دارندگان دفترچه بیمه سلامت فقط به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت دارندگان دفترچه بیمه سلامت فقط به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند زهرا قره داغی- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که بیمه‌شدگان همگانی از ابتدای مرداد خدمات درمانی لازم را صرفاً از مراکز دولتی دریافت می‌کنند. به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدجوادکبیر در نشست خبری سازمان بیمه سلامت با اعلام این خبر […]

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت

دارندگان دفترچه بیمه سلامت فقط به مراکز درمانی دولتی مراجعه کنند

زهرا قره داغی- مدیرعامل سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که بیمه‌شدگان همگانی از ابتدای مرداد خدمات درمانی لازم را صرفاً از مراکز دولتی دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، محمدجوادکبیر در نشست خبری سازمان بیمه سلامت با اعلام این خبر افزود: از ابتدای مردادماه امسال براساس مصوبه دولت، تمام بیمه‌شدگان همگانی خدمات خود را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشکی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را صرفاً از مراکز دولتی دریافت می‌کنند. در پایگاه‌های بهداشتی درمانی کشور، مراقبان سلامت خدمات اولیه مراقبتی را انجام می‌دهند و بعد در صورت لزوم به پزشک عمومی ارجاع می‌شوند. پزشکان عمومی نیز در صورت نیاز افراد را به متخصصان و مراکز درمانی ارجاع می‌دهند. این مصوبه آغازی بر شکل‌گیری پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور است.

وی ادامه‌داد: امیدواریم ظرف ۶ ماه آینده شاهد توسعه پزشک خانواده و نظام ارجاع باشیم اما درباره بحث دارو استثنا قائل شدیم. بیمه‌شدگان می‌توانند دارو‌ها را از بخش دولتی و غیردولتی دریافت کنند. پزشکان طرف قرارداد نیز می‌توانند در نسخه‌های بیمه‌شدگان، دستور دارویی بنویسند. در قانون بودجه و برنامه ششم توسعه در خصوص برنامه پوشش بیمه روستاییان باید توجه بیش‌تری شود. در حال حاضر نیز مطالعات و امکان‌سنجی این برنامه نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم آن را در سطح مراکز دولتی ابلاغ کنیم.

مدیرعامل سازمان سلامت از همکاری دولت برای تعیین تکلیف مطالبات پرداخت نشده این سازمان خبر داد و گفت: در جلسه‌ای که با دکتر نوبخت و وزیر بهداشت داشتیم؛ مقرر شد دولت برای مطالبات پرداخت نشده بیمه سلامت که تا پایان سال ۹۵ نزدیک ۵۰۰۰ میلیارد تومان است، راهکارهایی مانند اصلاح بودجه و … اتخاذ کند.

وی ادامه‌داد: برای اولین بار در تاریخ نظام بیمه‌ای در سال ۹۶ با تعیین تکلیف محاسبات خود و سرانه‌ای کردن صندوق‌های بیمه‌ای به افق روشنی که به آن نیاز داریم نزدیک شده‌ایم.

به گفته کبیر، دولت در سال‌های گذشته برای بیمه همگانی سالیانه ۵۵۰ میلیارد تومان منابع اختصاص می‌داد اما امسال آن را ترمیم کرد و اعتباری معادل ۳۰۰۰ تا ۳۱۰۰ میلیارد تومان را برای بیمه‌شدگان همگانی اعتبار پیش‌بینی کرد.

دولت براساس دستور رییس‌جمهور گام‌های عملی برای خاتمه دادن به کسری منابع سازمان بیمه سلامت برداشته است. اگر در سال ۹۶ مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان به بیمه سلامت تخصیص داده شود و منابع یک درصد مالیات بر ارزش افزوده در ذیل منابع این سازمان تعریف شود و همچنین ۴۸۰۰ میلیارد تومان منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به وزارت بهداشت اختصاص یابد، به جز کسری سال‌های گذشته کسری قابل توجهی نداریم.

کبیر همچنین تأکید کرد که اگر رییس‌جمهور از طرح تحول حمایت نمی‌کرد، ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاصی به بیمه سلامت تخصیص داده نمی‌شد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به آغاز برنامه ارجاع الکترونیک در کشور بعد از ۱۲ سال اظهارکرد: وزارت بهداشت هفته آینده هفتم مردادماه در استان گلستان این برنامه را برای جمعیت روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر شروع می‌کند. ما نیز با سرعت آن را به سایر استان‌ها تعمیم می‌دهیم. این سیستم سرآغازی برای کنترل تقاضا در نظام ارایه خدمت است. در سال‌های گذشته منابعی که پیش‌بینی شده بود محقق نشد. چون از محل درآمدهای عمومی دولت مانند نفت بود.

 

کبیر با اشاره به تخصیص داده نشدن منابع تعیین شده ادامه داد: اگر در سال ۹۳، ۱۶۵۰ میلیارد تومان که مشخص شده بود تخصیص داده می‌شد ما آن سال را بدون بدهی پشت سر می‌گذاشتیم. در این سال نتوانستیم ۱۴۰۷ میلیارد تومان از مطالبات مؤسسات خود را پرداخت کنیم. در مجموع در سال‌های ۹۳ و ۹۴، ۳۹۰۰ میلیارد تومان از منابع مصوب محقق نشد. در برآورد بودجه‌ها مشخص شد که ما نیاز به ۹۶۰۰ میلیارد تومان منبع مالی داریم اما بعد از آن تبدیل به رقم ۵۴۰۰ میلیارد تومان شد.