صادرات؛ شاه‌کلید رونق صنعت سنگ ایران

صادرات؛ شاه‌کلید رونق صنعت سنگ ایران محمد قره‌داغلی – صنعت سنگ‌های ساختمانی در سال‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری بوده و امسال هم قرار است با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه فعالان این حوزه مسیر رشد و تعالی را طی کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، شفیعی رییس انجمن سنگ ایران در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزیینی، […]

صادرات؛ شاه‌کلید رونق صنعت سنگ ایران

محمد قره‌داغلی – صنعت سنگ‌های ساختمانی در سال‌های گذشته شاهد تحولات چشمگیری بوده و امسال هم قرار است با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه فعالان این حوزه مسیر رشد و تعالی را طی کند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شفیعی رییس انجمن سنگ ایران در نشست خبری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ‌های تزیینی، اظهار داشت: این نمایشگاه از ۱۹ تیرماه آغاز می‌شود و تا ۲۲ ادامه خواهد داشت. گفتنی است که این نشست خبری در محل انجمن سنگ ایران با حضور رییس، نایب‌رییس و دبیر این انجمن برگزار شد،

 رییس انجمن سنگ ایران گفت: صادرات در گذشته شامل معافیت صددرصدی از مالیات و عوارض بود، اما اکنون برای جلوگیری از خام‌فروشی ۲۰ درصد عوارض اخذ می‌شود، اما در شرایط فعلی و با توجه به تحریم‌ها، عملاً صادرات با مشکل جدی روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به لزوم توجه بیش‌تر به بخش معدن و صنایع معدنی، بیان کرد: سیاست‌ها و تدابیر نادرست توسط برخی مسؤولین موجب شد تا صادرات سنگ از ۹۰۰ هزارتن به ۵۴۰ هزار تن کاهش یابد، اما در سال‌های اخیر وضعیت بهتر شده، به‌طوری که در سال ۹۵ میزان صادرات سنگ‌های فرآوری نشده به ۷۵۰ هزارتن رسید.

 رییس انجمن سنگ ایران ضمن بیان این‌که بسیاری از کشور‌‌ها به ‌دلیل حمایت‌های دولت از بخش خصوصی توانستند صادرات خود را چند برابر کنند، گفت: ترکیه صادرات خود را از ۵۰۰هزار تن به یک و نیم میلیون تن رساند، اما ما به‌دلیل اتخاذ سیاست‌ها و مشی‌ غلط، کاهش صادرات داشته‌ایم.

 شفیعی اخذ حقوق دولتی با هدف افزایش سهم دولت را مانع رشد صنایع معدنی از جمله سنگ دانست و گفت: پیش‌بینی شده بود تا از محل دریافت حقوق دولتی یک‌هزارو۶۰۰ میلیارد تومان درآمد برای دولت حاصل شود اما از این میزان فقط ۲۰ درصد آن محقق شد که هم دولت به خواسته خود نرسید و هم باعث کاهش تولید و صادرات شد.

 وی همچنین وضع عوارض صادرات برای سنگ را از جمله تدابیر نادرست عنوان کرد.

ایران به دنبال جذب بازار ۲۰ میلیارد دلاری جام‌جهانی قطر

در ادامه این نشست مالک‌رحمتی، نایب‌رییس انجمن سنگ با اشاره به بازاریابی سنگ ایرانی عنوان کرد: قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ نیاز به وجود ۲۰ میلیارد دلار سنگ دارد که با یک برند ایرانی‌– ایتالیایی به دنبال به دست آوردن آن بازار هستیم.

رحمتی با اشاره به مزیت‌های معدنی ایران معدن را یکی از نقاط قوت اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: در حالی معدن به عنوان یکی از پایه‌های اقتصاد ایران و مزیت‌های آن محسوب می‌شود که همه مسؤولین نیز به جایگاه آن اذعان دارند و حتی ایران با توجه به ذخایر بالا و توقع مناسب مواد معدنی جزو یکی از ۱۰ کشور برتر معدنی جهان می‌داند. ولی این در حالی است که در حقیقت باید بگویم که به حوزه معدن ظلم می‌شود و این بخش بزرگ اقتصاد ایران زیر پایه بی‌توجهی و در حاشیه دیگر وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که در هر حوزه‌ای نیاز است زنجیره ارزش آن تکمیل شود، عنوان کرد: امروز نفت به عنوان پایه اصلی اقتصاد ایران عمل می‌کند در حالی که همه مسؤولین معتقدند باید نفت را درون چاه‌ها نگه داشت یا چرخه ارزش آن تکمیل کرد چرا که ارزش تکمیل زنجیره نفت چیزی نزدیک به ۱۲۰۰ دلار در هر بشکه است و ما امروز نفت خام را به قیمت ۵۵ دلار به فروش می‌رسانیم این یعنی اگر بتوانیم این زنجیره را تکمیل کنیم و فقط ۹ درصد ارزش افزوده را به شمار آوریم از کل حجم صادرات نفت خام کشور فراتر می‌رود.

