تفکیک وزارتخانه‌ها موجب چابکی دولت می‌شود

سخنگوی هیأت دولت تفکیک وزارتخانه‌ها موجب چابکی دولت می‌شود گروه اقتصاد کلان- سخنگوی هیأت دولت گفت: در ۴ سال گذشته نشان داده شد که ادغام وزارتخانه‌ها با توجه به وضعیت ساختار اداری ما ناهماهنگ است؛ در ابتدا مطرح شد به جای ۳ وزارتخانه، ۵ وزارتخانه با یکدیگر ادغام شوند که این اقدام اگر در کشورهای […]

سخنگوی هیأت دولت

تفکیک وزارتخانه‌ها موجب چابکی دولت می‌شود

گروه اقتصاد کلان- سخنگوی هیأت دولت گفت: در ۴ سال گذشته نشان داده شد که ادغام وزارتخانه‌ها با توجه به وضعیت ساختار اداری ما ناهماهنگ است؛ در ابتدا مطرح شد به جای ۳ وزارتخانه، ۵ وزارتخانه با یکدیگر ادغام شوند که این اقدام اگر در کشورهای دیگر توجیه داشته باشد، با توجه به ساختار اداری کشوری چون ایران، تاحدودی امکان‌پذیر نیست.

محمدباقرنوبخت با اشاره به ساختار اقتصادی برخی کشور‌ها که به‌طور عمده به صورت خصوصی اداره می‌شود، افزود: در این کشورها، دولت فقط سیاست‌گذار است، پس دولت می‌تواند با ادغام حوزهای مختلف سیاست‌گذاری کند اما در کشور ما که بخش قابل‌توجهی از اقتصاد آن توسط دولت اداره می‌شود، بسیار زود است که بخواهیم از طریق ادغام این کار را انجام دهیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ۴سال گذشته نشان داد که ادغام وزارتخانه‌های مسکن و راه و ترابری با توجه به این‌که مقوله مباحث عمرانی عمدتاً در وزارت راه و ترابری و مباحث مسکن و شهرسازی در داخل شهر‌ها است و همه اینها به نوعی توسط دولت اجرا و اعمال می‌شود، غیرقابل کنترل است و کسی که هر دو امر را بخواهد مدیریت بکند با دشواری مواجه می‌شود

نوبخت به موضوع وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت نیز اشاره کرد و گفت: بالاخره باید قبول کنیم که هنوز کشورهایی که صنعت و تجارت آنها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، ممکن است از طریق مباحث مرتبط با سیاست گذاری بتوانند امور خود را انجام دهند.

وی تأکید کرد: از این رو دولت به این نتیجه رسید که برای چابک کردن فعالیت‌ها -‌با توجه به این‌که در آن زمینه هم اقدام شد و تعداد نیروی انسانی ما تقلیل پیدا نکرد و فقط تجمیع شد‌- اگر تفکیک بشود و بالای سر هر کاری وزیر به‌صورت تخصصی اقدام کند، بهتر است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به همین دلیل، تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس محترم تقدیم شد و در حال حاضر هم در حال بحث و بررسی است که انتظار می‌رود نمایندگان بتوانند با تسریع بیش‌تری در فعالیت‌ها و بررسی این لایحه به صورت خارج از نوبت، شرایطی را به نحوی ایجاد کنند که دولت دوازدهم براساس همین تفکیک‌ها شکل بگیرد.

نوبخت اضافه کرد: در حال حاضر می‌خواهیم وزیری را از سوی دولت به مجلس معرفی کنیم که اگر این وزارتخانه‌ها تکلیفشان روشن شود، بهتر می‌شود عمل کرد و دولت با ثبات بیش‌تری کارهای خود را پیش خواهد برد.

خبرنگاری در خصوص افزایش بدنه دولت با توجه به تفکیک وزارتخانه‌های پرسید که نوبخت پاسخ داد: قبلاً تجمیع صورت گرفته بود و ما با آن اقدام به غیر از مدیران عالی و کاهش چند وزیر به یک وزیر، نتوانستیم صرفه‌جویی کنیم. تعداد پرسنل هم تغییری نکرد، ضمن این‌که در حال حاضر تعداد کارمندان موجود می‌توانند در صورت تفکیک هم پاسخگو باشند.

**به‌کارگیری همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق ملی

 

سخنگوی دولت همچنین درباره اجرای شروط ۹ گانه رهبری و بدعهدی آمریکا گفت: هیأت نظارت بر چگونگی اجرای برجام در حال رسیدگی به این موضوع است. قطعاً اگر در جمع‌بندی این هیأت، نقض برجام تأیید شود، باز هم در خود توافق برجام، چگونگی رسیدگی به اعتراض و شکایت هر یک از اعضا به خاطر نقض طرف مقابل پیش‌بینی شده و ما همه آن ظرفیت‌های قانونی را برای احقاق حق ملی خود به‌کار خواهیم گرفت.