تخلفی در مناقصات خرید کالاهای نفتی وجود ندارد

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده تخلفی در مناقصات خرید کالاهای نفتی وجود ندارد مناقصات جدید نفتی در انتظار پیمانکاران و سازندگان داخلی   سمیه مهدوی- حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی با هدف بسترسازی برای حضورشان در بازار‌های خارجی رویکرد اصلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت است. در این […]

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌و‌گوی اختصاصی با مناقصه‌مزایده

تخلفی در مناقصات خرید کالاهای نفتی وجود ندارد

مناقصات جدید نفتی در انتظار پیمانکاران و سازندگان داخلی

 

سمیه مهدوی- حمایت از سازندگان و پیمانکاران داخلی با هدف بسترسازی برای حضورشان در بازار‌های خارجی رویکرد اصلی شرکت‌های تابعه وزارت نفت است. در این بین مناقصات جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است که شفافیت برگزاری این معاملات به‌ویژه در خرید کالا و تجهیزات نفت از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات به‌عنوان یکی از شریان‌های اصلی صنعت نفت نقش تأثیرگذاری در تعامل با سازندگان و پیمانکاران ایفا می‌کند. مدیرعامل شرکت خطوط لوله نفت و مخابرات ایران در خصوص روند برگزاری مناقصات و شفافیت لازم در این امر با خبرنگار روزنامه مناقصه‌مزایده همکلام شد.

عباسعلی جعفری‌نسب با اشاره به این‌که حجم مالی قراردادهای پیش رو قرار است یک خیز کلانی‌ بردارد، می‌گوید: در خصوص قرارداد‌ها فعلاً رقمی را بیان نمی‌کنم، اما قرار بر این است که در سال جاری قراردادهای بیش‌تری را به امضا برسانیم؛ قطعاً در روزهای آتی برگزاری چند مناقصه در سامانه این شرکت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

این مقام مسؤول در پاسخ به این سؤال که باتوجه به عدم استقبال برخی شرکت‌ها از سامانه وندورلیست‌ها، آیا شرکت خط لوله خود را ملزم به استفاده از این لیست می‌کند یا خیر؟ بیان می‌کند: همه زیر مجموعه شرکت پالایش و پخش برای انتخاب خریدار و مشتریان کالا‌ها ملزم به استفاده از وندورلیست‌ها هستند و تأمین‌کنندگان نهایی را از میان آنها باید انتخاب کنند.

جعفری‌نسب در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که آیا مناقصات انجام گرفته از شفافیت لازم برخوردار است، می‌گوید: تمام مناقصات برگزار شده در این شرکت براساس سامانه نظارتی که وزارت نفت تبیین کرده است، انجام می‌گیرد و قطعاً از شفافیت لازم برخوردار است.

وی با رد این موضوع که برخی پیمانکاران معتقد هستند که در بعضی مواقع مناقصات صورت گرفته از شفافیت لازم و کافی برخوردار نیست به عنوان مثال شرکتی در یک مناقصه برنده می‌شود، اما بنا به دلایل نظارتی و ضعف مالی دسته برنده مناقصه نمی‌رسد، توضیح می‌دهد: در مجموع مناقصات صورت گرفته کاملاً به صورت شفاف با درج آگهی در روزنامه‌ها اطلاع‌رسانی می‌شوند و شرکت‌های متقاضی نیز با دیدن فراخوان‌ها در جریان مناقصات قرار می‌گیرند؛ تا به حال تخلفی در برگزاری مناقصات گزارش نشده است.

او ادامه می‌دهد: همان‌طور که گفتم خرید‌ها در خصوص کالاهای مورد نیاز شرکت نیز براساس وندورلیست وزارت نفت انجام می‌گیرد و به این ترتیب مناقصاتی به‌صورت عمومی و یا محدود براساس مقرراتی که در آیین‌نامه درج شده برگزار می‌شود.

جعفری‌نسب همچنین با گریزی به جریان HSE در پروژه‌های درحال اجرا می‌افزاید: الزامات اجرایی HSE در کلیه پروژه‌ها براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت به صورت کامل هم در حین انجام کار و هم در حین بهره‌برداری اجرا می‌شود.

او با بیان براین‌که استاندارد‌ها در تمامی مراحل انجام پروژه‌ها تعریف شده است، تأکید می‌کند: خوشبختانه در سال گذشته حادثه منجر به فوت نداشتیم و از این نظر شرکت‌های زیر مجموعه پالایش و پخش مورد تقدیر مسؤولان HSE وزارت نفت قرار گرفت.

وی با اشاره به عملکرد شرکت در مقابله با جریان خوردگی لوله‌ها توضیح می‌دهد: برای پایش وضع خطوط لوله به صورت مداوم بازرسی‌هایی انجام می‌گیرد کنترل وضعیت پوشش خطوط، اندازه‌گیری‌های خطوط، مقدار جریانی که به خطوط تزریق می‌شود و… همه این موارد از وضعیت خطوطی که زیر زمین دفن شده‌اند، تصویری جامع می‌دهد تا میزان خوردگی آن به حداقل برسد؛ بنابراین با کنترل وضعیت سیستم‌های حفاظت از کاتدیک میزان خوردگی خطوط رصد می‌شود.

 

این مقام مسؤول در پایان با اشاره به به‌کارگیری روش جدیدی برای کنترل‌خوردگی‌ها می‌افزاید: چندسالی است که با یک تاکتیک هوشمند یعنی بازرسی داخلی خطوط روند خوردگی‌ها را بررسی و کنترل می‌کنیم. به این شکل که وسیله‌ای را از داخل خطوط عبور می‌دهیم پس از اسکن کردن کل خطوط لوله اگر خوردگی در سطح داخل یا خارج از لوله‌ها وجود داشته باشد؛ نوع، محل و موقعیت خوردگی را مشخص می‌کند. سرانجام این گزارش‌ها توسط نیروهای متخصص بررسی می‌شوند تا اقدامات لازم در تعویض یا تعمیر خطوط انجام گیرد.