تهیه و نصب صندلی ورزشگاه آزادی را به مناقصه بگذارید

    مسعود طاهری ورزشگاه آزادی، بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران است و البته مهم‌ترین آن. ورزشگاهی که در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد و تاکنون میزبان رویدادهای مهمی همچون میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۳۵۳ بوده است. سی‌ویک سال بعد از افتتاح این ورزشگاه یعنی در سال ۱۳۸۱ عملیات بازسازی این ورزشگاه بزرگ انجام شد. بازسازی ورزشگاه یکصد هزارنفری […]

 

 

مسعود طاهری

ورزشگاه آزادی، بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران است و البته مهم‌ترین آن.

ورزشگاهی که در سال ۱۳۵۰ افتتاح شد و تاکنون میزبان رویدادهای مهمی همچون میزبانی بازی‌های آسیایی ۱۳۵۳ بوده است.

سی‌ویک سال بعد از افتتاح این ورزشگاه یعنی در سال ۱۳۸۱ عملیات بازسازی این ورزشگاه بزرگ انجام شد. بازسازی ورزشگاه یکصد هزارنفری که توسط شرکت سیمان رزین انجام شد، از تاریخ خردادماه سال ۸۱ لغایت خرداد ماه سال ۸۲ به طول انجامید و سکوهای طبقه اول به‌طور کامل عایق‌کاری گردید و رختکن‌های موجود بازسازی شد.

از آن سال تاکنون، ورزشگاه آزادی تغییراتی در چمن ورزشگاه راه به خود دیده که باعث شده تا کم‌تر در این سال‌ها شاهد چمنی بی‌کیفیت در این ورزشگاه بزرگ باشیم.

بیشینه گنجایش این ورزشگاه ۸۴٫۴۱۲ نفر است که باعث شده تا این ورزشگاه از لحاظ گنجایش، بزرگ‌ترین ورزشگاه فوتبال در خاورمیانه، چهارمین در آسیا و یازدهمین در جهان باشد. همچنین در طبقه اول ۵۰ هزار نفر و در طبقه دوم این ورزشگاه نیز می‌تواند ۴۴ هزار نفر نشسته به تماشای بازی بنشینند.

اما مطلبی که ما برآن داشت تا به این ورزشگاه بپردازیم، بخشنامه جدید فیفا در خصوص لزوم نشستن تماشاگران روی صندلی‌ها است و با توجه به این که همچنان بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران در طبقه دوم خود شاهد سکو به جای صندلی است، تماشاگران ایران حق دیدن بازی تیمشان مقابل تیم‌های دیگر را در طبقه دوم این ورزشگاه مانند بازی با عمان نخواهند داشت. ورزشگاه آزادی در شرایطی میزبان مسابقه ایران و عمان بود که با وجود استقبال خوب و پر شدن طبقه اول ورزشگاه حتی یک تماشاگر نیز در طبقه دوم حضور نداشت. این اتفاق به دلیل ممنوعیت حضور هواداران روی سکو‌ها زیرنظر فیفا رخ داد.

سال گذشته بود که کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه برگزاری بازیهای بین‌المللی در ورزشگاه آزادی را منوط به تخلیه طبقه دوم این ورزشگاه بزرگ آن هم به دلیل فقدان صندلی در آن بود. یکی از بندهای کاملاً واضح و اعلام شده در دستورالعمل‌های ‌ای‌اف‌سی که طبق استانداردهای حرفه‌ای‌سازی ملزم به انجام آن شدیم اما چندسال این اخطار‌ها را نادیده انگاشتیم.

غیبت دو تیم استقلال و پرسپولیس در فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا هم موجب شد که این ضعف و خلأ نادیده انگاشته شود و به تذکرهای مداوم در این زمینه توجه نشود چراکه اجباری در این زمینه، مسؤولان مربوطه را تهدید نمی‌کرد.

فوتبال ایران که طی چند سال اخیر، با افت تماشاگر مواجه شده و به سبک برخی کشورهای عربی به رایگان کردن تماشای مسابقات برای هوادارانش رو آورده است، حالا که می‌تواند در ۵ بازی حساس مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، بدون استفاده از مکانیزم‌های تشویقی جذب هوادار، هم از وجود آن‌ها استفاده کند و هم از درآمد مطلوب آن برای پوشش هزینه‌های سنگین تیم ملی استفاده کند، درگیر کاستی‌های سخت‌افزاری شده که این فرصت را از تیم ملی می‌گیرد.

۲۴ فروردین ماه جاری، مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی فوتبال در منطقه آسیا برگزار می‌شود و فوتبال ایران که این همه روی حق میزبانی بین‌المللی خود (به خصوص مقابل تحرکات سیاسی سعودی‌ها) تأکید می‌کند، به مهم‌ترین بخش این میزبانی یعنی حضور پرشور هواداران جهت ساختن جهنم معروف آزادی برای حریفان، بی‌اعتناست.

در حال حاضر و آن طور که گفته شده ورزشگاه آزادی برای تجهیز طبقه دوم به ۴۷ هزار صندلی نیاز دارد که نصب این تعداد صندلی نیاز به کندن روکش سکوهای طبقه دوم و کارهای عمرانی وسیعی دارد که مشخص نیست ما در حال حاضر توان انجام آن را داشته باشیم.

در واقع، در حالی که بسیاری از کشورهای رقیب ایران در سطح فوتبال آسیا برای کشاندن پای تماشاگران خود به استادیوم‌ها جهت حمایت از تیم ملی‌شان، دست به هر کاری می‌زنند، فوتبال ما خیل عظیم هوادارانش را از تشویق و حمایت حضوری تیم ملی فوتبال محروم کرده است.

در همین ارتباط، مدبر، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی با حضور روی خط برنامه ۹۰ درباره آماده‌سازی استادیوم آزادی و صندلی گذاری طبقه دوم آن گفت: ما برنامه مفصلی داشتیم و داریم. برای مقاوم‌سازی استادیوم در حال پیگیری هستیم و کار کارشناسی دقیقی در کل استادیوم در حال انجام است.

وی ادامه داد: شورای معاونین وزارتخانه دستور دادند این کار زودتر انجام شود و طبق این طرح صندلی گذاری انجام خواهد شد. نگرانی وجود ندارد و شهریور ماه این استادیوم در طبقه دوم صندلی گذاری خواهد شد.

اکنون دولت می‌تواند با توجه به اندک زمان باقی‌مانده تا شروع رقابت‌های مقدماتی جام جهانی روسیه در تهران با ترک تشریفات از ابزار مناقصه برای تجهیز سریع طبقه دوم ورزشگاه آزادی به صندلی استفاده کند.

 

با مناقصه تهیه و نصب صندلی، هم می‌توان از اسراف بیت‌المال و هم از اتلاف وقت جلوگیری کرد.