بیت‌کوین؛ آینده بی‌پشتوانه اقتصاد دنیا!

تمام آنچه باید درباره سکه بیتی بدانید بیت‌کوین؛ آینده بی‌پشتوانه اقتصاد دنیا! آیا BitCoin آینده سرمایه‌گذاری است؟!! گروه IT – بیت‌کوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیت‌کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آن‌را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر […]

تمام آنچه باید درباره سکه بیتی بدانید

بیت‌کوین؛ آینده بی‌پشتوانه اقتصاد دنیا!

آیا BitCoin آینده سرمایه‌گذاری است؟!!

گروه IT – بیت‌کوین یک نوآوری اینترنتی با کارکردهای مشابه «پول بی‌پشتوانه» یا پول حکومتی است. نوآوری بودن بیت‌کوین به این معناست که خالقان آن توانسته‌اند آن‌را در مدت کوتاهی از یک ایده به یک واقعیت اثرگذار بر دنیای اقتصاد و مراکز سیاست پژوهی مبدل کنند. زیرا در چندسال گذشته ارزش بیت‌کوین در بازارهای جهانی از چند صدم دلار به صد‌‌ها دلار افزایش یافته است

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ پول بودن یک جایگاه حقوقی است و پول بودن بیت‌کوین، منوط به پذیرش جایگاه حقوقی آن از سوی دولت‌‌‌ها است. تا کنون هیچ دولتی بیت‌کوین را به رسمیت نشناخته است و دولت‌های ایالات‌متحده‌آمریکا، آلمان و چین بر کالا بودن بیت‌کوین تأکید دارند.

البته از لحاظ فنی و کارکردی، این عبارت صحیح است که بیت‌کوین نوعی پول دیجیتال بر پایه شبکه همتا به همتا، امضای دیجیتال و اثبات دانایی صفر است و به‌ کاربران امکان می‌دهد که بدون هیچ واسطه‌ای، انتقال پول غیرقابل بازگشت انجام دهند. گره‌های شبکه هر معامله را در شبکه اعلام می‌کنند که پس از تأیید در یک سیستم اثبات کار، در یک تاریخچه عمومی ذخیره می‌شود.

بیت‌کوین امکان پرداخت‌های بسیار کم هزینه را فراهم می‌کند. شبکه بیت‌کوین سیستم کنترل کننده متمرکز ندارد و توسط هیچ سازمان، مؤسسه و یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. زمان متوسط تأیید هر انتقال بیت‌کوین، تقریباً ۱۰ دقیقه است. انتقال پول از یک نقطه به نقطه دیگر در تمام شبکه اطلاع‌رسانی شده و تمام نقاط از آن آگاه خواهند شد.

قبل از ابداع بیت‌کوین، سیستم‌های مالی آنلاین برای امنیت به یک سیستم کنترل‌کننده مرکزی احتیاج داشتند. ساتوشی‌ناکاموتو با ابداع یک شیوه اثبات کار در شبکه همتا به همتا، راهی جایگزین پیشنهاد کرد. بیت‌کوین پروژه‌ای نسبتاً جدید و شدیداً تحت توسعه است. به همین دلیل توسعه‌دهندگان آن به ‌کاربران توصیه می‌کنند که به آن به عنوان یک نرم‌افزار آزمایشی نگاه کنند.

تولد بیت‌کوین

نشریه نیوزویک در مارس ۲۰۱۴ مدعی شده بود که بیت‌کوین سال ۲۰۰۹ توسط یک مرد ۶۴ ساله ژاپنی-آمریکایی است به نام ساتوشی‌ناکاموتو که نزدیک لس‌آنجلس زندگی می‌کند پایه‌گذاری شده است. اما کمی بعد معلوم شد که کشف نیوزویک اشتباه بوده و ناکاموتو (که اسم شناسنامه‌ایش ساتوشی است اما دوریان صدایش می‌کنند) از نیوزویک به علت زیر و رو شدن زندگیش شکایت کرد.

در دسامبر ۲۰۱۵ در تحقیقات مشترک توسط وایرد و گیزمودو گفته شد که ممکن است کریگ‌رایت، مهندس کامپیوتر و بازرگان استرالیایی، مخترع واقعی بیت‌کوین باشد.