وی ادامه داد: این اتفاق می‌تواند در حوزه معدن نیز بیفتد که البته برای این‌که به آن دسترسی پیدا بکنیم باید فاکتورهایی را در توسعه این صنعت ببینیم که از جمله آن ورود محصولات دانش‌بنیان به‌کارخانه‌ها است که بتواند در حوزه‌های مختلف مانند اکتشاف، استخراج و فرآوری این چرخه را بهبود ببخشد.

رحمتی با اشاره به سیر تکامل تکنولوژی در حوزه سنگ عنوان کرد: زمانی برش‌های سنگ به گونه‌ای بود که آنها را در قطعه‌های ۴ سانتی‌متری برش می‌زد و بعدتر به ابعاد دو سانتی‌متر رسید و حالا به تکنولوژی‌ دست یافته‌ایم که می‌تواند با دقت چند میلی‌متری ورقه‌های عظیم سنگ را برش بزند و این تکنولوژی‌ بود که در بازدید نمایشگاه‌های گذشته وزیر صنعت؛ معدن و تجارت را مدت‌‌‌ها پایه غرفه مربوطه نگه‌داشت تا جزییات این تکنولوژی را جویا شود که این نشان می‌دهد می‌تواند با سرمایه‌گذاری بر روی تکنولوژی و توان دانش‌بنیان بهره‌وری حوزه سنگ را افزایش داد.

وی در تشریح اهداف برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ گفت: از جمله اهدافی که در برگزاری نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات مربوطه دنبال می‌کند، همین ورود دانش و محصولات دانش‌بنیان از نمایشگاه‌ها و واحدهای دانش‌بنیان به درون کارخانه‌ها است؛ به گونه‌ای که پیش‌بینی شده این نمایشگاه با حضور گسترده شرکت‌های پیشرو در تکنولوژی روز صنایع سنگ ارتباط مؤثری را میان کارخانه‌های داخلی و سرمایه‌گذارانی که می‌توانند با وضعیت‌های مناسب در همه شاخه‌های حوزه معدن سرمایه‌گذاری کنند، برقرار شود.

رحمتی همچنین در تشریح بخش دیگری از اهداف این نمایشگاه توجه به گوشه‌های استان‌های کم‌تر توسعه یافته کشور را هدف دیگر نمایشگاه توصیف و عنوان کرد: باید گفت که خداوند هیچ استانی را فقیر و به دور از عدالت نگذاشته است، چراکه امروز می‌بینیم در مناطقی که نمی‌خواهند از آنها به عنوان محروم یاد کنند و عبارت «کم‌تر توسعه‌یافته» را به‌کار می‌برند مانند سیستان و خراسان، منابع غنی از ثروت‌های معدنی را قرارداده است که معرفی آنها به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وظیفه تشکل‌های بخش خصوصی است که می‌تواند فعال‌سازی معادن در آن مناطق رشد اقتصادی را نیز به همراه اشتغال در آنجا ایجاد کند و این نمایشگاه قصد دارد با اختصاص فضاهای نمایشگاهی در این حوزه فعالیت کند.

قراردادهای ویژه سرمایه‌گذاری در معادن سنگ به زودی رونمایی می‌شود

نایب‌رییس انجمن سنگ ایران با اشاره بر این‌که دارای ۷۲ نوع سنگ مختلف اعم از چینی، کراور پن، اونیکس و… تنوع بالایی در حوزه سنگ دارد و می‌تواند توان بالایی برای جذب سرمایه به وجود بیاورد اما یکی از بسترهایی که برای حضور بی‌دردسر سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مختلف اقتصادی مورد نیاز است؛ وجود بسترهای قراردادی مناسب در این زمینه‌هاست.

