سراب خدمات پس از فروش خودروهای چینی

سراب خدمات پس از فروش خودروهای چینی گروه خودرو-چینی‌‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می‌برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی‌شان، ضربان قلب مصرف‌کنندگان شان را بالا می‌برد. […]

سراب خدمات پس از فروش خودروهای چینی

گروه خودرو-چینی‌‌ها در سال‌های اخیر توانسته‌اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می‌برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی‌شان، ضربان قلب مصرف‌کنندگان شان را بالا می‌برد. محصولاتی خودرویی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن‌های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند. اما باید به این نکته هم توجه داشت که بخش زیادی از سود شرکت‌های خودروساز چینی فروش خودرو نیست بلکه آنها قطعات را با درجه‌های مختلف راهی بازار کرده و آنها را به فروش می‌رسانند به‌نحوی که بیش‌ترین سود آنها از محل همین فروش قطعات یدکی خودرو است.

به گزارش مناقصه‌مزایده درحالی که به اعتقاد برخی کارشناسان صنعت‌خودرو، شناخت کافی چینی‌‌‌ها از بازار ایران دستاورد جدی آنها بوده، اما عضوکمیسیون صنایع مجلس معتقد است افت کیفیت تولیدداخل موجب نفوذ چینی‌‌‌ها در بازار خودرو بوده است.

تغییرات قیمتی خودرو در بازار از موضوعاتی است که همواره جذابیت خاص خود را دارد این در حالی است که طی چند روز گذشته شاهد افت‌وخیز قیمت بود و قیمت جدید برخی خودرو‌‌ها در سال جدید با افزایش مواجهه شد

برخی کارشناسان معتقد بودند که باید در قبال این افزایش قیمت‌ها مشتریان شاهد افزایش کیفیت نیز باشند، اما در بررسی تغییرات قیمت بازار خودرو علی‌رغم ثبات نسبی قیمت خودرو‌های ایرانی چیزی که بیش‌تر از همه جلب توجه می‌کند، افزایش قیمت خودروهای چینی در بازار است.

در‌حالی که هنوز برخی از کارشناسان از کیفیت محصولات چینی گله‌مند هستند، اما شاید بتوان یکی از دلایل اقبال برخی خریداران ایرانی به خودروهای چینی را تنوع در قیمت و آپشن آنها دانست. چینی‌هایی که با شناخت کافی از بازار ایران وارد این بازار شدند و به همین دلیل شروع به واردات خودروهای با آپشن‌های جذاب و شاسی بلند کردند تا مشتریان ایرانی چشم از کیفیت پایین و کمبود لوازم یدکی محصولات آنها بپوشانند.

در همین رابطه سیدمهدی‌مقدسی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که بازار خودرو ایران توسط محصولات چینی تحت‌تأثیر قرار گرفتن ابراز امیدواری کرد که خودروسازان داخلی به دنبال ارتقای کیفیت و رقابت با برندهای جهانی حرکت کنند.

مقدسی با اعتقاد به این‌که ارتقای کیفیت به دنبال انتقال تکنولوژی صورت می‌گیرد، گفت: باید به استانداردهای جهانی نزدیک شویم و قیمت محصولات خود کم کنیم تا مردم به سمت خرید خودرو تولید داخل حرکت کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین معتقد است با فاصله گرفتن خودروهای تولید داخل از کیفیت مناسب خودروهای چینی با ظاهر شکیل و فریبنده به بازار ایران ورود پیدا کردند.

نداشتن خدمات پس از فروش مناسب خودروهای چینی

به گفته وی در بحث خودروهای چینی باید دقت نظر داشته باشیم که این محصولات خدمات پس از فروش مناسبی ندارند و در ساخت این خودرو‌‌ها از موتورهای پرقدرت استفاده نمی‌شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که پس از گذشته زمان کوتاهی خودروهای چینی دچار مشکل می‌شوند ادامه داد: باید خودروسازان داخلی با برند‌‌ها مطرح دنیا تفاهمنامه همکاری امضا کنند تا فضای تولید خودرو قدرتمند فراهم و گرایش به استفاده از خودرو بی‌کیفیت کاهش یابد.

