ضرورت تدوین بانک اطلاعاتی جامع پیمانکاران در مناقصات نفتی و پتروشیمی

برای کنترل وضعیت HSE شرکت‌های خصوصی و خصولتی مطرح شد ضرورت تدوین بانک اطلاعاتی جامع پیمانکاران در مناقصات نفتی و پتروشیمی سمیه مهدوی- الگو یکی است اما شیوه‌های به‌کارگیری از آن مدل متفاوت. یک حکم برای کنترل حوادث صنعتی وجود دارد ولی با صد‌ها تعبیر و برداشت مختلف. شرکت‌های خصوصی و خصولتی در اطراف و […]

برای کنترل وضعیت HSE شرکت‌های خصوصی و خصولتی مطرح شد

ضرورت تدوین بانک اطلاعاتی جامع پیمانکاران در مناقصات نفتی و پتروشیمی

سمیه مهدوی- الگو یکی است اما شیوه‌های به‌کارگیری از آن مدل متفاوت. یک حکم برای کنترل حوادث صنعتی وجود دارد ولی با صد‌ها تعبیر و برداشت مختلف. شرکت‌های خصوصی و خصولتی در اطراف و اکناف صنایعی مانند پتروشیمی و نفت همانند قارچ رشد کرده‌اند، همین تکثر و تعدد شرکت‌ها و مجتمع‌ها شرایط را در نظارت بر این ارگان‌ها کمی سخت می‌کند. سال گذشته مجتمع‌ها و شرکت‌های پتروشیمی با رکوردزنی در گاف‌هایی که در امرعدم رعایت HSE ارایه دادند سال ۹۵ را به‌عنوان سالی حادثه‌خیز در تاریخ نفت کشور ثبت کردند. رونمایی دومینووار از حوادث مذکور وزارت نفت را برآن داشت تا با ابلاغ یک بخشنامه حساب کار شرکت‌ها را به دست آنها بدهد تا محتاطانه‌تر و دقیق‌تر عمل کنند. در همین راستا زنگنه برآن شد تا توسعه فعالیت‌های پیمانکاران در پروژه‌ها و تأسیسات صنعت نفت به‌ویژه توجه به مسایل مربوط به HSE را پررنگ‌تر از قبل مطرح کند.

برهمین اساس و مطابق با ابلاغیه وزیر نفت، شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باید بر پایش ایمنی HSE را در همه مجتمع‌ها حتی شرکت‌های خصوصی نظارت و الزام‌ها را به آنها اعلام کند و در نهایت گزارش اقدام‌های انجام شده را ابلاغ کند.

در این ابلاغیه که بخش خصوصی را هم شامل می‌شود، به صراحت اعلام شده است که اگر شرکت و مجموعه‌ای از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تبعیت نکند، گزارش آن به وزیر نفت برای قطع دریافت خوراک آن مجتمع داده می‌شود.

اما مانور وزیر نفت برروی قطع نرخ خوراک گازی در صورت عدم اجرای قوانین مربوط به HSE به تنهایی نمی‌تواند سد محکمی مقابل این ماجرا ایجاد کند.

خلا قانونی در روند خصوصی‌سازی‌ها این بخش را به مثابه سیبلی ترسیم کرده تا مورد اصابت دارت اتهامات عدم توجه به مسایل ایمنی قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی دراین راستا بیان کرده است: متأسفانه صنعت به دلیل خصوصی‌سازی‌های انجام شده در بخش HSE با چالش‌هایی مواجه بوده است و نقص در برخی از قانون‌‌‌ها مشکلاتی را پدید آورد و باید با تعامل و همکاری زمینه را برای انسجام بیش‌تر فراهم کرد. با همکاری نهادهای نظارتی و پیگیری‌های انجام شده در دولت و مجلس قوانین در حال بازنگری و اصلاح است و به‌زودی این پیگیری‌ها نهایی شده و ابلاغ خواهد شد و نقش حاکمیت قوی‌تر می‌شود.

