برخورد قاطعانه با متخلفان فاجعه معدن یورت

درخواست مردم از رییس‌جمهور برخورد قاطعانه با متخلفان فاجعه معدن یورت محمد قره داغلی -هفته گذشته در اثر انفجار معدن زمستان‌یورت ده‌ها تن از معدنکاران زحمتکش کشورمان جان باختند و تعدادی از آنها هنوز مفقودالاثر هستند. بی‌تردید کار در معدن یکی از مشاغل با درجه سختی بالاست که نیاز به امتیازات ویژه مشاغل سخت دارد. […]

درخواست مردم از رییس‌جمهور

برخورد قاطعانه با متخلفان فاجعه معدن یورت

محمد قره داغلی -هفته گذشته در اثر انفجار معدن زمستان‌یورت ده‌ها تن از معدنکاران زحمتکش کشورمان جان باختند و تعدادی از آنها هنوز مفقودالاثر هستند. بی‌تردید کار در معدن یکی از مشاغل با درجه سختی بالاست که نیاز به امتیازات ویژه مشاغل سخت دارد. این در حالی است که در مواردی، شاهد این هستیم که کارگران معدن از برخی حقوق اولیه کارگری هم بی‌بهره هستند؛ به‌طوری که گاهی مواردی حیاتی مانند بیمه و محیط کار ایمن نیز از آنها سلب می‌شود.

به گزارش مناقصه مزایده،نمونه بارز این بی‌انصافی در حق کارگران معدن، کار در معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت بود که بعد از انفجار، سیاهی تخلفات کارفرما در حق کارگران آنجا بیرون زد تا خطراتی که از سر قصور مدیریتی در محیط کار، امنیت جانی آنها را نشانه گرفته بود، اعماق زمین آزادشهر را تبدیل به مدفن آنها کند. این در حالی است که با ورود رییس‌جمهور به این معدن، معدنکاران پس از شنیدن صحبت‌های روحانی به بیان درخواست‌های خود و کمبودهای معیشتی خود پرداختند و درخواست همه آنها برخورد جدی با مدیران متخلف در این معدن بود تا دیگر شاهد چنین حوادثی در هیچ کدام از معادن ایران نباشند.

این در حالی است که کارگران معدن از لحاظ ساختار قدرت در گروه اقشار ضعیف قرار می‌گیرند، نه فقط مورد ظلم از طرف کارفرما هستند، بلکه حتی تحت مظلومیتی قرار می‌گیرند که رانت‌های قدرتمندتر مالکان باعث می‌شود حتی نهادهای قانونی و ناظر هم به سراغ کارفرما برای حساب‌کشی نروند تا این چرخه به سود مالکان و به ضرر کارگران ادامه داشته باشد.

رییس‌جمهوری درباره مدیران خاطی معدن آزادشهر تصمیم جدی بگیرد

این در حالی است که اسدا…قره‌خانی، نماینده مردم علی‌آبادکتول در مجلس، از رییس‌جمهوری خواست که درمورد مدیران خاطی معدن زمستان‌یورت استان گلستان تصمیم جدی بگیرد.

قره‌خانی در تذکری ضمن تشکر از رییس‌جمهوری که در محل حادثه ریزش معدن استان گلستان حضور یافتند و سخنان کارگران را از نزدیک شنید، اظهار کرد: پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتصاب مجدد روحانی به عنوان رییس‌جمهوری در خصوص مدیران خاطی معدن یورت استان گلستان تصمیم جدی بگیرد.

وی ادامه داد: توقع خانواده‌های داغدار حادثه این معدن از رهبرمعظم انقلاب این است که جانباختگان به عنوان شهید در نظر گرفته شوند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین از رییس مجلس شورای اسلامی به دلیل تأکید بر شناسایی دلایل بروز این حادثه و موارد مشابه در سایر معادن کشور از وی تشکر کرد.

کمیته حقیقت‌یاب پیگیر علت حادثه معدن آزادشهر است

استاندار گلستان از بررسی علت وقوع حادثه معدن آزادشهر از سوی کمیته حقیقت‌یاب خبر داد و گفت: پیگیری‌های لازم برای رفع مشکل مسکن خانواده‌ها و در لیست شهدا قراردادن جانباختگان این حادثه نیز انجام می‌شود.