وی افزود: در این رابطه مشاهده کردید که در حوزه نفت و گاز وزارت نفت از قراردادهایی به عنوان IPC رونمایی کرد که به هر حال، قدم مثبتی رو به جلو بود و حالا انجمن سنگ نیز با کمک جمعی از حقوقدانان در حال تدوین قراردادهای ویژه سرمایه‌گذاری برای صنایع و معادن سنگ است که عنوان MPC را به خود گرفته که رونمایی خواهد شد.

استفاده از پسماندهای معدنی و افزایش بهره‌وری در جهت کاهش ضایعات

همچنین احمدشریفی، دبیرکل انجمن سنگ ایران با بیان این‌که در حال حاضر ۱۹۰۰ واحد معدنی با بیش از ۲۷ میلیون تن ظرفیت علمی در حوزه سنگ فعال است و همچنین ۶۵۰۰ کارخانه فرآوری نیز با ظرفیت نصب شده ۱۶ میلیون مترمربع آماده کار در این حوزه است که با در نظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و ظرفیت‌های موجود ارزش بین‌المللی حوزه سنگ و محصولات آن در ایران امروز نزدیک به هفت میلیارد دلار است این در حالی است که این صنعت با ظرفیتی کم‌تر از ۵۰ درصد توان خود فعالیت می‌کنند که بخشی به دلیل رکود است و بخشی به دلیل عدم وجود نگاه توسعه‌ای به این صنعت است و وزارت صنعت هم این نگاه را ندارد.

وی با اشاره به ادغام وزارتخانه‌ها در گذشته تأکید کرد: با ادغام وزارتخانه‌ها متولی صنایع کوچک، صنایع بزرگ و معادن و و بازرگانی یک مجموعه شد و با توجه به مشکلات موجود به‌طور طبیعی معدن در حاشیه قرار می‌گیرد و این یکی از معضلاتی است که دولت و مجلس باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

شریفی با اشاره به برجام و تأثیر ان روی صنعت سنگ نیز اظهار کرد: قبل از برجام ۲۵۹ هزار تن از سنگ‌های فرآوری شده صادر می‌شد و بعد از برجام این رقم به ۳۸۵ هزار تن افزایش یافت. قبل از برجام مشکل حمل و نقل و کشتیرانی‌‌ها داشتیم که رفع شد. گرچه هنوز هم مشکلات و معضلات زیادی داریم اما با اندک امکانی که پس از برجام فراهم شده توانستیم در بخش صادرات سنگ‌های تزیینی جهش خوبی داشته باشیم. در بخش سنگ‌های نیمه‌فرآوری قبل از برجام ۴۵۰هزار تن صادرات وجود داشت که در سال گذشته به ۷۵۰ هزار تن افزایش پیدا کرد. در سال۹۵ بیش از یک میلیون و۱۳۶هزار تن صادرات به ارزش ۲۷۳ میلیون دلار داشتیم که یک موفقیت در حوزه صادرات و مرهون فراهم شدن بخشی از امکاناتی از جمله حمل و نقل و جابه‌جایی پول در پسابرجام است.

وی با اشاره به موضوعاتی که می‌تواند توسعه را در حوزه سنگ به نحو مناسبی رقم بزند، گفت: از جمله فاکتورهایی که توان توسعه‌ای را در حوزه سنگ بالا می‌برد، به‌روزرسانی تجهیزات و استفاده از دانش روز است و البته بهینه‌سازی در حوزه فرآوری محصولات معدنی و در نهایت باید گفت که تمامی اینها اگر به حوزه صادرات ختم نشود، فایده چندانی نمی‌تواند داشته باشد.

 

از جمله دیگر مواردی که دبیر انجمن سنگ به آنها اشاره کرد موضوع استفاده از پسماندهای معدنی و افزایش بهره‌وری خطوط فرآوری جهت کاهش ضایعات است و در این باره گفت: یکی از طرح‌هایی که ما در حوزه ایجاد اشتغال و ثروت آفرینی در حوزه سنگ مطرح کردیم، موضوع استفاده از ضایعات معادن سنگ برای تزیینات سطح شهر و مبلمان شهری است که در این حوزه توان اشتغال‌زایی بالایی نیز به وجود می‌آید حتی ما شاهد بودیم در بخش‌هایی از میادین شهر تهران با استفاده از این ضایعات طرح‌های مناسبی هم زده شد و ارزش‌افزوده بالاتری به وجود آمد.