ثبت سفارش خودرو همچنان متوقف است

ثبت سفارش خودرو همچنان متوقف است گروه خودرو-با وجود این‌که اعلام می‌شود، سایت به روی نمایندگان رسمی باز شده است اما نمایندگان واردکنندگان می‌گویند برای ثبت سفارش با مشکل روبه‌رو هستند، هنوز اما و اگر‌ها در مورد باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی وجود دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده، با چنین روندی تخمین زده می‌شود […]

ثبت سفارش خودرو همچنان متوقف است

گروه خودرو-با وجود این‌که اعلام می‌شود، سایت به روی نمایندگان رسمی باز شده است اما نمایندگان واردکنندگان می‌گویند برای ثبت سفارش با مشکل روبه‌رو هستند، هنوز اما و اگر‌ها در مورد باز شدن سایت ثبت سفارش خودروهای وارداتی وجود دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، با چنین روندی تخمین زده می‌شود قیمت خودروهای وارداتی افزایش چشمگیری داشته باشد. از دلایل این موضوع یعنی افزایش قیمت خودروهای وارداتی به هیجانات بسته شدن سایت ثبت سفارش‌، نوسانات قیمت یورو در اروپا، زمان تغییر مدل سال خودروهای وارداتی و همچنین شرایط نامناسب ارتباط اقتصادی و سیاسی با برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اشاره می‌شود.

در این زمینه نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان این‌که مسؤولین وزارت صنعت در اعتراض به بسته بودن سایت ثبت سفارش می‌گویند سایت باز است، گفت: بله سایت باز است اما کسی امکان ثبت سفارش نهایی را ندارد.

کوروش مرشد سلوک با اشاره به این‌که ۳ هفته از ممنوعیت ثبت سفارش خودرو می‌گذرد، اظهار داشت: مسؤولین بهانه جمع‌آوری اطلاعات را مطرح کردند اما هنوز این مشکل برطرف نشده و واردکنندگان سرگردان هستند.

وی با بیان این‌که مسؤولین وزارت صنعت در اعتراض به بسته بودن سایت ثبت سفارش می‌گویند سایت باز است، افزود: بله سایت باز است اما کسی امکان ثبت سفارش نهایی را ندارد.

نایب‌رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: به نظر می‌رسد سیاست خاصی پشت این موضوع است که می‌خواهند بعداً اعلام کنند.

مرشد سلوک با اشاره به این‌که در حال حاضر هیچ واردکننده‌ای امکان ثبت سفارش خودرو را ندارد، افزود: این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده که کسی پاسخگو نیست. در این رابطه انجمن واردکنندگان حتماً پیگیری لازم را انجام خواهد داد.

دلایل بسته بودن سایت ثبت سفارش خودرو

این در حالی است که علی علی‌آبادی‌فراهانی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت درمورد دلیل بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو، گفت: این سایت بسته نشده و به زودی پس از انجام یکسری اقدامات به حالت اول باز می‌گردد.

علی‌آبادی فراهانی اظهار کرد: پس از آمارگیری و انتقال بارگذاری تعرفه واردات از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت سایت ثبت سفارش خودرو باز می‌شود.

مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت افزود: سایت ثبت سفارش خودرو به دلیل آمارگیری فصلی و همچنین بارگذاری‌ تعرفه‌های واردات خودرو مدتی است که بسته شده و به محض پایان یافتن کارهای مذکور مجدداً سایت ثبت سفارش واردات خودرو باز می‌شود.

وی با بیان این‌که آمارگیری ثبت سفارش واردات کالا و به خصوص واردات خودرو هر ۳ ماه یکبار انجام می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون در حال آمارگیری ثبت سفارش واردات خودرو در ۳ ماهه ابتدای سال هستیم و از آنجا که باید کار تغییر بارگذاری واردات خودرو و سایر کالا‌ها را از سامانه ثبت سفارش به سامانه جامع تجارت انجام دهیم، ‌کار آمارگیری کمی بیش از معمول طول کشیده است.

علی‌آبادی با بیان این‌که از بسته بودن سایت ثبت سفارش واردات خودرو کم‌تر از دو هفته می‌گذرد، گفت: زمان دقیق باز شدن سایت را فعلاً نمی‌توانم اعلام کنم، ولی ممکن است کار‌ها تا دو یا ۳ هفته دیگر هم به طول بینجامد.

گفتنی است که این سایت تنها راه ارسال درخواست رسمی برای واردات خودرو به داخل کشور محسوب می‌شود، بیش از ۳ هفته است که بسته شده و هیچ فرد حقیقی یا حقوقی اجازه ثبت خودرو را ندارد. دی ماه سال گذشته نیز برای مدتی بسته بود اما در آن زمان لیست خودروهای مجاز برای ورود نیز از روی سایت برداشته شد تا این موضوع مشخص شود که سایت جهت به‌روزرسانی خودروهای مجاز از دسترس خارج شده است. اما در حال حاضر لیست خودروهای مجاز همچنان بر روی سایت قرار دارد.

وزارت صنعت در پاسخ به درخواست‌های مکرر شرکت‌های واردات کننده، اعلام کرده است که سامانه ثبت سفارش جهت بررسی آمار و ایرادات درون سیستمی از دسترس خارج شده است. این وزارتخانه همچنین قطع شدن ارتباط سیستم دفتر مقررات واردات و صادرات با گمرک جمهوری اسلامی را دلیل دیگر این اختلال اعلام کرده است.

 

این در حالی است که به گفته منابع آگاه، علت اصلی این تصمیم وزارت صنعت، افزایش چشمگیر خودروهای وارداتی به کشور طی ۳ ماه نخست سال جاری است؛ به نحوی که در این مدت بیش از ۳۰هزار دستگاه خودرو وارد کشور شده که نشان دهنده رشد ۱۳۵ درصدی واردات خودرو است.