حسن صادقلو در سرکشی از خانواده ۵ جانباخته حادثه معدن زمستان‌یورت در روستای تیلان و دو شهر آزادشهر و نوده خاندوز، پیام تسلیت و دلجویی رییس‌جمهوری را به آنان ابلاغ کرد و اظهار داشت: دولت با قوت پیگیر این حادثه و نیز مطالبات کارگران و خانواده‌های جانباختگان است.

وی افزود: پس از اعلام نظر کمیته حقیقت‌یاب با خاطیان حادثه بدون تعارف و اغماض در هر رده و مقام؛ از سوی دولت و قوه‌قضاییه برخورد قانونی می‌شود.

صادقلو اضافه کرد: رییس‌جمهوری به برخی وزیران و بنده دستور دادند که مسایل، مشکلات و مطالبات کارگران و خانواده‌های جانباختگان تمام و کمال پیگیری و رفع شود.

استاندار گلستان ادامه داد: حضور بنده به همراه برخی مدیران کل، علاوه بر وظیفه انسانی و اخلاقی، ابلاغ پیام تسلیت رییس‌جمهوری به خانواده‌های داغدار و پیگیری مسایل و مشکلات شما است.

وی اضافه کرد: درقدم نخست به هر یک از خانواده جانباختگان حادثه معدن آزادشهر مبلغ ۱۶۰ میلیون ریال کمک که ۱۱۰ میلیون ریال آن بلاعوض و کمک دولت و تأمین اجتماعی است و مبلغ ۵۰ میلیون ریال نیز ازسوی شرکت زغال‌سنگ (پیمانکار) پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: این مبالغ جهت انجام امور مربوط به مراسم تشییع و ترحیم عزیزان از دست رفته است ضمن این‌که به هر یک از خانواده جانباختگان از محل بیمه مدنی و مسؤولیت مبلغ ۲۱۰ میلیون تومان خسارت (دیه) پرداخت می‌شود که بایستی خانواده‌ها در اسرع وقت مراحل قانونی انحصار وراثت را انجام دهند.

استاندار گلستان با بیان این‌که هیچ چیز با از دست دادن جان کارگران زحمتکش معدن زغال‌سنگ زمستان‌یورت آزادشهر برابری نمی‌کند و این مسأله قابل جبران نیست، یادآور شد: همچنین معوقات بیمه‌ای و حقوقی تمام جانباختگان و کارگران پیگیری و پرداخت می‌شود، ضمن این‌که تاکنون احکام مستمری ۲۲ خانواده جانباختگان صادر شده است.

اصالت بیمه حوادث معدن آزادشهر تأیید شد

همچنین، هادی هاشمیان، رییس‌کل دادگستری استان گلستان گفت: اصالت بیمه حوادث و مسؤولیت معدن زمستان یورش آزادشهر مورد تأیید است و به خانواده‌های جان باختگان پرداخت می‌شود.

هاشمیان درباره پرونده معدن آزادشهر اظهار داشت: این خبر که کارگران معترض به رییس‌جمهور دستگیر شده‌اند در فضای مجازی منتشر شده و برخی از سایت‌ها برای تشویش اذهان عمومی به آن دامن زدهاند کامل کذب است و من آن را تکذیب میکنم.

وی تأکید کرد: هیچ کارگری دستگیر نشده و ما با این سایت‌ها برخورد می‌کنیم و تعدادی از این سایت‌ها و کانال‌ها شناسایی شدهاند و بقیه سایت‌ها هم در حال رصد هستند.

رییس‌کل دادگستری استان گلستان تصریح کرد: یکی از وظایف ما رسیدگی به این حادثه است و همه تلاش خود را برای احقاق حقوق حادثه‌دیدگان به‌کار میگیریم و دادگستری بر مبنای نظرات کارشناسان بررسی خواهد کرد.

وی همچنین از بررسی این حادثه پس از تخلیه کامل این معدن خبر داد و افزود: پس از تخلیه پیکر‌ها و آوار‌برداری‌ها کارشناسان دادگستری به بررسی موضوع میپردازند و بر مبنای مستندات با مقصران برخورد می‌شود.

هاشمیان درباره اصالت بیمهنامه مسؤولیت و حوادث این معدن هم اظهار کرد: بیمه‌نامه‌های حوادث و مسؤولیت این معدن جدا از بیمه شخصی و کارگری است و ما این بیمه‌نامه‌ها را بررسی کردیم و اصالت آنها مورد تأیید است.

