ساخت انواع کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن ظرفیت در داخل

وزیر صمت ساخت انواع کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن ظرفیت در داخل گروه اقتصاد کلان -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارجاع سفارش کار صنعتی را در همه شاخه‌های آن اعم از مصارف خانگی و صنعتی به خارج در صورتی که امکان انجام آن در داخل وجود داشته باشد، حرام می‌دانم. به گزارش مناقصه‌مزایده محمدرضانعمت‌زاده […]

وزیر صمت

ساخت انواع کشتی بالای ۱۰۰ هزار تن ظرفیت در داخل

گروه اقتصاد کلان -وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ارجاع سفارش کار صنعتی را در همه شاخه‌های آن اعم از مصارف خانگی و صنعتی به خارج در صورتی که امکان انجام آن در داخل وجود داشته باشد، حرام می‌دانم.

به گزارش مناقصه‌مزایده محمدرضانعمت‌زاده افزود: نباید روحیه انقلابی، صنعتی و ملی ما اجازه دهد برای تعمیر کشتی‌‌ها به کشورهای منطقه که هر روز ما را تهدید می‌کنند مراجعه کنیم.

وی با تأکید بر سفارش کار به صنایع کشتی‌سازی داخلی گفت: با توجه به توانمندی‌های کشور در صنعت کشتی‌سازی و فارغ‌التحصیلان خوبی که در این بخش داریم باید با اعتماد به صنایع داخلی سفارش‌‌ها را به صنعتگران داخلی ارجاع دهیم.

نعمت‌زاده افزود: اطمینان به صنایع دریایی درحال بازگشت است و از صنعتگران انتظار داریم با تلاش بیش‌تر خدمات بهتری ارایه کنند و مدیران و مسؤولان دولتی با رعایت مسایل فنی و جسارت استفاده از امکانات داخلی را در دستور کار قرار دهند.

وی با بیان این‌که صنایع دریایی و حمل و نقل دریایی ما با داشتن آبراهه‌های متعدد در جنوب و شمال کشور جای کار زیادی دارد، گفت: : از ۴ سال قبل پیگیر استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، رفع اشکالات و اصلاح قوانین صنایع دریایی و ارایه آن به دولت با هدف تحرک‌بخشی به این بخش هستیم.

نعمت‌زاده افزود: با توجه به فعال شدن شرکت ایزوایکو همچنین فعال شدن شرکت صدرا با حدود ۴ هزار نیرو، دولت برای رونق و توسعه این بخش باید تسهیلات لازم را در اختیار فعالان و صنعتگران حوزه صنایع دریایی قرار دهد.

وی گفت: وظیفه خود می‌دانیم از کسانی که با احساس تکلیف و تعهد به کشور و نظام کار و تلاش می‌کنند، حمایت کنیم و به عنوان خدمتگذاری آنها حتماً باید از این افراد تقدیر شود.

نعمت‌زاده افزود: البته کسانی هم هستند که با وجود امکان ارایه سفارش به داخل می‌خواهند، واردات کنند که ما در همین بخش دریایی مانع شدیم و این درحالی بود که نمایندگان را واسطه قراردادند و به آنها گفتیم وقتی می‌شود در داخل ساخت، نباید وارد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به فعال شدن واحدهای ایزوایکو و صدرا که پیش از این تعطیل بودند، گفت: ساخت شناور‌ها و سکوهای موردنیاز صنعت نفت در داخل امکان‌پذیر شده و امید می‌رود با گسترش فعالیت صنایع کشور، همه مراحل ساخت کشتی‌های بزرگ و تعمیرات آنها نیز در داخل انجام شود.

محمدرضا نعمت‌زاده با اشاره به ساخت کشتی‌های بالای ۱۰۰ هزار تن ظرفیت، با اشاره به تکمیل دو حوضچه خشک در بندرعباس که آماده افتتاح شده است، ابراز امیدواری کرد بتوانیم ظرفیت ساخت شناورهای بزرگ را نیز به دست آوریم.

وی افزود: موانعی در زمینه مدیریت کار، چگونگی خصوصی‌سازی و مسایل متأثر از تحریم‌ها در گذشته وجود داشت که تعهدات کشتی‌سازان را با تأخیر مواجه کرد، اما امروز با بهبود شرایط می‌توان امیدوار بود این تعهدات به موقع انجام شود.در این زمینه با چند شرکت کره‌ای و چینی برای مشارکت در صنایع دریایی در حال مذاکره‌ایم که می‌تواند موجب اعتمادسازی بیش‌تر به مصرف‌کنندگان شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه خاطرنشان‌کرد: سال گذشته برنامه راهبردی صنایع دریایی برای ۱۰ سال آینده با بیش از یک سال و نیم کار کارشناسی و نظرخواهی از کارشناسان به سرانجام رسید و منتشر شد.

به گفته این مقام مسؤول، این برنامه راهبردی که افق و چشم‌انداز کار تا سال ۱۴۰۴ در آن پیش‌بینی شده، نتیجه تلاش و همفکری اساتید دانشگاه‌ها، صنعتگران و دست‌اندرکاران است.

وی بیان‌داشت: پیروی از این برنامه که در زمینه‌های توانمندی طراحی، مهندسی و ساخت، منابع مالی و روش‌های چگونگی استفاده مصرف‌کنندگان از این منابع تهیه شده است، می‌تواند رونق صنایع دریایی را بیش از پیش به دنبال داشته باشد.

این مقام مسؤول در ادامه با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با سهامداران جدید شرکت هپکو، خاطرنشان‌کرد: این شرکت توانایی ساخت ماشین‌آلات راهداری، ساختمانی و معدنی را دارد و در زمینه سرمایه‌گذاری مشترک با چند شرکت خارجی در حال مذاکره است.

وی ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک بخشی از ماشین‌آلات مورد نیاز بخش معدن در داخل ساخته شود، اما به تعداد محدود و در مواردی که ساخت آنها به صرفه و اقتصادی نباشد، از خارج وارد خواهند شد.

 

نعمت‌زاده افزود: توانمندی خوبی در زمینه ساخت ماشین‌آلات متوسط معدنی وجود دارد که ظرفیتی اقتصادی است و به نظر می‌رسد در یک سال آینده بتوانیم شاهد تولید این خودرو‌ها را در داخل باشیم.