عبور ۸۵ درصدی سازندگان داخلی نفت از سد بازار شرکت‌های خارجی

در بازدید اهالی رسانه از مراکز خطوط لوله و مخابرات نفت خوزستان مطرح شد عبور ۸۵ درصدی سازندگان داخلی نفت از سد بازار شرکت‌های خارجی سمیه مهدوی- شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با توجه زیرساختی که دارد بیش‌تر در تلاش بوده که از توان داخلی استفاده کند به‌طوری که در این امر مهم موفق […]

در بازدید اهالی رسانه از مراکز خطوط لوله و مخابرات نفت خوزستان مطرح شد

عبور ۸۵ درصدی سازندگان داخلی نفت از سد بازار شرکت‌های خارجی

سمیه مهدوی- شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با توجه زیرساختی که دارد بیش‌تر در تلاش بوده که از توان داخلی استفاده کند به‌طوری که در این امر مهم موفق بوده و توانسته تعمیرات اساسی دستگاه‌ها و اورهال آنها را توسط شرکت‌های داخلی انجام دهد، هم اکنون نیز ۸۵ درصد از قطعات مورد نیاز در داخل تأمین می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی مناقصه‌مزایده به اهواز، مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان گفت: این شرکت گستره وسیعی از استان خوزستان را در بر می‌گیرد؛ به گونه‌ای که قاعده این حرم از آبادان تا ماهشهر و رأس آن تا پل‌زال و محدوده منطقه لرستان واقع شده؛ این منطقه دارای ۱۰ مرکز انتقال نفت و تأسیسات انتهایی به اضافه ناحیه آبادان است.

حمیدرضا کیهان‌پور طی بازدید اهالی رسانه از مراکز خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان مطرح کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات با بیش از ۶۰ سال قدمت در زمینه انتقال نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی و تأمین ارتباط مجموعه نفت را برعهده دارد. منطقه خوزستان یکی از ۱۲ منطقه شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت است که در گستره وسیع استان خوزستان مشغول به‌کار است. منطقه خوزستان شامل ۶ منطقه مرکز انتقال نفت و دو تأسیسات انتهایی در ۱۱ محل جغرافیایی مختلف در گستره وسیع خوزستان است که از شمالی‌‌‌ترین نقاط استان تا جنوب استان پراکنده مشغول انجام وظیفه است.

وی تصریح کرد: تأمین خوراک پالایشگاه‌های کرمانشاه، اراک، تهران و تبریز از طریق خط لوله ۳۰ اینچ سراسری اهواز- ری انجام می‌شود که یکی از وظایف مهم خطوط لوله و مخابرات منطقه خوزستان است. این خط لوله از مرکز انتقال نفت شهید چمران اهواز منشأ می‌گیرد و از طریق مرکز انتقال شهید زنگنه سبزآب استان خوزستان خارجی می‌شود و از طریق مناطق لرستان و مرکزی و نهایتاً ری و به منطقه شمال‌غرب، زنجان و تبریز به پالایشگاه تبریز منتهی می‌شود. خط لوله ۳۰ اینچ روزانه بالغ‌بر ۴۵۰ هزار بشکه نفت‌خام حمل می‌کند که این مهم توسط توربوپمپ‌های که در مرکز نفت شهید چمران در مرکز دوم شهید زنگنه سبزآب در فاصله ۱۲۰ کیلومتری منتقل می‌شود. این نفت‌خام مجموعه‌ای از نفت‌خام‌های تولیدی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اهواز و یک نفت‌خام مخلوط است گرفته می‌شود.

کیهان‌پور تأکید کرد: حدوداً از صددرصد نفت‌خامی که در این خط لوله به این پالایشگاه‌ها تأمین خوراک می‌شود یک پنجم یا ۲۰ درصدش نفت‌خام، نفت‌خام مرکزی و ۸۰ درصد آن نیز نفت‌خام تولید شهرستان اهواز یا شرکت ملی نفتخیز جنوب است. مرکز انتقال شهید چمران این نفت‌خام را از یونیت ۳ که کارخانه‌ای باشد و در سبزآب از منطقه نفت مرکزی دهلران مهران، موسیان، چشمه‌خوش گرفته و از آن منطقه با یک رشته خط لوله وارد مرکز انتقال شهید زنگنه می‌شود.