رییس‌کل دادگستری استان گلستان تأکید کرد: من و دادستان از معدن بازدید کردیم و در جریان روند امدادرسانی و پرونده این حادثه قرار داریم و مدیرعامل و پیمانکار هم با قرار وثیقه سنگین آزاد هستند و خانواده‌های حادثه دیده هم می‌توانند با مراجعه به دادگستری آزادشهر شکایات خود را ارایه دهند.

حقوق معوق کارگران معدن یورت پرداخت می‌شود

 سعید مازندرانی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از پرداخت حقوق معوق کارگران معدن زمستان‌یورت آزادشهر و آغاز طرح ضربتی بازرسی از معادن استان گلستان خبر داد.

مازندرانی اظهار کرد: آمار کارگران فعال در معدن زمستان‌یورت آزادشهر در ماه‌های مختلف متفاوت بوده اما طبق آخرین آمار ۳۶۰ کارگر در این معدن مشغول به‌کار بوده‌اند.

وی افزود: در استان ۵۰ معدن داریم که ۱۹ مورد از آنها معدن زغال‌سنگ هستند که ۱۷ مورد از آنها فعال‌اند.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار ۹۵۰ کارگر در معادن زغال‌سنگ استان مشغول فعالیت هستند و طبق قوانین بازرسی کار، فعالیت در معدن جزو مشاغل سخت و زیان آوار و با ریسک بالاست.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اضافه کرد: پس از وقوع این حادثه وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد استان شدند و کمیته‌ای برای بررسی مشکلات نیروهای انسانی، حقوق و مزایا و همچنین بیمه کارگران معدن تشکیل‌شده است.

خلع بیمه‌ای در معدن زمستان‌یورت داشتیم

مطابق قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۰ کارفرما می‌تواند بین یک ماه تا ۳۰ سال با کارگر قرارداد منعقد کند و همین قانون دست ما را به‌عنوان مجری بسته است. وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته با خلع بیمه‌ای در معدن زمستان‌یورت مواجه بودیم اما در سال گذشته شرایط بهتر شده بود.

مازندرانی مشکلات در فروش زغال‌سنگ و رکود در بازار مسکن را دلیل اصلی مشکلات دریافتی معادن استان دانست و اظهار کرد: هرچند چند ماه خلع بیمه‌ای در معدن زمستان‌یورت وجود داشت اما این موضوع دلیل نشده بود تأمین اجتماعی گلستان به‌عنوان مرجع دفترچه بیمه‌ای کارگران را تمدید نکند.

وی با تأکید بر این‌که مشکل تمدید دفترچه برای کارگران زمستان‌یورت نداشتیم، خاطرنشان کرد: بیمه همه کارگران معدن زمستان‌یورت در نظر گرفته‌شده بود مشکل بیمه‌ای برای کارگران وجود نداشت اما چندین بار کارفرما جریمه ‌شده بود.

تشکیل کمیته تخصصی معدن

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از تشکیل کمیته تخصصی معدن در اداره کار آزادشهر خبر داد و افزود: مشکلات در سایر معادن گلستان هم وجود دارد، چون قدمت معادن ما بالاست و سیستم بهره‌برداری و استحصال معدن در استان پایین است و بعضی از تجهیزات و دستگاه‌ها در معادن ما وجود ندارد.

وی از اجرای طرح ضربتی بازرسی معادن در استان خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم با نوسازی و بهسازی معادن استان دیگر شاهد بروز چنین حوادثی در استان نباشیم.

مازندرانی ادامه داد: این حادثه ضایعه جان‌گدازی برای استان بودن و غم و اندوه و چشم‌انتظاری خانواده‌های حادثه دیدگان مسؤولیت ما را سنگین‌تر کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون آمار فوتی‌های گلستان در کارهای ساختمانی هم بالاست و ایمنی رعایت نمی‌شود و باید با هماهنگی دولت، کارگر و کارفرما تلاش کنیم امنیت کامل در فعالیت‌های اقتصادی استان تأمین شود و حق‌وحقوق کارگران کاملاً پرداخت شود و آنها دغدغه مالی و حقوقی نداشته باشند.

 

گفتنی است معدن زغال‌سنگ آزادشهر بخشی از معادن زغال‌سنگ البرز شرقی می‌باشد که در فاصله ۹۰ کیلومتری از شهر گرگان مرکز استان گلستان واقع است.