در تاریخ دوم می ‌سال ۲۰۱۶ کریگ رایت ادعا کرد که همان ساتوشی ناکاموتو است. طبق مقالات منتشر شده توسط BBC و Economist وی توانسته یک پیام را توسط کلید خصوصی مربوط به اولین تراکنش بیت‌کوین امضا کند.

روش استفاده

کسانی که از این سیستم استفاده می‌کنند باید دارای یک کیف پول دیجیتال باشند. این کیف پول می‌تواند روی کامپیوتر خود شخص و توسط نرم‌افزار بیت‌کوین مدیریت یا روی یک سایت مستقل شود.

بیت‌کوین از رمزنگاری کلید عمومی استفاده می‌کند. هر کیف پول شامل تعدادی جفت کلید عمومی و خصوصی است. کلیدهای عمومی به آدرس‌های بیت‌کوین تبدیل می‌شوند که به عنوان آدرس برای دریافت بیت‌کوین به پرداخت‌کننده اعلام می‌شوند. این آدرس‌‌‌ها در حالت قابل خواندن برای انسان‌ها به رشته‌ای با تقریباً ۳۳ نویسه تبدیل می‌شوند که همیشه با عدد یک یا ۳ شروع می‌شوند.

ایجاد یک آدرس جدید عملی کاملاً محلی و بی‌نیاز از اتصال به شبکه همتا به همتای بیت‌کوین است.

در واقع هر فرد می‌تواند بیت‌کوین‌های خودرا به یک آدرس بیت‌کوین دیگر ارسال یا اصطلاحاً واریز نماید. اکثر آدرس‌های بیت‌کوین بی‌معنی به نظر می‌رسند، اما امکان ایجاد آدرس‌های شخصی تر به وسیله نرم‌افزاری که به سرعت آدرس‌های بسیاری تولید می‌کند و آدرس‌هایی را که با الگوی مورد نظر هم‌‌‌خوانی دارند، ذخیره می‌کند، وجود دارد.

شبکه

هر کاربر متصل به شبکه بیت‌کوین، یک گره (node) محسوب می‌شود. در شبکه بیت‌کوین هر گره با چند گره دیگر در ارتباط است. برای انتقال وجه، گره فرستنده بیت‌کوین یک درخواست انتقال وجه تولید می‌کند و با کلید شخصی خود آن را امضا می‌کند. سپس این درخواست را برای تمام گره‌هایی که به آنها متصل است می‌فرستد. این گره‌ها نیز درصورت دریافت این درخواست آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند و به این روش این درخواست در تمام شبکه پخش می‌شود.

بلوک

گره‌های مولد بلوک یا به عبارت دیگر کامپیوترهای استخراج کننده کهMiner نامیده می‌شوند، در صورت دریافت یک درخواست انتقال، آن را وارد بلوکی که در حال ساخت هستند، می‌کنند. ساخت بلوک کاری زمان بر و مبتنی بر شانس است. سختی ساخت بلوک متغیر است و تقریباً هر دو هفته یک بار به نسبت سرعت تولید بلوک در دو هفته اخیر طوری تغییر می‌کند که هر بلوک به‌طور متوسط ۱۰ دقیقه زمان برای ساخت لازم داشته باشد. در صورتی که یک گره مولد بلوک موفق به تولید یک بلوک شود، آن را به تمام گره‌هایی که با آنها در ارتباط است می‌فرستد. این گره‌ها درستی بلوک را بررسی می‌کنند و در صورت صحت بلوک و تمام درخواست‌های داخل آن، آن را برای تمام گره‌های مرتبط خود می‌فرستند. به این روش هر بلوک معتبر، به سرعت در شبکه پخش می‌شود. مولدهای دیگر، در صورت دریافت یک بلوک معتبر، کار روی درخواست‌های انتقالی که داخل این بلوک است را ر‌‌ها می‌کنند و شروع به تلاش برای تولید بلوک بعدی می‌کنند. به همین دلیل درخواستی که داخل یک بلوک ثبت می‌شود در واقع توسط اکثریت شبکه تأیید شده است. مولدی که موفق به تولید یک بلوک می‌شود، یک درخواست انتقال ویژه به آن اضافه می‌کند که هیچ فرستنده‌ای ندارد و ۲۵ بیت‌کوین به آدرس خودش واریز می‌کند. این ۲۵ بیت‌کوین به عنوان پاداش مولد محسوب می‌شود و با این‌که هیچ فرستنده‌ای ندارد، توسط بقیه گره‌ها یک انتقال وجه درست محسوب می‌شود. البته این جایزه در ابتدا ۵۰ بیت‌کوین بود. این جایزه هر چهار سال نصف می‌شود، بدین صورت که این جایزه بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲، تعداد ۵۰ بیت‌کوین برای هر بلوک بود، بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ۲۵ بیت‌کوین رسید و به همین صورت هر ۴سال نصف می‌شود. با یک محاسبه ریاضی می‌توان متوجه شد که حداکثر ۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰بیت‌کوین قابل ایجاد خواهند بود. تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی تعداد حدوداً ۱۳٫۰۰۰٫۰۰۰بیت‌کوین در گردش بود.

