پیام از زندان

استمداد پشت میله‌ای‌ها از مردم و خیرین پیام از زندان مسعود طاهری- خوب که گوش کنی، پشت میله‌های زندان صدایی می‌شنوی. صدایی از تنهایی؛ صدایی از غم و غربت و صدایی از دردمندانی که جملگی خلافکاران درجه یک نیستند. یکی راننده بوده و به خاطر تصادف در زندان است، یکی در پرداخت نفقه مشکل داشته […]

استمداد پشت میله‌ای‌ها از مردم و خیرین

پیام از زندان

مسعود طاهری- خوب که گوش کنی، پشت میله‌های زندان صدایی می‌شنوی. صدایی از تنهایی؛ صدایی از غم و غربت و صدایی از دردمندانی که جملگی خلافکاران درجه یک نیستند.

یکی راننده بوده و به خاطر تصادف در زندان است، یکی در پرداخت نفقه مشکل داشته و اکنون پشت میله‌ها است، یکی توان پرداخت مهریه ندارد و…

شاید باور کردن این که کسی به خاطر چند میلیون تومان مجبور شده تا میله‌های زندان را تحمل کند، سخت باشد. اما هستند تعداد زیادی از زندانیانی که به همین دلیل در زندان هستند و راهی جز تحمل حبس ندارند.

بنا بر آمارهای ستاد دیه کشور امسال قرار است ۱۰هزار زندانی جرایم غیرعمد غیرکلاهبرداری آزاد شوند. خبری که بارقه‌های امید را در بین این دسته از زندانیان ایجاد کرده که شاید بسیاری از آنها به آغوش خانواده باز گردند.

در حال حاضر، بنا بر آمار‌ها ۲۴۰ هزار زندانی در زندان‌های کشور حضور دارند که از این تعداد بیش از ۱۴ هزار زندانی جرایم غیرعمد هستند و امیدوارند تا بتوانند از پشت میله‌های سرد زندان آزاد شوند.

علی مهربان، معاون اداری و مالی ستاد دیه کشور می‌گوید: «امسال۹۵۰۰ نفر زندانی جرایم غیرعمد با کمک مردم آزاد می‌شوند. سال گذشته ۹۳۴۱نفر در جشن‌های گلریزان سطح کشور با مجموع بدهی ۷۴۰میلیارد تومان از زندان آزاد شدند. ستاد دیه کشور در طول ۱۵سال گذشته ۱۱۴هزار نفر زندانی را با کمک‌های افراد و نهادهای مختلف آزاد کرده البته حدود ۴۰درصد آزادی زندانیان به علت گذشت شکات بوده است. درحال حاضر ۱۵هزار زندانی جرایم غیرعمد، ۱۳هزار نفر زندانی جرایم مالی، ۲۸۰۰ نفر زندانی مربوط به مهریه و ۲۴۰۰ نفر زندانی دیه در زندان‌های کشور به سرمی‌برند.

کمبود ظرفیت زندان ها

حال از مشقات تحمل سال‌های حبس که بگذری، تازه می‌رسی به این که آیا زندان‌های کشور ظرفیت نگهداری این تعداد زندانی را دارند؟

افشارنیا، رییس کل دادگستری استان خوزستان با اشاره به این‌که هم‌اکنون ۲۴۰ هزار زندانی در زندان‌های کشور وجود دارد و ظرفیت برای نگهداری از این جمعیت کافی نیست، اظهار کرد: ظرفیت زندان‌های این استان ۵ هزار نفر است اما ۱۲هزار محکوم در حال حاضر در زندان‌‌ها حضور دارند!

این تنها یک نمونه از کمبود ظرفیت زندان‌ها در کشور است.

الان دیه مرد به ۲۱۰ میلیون تومان است و در ماه‌های حرام هم این مقدار به ۲۸۰ میلیون می‌رسد. حتی در برخی حوادث که برخی افراد در الان ضربه مغزی یا قطع نخاع می‌شوند این مقدار به ۵ یا ۶ دیه هم می‌رسد، مثلاً دیه فردی که در حادثه کارگاهی گرفتار شده است، یک میلیاردو۸۰۰ میلیون تومان است. حال این‌که در سال‌های ابتدای تأسیس این نهاد حمایتی دیه نرخ مشخصی نداشت و برای جبران خسارت ناشی از ورود یک صدمه جرحی یا فوتی به توافق مبلغی به مصدوم یا اولیای دم پرداخت می‌شد. فقط این را بگویم که ستاد دیه تنها به افرادی که گرفتار جرایم غیرعمد و کلاهبرداری گرفتار شده‌اند کمک می‌کند.

