ایجاد بیش از ۱۲۲ هزار شغل معدنی در سال ۹۵

در افتتاحیه چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن اعلام شد ایجاد بیش از ۱۲۲ هزار شغل معدنی در سال ۹۵ گروه معدن و زمین- رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که میلیون‌‌ها شغل به صورت غیرمستقیم وابسته به معدن هستند، گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۲ هزار شغل به صورت مستقیم توسط معدن ایجاد […]

در افتتاحیه چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن اعلام شد

ایجاد بیش از ۱۲۲ هزار شغل معدنی در سال ۹۵

گروه معدن و زمین- رییس دانشکده مهندسی معدن دانشگاه امیرکبیر با بیان این‌که میلیون‌‌ها شغل به صورت غیرمستقیم وابسته به معدن هستند، گفت: سال گذشته بیش از ۱۲۲ هزار شغل به صورت مستقیم توسط معدن ایجاد شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، همایون کتیبه، در افتتاحیه چهاردهمین همایش علمی مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: طبق آمار، معدن در سال گذشته ۱۲۲ هزار و ۴۳۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی افزود: اما به صورت غیرمستقیم، میلیون‌‌ها شغل وابسته به تولیدات معدن هستند. در واقع معدن مادر تولیدات است، اما همواره مظلوم واقع شده است.

کتیبه با اشاره به حادثه معدن زغال‌سنگ آزادشهر، ادامه داد: شاهد بودیم که ۴۳ معدنکار چقدر مظلومانه جان خود را از دست دادند. غم این واقعه هنوز بر دل ما سنگینی می‌کند.

وی همچنین به واقعه تاریخی سوم خرداد اشاره کرد و گفت: سوم خرداد، یادآور جانفشانی رزمندگان ما است، همان افرادی که خرمشهر را به مام میهن بازگرداندند.

رییس دانشکده معدن دانشگاه امیرکبیر تأکید کرد: همان جوانان برومند، امروز در صحنه دانشگاه و علم با تلاش فراوان در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: این همایش نیز به نوعی حاصل تلاش این جوانان و پشتیبانی بزرگان برگزار شده است.

مقصر حادثه معدن آزادشهر هنوز مشخص نشده است

در ادامه این همایش، رییس نظام‌ مهندسی معدن ایران با بیان این‌که در کمیته حقیقت‌یاب به دلیل ماندن دو لوکوموتیو زیر آوار هنوز نتوانسته‌ایم مقصر بروز انفجار در معدن یورت آزادشهر را کشف کنیم، گفت: در صورت مشخص شدن مقصر، بدون اغماض اعلام خواهیم کرد.

اسماعیلی با بیان این‌که باید کارآفرینان و سرمایه‌گذاران را تشویق به سرمایه گذاری و فعالیت در نقاط دوردست کنیم، اظهار کرد: از طرفی سرمایه‌گذاری خارجی مهم‌ترین مسأله مورد نیاز معدن است، زیرا با اتکا به آن هم از تکنولوژی روز استفاده می‌کنیم هم پاسخگوی نیاز‌ها خواهیم بود.

رییس نظام مهندسی معدن ایران با تأکید بر این‌که مشکلات عدیده‌ای در معدن داریم که باید حل شود، به معدن زغال‌سنگ آزادشهر اشاره کرد و افزود: از همه معادن زغال‌سنگ بازرسی شده است و به زودی کتابچه‌ای شامل نقاط ضعف معادن تهیه و ارایه خواهد شد تا اگر معدنی ایمنی نبود، اجازه فعالیت نداشته باشد.

وی ادامه داد: در زمان بروز حادثه آزادشهر، معاون اول رییس‌جمهوری تأکید داشت که نباید به معادنی که ایمن نیستند اجازه کار داده شود و به هیچ‌وجه نباید در این مورد گذشت کرد.

اسماعیلی با اشاره به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب برای علت‌یابی بروز حادثه معدن آزادشهر تصریح کرد: تاکنون در قالب این کمیته حدود ۴ جلسه برگزار شده است اما به دلیل ماندن دو لوکوموتیو زیر آوار، هنوز نتوانسته‌ایم دلیل انفجار را مشخص کنیم.

وی تأکید کرد: در صورت کشف علت انفجار معدن زغال‌سنگ یورت، بدون اغماض نتیجه و مقصر اعلام خواهد شد.

رییس نظام مهندسی معدن ایران اظهار کرد: علت انفجار معدن گاز بوده است اما این‌که برخی مباحثی در خصوص انتشار بوی گاز مطرح کردند صحیح نیست، چراکه گاز متان در این معدن زیر یک درصد بوده است.

