مناقصه‌مزایده بررسی می کند؛انحلال شوراهای IT،پایان موازی‌کاری

    رتبه‌بندی شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات به کجا خواهد رسید؟ محمدرضا عیوضی-موضوع شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی پس از گذشت سال‌ها مناقشه سرانجام پس از دستور مقام معظم رهبری، در شورای عالی فضای مجازی بررسی و به نتیجه رسید. به گزارش مناقصه‌مزایده، شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال […]

 

 

رتبه‌بندی شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات به کجا خواهد رسید؟

محمدرضا عیوضی-موضوع شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی پس از گذشت سال‌ها مناقشه سرانجام پس از دستور مقام معظم رهبری، در شورای عالی فضای مجازی بررسی و به نتیجه رسید.

به گزارش مناقصه‌مزایده، شورای عالی فضای مجازی در نخستین جلسه خود در سال ۱۳۹۵ به ریاست حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری، موضوع شوراهای عالی موازی با شورای عالی فضای مجازی را بررسی کرد.

در جلسه شورای عالی فضای مجازی تصویب شد که شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌رسانی و شورای عالی امنیت فضای تبادل اطلاعات (افتا)، منحل شده و کلیه وظایف راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی آن‌ها در سطح ملی به شورای عالی فضای مجازی منتقل شود.

همچنین اعضای شورای عالی فضای مجازی، تصویب کردند که تمام وظایف راهبردی، سیاست‌گذاری، نظارت و هماهنگی شورای عالی فن‌آوری اطلاعات در سطح ملی به شورای عالی فضای مجازی منتقل شده و شورای عالی فن‌آوری اطلاعات با تغییر نام به شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و مصوبات شورای عالی فضای مجازی فعالیت نماید.

جزییات انحلال ۴ شورای موازی حوزه فن‌آوری اطلاعات

در اخباری که در زمینه جزییات آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شد بر انحلال ۳ شورای عالی و تغییر نام و وظایف شورای عالی فن‌آوری اطلاعات تأکید شده اما با توجه به شواهد این طور استدلال می‌شود که شورای عالی فن‌آوری اطلاعات نیز منحل شده و قرار است از این پس، شورایی تحت عنوان شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات برای هماهنگی موضوعات اجرایی مرتبط با فن‌آوری اطلاعات در دولت فعالیت کند.

وظایف شوراهای حوزه فن‌آوری اطلاعات

شورای‌عالی اطلاع‌رسانی باهدف سیاست‌گذاری در امر اطلاع‌رسانی و هدایت شبکه‌ها و مراکز اطلاعاتی و نیز تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در زمینه تحقیقات بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی اطلاع‌رسانی در قالب نظام اطلاع‌رسانی جمهوری اسلامی ایران در سال ۷۷ با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد؛ اما پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی در اسفندماه سال ۹۰، این شورا دیگر تشکیل جلسه نداد. طی سال‌های اخیر، این شورا بر روی طرح‌های مرتبط با خط و زبان فارسی در محیط رایانه تمرکز داشت.

شورای‌عالی افتا نیز اسفندماه سال ۸۲ با تصویب هیأت‌وزیران تشکیل شد و متشکل از کارگروه‌های «امنیت فضای تبادل اطلاعات در امور دفاعی و امنیتی»، «امنیت فضای تبادل اطلاعات خدماتی»، «امنیت فضای تبادل اطلاعات اقتصادی و تجارتی»، «امنیت ارتباطات و اطلاعات فضای تبادل اطلاعات عمومی » بود که وظیفه سیاست‌گذاری، هماهنگی و نظارت بر اجرای سیاست‌های امنیت فضایی تبادل اطلاعات کشور برای آن تبیین شده بود. این شورا نیز طی ۱۰ سال اخیر تقریباً جلسه‌ای نداشته است.

شورای‌عالی انفورماتیک با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در راستای سیاست‌گذاری و هماهنگ‌سازی فعالیت‌های پژوهشی در جهت خودکفاسازی کشور در زمینه تأمین‌ افزارگان و دستورگان‌های موردنیاز با همکاری مؤسسات علمی و پژوهشی و صنعت و هماهنگی و نظارت بر امور شرکت‌ها و سازمان‌های کامپیوتری به ‌ویژه در زمینه چگونگی تأمین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری تجهیزات کامپیوتری، تشکیل شد که آخرین جلسه برگزار شده از سوی این شورا نیز به سال‌ها قبل بازمی‌گردد. رتبه‌بندی شرکت‌های انفورماتیک، مهم‌ترین اقدام اجرایی است که این شورا تاکنون انجام می‌داده است.

در میان شوراهای عالی در حوزه فضای مجازی تنها شورای‌عالی فن‌آوری اطلاعات که در سال ۱۳۸۶ تأسیس شده در دولت یازدهم چندین بار تشکیل جلسه داده است. این شورا بنابر ماده ۴ قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات، برای تعیین اهداف و راهبردهای توسعه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، سیاست‌گذاری، تعیین اولویت‌ها، برنامه‌ریزی، حمایت و نظارت بر فعالیت‌ها و امور مرتبط با فن‌آوری و تبادل اطلاعات آغاز به‌کار کرده بود.

در این راستا وظایف ۴ شورای عالی نشان می‌دهد که تمامی اختیارات و مسؤولیت‌هایی که برای این شورا‌ها تبیین شده به نوعی موازی با وظایفی است که در تعریف شورای عالی فضای مجازی و حکم تشکیل آن، صادر شده است.

