داخلی‌سازی ۴۰درصدی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید، اجرایی می‌شود

داخلی‌سازی ۴۰درصدی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید، اجرایی می‌شود مهدی قره‌داغلی- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه داخلی‌سازی خودروی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید، ۴۰ درصد است و به‌طور قطع تا پایان امسال به این رقم دست خواهیم یافت. به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن‌صالحی‌نیا جمع خبرنگاران درباره شایعه‌ها مبنی بر […]

داخلی‌سازی ۴۰درصدی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید، اجرایی می‌شود

مهدی قره‌داغلی- معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه داخلی‌سازی خودروی پژو ۲۰۰۸ در سال نخست تولید، ۴۰ درصد است و به‌طور قطع تا پایان امسال به این رقم دست خواهیم یافت.

به گزارش مناقصه‌مزایده، محسن‌صالحی‌نیا جمع خبرنگاران درباره شایعه‌ها مبنی بر کاهش داخلی‌سازی این خودرو از ۴۰ به ۳۰ درصد در سال نخست تولید، افزود: همواره برنامه داخلی‌سازی براساس مراحل پیش‌بینی شده به تدریج به نقطه اوج خود می‌رسد، اما گاهی اوقات با توجه به زمان عقد قرارداد تا تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات یا قالب‌های خاص ممکن است با وقفه‌هایی در کار مواجه شویم که البته طبیعی است.

وی تصریح کرد: برنامه داخلی‌سازی محصول جدید ایران‌خودرو مطابق وعده داده شده (۴۰ درصد داخلی‌سازی تا پایان امسال) با قوت و قدرت اجرایی خواهد شد.

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها اعلام کرده بودند: در حالی که تولید پژو ۲۰۰۸ بنا بر مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با داخلی‌سازی ۴۰ درصدی آغاز می‌شد، طبق اعلام محسن‌صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت قرار است با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی آغاز شود.

این رسانه‌ها همچنین از دفاع صالحی‌نیا از عقب‌نشینی وزارت صنعت از داخلی‌سازی ۴۰ درصدی خبر دادند و به نقل از این مقام مسؤول اعلام کردند: مغایرتی بین تولید پژو ۲۰۰۸ با داخلی‌سازی ۳۰ درصدی و مصوبه وزارت صنعت وجود ندارد و اگر دیدید سال آینده داخلی‌سازی این خودرو افزایش نیافت، نسبت به این مسأله اعتراض کنید.

پیشتر، آرش‌محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو اظهار کرده بود، مطابق اعلام مدیرعامل ایکاپ (شرکت ایران‌خودرو-پژو)، تولید خودروی پژو ۲۰۰۸ با داخلی‌سازی ۲۰ درصدی در سال گذشته آغاز شد که از این میزان ۱۴ درصد مربوط به مونتاژ بدنه و رنگ و ۶ درصد دیگر تولید و تأمین قطعه توسط قطعه‌سازان داخلی است.

به گفته این مقام مسؤول، مطابق قرارداد ایران‌خودرو و طرف خارجی، عمق ساخت داخل این خودرو در تولید انبوه در سال نخست تولید ۴۰ درصد خواهد بود و پس از دو سال به ۷۰ درصد می‌رسد؛ در این راستا، ایران‌خودرو در تفاهمنامه‌ای با قطعه‌سازان داخلی، قرارداد عمق ساخت داخل ۵۵ درصدی شامل ۴۱ درصد تأمین قطعات و ۱۴ درصد مونتاژ بدنه و رنگ منعقد کرده است.

محبی‌نژاد تصریح کرد: دستیابی به این مهم تحول بزرگی در تولید خودروی کشور به دنبال خواهد داشت؛ این در حالی است که در گذشته همه قطعات خودرویی به صورت CKD (بسته کامل) وارد می‌شد و عمق ساخت داخل کم بود یا بتدریج صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: با شروط ۴گانه وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل عمق ساخت داخل تا ۴۰ درصد در سال نخست تولید و تا ۷۰ درصد در مدت ۳ سال، صادرات ۳۰ درصدی خودرو و قطعات، انتقال دانش فنی و فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک طرف خارجی (شامل سرمایه‌گذاری نقدی و تأمین ماشین‌آلات و انتقال فناوری)، آینده صنعت خودرو تضمین می‌شود.

پژو ۲۰۰۸ نخستین محصول ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو فرانسه) است که در ایران به مرحله تولید رسیده است، دور تازه همکاری‌های ایران‌خودرو و پژو با امضای قرارداد بین مدیران دو گروه خودروساز و در حضور رؤسای جمهوری ایران و فرانسه به امضا رسید.

دوازدهم اردیبهشت ماه امسال تولید انبوه دو خودروی دناپلاس و پژو ۲۰۰۸ با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌روحانی، رییس‌جمهوری در سایت مرکزی گروه صنعتی ایران‌خودرو آغاز شد.

تولید این خودرو نخستین قرارداد پسابرجامی ایران با کشورهای غربی بود که منجر به تولید محصولات به روز اروپایی در ایران شد.

سرمایه‌گذاری مستقیم طرف خارجی، انتقال دانش، فناوری و صادرات ۳۰ درصد محصولات تولید این شرکت، از الزام‌های این قرارداد به شمار می‌آید.

با امضای این تفاهمنامه‌ها همه قطعه‌سازان داخلی در طراحی خودرو حضور خواهند داشت و محصولات با ۷۰ درصد ساخت داخل و با استاندارد روز جهانی تولید می‌شود.

