صنعت سرب و روی نیازمند حمایت دولت

صنعت سرب و روی نیازمند حمایت دولت محمد قره داغلی -ایران بعد از چین، قزاقستان و هند، چهارمین تولیدکننده بزرگ سرب و روی در آسیا است. از نظر تولید شمش در جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم در آسیا را دارد. این در حالی است که تنها ۳درصد از ذخایر سرب و […]

صنعت سرب و روی نیازمند حمایت دولت

محمد قره داغلی -ایران بعد از چین، قزاقستان و هند، چهارمین تولیدکننده بزرگ سرب و روی در آسیا است. از نظر تولید شمش در جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم در آسیا را دارد. این در حالی است که تنها ۳درصد از ذخایر سرب و روی در مهم‌ترین معادن ایران یعنی مهدی‌آباد و انگوران قرار دارد. همچنین ایران در تولید شمش سرب به ترتیب در رتبه ۷ آسیا و ۱۹ دنیا و در مصرف روی نیز به ترتیب در رتبه ۱۲ آسیا و ۲۷ دنیا قرار دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با این ‌حال و با توجه به ظرفیت‌هایی که در ایران وجود دارد، تنها از ۳۰درصد ظرفیت کارخانه‌های فرآوری سرب و روی استفاده می‌شود در حالی که باید از صددرصد ظرفیت‌های موجود بهره برد. آنچه در این‌باره از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، توجه به این موضوع است که معادن سرب و روی ایران باید بتوانند در بخش اکتشاف، استخراج و فرآوری فعالیت‌ بیش‌تری داشته باشند و محصولات مورد نیاز را در اختیار واحدهای ذوب قرار دهند. چرا که در حال حاضر، تولید داخل کاهش یافته و در نتیجه، صادرات نیز کم شده است. گفته می‌شود سیاست‌های غلط سال‌ها و دهه‌های گذشته دولت‌ها، امید به سرمایه‌گذاری خارجی و ممانعت از حضور سرمایه‌گذاران داخلی از بزرگ‌‌‌ترین دلایل عدم راه‌اندازی برخی معادن بوده است. مسأله خوراک که به چالشی بزرگ برای بالا بردن میزان تولید صنعت سرب و روی تبدیل شده، تولید انبوه محصولات را با مشکل مواجه ساخته است.

صنعت سرب و روی ایران نیازمند این است که در بخش‌های اکتشاف، توسعه معادن، فرآوری و بهره‌وری از جایگاه مناسبی برخوردار شده و فضای لازم برای رشد و شکوفایی این صنعت در نظر گرفته شود.

دولت موانع صادرات‌ را حذف کند

در همین رابطه حسن‌حسینقلی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی در قبال سیاست‌های دولت جدید گفت: دولت دوازدهم باید موانع صادراتی را حذف کند تا روند صادرات سرعت گیرد.

حسینقلی با بیان این‌که انتخاب مجدد روحانی را به فال‌نیک می‌گیریم، گفت: یکی از وجوهی که می‌توانیم بگوییم تثبیت رییس‌جمهور در دولت جدید برای ما اتفاق مثبتی بود این است که چند ماهی ما دچار سکته کاری نمی‌شویم.

نایب‌رییس کمیسیون معدن اتاق بازارگانی در ادامه افزود: گرچه توقعات خود را از دولت جدید از طریق کمیسیون معدن اتاق بازرگانی منتشر کردیم اما باید تأکید کنم که انتظار ما این است که حمایت‌ها در حوزه تولید و معدن افزایش پیدا کند و به شکل خاصی توجه دولت به روی حوزه صادرات متمرکز شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی با اشاره به اهمیت صادرات در ادامه روند رشد معدن، گفت: نکته بسیار مهمی که در حوزه صادرات وجود دارد این است که در حال حاضر چند سالی می‌شود که قیمت ارز ثابت شده است، در حالی که تورم داخلی از آغاز دولت یازدهم گرچه کنترل شده اما همچنان وجود دارد و هزینه‌های تولید را به عنوان مثال در حوزه نیروی انسانی افزایش می‌دهد که این موضوع باعث می‌شود قدرت رقابت کاهش پیدا کند.

حسینقلی افزود: در این حوزه انتظار داریم قیمت ارز همگام با تورم داخلی افزایش پیدا کند تا صادرکننده دچار مشکل نشود.

وی ادامه داد: در حالی که قیمت ارز یک سوی ماجرا قرار می‌گیرد، طرف دیگر کاهش قیمت‌های برخی محصولات معدنی در ایام اخیر است؛ به‌طوری که ما شاهد افت قیمت محصولاتی مانند سرب، روی، نقره، سنگ‌آهن و موادی از این دست هستیم که باعث می‌شود پیوند این دو موضوع مشکلات صادراتی را به وجود آورد.

دولت باید سختی‌های صادرات را حذف کند

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های سرب و روی در حالی که همچنان بر لزوم توجه بیش‌تر به صادرات تأکید کرد، ادامه داد: در این میان، این انتظار وجود دارد که در سیاست‌هایی که تعیین می‌شود سختی‌هایی که در صادرات مانند عوارض وجود دارد و قوانینی که باید اتفاق بیفتد و هنوز در این حوزه پیشرفتی حاصل نشده است، باید با سرعت بیش‌تری جامه عمل به خود بگیرد تا سختی‌های صادرات برای تولیدکنندگان برطرف شود.