اسماعیلی با بیان این‌که کمیته در حال تحقیق است، اظهار کرد: در بخش ورودی معدن اکثراً بر اثر خفگی و عده‌ای بر اثر پرتاب موج فوت شده‌اند و ۱۱ نفر دچار سوختگی شدند.

وی تأکید کرد: مصر هستیم که علت بروز انفجار را بدون معطلی و اغماض کشف و اعلام کنیم اما هنوز به هیچ نتیجه‌ای در خصوص تعیین مقصر نرسیده‌ایم در صورت مشخص شدن، مقصر قطعاً اعلام خواهد شد.

صف محموله‌های صادراتی ذوب‌آهن به ۶ کیلومتر رسیده است

در ادامه این همایش احمدصادقی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این‌که امروز به دلیل سکون بازار مصرف داخلی، صددرصد تولیدات این واحد صنعتی صادر می‌شود، گفت: اکنون صف بارگیری تولیدات ذوب‌آهن در بندر به ۶ کیلومتر میرسد و در دوره‌ای نیز ۱۲ کیلومتر شد.

صادقی اظهار داشت: اکنون صادرات ذوب‌آهن با نرخ سودآور، باعث نجات این واحد صنعتی شده و امید است این روند تداوم یابد.

متخصصان در جای خود نیستند

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان ضمن انتقاد نسبت به واگذاری مسؤولیت به افراد، بدون در نظر گرفتن تخصص و توانایی فردی، گفت: امروز در واحد‌های فولاد‌سازی کشور دو نفر مدیر با تخصص مهندسی متالورژی فعالیت می‌کنند.

وی یادآور شد: ژاپنی‌ها در دهه ۷۰ به مسؤولان ایرانی گفته‌اند که بابت راندمان تولید در دوره ۱۲۰ سال قبل به افراد پاداش می‌دادند، اما امروز به دلیل آن‌که هر فردی در جایگاه خود قرار گرفته، دیگر نیازی به اعطای پاداش نیست.

صادقی افزود: واقعیت این‌که، بسیاری از مشکلات کشور ناشی از نبود افراد در جایگاه خود و بهره‌گیری نکردن از متخصصان مربوطه است.

ضربه سنگین طرح توازن به ذوب‌آهن

این مقام مسؤول گفت: دشواری و مشقت فعالیت در ذوب‌آهن به منظور تولید فولاد با زغال‌سنگ سبب شد که آیت‌ا…هاشمی‌رفسنجانی این پرسش را مطرح سازد که آیا امکان تبدیل زغال به گاز در ذوب‌آهن وجود دارد، پاسخی که به رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام داده شد، مثبت بود، اما برآورد ۱۰ ساله برای آن شد تا احیای مستقیم راه بیفتد.

وی خاطرنشان ساخت: اما تغییر مدیریت‌ها سبب اجرای طرح توازن در ذوب‌آهن شد که به نتیجه نرسید، به دلیل آن‌که نتوانست مواد اولیه مورد نیاز را تأمین کند، با وجود سرمایه‌گذاری سنگین حاصلی نداشت.

طرح توازن از سال ۱۳۸۱ در ذوب‌آهن کلید خورد و برآورد شد تا سال ۱۳۸۸ تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما به نتیجه نرسید.

دستور کار ذوب‌آهن دوباره ساختن

صادقی افزود: امروز ذوب‌آهن در شرایط دشواری قرار گرفته و بدهی زیادی دارد، اما مصمم هستیم که دوباره این صنعت را به‌روزرسانی کنیم و باید این صنعت حرکت کند، زیرا توقف باعث نابودی آن می‌شود.

وی گفت: انتظار می‌رود با کمک دانشجویان و اتصال مستحکم میان صنعت و دانشگاه این بخش با حرکتی لازم شتاب پیدا کند.

مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: ذوب‌آهن اکنون در یک نقطه متوقف شده و از نظر استهلاک تجهیزات و صنعت شرایط مطلوبی ندارد.

امکان‌پذیری دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی فولاد

صادقی تصریح کرد: جمهوری اسلامی براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ هدف ظرفیت ۵۵ میلیون تنی را برای فولاد پیش‌بینی کرده که برای این مهم ارزیابی درستی صورت گرفته و تحقق آن نیز امکان‌پذیر است.

انتظار می‌رود از مجموع رقم پیش‌بینی شده در افق چشم‌انداز به میزان ۱۵ تا ۲۰ میلیون تن برای صادرات اختصاص پیدا کند.

 

مدیرعامل ذوب‌آهن اضافه کرد: سرمایه گذاری لازم در حوزه اندیشه، امکان تحقق اهداف کلان را در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و… فراهم می‌سازد.