شمارش معکوس آغاز لیگ برتر و مزایده دردسرساز فدراسیون!

شمارش معکوس آغاز لیگ برتر و مزایده دردسرساز فدراسیون! گروه اجتماعی- فوتبال جذاب‌‌‌ترین رشته ورزشی دنیا است و همین جذابیت باعث شده تا کشورهای جهان سالیانه میلیارد‌‌ها دلار برای این ورزش همه‌گیر خرج کنند. کشورهایی همچون عربستان، امارات، قطر در خاورمیانه، چین در خاوردور و حتی روسیه که شانس چندانی برای موفقیت در عرصه‌های جهانی […]

شمارش معکوس آغاز لیگ برتر و مزایده دردسرساز فدراسیون!

گروه اجتماعی- فوتبال جذاب‌‌‌ترین رشته ورزشی دنیا است و همین جذابیت باعث شده تا کشورهای جهان سالیانه میلیارد‌‌ها دلار برای این ورزش همه‌گیر خرج کنند.

کشورهایی همچون عربستان، امارات، قطر در خاورمیانه، چین در خاوردور و حتی روسیه که شانس چندانی برای موفقیت در عرصه‌های جهانی ندارند، سالانه میلیارد‌‌ها دلار صرف جذابیت فوتبال در کشورهایشان می‌کنند. کشورهایی که اعتبار چندانی در فوتبال ندارند و مجبورند با خرید بهترین مربیان و بازیکنان فوتبال به دنبال کشاندن تماشاگر به استادیوم‌هایشان باشند.

در این بین کشورهای صاحب فوتبالی همچون اسپانیا، انگلستان، آلمان، ایتالیا و فرانسه سال‌ها است به واسطه اعتباری که در فوتبال جهان کسب کرده‌اند، بهترین بازیکنان فوتبال را راهی لیگ‌هایشان می‌کنند و به واسطه افتخاراتی که کسب می‌کنند، میلیون‌‌ها دلار را نیز به دست می‌آورند.

بر همین اساس، پس از پیشرفت فوتبال و تبدیل شدن این رشته به قطب اول صنعت جهان، تبلیغات محیطی در فوتبال کشورمان نیز توسعه یافته و سبب شده تا شرکت‌های زیادی برای به دست آوردن حق انحصاری تبلیغات محیطی با یکدیگر رقابت کنند.

لیگ هفدهم درحالی ۵ مرداد آغاز می‌شود که هنوز خیلی از مسایل پیش پا افتاده و البته اساسی در فدراسیون فوتبال حل نشده و با وجود نزدیک شدن به آغاز لیگ هفدهم، هیچ اقدام مؤثری از سوی مسؤولان فدراسیون برای سروسامان دادن به آنها صورت نگرفته است.

در واقع فدراسیون فوتبال برای درآمدزایی تیم‌‌ها مزایده تبلیغات محیطی دور زمین فوتبال را برگزار کرد تا تبلیغات محیطی که جنجال‌های زیادی هم به پا کرده بود، سروسامانی بگیرد. اول اردیبهشت سال ۱۳۹۳ بود که مراسم امضای قرارداد سازمان لیگ با مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال لیگ برتر برگزار شد و طبق مزایده، یک شرکت برای دو فصل مجری انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال کشور شد. قرارداد این شرکت با سازمان لیگ ۱۶۰میلیاردو۷۰۰ میلیون تومان بود که قرارداد آنها در فصل نخست ۶۰ میلیارد و در سال دوم ۱۰۰میلیاردو۷۰۰ میلیون بود.

پس از بدقولی‌های شرکتی که حق انحصاری تبلیغات محیطی فوتبال را برعهده داشت، سبب شد تا سازمان لیگ در فصل گذشته تصمیم به لغو قرارداد با این شرکت بگیرد و پس از گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره‌ نحوه ادامه کار این شرکت با سازمان لیگ، تاکنون تصمیمی از سوی رییس فدراسیون و مسؤولان سازمان لیگ برای حل این مشکل اتخاذ نشده و این درحالیست که کم‌تر از یک ماه دیگر تا آغاز لیگ برتر باقی مانده است و هنوز مسؤولان چاره‌ای برای حل این مشکل اتخاذ نکردند.