روش‌های کسب بیت‌کوین

بیت‌کوین‌‌‌ها عموماً از طریق فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، به دست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوتر‌‌ها و سخت‌افزارهای قدرتمندی است.

خرید بیت‌کوین از صرافی‌ها.

همچنین برخی از وب سایت‌های بخت آزمایی، به ‌کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند.

متخصصان اقتصاد می‌گویند بیت‌کوین آینده‌ی سرمایه‌گذاری است

دانشمندان اقتصاد معتقدند حتی اگر روزی بیت‌کوین به فراموشی سپرده شود، تکنولوژی مورد استفاده در آن مثل یک موجود زنده در سیستم اقتصاد باقی خواهد ماند و حتی ممکن است روش کار سرویس‌های پولی و سرمایه‌گذاری را تغییر دهد.

طبق تحقیقات مؤسسه غیرانتفاعی اقتصاد جهانی سوئیس، بلاک‌چین که در واقع در حکم یک سیستم‌نظارتی برای معاملات با بیت‌کوین، پایگاه داده‌ی توزیع‌شده‌ای برای سنجش اعتبار معاملات است، این پتانسیل را دارد که سیستم‌های اقتصادی فعلی را کاملاً به شکل دیگری تبدیل کند. لازم به اشاره است که انجمن اقتصاد جهانی سوئیس عمده‌ شهرت خود را از کنفرانس‌هایی دارد که به‌صورت سالانه برگزار کرده و فعالان و متخصصان اقتصاد را در این کنفرانس گرد هم می‌آورد.

بانک‌های مرکزی بزرگ درصدد هستند روش ردیابی و جابه‌جایی پول در بلاک‌چین را پیدا کنند تا بتوانند مسیری برای سریع‌تر و امن‌تر کردن معاملاتشان ترسیم کنند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که بانک‌های مرکزی بزرگ درصدد هستند روش ردیابی و جابه‌جایی پول در بلاک‌چین، به‌خصوص جابه‌جایی پول بین کشورهای مختلف را پیدا کنند تا به این وسیله مسیری برای سریع‌تر و امن‌تر کردن معاملاتشان ترسیم کنند. این بانک‌ها همچنین امیدوارند به شیوه‌ای برسند که هزینه‌ جابه‌جایی‌‌‌ها و معاملات را کاهش دهد.

مطالعات انجمن اقتصاد جهانی سوئیس همچنین به این موضوع رسیده که ۸۰ درصد بانک‌ها تا سال آینده‌ میلادی پروژه‌هایی را بر همین مبنا راه‌اندازی می‌کنند. البته در این مطالعات معمولاً اشاره مستقیمی به برنامه‌های پول مجازی نمی‌شود، چرا که تجربه نشان داده ممکن است از نتایج تحقیقات برای موارد غیرقانونی، پولشویی و خرید و فروش مواد مخدر استفاده شود.

تا زمانی که این تکنولوژی آرام‌آرام روی نحوه‌ کار و به‌ویژه مناسبات داخلی مؤسسات اقتصادی تأثیر بگذارد، شاید برای شما اهمیتی نداشته باشد که این روند چطور طی می‌شود اما پس از آن احتمالاً می‌توانید از مزایای جابه‌جایی‌های پولی سریع‌تر، آسان‌تر و ارزان‌تر بهره‌مند شوید.

البته انجمن اقتصاد جهانی سوئیس تأکید کرده هنوز راه زیادی باقی مانده تا از امنیت کامل این‌طور مبادلات برای استفاده در بانک‌های بزرگ اطمینان حاصل شود.

منابع :

Engadget

Wikipedia

 

Mag.digikala.com