در همین ارتباط، اسدا…جولایی، رییس ستاد دیه کشور می‌گوید: «در سال ۹۵، همکاران ما از ۷۴۲ میلیارد بدهی زندانیان جرایم غیرعمد توانستند ۲۷۱ میلیارد تومان گذشت بگیرند، یعنی ۵۲۱ میلیارد پول هم با کمک مردم در گلریزان‌ها جمع شده است. سال ۹۵ برای آزادی ۹هزار و ۱۴۳نفر با ۷۴۲ میلیارد تومان دیه آزاد شدند، این رقم قابل توجهی است که با کمک همکارانم این اتفاق افتاده است، همکاران من در سال ۹۵ با طلبکاران صحبت کردند و موفق شدند که ۴۰ درصد گذشت بگیرند. در حال حاضر و در ماه رمضان ما در بیش از ۳۰۰ نقطه کشور گلریزان داریم، حتی در برخی از استان مثل اصفهان هر روز مراسم گلریزان برگزار می‌شود. در تبریز مردم تا دو بامداد می‌آمدند و کمک می‌کردند. هم کسی که ۶۹۰ میلیون تومان کمک می‌کرد هم کودکی که قلکش را می‌آورد. در آن گلریزان مردم نزدیک به ۴ میلیارد پول جمع کرده‌اند و می‌دانند ستاد دیه فقط به افرادی با جرایم غیرعمد کمک می‌کند. هستند کسانی که با ۲۰۰ هزار تومان هم در زندان هستند، ‌اما جرایم عمد هستند و ما نمی‌توانیم پول مردم را به آنها اختصاص دهیم.»

متأسفانه برخلاف این‌که گفته شده زندانی زیر ۲۲ میلیون تومان در کشور وجود ندارد اما اخبار حاکی از آن است که بسیاری از زندانیان اوین به همین دلیل در زندان به سر می‌برند. زندانیانی که نتوانستند از پس پرداخت نفقه و مهریه خود برآیند و به همین دلیل به حبس‌هایی تا یک‌سال محکوم شده‌اند.

حال سؤال این است که آیا با وجود کمک‌های مردمی و کمک‌های خیرین، می‌توان به پایان حضور زندانیان جرایم غیرعمد امیدوار بود؟

اسدا… جولایی می‌گوید: «اگرچه هر سال تعداد زیادی از این زندانیان آزاد می‌شوند، اما میزان ورودی این افراد به زندان‌‌ها آنقدر زیاد هست که سال بعد دوباره همه‌‌چیز به نقطه اول برمی‌گردد. به گفته او، مبادی ورودی و زندانی شدن این افراد همچنان باز و زیاد است و باید این مشکل را در سرچشمه حل کرد. او فرهنگ‌سازی‌ و تصویب بیمه‌نامه شخص ثالث در مجلس را یکی از اقدامات برای حل اصولی این مشکل می‌داند و می‌گوید: «الان تعداد رانندگان زندانی در کشور کم‌تر از ۶۰۰نفر است و ورودی رانند‌‌ها به زندان در ۳‌ماه اخیر ماهانه کم‌تر از ۱۰۰نفر بوده است. البته تعدادی از راننده‌ها هم هستند که ممکن است رقم بدهی آنها بسیار سنگین باشد و یا از سال‌های قبل در زندان مانده باشند.»

آسیب‌هایی که زندان دارد

آسیب‌های زندان متأسفانه آنقدر زیاد است که بررسی ابعاد آنها در این مقال نمی‌گنجد و به همین دلیل بوده که بسیاری از مراجع تقلید از قوه قضاییه درخواست کردند تا در این خصوص وارد عمل شود. در همین ارتباط، آیت‌ا…علوی گرگانی مرجع تقلید شیعیان در دیدار با مسؤولان ارشد قضایی استان با تبریک هفته قوه قضاییه اظهار داشت: دستگاه قضایی استان گلستان باید برای کاهش جمعیت زندانیان مهریه تمهیداتی بیندیشد. آیت‌ا…علوی‌گرگانی افزود: زندان رفتن مرد برای مطالبه مهریه، سبب از هم پاشیدن خانواده می‌شود.

پیام از زندانیان

 

با توجه به شرایط موجود و این که متأسفانه بسیاری از افراد به دلایلی همچون مهریه و نفقه و… در زندان هستند، لازم است تا هم مردم و هم خیرین بیش از پیش به این امر اهتمام ورزند. در روزگاری که چرخاندن چرخ زندگی برای مرد و زن شاغل هم مشکل است، زندان رفتن یکی ممکن است به قیمت فساد، فحشا و… تمام شود و ادامه این روند در نهایت به کل جامعه آسیب خواهد رساند. همچنین فرهنگ‌سازی هرچه بیش‌تر در خصوص مسایلی همچون مهریه، نفقه، تصادفات و… می‌تواند بسیاری را به خودشان آورده تا زمینه ازدیاد زندانیان از بین برود. چه خوب است که مردم نیز هم پا با خیرین به کمک زندانیان کشور آمده و تا جایی که امکان دارد دستگیر آنها باشد. امری که هم خیر دنیا در آن است و هم عافیت جامعه.