ختم برخی از قراردادهای نیروگاه‌سازی در پی مشکلات مالی بخش خصوصی

گروه انرژی- در حالی که سبد انرژی کشور توجه خود را برروی انرژی‌های نو متمرکز کرده است، سازمان‌ها و ارگان‌های مجری نیز با نظارت وزارت نیرو در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا هم در برگزاری مناقصات و همچنین شرایط تولید و صادرات برق شرایط مناسب و مطلوبی را پیش روی شرکت‌های خصوصی به عنوان […]

گروه انرژی- در حالی که سبد انرژی کشور توجه خود را برروی انرژی‌های نو متمرکز کرده است، سازمان‌ها و ارگان‌های مجری نیز با نظارت وزارت نیرو در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا هم در برگزاری مناقصات و همچنین شرایط تولید و صادرات برق شرایط مناسب و مطلوبی را پیش روی شرکت‌های خصوصی به عنوان سکانداران اصلی این عرصه فراهم کنند. ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق) از جمله ارگان‌های زیرمجموعه این امر مهم یک خیز اساسی برای نصب و راه‌اندازی ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر طی بازه زمانی ۵ ساله برداشته است. البته در این بین یک تناقض آماری به چشم می‌خورد؛ معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی در همین بازه زمانی یاد شده از اضافه شدن ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر خبر می‌دهد، درحالیکه با مقایسه سخن رییس سازمان ساتبا یک اختلاف ۴۰۰۰ مگاواتی رویت می‌شود که این رقم خود جای سؤال دارد!

براساس وعده هوشنگ‌فلاحتیان نیز در یک سال آینده ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه برق سراسری خواهد شد که با توجه به رشد ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ۴ سال اخیر، این رقم از ۱۶۵ مگاوات به ۴۰۰ مگاوات نزدیک شده و تا پایان سال جاری نیز این میزان به حداقل ۶۰۰ مگاوات خواهد رسید.

وی در نشست خبری دیروز با بیان این‌که  در طول ۴ سال گذشته در دولت یازدهم موفق شدیم ۵۴ واحد نیروگاه جدید را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم و ظرفیت نیروگاهی را به مرز ۷۷ هزار مگاوات افزایش دهیم اظهارداشت: در ۴ سال گذشته عملیات اجرایی ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید نیز آغاز شده که تاکنون حدود ۸ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور اضافه شده و در طول سال جاری و قبل از تابستان ۹۷ نیز به میزان ۴ هزار مگاوات نیروگاه جدید وارد شبکه برق سراسری می‌شود؛ مابقی طرح‌ها در سال ۹۷ و ۹۸ وارد مدار خواهند شد.

 وی با بیان این‌که  با بهره‌برداری از این ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه جدید تا سال آینده ظرفیت نیروگاهی کشور به ۸۰ هزار مگاوات خواهد رسید، افزود: در ۴ سال گذشته ۴٫۵ میلیون مشترک جدید نیز به مشترکان برق اضافه شده و شمار مشترکان برق کشور به مرز ۳۴ میلیون اشتراک رسیده است.

وی تأکیدکرد: در ۴ سال گذشته معادل ۳ برابر تمام عمر صنعت برق کشور نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث شده است.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کاهش تلفات برق در دولت یازدهم از ۱۵٫۲ درصد در انتهای سال ۹۱ به حدود ۱۰٫۷ درصد در انتهای سال ۹۵ گفت: در این ایام بیش از ۴ درصد تلفات برق شبکه‌های توزیع کاهش داشته است.

او با اشاره به این‌که  در آغاز کار دولت یازدهم تعداد مؤسسات و شرکت‌های تولیدی برق در بخش خصوصی حدود ۴۰ شرکت بوده و هم اینک این تعداد به ۴۷۰ شرکت افزایش یافته که در بخش‌های مختلف نیروگاهی از جمله سیکل ترکیبی و انرژی‌های تجدید پذیر به تولید برق مشغول هستند، گفت: تعداد شرکت‌های تولیدی برق بخش خصوصی در دولت یازدهم با رشد ۱۲ برابری روبه‌رو بوده است.

