کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی زهرا ایمانپور- معاون درمان وزیر بهداشت اذعان کرد، پرداختی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها با تأخیر ۹ ماهه انجام می‌شود و مطالبات بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان است؛ همچنین با این تعرفه‌ها ممکن است شاهد کاهش کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها نیز باشیم. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، […]

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد

کسری ۱۳۰۰ میلیارد تومانی بیمارستان‌های دولتی

زهرا ایمانپور- معاون درمان وزیر بهداشت اذعان کرد، پرداختی بیمه‌ها به بیمارستان‌ها با تأخیر ۹ ماهه انجام می‌شود و مطالبات بیش از ۹۰۰۰ میلیارد تومان است؛ همچنین با این تعرفه‌ها ممکن است شاهد کاهش کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها نیز باشیم.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ایرج‌حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری در خصوص خبری شهرک‌های سلامت اظهار کرد: در حال حاضر در توسعه بخش‌های بهداشتی و درمانی باید به این توجه کنیم که واحدهای صنعتی و غیرصنعتی متناسب و تولید مقرون به صرفه باشد. کشورهای دیگر به سمت ساخت مگا‌هاسپیتال رفته‌اند که به‌طور مثال در یک مجتمع بیمارستانی حدود ٨٠٠ تا ٢٥٠٠ تخت وجود دارد؛ ما هم در ایران به این سمت در حال حرکت هستیم.

وی افزود: شهرک‌های سلامت نیز علاوه بر مجتمع‌های تشخیصی ایجاد می‌شود. موضوع شهرک‌های سلامت فعلاً در اختیار بخش خصوصی است، اما مجوز‌‌ها توسط وزارت بهداشت صادر می‌شود.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه این نشست در پاسخ به سؤال درباره ادعای انتشار اسنادی مبنی بر تخلفات سازمان غذا و دارو و لغو نشست خبری به دلیل مذاکره با وزیر بهداشت، گفت: استنباط ما این است که یک کار کارشناسی انجام شده که حاوی مسایل سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری بوده است که اگر این گونه باشد، برای تبادل‌نظر آماده هستیم. برخی افراد ممکن است شخصی و گروهی اعلام کنند که تخلفی را کشف کردند که رسیدگی به این موضوع راه خودش را دارد و اعلام بدون بررسی آن حتی ممکن است اتهام باشد.

وی افزود: ما از نظرات کارشناسی استقبال می کنیم و اگر کسی معتقد است در وزارت بهداشت تخلفی رخ داده باید از طریق روش‌های قانونی پیگیری شود. نباید اتهام را اول منتشر کرد و بعد ثابت شود که این اتفاق نیفتاده است و آبروی سازمان یا اشخاصی ریخته شود. البته با توجه به تعیین کابینه ممکن است جهت‌گیری‌های سیاسی برای تأثیرگذاری در این جریان اتفاق بیفتد.

توسعه خدمات بیمارستانی به اندازه نیاز نیست

در ادامه این نشست خبری محمدحاجی‌آقاجانی، معاون درمان وزیر بهداشت در خصوص تعرفه‌های پزشکی گفت: هر ساله مقرر شده که شورای عالی بیمه خدمات هم کتاب ارزش نسبی را بازبینی کند و هم تعرفه را به هیأت وزیران پیشنهاد بدهد.

وی افزود: از آذر سال ٩٥ پیشنهاد مشترک خودمان را با سازمان نظام پزشکی ارایه دادیم که رشد ١٥ درصدی داشت و در جلسات متعددی در دبیرخانه شورای عالی بیمه در مورد آن بحث شد. سازمان‌های بیمه‌گر معتقد بودند که به خاطر منابع نمی‌توانند این رشد تعرفه را اعمال کنند.

حاجی‌آقاجانی تصریح کرد: وزارت بهداشت بر پیشنهاد خود اصرار داشت و اعلام کردیم که حداقل رشد متناسب با تورم اتفاق بیفتد. سازمان‌های بیمه ادعا داشتند که سازمان برنامه و بودجه، منابع لازم را در راستای تورم در نظر نگرفته است.

وی افزود: موضوع در جلسه دولت مطرح شد و وزارت بهداشت بر این رشد اصرار کرد. در نهایت هیأت وزیران به رشد ٥ درصد رأی داد. اتفاقی که به دنبال این رشد ٥ درصد می افتد، این است که ١٣٠٠ میلیارد تومان کسری در بیمارستان‌ها خواهیم داشت.

حاجی‌آقاجانی ادامه داد: باید توجه کرد که در حال حاضر فاصله ارایه خدمت با دریافت هزینه به ٩ ماه رسیده است. توسعه خدمات بیمارستانی در کشور به اندازه نیاز نیست و از شاخص‌های منطقه فاصله داریم و در واقع نیاز به توسعه وجود دارد.

 

حاجی‌آقاجانی با تأکید بر این‌که با این میزان رشد تعرفه و با اجرای این تعرفه‌ها بیمارستان‌های دولتی با حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان کسری اعتبار مواجه خواهند بود، گفت: از سوی دیگر وزارت بهداشت انتظار دارد که حداقل پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها به موقع انجام شود. در حال حاضر فاصله ارایه خدمت تا دریافت مطالبات بیمارستان‌ها به ۹ ماه رسیده است و میزان مطالبات پرداخت نشده ۹۰۰۰ میلیارد تومان است. در عین حال با این تعرفه‌ها ممکن است شاهد کاهش کیفیت خدمات در بیمارستان‌ها باشیم. همچنین این تعرفه‌ها رغبت برای سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت را کاهش می‌دهد.