آتش، مزایده و صادرات!

سرنوشت عجیب خودروهای قاچاق لوکس در ایران آتش، مزایده و صادرات! مهدی قره‌داغلی- اولین بار ۲۳ مرداد ماه سال گذشته بود که زمزمه‌هایی برای برخورد جدی مسؤولان با خودروهای لوکس قاچاق به گوش رسید. برخوردی جدی که موجی عجیب در رسانه‌ها به راه انداخت چراکه بنا بر تصمیم مسؤولان آتش زدن خودروهای لوکس در دستور […]

سرنوشت عجیب خودروهای قاچاق لوکس در ایران

آتش، مزایده و صادرات!

مهدی قره‌داغلی- اولین بار ۲۳ مرداد ماه سال گذشته بود که زمزمه‌هایی برای برخورد جدی مسؤولان با خودروهای لوکس قاچاق به گوش رسید. برخوردی جدی که موجی عجیب در رسانه‌ها به راه انداخت چراکه بنا بر تصمیم مسؤولان آتش زدن خودروهای لوکس در دستور کار قرار گرفت.

همه در انتظار اجرای این حکم بودند ولی در ۷ بهمن ماه سال گذشته، رییس سازمان اموال تملیکی خبر از مزایده خودروهای لوکس قاچاق به جای آتش زدن آنها داد.

امین دلیری گفت که مزایده خودروهای لوکس قاچاق بالای ۲۵۰۰ سی‌سی قاچاق تا ۱۰ الی ۱۵ روز آینده برگزار می‌شود و برنامه‌های آن درحال انجام است و خبری از آتش زدن خودروهای لوکس نشد!

دیروز هم مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات از صدور حکم قطعی پرونده خودروهای لوکس قاچاق خبر داد و گفت: باید این خودرو‌ها به نفع دولت ضبط شود و دولت هم مجاز به فروش و یا واگذاری آن نیست.

عبدالمجیداجتهادی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سئوال که آیا خودروهای لوکس قاچاق تعیین تکلیف شدند یا خیر، گفت: تعزیرات در این خصوص حکم قطعی صادر کرده و طبق قانون هم‌، حکم تعزیرات لازم‌الاجراست و به هر حال باید اجرا شود.

مدیر کل مبارزه با قاچاق کالا و ارز سازمان تعزیرات حکومتی توضیح داد: حکم تعزیرات در خصوص این خودروها، ضبط کالا‌ها به نفع دولت است و طبق آیین‌نامه دولت نمی‌تواند این خودرو‌ها را در بازار بفروشد و شرایط خاصی دارد که در تدارک برای صادراتشان هستند.

اجتهادی در پاسخ به این سؤال که پیش‌تر برخی گمانه‌زنی‌‌ها مبنی بر واگذاری این خودرو‌ها به سازمان‌ها و نهادهای دولتی مطرح بود گفت: من این موضوع را نشنیده‌ام ولی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و آیین‌نامه اجرایی آن چنین چیزی وجود ندارد.

این مقام مسؤول در سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مبارزه با قاچاق در ۳‌ماهه گذشته از سال ۹۶ با توجه به تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری در این زمینه گفت: واقعاً بحث مبارزه با قاچاق روز به روز جدی‌تر می‌شود به‌طوری که جدیت در مبارزه، هماهنگی در بین دستگاه‌ها و تشکیل پرونده‌های کلان به شدت در حال پیگیری است و ادامه دارد.

به گفته اجتهادی، هم اکنون روند خوبی در مبارزه با قاچاق وجود دارد و در آینده نزدیک تعداد پرونده‌های مهمی منتهی به صدور حکم شده نیز، اطلاع‌رسانی می‌شود.

مدیرکل مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعزیرات درباره این‌که کدام کالا‌ها درصدر قاچاق قرار دارند، گفت: در سال ۹۵ محصولات آرایشی و بهداشتی و به‌طور کلی کالاهای موضوع سلامت و همچنین پوشاک بیش‌ترین میزان قاچاق را داشت.

 

لازم به ذکر است، خودروهای لوکس متروکه گمرک، براساس قانون در اختیار سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برای انجام مزایده قرار گرفت و طبق قانون واردکنندگان این خودرو‌ها نیز می‌توانند در مزایده شرکت کرده و در صورت برنده شدن خودروهای مورد نظر خود را تحویل گرفته و یا پس از فروش به غیر در قالب مزایده مذکور، مبلغ کارشناسی شده را دریافت نمایند.