شاهدایی با اشاره به این که پس از حوادث سال گذشته تمهیدات لازم برای جلوگیری از تکرار این‌گونه حادثه‌ها اتخاذ شد، اظهار کرد: سودآوری و جلب رضایت سهامداران از سوی شرکت‌های پتروشیمی زمانی به‌طور کامل محقق می‌شود که دستورالعمل‌ها و قوانین HSE نهادینه شود.

همچنین سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط‌‌زیست (HSE) شرکت متن گفت: ذات HSE انتقال تجربه است و از این رو، همکاری پیمانکاران بزرگ ایرانی با شرکتهای بینالمللی در مسیر اجرای قراردادهای جدید نفتی میتواند تجربه‌های زیادی را به فضای کسب و کار توسعه صنعت نفت ایران انتقال دهد.

توجه دقیق به عملکرد پیمانکاران درزمان بررسی اسناد مناقصه

شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) دراین خصوص نوشت، کوروش رضازاده گفت: شرکتهای بینالمللی فرهنگ نهادینه شدهای در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط‌‌زیست (HSE) دارند و در این زمینه صاحب دانش هستند.

وی برخی کوتاهی‌ها در حوزه HSE را ناشی از ضعف در فرهنگسازی میان پیمانکاران عنوان کرد و گفت: بهتر است در زمان بررسی اسناد مناقصه، عملکرد پیمانکار در این زمینه با دقت مورد توجه قرار گیرد و یا حتی نسبت به تدوین بانک اطلاعاتی جامع پیمانکاران در این بخش اقدام و از سپردن کار به پیمانکارانی که ساختار لازم در این زمینه را ندارند ممانعت شود.

سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط‌‌زیست (HSE) شرکت متن افزود: شرکت متن روی این موضوع بسیار سختگیری میکند و هیچ تعارفی ندارد، زیرا اعتقاد داریم HSE با جان انسان‌ها و با محیط‌‌زیست به عنوان یک سرمایه ملی مشترک سروکار دارد و از این رو با هر نوع قصوری به شدت برخورد می‌کنیم.

وی یادآور شد: هم‌‌اکنون ۱۴ طرح فعال در دستور کار شرکت متن است که اصول HSE در آنها به دقت اعمال و دنبال میشود.

هرچند فتیله حوادث صنعتی در سال ۹۶ تا حد چشمگیری فروکش کرد اما در هفته‌های اخیر چند اتفاق ذهن‌ها را دوباره به خود معطوف کرد؛ هرچند آتش‌سوزی‌ها در ابعاد بزرگ رخ ندادند اما به فاصله ۳هفته، ۳ اتفاق باز هم می‌تواند زنگ خطر را برای محکم کردن چارچوب قوانین HSE به صدا در می‌آورد.

در حادثه‌ای که پنجم تیر ماه در قسمتی از محوطه پالایشگاه اتفاق افتاد ۱۱ نفر از کارگران بر اثر استنشاق دود و بخارات دچار سوزش چشم و گلو شدند.

چند روز بعد در ۱۲ تیر پالایشگاه نفت آبادان به دلیل گرمای هوا و نشتی لوله دچار آتش‌سوزی شد و دو مصدوم برجای گذاشت.

دو روز بعد نیز دامنه این حوادث از نفت به نیروگاه‌ها کشیده شد و نیروگاه حرارتی تبریز، واقع در جاده آذرشهر خبر داد.

 

این موارد مشت نمونه خروار‌ها اتفاقات ناگواری است که در کمین پروژه‌های اقتصادی کشور به انتظار نشسته است. اتفاقاتی که می‌تواند با سهل‌انگاری‌ها و عدم نظارت بر اصول ایمنی در سطح کار، فجایع آفرین باشند؛ بنابراین می‌توان با آموزش و رعایت برنامه‌های مدون شده به‌ویژه با ارزیابی درست پیمانکاران در زمان برگزاری مناقصه می‌توان از هدررفت میلیارد‌ها دلار هزینه ممانعت کرد و از قربانی شدن هزاران نفر نیروی انسانی جلوگیری کرد. این فرایند درکنار آموزش با مدیریت و نظارت اصولی می‌تواند به وقوع بپیوندد.