فلاحتیان در پاسخ به این سؤال که در چند سال گذشته وزارت نیرو مجوز احداث چندین هزار مگاوات نیروگاه را به بخش خصوصی و به خصوص مپنا ارایه کرده است اما هیچ اقدامی برای احداث نیروگاه صورت نگرفته است، گفت: وزارت نیرو موافقت اصولی و قراردادهایی را که با برخی شرکت‌ها امضا کرده به دلیل تعلل و عبور از زمان تعیین‌شده، این موافقتنامه‌ها و قرارداد‌ها را که به میزان ۱۴ هزار مگاوات بود را ابطال کرده است.

وی اضافه‌کرد: برخی از این شرکت‌های خصوصی به دلیل این‌که  توان مالی نداشته‌اند، با شرکت مپنا جوینت شده و می‌خواستند که نیروگاه احداث کنند، بنابراین باید اذعان شود که این ابطال‌‌ها یا به خاطر نبود سرمایه و یا به خاطر مشکل وثیقه بانکی و یا نداشتن شرایط لازم برای دریافت وام از صندوق توسعه ملی، احداث نیروگاه‌ها از زمان مشخص شده عبور کرده و ما ناچار به ابطال قرارداد‌ها شدیم.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو ضریب آمادگی نیروگاه‌های کشور را ۹۹٫۵ درصد ذکر کرد و ادامه‌داد: عمر بسیاری از نیروگاه‌های کشور در مرز ۵۰ سالگی قرار دارد ولی تعمیر و نگهداری به موقع سبب شده است تا بتوانیم از آنان مانند نیروگاه‌های نو استفاده کنیم.

وی تأکیدکرد: با مدیریت مصرف ۴۵۰۰ مگاوات، ۲۰ هزار میلیارد تومان به اقتصاد ملی کشور کمک شده است.

وی همچنین با یادآوری این‌که  در ۴ سال گذشته ۳۷۳ پروانه احداث انواع نیروگاه از جمله تجدیدپذیر و موافقت اصولی به ارزش ۱۵٫۸ میلیارد دلار با ظرفیت ۲۳ هزار مگاوات صادر شده است، اذعان‌داشت: ۹۷ درصد این پروانه‌ها توسط بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی اجرایی خواهند شد.

معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با بیان این‌که  در طول سال‌های گذشته موفق شدیم تا ۴٫۲ میلیارد دلار صادرات تجهیزات و خدمات فنی و مهندسی داشته باشیم که در بین تمام وزارتخانه‌ها یک رکورد است، افزود: در همین ایام نیز معادل ۳۲ میلیارد کیلووات ساعت برق صادر کرده‌ایم که درآمد حاصل از آن حدود ۳٫۳ میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به این‌که  در ۴ سال اخیر موفق شدیم تا توربین‌های ۲٫۵ مگاواتی بادی را توسط شرکت مپنا در داخل کشور تولید کنیم، افزود: همه ماهه دو دستگاه از این توربین‌‌ها تولید و نصب می‌شود و در زمینه راندمان نیروگاهی نیز برنامه‌ریزی شده تا تکنولوژی ساخت توربین‌های کلاس F نیز وارد کشور شود.

او با بیان این‌که  در ۳ سال آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که توربین‌های کلاس F را در داخل تولید می‌کنیم، افزود: با این کار راندمان نیروگاهی در حالت سیکل ترکیبی از ۵۸ درصد فراتر خواهد رفت.

 

فلاحتیان با بیان این‌که  طبق برنامه بایستی در طول ۵ سال آینده ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد شبکه برق کشور شود، افزود: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده تمام نیروگاه‌های موجود بخار را هم به سیکل ترکیبی تبدیل کند تا راندمان نیروگاه‌ها ۱۵ درصد افزایش یابد.