادهای بالادستی بسیار حایز اهمیت عنوان و اظهار کرد: این انتقال فناوری در چند سطح در حال انجام است که یکی از آنها، انتقال فناوری به شرکت‌های بالادستی شریک داخلی است؛ که در این روش، شرکت‌های داخلی می‌توانند در دراز مدت از منافع این میدان‌‌ها استفاده کنند.

وی با اشاره به این که در قراردادهای جدید نفتی، مالکیت میدان کاملاً متعلق به جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: تعامل با دانشگاه‌ها و انتقال فناوری به آنها در این قرارداد‌‌ها پیش‌بینی شده است.

معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران در توضیح قالب دیگری از انتقال فناوری به شرکت‌های داخلی گفت: در این روش، شرکت داخلی محور اصلی است و این شرکت داخلی از مشاوران خارجی استفاده و فناوری مورد نظر را کسب می‌کند.

منوچهری با اشاره به این که تاکنون ١١ شرکت داخلی برای توسعه میدان‌های کشور احراز صلاحیت شده‌اند، افزود: خوشبختانه شرکت مپنا علاوه بر تجربه بسیار بالای فعالیت در صنعت نفت به ویژه پارس‌جنوبی، پشتوانه مالی بسیار خوبی هم برای حضور در قراردادهای بالادستی صنعت دارد.

وی با بیان این که تولید کنونی میدان آب تیمور ٥٠ هزار بشکه در روز است، اظهار کرد: براساس پروپوزال‌های ارایه شده تا به امروز، تولید ١٥٠ تا ٤٥٠ هزار بشکه‌ای از این میدان پیشنهاد شده است.

به گفته معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران، میدان منصوری نیز هم اکنون تولید ٦٠ هزار بشکه در روز را دارد که پیشنهاد تولید ٣٠٠ هزار بشکه در پروپوزال‌های جدید ارایه شده است.

 

منوچهری با اشاره به این که در میدان‌های متعارف برای تولید با بازیافت طبیعی، حدود بشکه‌ای ۷ دلار هزینه نیاز دارد، افزود: در بازیافت‌های دوم و سوم، هزینه‌های تولید به ١٠ تا ١٥ دلار می‌رسد که این نشانه ضرورت انجام سرمایه‌گذاری بیش‌تر و همچنین افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و تولید است اما همه اینها نشان‌دهنده ایجاد اشتغال بیش‌تر در کشور است.