۵۰ درصد تولیدات قابلیت صادرات خواهد داشت و نخستین تولید دو سال و نیم آینده، افتتاح خواهد شد و در مدت ۱۰ سال ۵۰ درصد خودروهای تولیدی صادر و همه طراحی‌ها و انتقال دانش و فناوری انجام خواهد شد.

قیمت فروش نقدی پژو ۲۰۰۸ خرداد ۹۷ مشخص می‌شود

این درحالی است که معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت تولیدکننده و مصرف‌کننده گفت: مبنای قیمت پژو ۲۰۰۸ عرضه این خودرو در سال آینده است.

میر آخورلو علت دریافت ۶۰ میلیون تومان ودیعه پیش‌فروش پژو ۲۰۰۸ را مشخص نبودن قیمت نقدی آن دانست و افزود: هرچند براساس آیین‌نامه پیش‌فروش خودرو، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده است و پیش‌بینی می‌شود این خودرو با قیمت ۱۲۰میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود، با پیش فروش ۶۰ میلیون تومانی موافقت شد.

وی گفت: در آیین‌نامه پیش فروش عادی خودرو اشاره شده است اگر پیش فروش به‌صورت قسطی یا فوری بود قیمت مشخص می‌شد، ولی درمورد این خودرو، نوع فروش ۱۲ ماهه است و قیمت خودرو در زمان تحویل و براساس آنچه در قرارداد قید شده است، مشخص می‌شود.

میرآخورلو با اشاره به تحویل پژو ۲۰۰۸ از شهریورماه افزود: تولید انبوه این خودرو با ۲۴۰۰ دستگاه در ماه از آذر امسال شروع می‌شود و با در نظرگرفتن تغییرات نرخ ارز و حقوق و دستمزد قرار شد ۶۰ میلیون تومان ودیعه به‌عنوان پیش فروش از متقاضیان دریافت شود.

وی با بیان این‌که براساس قانون حداقل سود سپرده بانکی به ودیعه‌گذاران پرداخت می‌شود، گفت: : اگر قیمت خودرو زیر ۱۰۰ میلیون تومان باشد به ودیعه‌گذاران ۱۵ درصد سود پرداخت می‌شود.

شورای رقابت گران فروشی خودرو را به موقع اعلام نمی‌کند

همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نظارت بر حسن رعایت قیمت‌های مصوب خودرو مستلزم ارایه اطلاعات به‌هنگام از ناحیه مرجع تعیین قیمت است که طی سنوات گذشته این مهم به‌طور کامل توسط شورای رقابت محقق نشده است.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان در واکنش به گزارش «پاسکاری نظارت بر قیمت خودرو بین شورای رقابت و سازمان حمایت» و گلایه‌های مردمی از افزایش قیمت خودرو طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همواره در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان حداکثر تلاش و مساعی لازم را به عمل آورده است و این موضوع جزو وظایف ذاتی این سازمان بوده است. به نحوی که پیش از ورود شورای رقابت به مبحث قیمت‌گذاری خودرو با برگزار جلسات کمیته خودرو نسبت به تعیین قیمت خودروهای مشمول اقدام و با توجه به در اختیار بودن اطلاعات قیمت‌های مصوب وظایف مرتبط با نظارت و بازرسی بر حسن اجرای قیمت‌های مصوب را اعمال کرده است.

از اسفند ماه ۱۳۹۱ به استناد مجموعه قوانین اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی، شورای رقابت عهده‌دار تنظیم دستورالعمل قیمت، مقدار و شرایط دسترسی به بازار خودرو گردید و به تبع موضوع یاد شده طی مصوباتی قیمت برخی خودرو‌ها تعیین گردید.

بر این اساس، ضرورت دارد تا شورای مذکور نسبت به وجاهت افزایش قیمت اخیر خودرو به صورت مشخص و به تفکیک هر یک از خودرو‌ها اظهارنظر نمایند چرا که آخرین مصوبه شورای مذکور در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ بر قیمت‌گذاری برخی خودرو‌ها (بدون اشاره به نام و قیمت) و همچنین عدم نیاز به قیمت‌گذاری برخی از خودرو‌ها به دلیل شرایط رقابتی (بدون اشاره به نام و قیمت) تأکید می‌نمایند.

درباره وظایف نظارتی این سازمان بر افزایش قیمت خودرو، پرواضح است که موضوع نظارت بر حسن رعایت قیمت‌های مصوب مستلزم ارایه اطلاعات به‌هنگام از ناحیه مرجع تعیین قیمت است که طی سنوات گذشته این مهم به‌طور کامل توسط شورای رقابت محقق نشده است.

مردم گرانفروشی خودرو را به سازمان حمایت اعلام کنند

بنابراین گزارش، با این وجود در راستای جلوگیری از تضییع حقوق مصرف‌کنندگان، این سازمان دلایل و مستندات افزایش قیمت را از شرکت‌های تولیدی مطالبه نموده تا در صورت احراز گرانفروشی و مغایرت با ضوابط عمومی قیمت‌گذاری اقدام نمایند.

 

ضمناً از همه مردم شریف کشورمان درخواست می‌شود هرگونه شکایت یا گزارش در خصوص تخلفات اقتصادی نظیر گرانفروشی، عدم درج قیمت، عدم صدور فاکتور و… را از طریق شماره ۱۲۴ به سامان دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان در سراسر کشور منعکس تا اقدام قانونی متناسب آن انجام پذیرد.