مدیر شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه خوزستان در خصوص بحث انتقال فرآورده‌های تولیدی گفت: حدوداً همین مقدار یا کم‌تر از آنچه که حمل می‌کنیم، توسط خطوط لوله؛ فرآورده‌های مختلف نفت تولیدی را به پالایشگاه آبادان بعضاً به پتروشیمی‌هایی که در ماهشهر قرار دارند منتقل می‌کنیم.

کیهان‌پور در رابطه با بحث فعالیت مخابراتی این شرکت تصریح کرد: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با توجه به زیرساخت‌هایی که دارد وظیفه تأمین ارتباط با این مجموعه را در راستای انتقال فرآورده برعهده دارد. به‌طوری که انتقال فرآورده توسط ۴۰۸ کیلومتر شبکه فیبرنوری و سیستم مخابراتی انجام می‌شود.

شرکت خطوط لوله و مخابرات خوزستان شرح و وظایفش متفاوت است و شرکت ما در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیار زیادی در راستای ارایه خدمات ارزنده انجام داده به‌طوری که خطوط لوله را از روی زمین تبدیل به زیرزمینی کرده و این کار تاحدفاصل آبادان و ماهشهر انجام شده است در حال حاضر ما در منطقه خوزستان هیچ گونه خط لوله روزمینی نداریم که مزاحمتی برای همسایگان ایجاد کند ولی آنها با توجه به این‌که زندگی خود را از طریق کشاورزی تأمین می‌کنند معمولاً حریم خطوط لوله را به خوبی رعایت نمی‌کنند در قوانین هم خیلی به وضوح اشاره نشده است.

وی در خصوص موضوع تأثیرگذاری موضوع تحریم بر عملکرد این شرکت، گفت: شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت با توجه به زیرساختی که دارد بیش‌تر در تلاش بوده که از توان داخلی استفاده کند به‌طوری که در این امر مهم موفق بوده و توانسته تعمیرات اساسی دستگاه‌ها و اورهال آنها را توسط شرکت‌های داخلی انجام دهد هم اکنون ۸۵ درصد قطعات از داخل تأمین می‌شود.

این مدیر نفتی در ادامه با اشاره به ضرورت تضمین سلامت محیط‌زیست در کنار انجام فعالیت‌های نفتی بیان کرد: مراکز انتقال نفت، تلمبه‌خانه‌ها، کارخانه‌ها و خطوط لوله نفت در استان پهناور خوزستان مشغول انجام فعالیت هستند، این درحالی است که در همسایگی روستاییان، عشایر و کشاورزان قرار گرفته‌ایم. تلاش ما همیشه بر این بوده است که مراقبت از محیط‌زیست دراولویت قرار بگیرد؛ بدین ترتیب آب‌های تحت‌الارضی و سطح‌الارضی، گازهای آلاینده‌ای که از توربو پمپ‌‌ها خارج می‌شوند، تحت کنترل کامل هستند.

وی افزود: برای آسایش مردم بومی این مناطق شرکت خطوط لوله با استفاده از امکانات داخلی، جاده‌های مسیر خطوطی  که مردم برای تردد از آن استفاده می‌کنند به موازات خطوط لوله‌ای که در آن تعبیه شده است، رصد می‌شوند. اخیراً این مجموعه علاوه بر کار حفاظت و تعمیر خطوط وظیفه مصونیت از جاده‌ها را نیز عهده دار شدند.

کیهان‌پور ادامه داد: برای آشنایی بیش‌تر مردم با وظایف و عملکرد این ارگان مهم نفتی در مدارس اطلاع‌رسانی‌هایی در کتاب درسی دانش‌آموزان صورت گرفته است. به منظور شناسایی هدف و شرح وظایف شرکت خطوط لوله و همچنین خطراتی احتمالی این حرفه اطلاعاتی در اختیارشان قرار می‌گیرد. بنابراین از مجموعه عملکرد و رسالت این شرکت مباحثی در کتب درسی دانش‌آموزان مندرج شده است.

