سوت آغاز مناقصه ۱۰ میدان نفتی و گازی تا پایان سال زده می‌شود

سوت آغاز مناقصه ۱۰ میدان نفتی و گازی تا پایان سال زده می‌شود گروه انرژی- درحالی که تفاهمنامه‌های مطالعاتی میادین نفتی و گازی که شمارش آن به ۲۶ مورد رسیده است در صف تبدیل به قرارداد‌ها ایستاده‌اند، بدین‌ترتیب شمارش معکوس برای نواختن ناقوس مناقصات آغاز شده است. همان مناقصاتی که براساس وعده مدیران و مسؤولان همزمان با […]

سوت آغاز مناقصه ۱۰ میدان نفتی و گازی تا پایان سال زده می‌شود

گروه انرژی- درحالی که تفاهمنامه‌های مطالعاتی میادین نفتی و گازی که شمارش آن به ۲۶ مورد رسیده است در صف تبدیل به قرارداد‌ها ایستاده‌اند، بدین‌ترتیب شمارش معکوس برای نواختن ناقوس مناقصات آغاز شده است. همان مناقصاتی که براساس وعده مدیران و مسؤولان همزمان با انجام مذاکرات در یک راستا و همزمان در حال انجام و مقدمه‌چینی هستند. میدان آزادگان به‌عنوان طلیعه‌دار این قرارداد‌ها نخستین عنوان مناقصه بین‌المللی بازار نفت کشور را یدک می‌کشد که رسماً فرایند آن با دعوت از شرکت‌های بین‌المللی و ایرانی شروع شده است. با ختم به خیر شدن این مناقصه که دچار تأخیر‌های زیادی نیز شده است با شکسته شدن طلسم برگزاری مناقصه آن، نوبت به میدان یادآوران خواهد رسید.

در این جدول میادین نفتی و گازی شرکت ملی نفت ایران مکلف شده است تا ۱۰ قرارداد توسعهای میدان‌های نفت و گاز را تا پایان امسال به نتیجه برساند و مقدمات این کار در قالب مناقصه و مذاکرات به صورت موازی در حال انجام است.

برای مذاکره بین شرکت‌های خارجی و میادین نفتی تحت اختیار شرکت متن، گروه‌های مذاکره‌کننده‌ای تشکیل شده که در این گروه‌ها تفاهمنامه یا MOU‌هایی که با شرکت‌های خارجی منعقد شده مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با مطالعات فنی میادین نحوه ادامه کار تعیین می‌شود.

بیژن‌عالی‌پور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در خصوص همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی در قالب شریک برای توسعه این میادین، تصریح کرد: برای توسعه هر ۴ میدان شادگان، رگ سفید، کرنج و پارسی هم با شرکت‌های داخلی و هم با شرکت‌های خارجی تفاهمنامه مطالعاتی امضا شده است. پس از ارایه طرح‌های توسعه‌ای توسط این شرکت‌ها و بررسی این طرح‌ها توسط شرکت ملی نفت ایران، ممکن است قرارداد توسعه هر میدان با کنسرسیومی از شرکت‌های ایرانی و خارجی امضا شود.

براساس اظهارات وی نخستین مناقصه در صورت تأیید شرکت ملی نفت ایران در قالب مدل قراردادی پیشنهادی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب طی نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

ایسنا در این خصوص نوشت؛ تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر ایران MOU امضا شده است که نتایج مطالعه آنها هنوز اعلام نشده است. همچنین برای توسعه بند کرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضا شده و این شرکت نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارایه کرده‌ است.

 برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند MOU امضا شده که شرکت DNO نروژ در حال ارایه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.

با توجه به این‌که مناقصه میدان نفتی آزادگان نیز جزو ۱۰ قراردادی است که باید تا پایان سال امضا شود، برای توسعه این میدان نفتی با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو MOU امضا شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارایه داده‌اند. برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گزپروم نفت و شل و صانع MOU امضا شده است.

همچنین احتمال می‌رود برای توسعه میدان نفتی آذر قرارداد IPC با سروک آذر به امضا برسد.

 

شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و شرکت زاروبژ نفت روسیه تفاهمنامه همکاری(MOU) امضا کردند که این تفاهمنامه با هدف مطالعه دو میدان رگ‌سفید (مخازن آسماری، بنگستان و خامی) و شادگان (مخازن آسماری و بنگستان) به امضا رسیده است. براساس این تفاهمنامه شرکت زاروبژ نفت حداکثر ۹ ماه زمان دارد تا مطالعات خود را برای توسعه و افزایش تولید نفت این دو میدان انجام داده و نتایج آن را به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب ارایه کند.

همچنین بین مناطق نفتخیز جنوب و کنسرسیوم پرگس در اواخر سال ۱۳۹۵ برای توسعه میدان کرنج ارایه تفاهمنامه همکاری امضا شده است. این کنسرسیوم هم‌زمان روی شادگان در حال مطالعه است و احتمالاً نتیجه مطالعه خود را تا شهریورماه ارایه خواهد کرد.

البته مذاکره برای توسعه میدان شادگان علاوه بر کنسرسیوم پرگس با ۳ شرکت تنکو، پاسارگاد و شلمبرژه نیز ادامه دارد. این درحالی است که شرکت پاسارگاد روی میادین کرنج، پارسی و شادگان در حال مطالعه است و احتمالاً نتیجه مطالعه شادگان را زودتر از مخازن دیگر ارایه کند.

برای میادین نفت مرکزی ۸ MOU امضا شده است، یکی از این MOU‌ها متعلق به شرکت OMV و برای میدان چشمه‌ خوش بوده که این شرکت MOU خود را تحویل داده است. همچنین شرکت WINTERSHALL اقدام به تحویل MOU خود به میدان دهلران کرده است.

 در حالی که MOUهای دیگر متعلق به شرکت‌های زاروبژنفت برای میادین آبان و پایدار غرب، تاتنفت برای میدان دهلران، PGNIG برای میدان سومار، PTTEP برای میدان دال‌پری، گازپروم برای میدان چشمه‌خوش و پتروناس نیز برای میدان چشمه‌خوش بوده است.

 

بر اساس این گزارش علاوه بر موارد ذکر شده، بین شرکت ملی نفت ایران و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برای مطالعه توسعه میادین سوسنگرد، چشمه‌خوش و پایدار غرب، شرکت نروژی دی‌ان‌او (DNO)برای مطالعه توسعه میدان نفتی چنگوله، پرتامینای اندونزی برای مطالعه توسعه میدان‌های آب تیمور و منصوری نیز تفاهمنامه همکاری امضا شده است و صنعت نفت ایران بیش از هر زمان دیگری رونق گرفته و در انتظار مهمان بعدی خود نشسته است.