زنگنه: فساد‌های پنهان در نفت هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند

کلکسیون‌داران دکل‌های گمشده همچنان در سایه! زنگنه: فساد‌های پنهان در نفت هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند سمیه مهدوی- در حالی که نخستین فاز از پرونده دکل گمشده ۸۷ میلیون دلاری در تیر ماه سال ۹۴ رونمایی شد، اما با گذشت دو سال از آن تاریخ همچنان این پرونده در بلاتکلیفی به سر می برد . به‌دنبال […]

کلکسیون‌داران دکل‌های گمشده همچنان در سایه!

زنگنه: فساد‌های پنهان در نفت هنوز تعیین تکلیف نشده‌اند

سمیه مهدوی- در حالی که نخستین فاز از پرونده دکل گمشده ۸۷ میلیون دلاری در تیر ماه سال ۹۴ رونمایی شد، اما با گذشت دو سال از آن تاریخ همچنان این پرونده در بلاتکلیفی به سر می برد . به‌دنبال این ماجرا در آن برهه زمانی اخباری مبنی بر گمشدن دو دکل دیگر به گوش رسید که بر تعداد ابهامات پرونده ‌های نفتی اضافه کرد. حال هنوز این ماجرا فیصله پیدا نکرده با افشاگری که بیژن زنگنه روز گذشته انجام داد باید در انتظار سونامی تعدادی دیگر از دکل‌های گمشده در بازار نفت بود.

وزیر نفت در این خصوص بیان کرده است: پکیج و مجموعه‌ای از دکل‌های گمشده موجود بوده که پشت هر یک فسادی وجود دارد و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

بیژن نامدار زنگنه با اشاره به آخرین وضعیت مطالبات وزارت نفت از بابک زنجانی گفت: هنوز هیچ رقم جدیدی از بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت پرداخت نشده است و هر چه که از سوی وی برای پرداخت بدهی مطرح می‌شود، یک بازی است.

وزیر نفت با بیان این‌که دکل‌های گمشده در زمان دولت گذشته هنوز پیدا نشده‌اند، به خانه ملت بیان‌کرد: هیچ چیز از پرونده دکل‌های نفتی عائد وزارت نفت نشده است و همچنان این پرونده به قوت خود باقی است.

عضو کابینه دولت یازدهم، تصریح‌کرد: پکیج و مجموعه‌ای از دکل‌های گمشده وجود دارد که پشت هر یک فسادی وجود دارد و تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

زنگنه در حالی از کلکسیون دکل‌های گمشده خبر می‌دهد که نخستین فاز این سناریو یعنی همان دکل فورچونا هنوز در سردرگمی به سرمی برد و تکلیفش مشخص نشده است.

در گذشته یک دلال دکل دست دوم نفتی را با قیمتی بالا خریداری می‌کند و ۱۷ میلیون دلار آن را پرداخت می‌کند و در حین تأمین مابقی پول در فرصت ۱۰۰ روزه فروشنده از فروش دکل انصراف می‌دهد ولی دلال با اعلام شماره حسابی بقیه پول را از وزارت نفت دریافت می‌کند. با افشا شدن جریان دکل، پرونده از سوی مراجع قضایی و مسؤولان ذی‌ربط مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است. با گذشت چندماه از علنی شدن موضوع ۳ نفر دستگیر شده‌اند. در حالی که این پرونده همچنان مفتوح است زمزمه‌های گم شدن دکل‌های ۲ و ۳ نیز به گوش می‌رسد.

هرچند در پرونده دکل فورچونا هیچ دکلی خریداری نشده و تنها موضوع محدود به زد و بند پشت پرده و پرداخت ۸۷ میلیون دلار بدون هیچ ضمانت و سندی به یک شرکت واسطه بوده است، اما شمارش این دکل‌ها که فقط اسمشان به گوش خورده و هیچ ردپای دیگری از آنها دیده نمی‌شود، در حال افزایش است.

 

تاکنون فقط ۳ مورد از پرونده‌های مربوط به دکل‌هایی که با زودوبند شرکت‌های کاغذی به یغما رفته است رو شده، حال بنا به سخن وزیر نفت باید منتظر رونمایی از تعداد بیش‌تری از این پرونده‌ها بود.