مقدسی معتقد است باید تعرفه واردات خودروهای بی‌کیفیت با کمک سازمان ملی استاندارد و محیط‌زیست افزایش یابد و همزمان در افزایش کیفیت خودرو تولید ملی تلاش کنیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر این‌که در جلسه اخیر با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به تمامی این نکات اشاره شده است، گفت: امیدواریم با قراردادهای بسته شده توسط گروهای خودرو‌سازی تنوع و تعدد محصولات را افزایش دهیم تا مصرف‌کننده داخلی خودبه‌خود گرایشی به خرید خودرو چینی نداشته باشد.

عرضه خودرو با کیفیت، معطوف به ارایه خدمات پس از فروش مطلوب است

در این رابطه، ولی ملکی، نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: تولید و عرضه خودروی با کیفیت معطوف به ارایه خدمات پس از فروش مطلوب و مناسب است و ارتقای آن مستلزم استفاده از قطعات استاندارد است.

وی با تأکید بر این‌که قیمت‌گذاری خودرو باید براساس سطح کیفی آن تعیین شود، خاطرنشان کرد: در قانون عرضه و تقاضای صنعت خودروسازی توجه ویژه‌ای به مسأله کیفیت و خدمات پس از فروش خودرو می‌شود و در صورتی که بازار تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو باشد به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

واردات خودروهای چینی فاقد خدمات پس از فروش متوقف شود

ولی حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس معتقد است در حالی که واردات خودروی چینی ادامه دارد هنوز تکلیف خدمات پس از فروش آن روشن نیست و مجوز واردکنندگانی که نتوانسته‌اند خدمات مناسبی احیا کنند ابطال نشده است.

فولادگر با اشاره به خودروهای چینی گفت: استقبال مصرف‌کنندگان ایرانی از خودروهای چینی بخاطر فاصله گرفتن تولیدات داخلی از کیفیت و البته طراحی شیک و آپشن‌های به روز آن است.

وی افزود: با وجودی که پرونده خودروهای چینی بیش از دو سال است، که روی میز کمیسیون‌های تخصصی مجلس باز است، معلوم نیست، چرا هنوز تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای چینی روشن نیست.

این نماینده ادامه داد: مردم خودروهای چینی سوار می‌شوند، اما پس از مدتی برای خدمات پس از فروش مشکلات زیادی پیدا می‌کنند، در حالیکه هیچ متولی مشخصی در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطر نشان کرد: تکلیف واردکنندگان خودروهای چینی که در مدت زمان لازم نتوانسته‌اند به هر دلیلی خدمات پس از فروش برند وارد شده را در ایران احیا کنند، باید روشن شده و حداقل مجوز واردات دوباره پیدا نکنند.

فولادگر تأکید کرد: خودروهای چینی با قیمت مناسب در رده خودروهای متوسط روز هستند که استانداردهای روز دنیا را هم به‌طور معمول دارند، اما نبود خدمات پس از فروش باعث شده نتوانند محبوبیت و کیفیت خود را حفظ کنند و اگر این شرایط ادامه پیدا کند خودروی چینی نیز مثل سایر کالاهای چینی اعتبار خود را در نزد ایرانیان برای همیشه از دست خواهد داد.

وی ادامه داد: همچنین باید نظارت بیش‌تری بر واردات خودروهای بی‌کیفیت صورت گیرد و با نظر سازمان استاندارد تعرفه خودروهای بی‌کیفیت به شکلی افزایش یابد که واردکنندگان انگیزه‌ای برای عرضه آن نداشته باشند.

این نماینده مجلس تأکید کرد: در صورتیکه خودروهای داخلی به کیفیت مورد انتظار نزدیک شده و قیمت‌ها با کیفیت و توان مردم همخوانی داشته باشد استفاده از خودروهای داخلی به علت داشتن خدمات پس از فروش به مراتب مناسب تر از نوع وارداتی و بی‌کیفیت چینی است.

باید سازوکاری اندیشیده شود که بر مبنای آن، کنترل و نظارت هرچه بیش‌تری بر میزان کیفیت محصولات وارداتی و مجاب ساختن کمپانی‌های تولیدکننده به ارایه خدمات پس از فروش انجام پذیرد و به تبع، در چنین بستری ضریب بروز نارضایتی‌‌‌ها به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت.