افزایش رسمی معتادان کشور از ۱٫۳میلیون نفر به ۲٫۸ میلیون نفر

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد افزایش رسمی معتادان کشور از ۱٫۳میلیون نفر به ۲٫۸ میلیون نفر زهرا قره‌داغی- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که براساس طرح شیوع‌شناسی سال ۹۰، یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داشتیم، گفت: براساس آمار سال ۹۴ و شیوع‌شناسی آن و تجزیه و تحلیل اطلاعات […]

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد

افزایش رسمی معتادان کشور از ۱٫۳میلیون نفر به ۲٫۸ میلیون نفر

زهرا قره‌داغی- سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که براساس طرح شیوع‌شناسی سال ۹۰، یک میلیون و ۳۵۰ هزار معتاد داشتیم، گفت: براساس آمار سال ۹۴ و شیوع‌شناسی آن و تجزیه و تحلیل اطلاعات کلیه دستگاه‌ها این رقم به صورت رسمی به دو میلیون و ۸۰۸هزار نفر رسیده است.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، پرویز افشار در نهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: پنجم تیرماه هر سال و هفته متعاقب آن برنامه‌های متعددی در کل کشور با توجه به سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر برگزار می‌شود، اما امسال به دلیل تعطیلات عید فطر این برنامه با یک هفته تأخیر در ایران اجرایی خواهد شد.

وی در توضیح بیش‌تر این موضوع افزود: دبیرخانه برگزاری این هفته و کمیته‌های تخصصی آن در ستاد مبارزه با مواد مخدر تشکیل و ۲۸ مصوبه توسط این شورا برای سالروز گرامیداشت این روز جهانی تصویب شده است، ضمن این‌که شیوه‌نامه‌ای طراحی و تدوین و به تمامی استان‌ها در خصوص برنامه‌های این هفته ابلاغ شده تا عملکرد استانداردی در کل کشور داشته باشیم.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره آخرین آمار شیوع‌شناسی اعتیاد در کل کشور گفت: آخرین آمار مستند که موردتأیید ستاد مبارزه با مواد مخدر و مربوط به سال ۹۰ بود، شیوع یک میلیون ۳۲۵هزار نفر معتاد به صورت رسمی در کشور پذیرفته شده است، اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به دلیل تغییر الگوی مصرف و همچنین تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان و عدم قریب به صحت آمار سال ۹۰ خواستار طرح جدید شیوع‌شناسی در کشور شد.

افشار تصریح کرد: طرح پیمایش خانه‌به‌خانه توسط جهاد دانشگاهی و ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۰ و با کمک ۳۰ هزار نفر از افراد مختلف در کلیه استان‌ها انجام شد که بر همین اساس، جمعیت وابسته به مواد مخدر ۳ میلیون‌و۳۹۱هزار نفر عنوان شد. ضمن این‌که شیوع‌شناسی سوءمصرف مواد در بین جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال صورت گرفت که حجم جمعیت آماری ۱۵هزار نفر عنوان شد که این طرح شیوع‌شناسی صرفاً در مراکز استان‌ها و یک شهرستان آن انجام شد اما درنهایت ستاد مبارزه با مواد مخدر آمار یک‌میلیون‌و۳۲۵هزار نفری شیوع مصرف مواد مخدر را پذیرفت.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: دو مطالعه بزرگ هم بین سال‌های ۹۲ تا ۹۴ در کشور با عنوان پیمایش ملی خانوار سوءمصرف مواد مخدر که بین سنین ۱۵ تا ۶۴ سال انجام شد، با حجم نمونه ۶۰ هزار نفری، جمعیت معتادان کشور را دو میلیون‌و۸۰۲هزارو۸۰۰ نفر عنوان کرد.

وی در توضیح بیش‌تر افزود: با توجه به طرح مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۹۲ و براساس شیوع‌شناسی اعتیاد و مصرف مستمر مواد مخدر، ۳میلیون‌و۶۰۰ هزار نفر در کشور معتاد عنوان شد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس آمارهای مختلف دستگاه‌های متولی، تمامی اطلاعات آنها با حضور نمایندگان ارشد دستگاه‌ها به جلسه‌ای دعوت شدند و درنهایت آمار شیوع‌شناسی موردقبول از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر که شامل معتادان مصرف مستمر مواد در طول یک سال بودند، دومیلیون‌و۸۰۸هزار نفر مورد تأیید نهایی قرار گرفت.

افشار درمورد شایع‌‌ترین ماده مخدر مصرفی در کشور، خاطرنشان کرد: تریاک و مشتقات آن همچنان به‌عنوان شایع‌‌ترین مواد مخدر مصرفی در کشور عنوان اعلام می‌شود که رقم آن ۶۶٫۸ درصد است. ضمن این‌که در ردیف دوم هم حشیش و ترکیبات آن شامل گل و ماریجوانا است، رقم ۱۱٫۹ درصد را به خود اختصاص داده است.

وی در توضیح بیش‌تر این موضوع افزود: هروئین و کراک افغانی هم با ۱۰٫۶ درصد مصرف، ردیف سوم شایع‌‌ترین مواد مصرفی مخدر در کشور را به خود اختصاص داده و پس‌ازآن شیشه با افت قابل‌توجه در مصرف نسبت به سال ۹۰ که ۲۶ درصد بود به ۸٫۱ درصد در سال جاری رسیده است.

افشار تصریح کرد: قرار است در هفته آینده و احتمالاً ۱۱ تا ۱۳ تیرماه در سراسر کشور ۱۶۰ تن انواع مواد مخدر امحا شود.

وی درمورد آمار قطعی مربوط به مرگ‌ومیر سال ۹۵ افزود: براساس آمار پزشکی قانونی کشور مجموعاً ۳هزارو۱۹۰ نفر دچار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر و عوارض آن شده‌اند که این رقم در سال ۹۴، ۳هزارو۳ نفر بوده و حکایت از رشد ۶٫۲ درصدی است که از این بین ۳۴۳ نفر زن، دوهزارو۸۴۷ نفر مرد است.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: هزارو۸۸۲ نفر به‌علت مسمومیت حاد و عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۹۵ فوت کرده‌اند که رشد ۸٫۹ درصدی را در این زمینه نشان می‌دهد اما در مجموع با کاهش نیم‌درصدی مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد مخدر روبه‌رو هستیم، ضمن این‌که حکایت از آن دارد که خیلی نتوانسته‌ایم در زمینه عوارض حاد مرگ‌ومیر در این زمینه مداخله جدی انجام دهیم؛ چراکه ۸٫۶ درصد رشد را در مرگ‌ومیر ناشی از مصرف قرص‌های روان‌گردان شاهد هستیم.

 

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اعتیاد در دنیا قابل ریشه‌کن شدن نیست؛ چراکه ما روزی در کشور و قبل از پیروزی انقلاب ۱٫۵ میلیون معتاد داشتیم و به نظر می‌رسید که اعتیاد ریشه در سنت این کشور دارد اما می‌کوشیم رقم آن را کاهش دهیم.