 شورای عالی فن‌آوری اطلاعات دیگر وجود ندارد

معاون مرکز ملی فضای مجازی در مورد چرایی عدم انحلال کامل شورای عالی فن‌آوری اطلاعات در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی می‌گوید: حتی اگر شورایی با نام جدید بخواهد فعالیت کند و مسؤولیت سیاست‌گذاری آن حذف شده باشد، دیگر با اختیارات قبل وجود نخواهد داشت و می‌توان گفت که منحل شده است. براین اساس قرار است اساس‌نامه جدیدی برای شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات توسط دولت آماده شود.

وی با بیان این‌که در مورد تکلیف شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات نیز گفت: قرار است اساس‌نامه جدید شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات که شاید برای نخستین بار است که در کشور تشکیل می‌شود، در دولت به بحث گذاشته و مصوب شود. البته این تصمیم نیز باید به اطلاع شورای عالی فضای مجازی برسد، اما این به معنی تصویب در شورای عالی فضای مجازی نیست.

آسوشه تأکید کرد: این شورای اجرایی قرار است هماهنگی کارهای اجرایی مرتبط با فن‌آوری اطلاعات را در درون دولت و تحت سیاست‌های شورای عالی فضای مجازی انجام دهد. به بیان دیگر، سطح کار این شورای اجرایی در سطح اجرا و هماهنگی کارهای اجرایی مرتبط با فن‌آوری اطلاعات است که با وظایف مرکز ملی فضای مجازی به عنوان هماهنگ کننده و نظارت کننده بر اجرای سیاست‌های کلان تصویب شده شورای عالی فضای مجازی، متفاوت خواهد بود و موازی کاری محسوب نمی‌شود. چرا که مرکز ملی فضای مجازی همواره حق نظارت بر کلیه طرح‌های ملی و اطمینان از اجرای سیاست‌های تعیین شده را خواهد داشت.

معاون مرکز ملی فضای مجازی با تأکید براین‌که هیأت دولت می‌تواند در پیشبرد اهداف خود هر تعداد شورا که می‌خواهد را در دولت ایجاد کند افزود: اما لزوماً رییس شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات، شخص رییس‌جمهور نخواهد بود.

رتبه‌بندی شرکت‌های فاوا

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی فن‌آوری اطلاعات تنها شورای IT است که با تغییراتی به حیات خود ادامه می‌دهد.

رضا باقری اصل، جانشین دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات در مورد آینده و وظایف جدید این شورا، گفت: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، قرار است شورای عالی فن‌آوری اطلاعات به شورایی اجرایی تبدیل شود. به این ترتیب تکالیف و وظایف این شورا براساس مصوبه کمیسیون صنایع مجلس تعیین می‌شود.

وی افزود: بدین ترتیب سیاست گذاری و هماهنگی در سطح ملی و بین قوا در اختیار شورای عالی فضای مجازی خواهد بود و هماهنگی و اجرا در سطح دولت برعهده شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات است.

باقری‌اصل گفت: همان طور که در مجلس شورای اسلامی طی تذکری از سوی آقای توکلی مطرح شد، با انحلال کامل شورای عالی فن‌آوری اطلاعات، بخشی از وظایف و تکالیف وزارت ارتباطات معطل باقی می‌ماند و هیچ نهاد متنظر دیگری در دولت برای برعهده گرفتن این وظایف وجود نداشت. اما با تصمیم شورای عالی فضای مجازی، این شورا همچنان به عنوان زیر مجموعه وزارت ارتباطات به فعالیت خود برای مدیریت فن‌آوری اطلاعات و توسعه خدمات الکترونیکی ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر وظایف هماهنگی و سیاست گذاری در سطح کلان، که پیش از این هم شورای عالی فن‌آوری اطلاعات به آن‌ها ورود نکرده بود، براساس حکم مقام معظم رهبری به شورای عالی فضای مجازی واگذار شد.

به هر حال شورای عالی فن‌آوری اطلاعات با نام و وظایف جدید به راه خود ادامه خواهد داد.

در این میان اما تنها موضوعی که بی‌پاسخ باقی مانده این است که وظایف اجرایی شوراهای عالی حذف شده به عهده کدام نهاد خواهد بود؟ شاید مهم‌ترین این وظایف، رتبه‌بندی شرکت‌های فن‌آوری اطلاعات باشد که پیش از این برعهده شورای عالی انفورماتیک بود و بعید است شورای عالی فضای مجازی بخواهد این مسؤولیت را برعهده بگیرد.

اگرچه احتمال نخست در این خصوص؛ واگذاری این وظایف به مرکز ملی فضای مجازی است.

شواهد نشان می‌دهد که شوراهای موازی فضای مجازی در راستای تحکیم تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری کلان فضای مجازی و سرو سامان بخشیدن به این فضا توسط شورای عالی فضای مجازی، منحل شدند و پیش‌بینی می‌شود با وجود سیاست‌گذاری هماهنگ و همگون در این بخش، شاهد سامان یافتن تصمیم‌گیری‌ها در این بخش باشیم. آنچه مسلم است این‌که اگر این مصوبه به صورت کامل اجرایی شود، بحث حاکمیت در فضای مجازی تحکیم شده و دیگر در اختیار قوه مجریه نخواهد بود. به این ترتیب به نظر می‌رسد بسیاری از مسایل فضای مجازی سریع‌تر و صریح‌تر مورد بررسی و انجام قرار گیرد.

 

Mehrnews.com-itmen.ir-asreertebat.com