ابهامات زیادی در ماجرای قرارداد سازمان لیگ با شرکت تبلیغاتی وجود داشت و اتفاقات غیرمنتظره سبب شد این قرارداد سرانجام تلخی برای فوتبال کشور داشته باشد و با گذشت دو فصل از این قرارداد مشخص شده که این شرکت هنوز به‌طور کامل با سازمان لیگ تصفیه نکرده است.

بر همین اساس، مدیراسپانسرینگ شرکت فوق بیان کرد: با سازمان لیگ قرارداد دو ساله با مبلغ ۱۶۰ میلیارد امضا شد ۶۰ میلیارد سال نخست را به‌طور کامل پرداخت کردیم اما برای امسال از ۱۰۰میلیارد مبلغی مانده، هنوز به‌طور کامل با سازمان لیگ تصفیه نکردیم.

طبق اعلام مسؤول برگزاری مسابقات لیگ برتر از درآمد دریافتی تبلیغات محیطی ۲۰درصد به سازمان لیگ می‌رسد و از ۸۰ درصد باقی‌مانده، ۴۰ درصد به‌طور مساوی بین تیم‌های لیگ برتری تقسیم می‌شود و از ۴۰درصد دیگر، تیم‌‌ها برحسب حق پخش تلویزیونی و جدول رده‌بندی، درصد سهمیه خود را کسب می‌کنند.

بر همین اساس، باشگاه‌ها که حساب زیادی روی مبلغ دریافتی از تبلیغات محیطی می‌کنند، هنوز امیدوارند فدراسیون و سازمان لیگ، طلب‌های خود را از این شرکت دریافت و بتوانند مشکلات خود را بر طرف کنند.

*باشگاه‌ها چشم‌انتظار دریافت درآمد تبلیغات محیطی هستند

حیدر بهاروند، رییس سازمان لیگ در همین باره اظهار کرد: باشگاه‌ها روی مبلغ دریافتی از سازمان لیگ حساب کردند و ما هم در تلاش هستیم تا طلب خود را از شرکت فوق دریافت کنیم. باشگاه‌ها از ۱۶۰ میلیارد سهم دارند و تلاش می‌کنیم تا حق هر باشگاه را بدهیم، زیرا باشگاه‌ها مشکلات زیادی دارند و باید از این مبلغ استفاده کنند.

جالب این‌که امیرعابدینی نیز در اتفاقی عجیب ۳ هفته پیش از سمت مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال استعفا کرد و در شرایطی که منطق حکم می‌کند، پس از خالی شدن یک سمت در یک تشکیلات بزرگ، بلافاصله فرد دیگری جایگزینش شود، تاکنون هیچ فردی برای این پست معرفی نشده و در عمل شاهد آن هستیم که فعالیت‌های تبلیغاتی سازمان لیگ که برای درآمدزایی فوتبال از اهمیت بالایی هم برخوردار است، به‌طور کامل متوقف شده است.

طبیعی است که رییس فدراسیون فوتبال باید هوشیار باشد و فریب فرایند اداری و مشکلات را نخورد چرا که در سال منتهی به جام جهانی ممکن است مشکلات عدیده‌ای پیش روی فدراسیون سبز شود و اگر قرار باشد به همه نواقص و کمبود‌‌ها اینگونه نگاه شود و تصمیم‌سازی‌های قانونی و فوری فدراسیون به تأخیر بیفتد حتماً روزهای مبهم و دشواری پیش روی تاج خواهد بود.

 

حال باید منتظر ماند و دید که آیا تا آغاز مسابقات لیگ برتر، فدراسیون فوتبال موفق می‌شود طلب میلیاردی خود را وصول کند یا همچنان برای باشگاه‌ها، در، روی پاشنه بی‌پولی می‌چرخد؟!