شغل پایدار در معدن است

حسینقلی با بیان این‌که کسانی که به دنبال صادرات هستند باید به سراغ ریشه آن یعنی صادرات بروند، اظهار کرد: وقتی صادرات رونق بگیرد، زمینه را برای ایجاد مشاغل به وجود می‌آورد و باعث می‌شود بسیاری از واحد‌‌‌ها اقدام به توسعه فعالیت‌های خود با انگیزه‌های صادراتی کنند و در مواردی مانند معدن این موضوع نمود بیش‌تری دارد.

وی با اشاره به آمار اشتغال در حوزه معدن بیان کرد: هر شغل در معدن می‌تواند ۱۲ شغل را به وجود آورد و اشتغال در معدن یک اشتغال پایدار است که انتظار داریم در این حوزه توجهات لازم صورت بگیرد تا اهداف صادراتی نیز با حمایت دولت به سرانجام برسد.

تشکیل کمیته ویژه برای حل مشکلات مالیاتی واحدهای روی

 همچنین یوسف‌مرادلو، رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران از تشکیل کمیته‌ای جهت حل مشکلات مالیاتی واحدهای روی خبر داد و گفت: امیدواریم مسؤولین دست ما را در حل مشکلات این صنعت بگیرند.

مرادلو با تقدیر و تشکر از همراهی اعضای این انجمن با هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در پیشبرد اهداف این انجمن، افزود: انتخابات برگزار شده در کشور نشان از بلوغ فکری و شعور اجتماعی مردم ایران بود و مناظرات برگزار شده و مسایل بعد از انتخابات همه نشان از جایگاه والای کشورمان در سطح بین‌المللی است و امیدوارم دولت با همراهی و هم‌‌فکری همه مردم در ساختن کشورمان بیش از پیش موفق باشد.

وی با بیان این‌که اقدامات بسیار ارزشمندی در انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران انجام شده اظهار داشت: عمر انسان با ارزش‌تر از همه چیز است و نمی‌توان با پول لحظه‌ای از عمر با ارزش انسان را خرید و اعضای هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران از جان و عمر عزیز خود برای تعالی پیشبرد اهداف سازمانی انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران مایه گذاشته‌اند تا شاهد توسعه بیش از پیش صنعت سرب و روی در جای‌جای صحنه‌های بین‌المللی باشیم و بنده به نوبه خود صمیمانه از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی می‌کنم.

مرادلو ادامه داد: همه سوار یک کشتی هستیم و اگر سود کنیم همه سود می‌کنند و اگر ضرر کنیم بی‌شک همه اعضای انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران ضرر خواهند کرد.

وی نزدیکی، مطالعه و مطلع شدن از اقدامات انجمن و پرسش و پاسخ در خصوص همه ابهامات را عامل اتحاد و انسجام توسعه صنعت سرب و روی عنوان کرد و افزود: عدم آگاهی به مسایل و داشتن اطلاعات غلط و ناکافی برای اظهار نظر مضر و خطرناک است و تنها راه ممکن برای رفع ابهامات گفت‌و‌گوی شفاف است.

مرادلو ادامه داد: انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در پیگیری مشکلات و موارد مرتبط با امور مالیاتی واحدهای سرب و روی با برگزاری جلسات مختلف اقدامات ارزشمندی انجام داده است و من معتقدم مسؤولین امور مالیاتی باید نگاه خود به صنعت و مخصوصاً سرب و روی را تغییر دهند و با نگاه مشتری به صنعت گران این حوزه نگاه کنند.

مرادلو از تشکیل کمیته‌ای جهت حل مشکلات مالیاتی واحدهای روی خبر داد و گفت: امیدواریم مسؤولین دست ما را در حل مشکلات این صنعت بگیرند و راه را برای توسعه این صنعت بیش از پیش هموار کنند.

این در حالی است که اردشیرسعدمحمدی، مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن ایران با اشاره به وضعیت صادرات روی به کشورهای دیگر گفت: در حال حاضر هلدینگ توسعه معادن روی ایران در ۱۴ کشور دنیا صادرات دارد و باید گفت که ۹۰ درصد محصولات تولیدشده به بازارهای صادراتی ارایه می‌شود و در بازار داخلی مصرف چندانی نداریم.

سعدمحمدی افزود با تحولاتی که در این هلدینگ صورت گرفته به تغییر نگاهی که در ساختار کارخانه‌ها، معادن و فرایند تولید محصولات روی صورت گرفت، در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای است که نرخ فروش صادراتی روی ایران از متوسط نرخ جهانی بالاتر است.

سعدمحمدی ادامه داد: برخی اظهارنظر‌‌‌ها بر این اساس است که شاید علت رشد قیمت و ایجاد سود در صنایع روی به خاطر افزایش قیمت‌های جهانی مواد معدنی باشد که گرچه این موضوع بی‌تأثیر نبوده است اما اعتقاد دارم که این رشد قیمت جهانی برای اکثر محصولات معدنی بوده ولی رشد بالایی که در صنایع روی شاهد آن بودیم به فاکتورهای دیگری نیز بستگی دارد که از جمله آن می‌توان به این نکته اشاره کرد که ۳۵ درصد سود کسب شده حاصل کاهش قیمت تمام شده‌ای بوده که در فرایند تولید صورت گرفته.

 

امید می‌رود در برنامه‌های توسعه‌ای سرب و روی ایران بازنگری‌های اساسی انجام شود، تا بتوانیم از تمام ظرفیت‌های موجود که در این بخش وجود دارد استفاده کنیم چراکه ایران توان صادرات این فلزات ارزشمند را دارد بنابراین می‌توانیم در بازارهای جهانی سهم خوبی را از آن خود کنیم به شرطی که در تأمین مواد اولیه از شرایط مناسبی برخوردار باشیم.