او در خصوص میزان پیگرانی هوشمندی که در خوزستان صورت گرفته است گفت: به‌طور مرتب از سال‌های اخیر عملیات پیگرانی هوشمند در کل منطقه خوزستان اجرا شده است. شاخص‌‌ها و ملاک انجام تعمیرات مستمر، حفظ و نگهداری خطوط همان بحث پیگرانی هوشمند است. در سال ۹۵ توانستیم ۳۱۶، کیلومتر از خطوط استان را تحت عملیات پیگرانی قرار بدهیم؛ خط لوله ۱۰اینچ به طول ۶۲ کیلومتری حد فاصل سبزار-پل‌زار، خط لوله ۱۶ اینچی ۱۱۸ کیلومتری حد فاصل نظامیهـسبزآب در اطراف اندیمشک، خط لوله ۱۲ اینچ ۱۳۶ کیلومتری حد فاصل آبادان – نظامیه انجام شده است.

به گفته وی پیگرانی هوشمند اخیراً در کشور به مرحله بومی‌سازی رسیده است اما کماکان از خدمات شرکت‌های داخلی و خارجی بهره‌مند هستیم و شرکت‌های داخلی با استفاده از خدمات پیگ خارجی اقدامات کاری را انجام می‌دهند.

کیهان‌پور با اشاره به ظرفیت انتقال نفت این مناطق، بیان کرد: خوزستان ۴۵۰ هزار بشکه ظرفیت انتقالی دارد، ظرفیت حمل تا ۶۰۰ هزار بشکه وجود دارد. این درحالی است که بالغ بر یک میلیون بشکه در روز نفت‌خام و فرآورده منتقل می‌شود که یک‌پنجم آن متعلق به مناطق مرکزی است.

او با اشاره به طرح‌های جدید این مجموعه توضیح داد: از اواخر سال ۹۴ تا کنون به جز انتقال فرآورده‌های نفتی معمولی مانند نفت سفید، بنزین، نفت گاز، نفت کوره و سوخت هواپیما که از دیرباز تا کنون تولید می‌شده است؛ دو فرآورده دیگر به وظایف این شرکت اضافه شده است؛ انتقال نفتا از پالایشگاه آبادان برای استفاده مجتمع‌های پتروشیمی تبریز و اراک و همچنین میعانات گازی که از طریق کشتی به بندر ماهشهر وارد می‌شوند از طریق خطوط لوله با خوراک پالایشگاه آبادان ترکیب می‌شوند.

وی با اشاره زمان تحریم و کمک ظرفیت تولید نفت کوره به جریان صادرات بیان کرد: درحالی که این تلمبه‌خانه در نیمه راه و سه‌راهی خردورق در کنار شهرستان شادگان قرار گرفته است، می‌تواند نفت کوره تولیدی پالایشگاه آبادان را تا ۲۰۰ هزار بشکه برساند و طبیعتاً بده بستان بازار صادراتی را رونق بیش‌تری دهد. در زمان تحریم این مرکز تولید کننده نفت کوره یکی از گلوگاه‌های مهم صادراتی محسوب می‌شد.

کیهان‌پور در خصوص نوسازی مراکز نفت گفت: در بحث خط لوله اگر تأسیسات صنعتی را به زیرساخت‌های فنی و مکانیکال تقسیم کنیم، هریک از این بخش‌ها با ایندکس و نوتیفیکیشن‌هایی که شرکت خطوط لوله دارد، براساس استانداردهای مجموعه نفت تحلیل‌هایی انجام می‌دهد که منجر به اندازه‌گیری و تخمین عمر خطوط می‌شود.

مدیر منطقه خوزستان ادامه داد: در سال‌های گذشته علاوه بر تعویض خطوط لوله به شکل مقطعی و بعضاً اجرای خطوط لوله جدید، بحث نگهداری و تعمیر الکتروپمپ‌‌ها که به عنوان قلب تپنده خطوط لوله را به‌طور مستمر در برنامه‌های کاری لحاظ کردیم که براساس ساعت کارکرد خطوط؛ تعمیرات انجام گرفته شد.

 

به گفته این مقام مسؤول پروسه تعویض سیستم‌ها با ابزارهای دقیق جریان کنترلی و نوسازی خطوط به‌طور دائم و مستمر انجام می‌گیرد.