قطعهسازان مطرح کردند اظهار بیاطلاعی قطعهسازان از قرارداد پژو با خودروسازان داخلی مهدی قرهداغلی- هر چند به گفته رییس انجمن قطعهسازان، بیش از ۱۰۰ قرارداد بین پژو و قطعهسازان ایرانی منعقد شده است اما سخنگوی این انجمن میگوید قطعهسازان برای آماده شدن جهت داخلیسازی قطعات پژو اطلاعات لازم را از قرارداد منعقد شده ندارند. به […]
قطعهسازان مطرح کردند
اظهار بیاطلاعی قطعهسازان از قرارداد پژو با خودروسازان داخلی
مهدی قرهداغلی- هر چند به گفته رییس انجمن قطعهسازان، بیش از ۱۰۰ قرارداد بین پژو و قطعهسازان ایرانی منعقد شده است اما سخنگوی این انجمن میگوید قطعهسازان برای آماده شدن جهت داخلیسازی قطعات پژو اطلاعات لازم را از قرارداد منعقد شده ندارند.
به گزارش مناقصهمزایده، رضارضایی در نشست خبری اظهار داشت: در قرارداد جدید با رنو ایجاد هفتمین واحد تحقیق و توسعه رنو پیشبینی شده تا در ایران احداث شود و علاوه بر این صادرات ۳۰ درصدی قطعات و خودرو نیز مورد تأکید قرار گرفته که وزیر جدید صنعت باید به این موضوع توجه ویژه کند.
رضایی خاطرنشان کرد: در پی قرارداد پژو، بیش از ۱۰۰ قرارداد نیز با خودروسازان منعقد شده تا امکان تولید برخی قطعات محصولات جدید در کشور فراهم شود.
وی در عین حال با بیان اینکه آماده کردن قالبها و تولید قطعات در داخل نیازمند زمان است، گفت: در پایان سال ۹۷ به داخلیسازی ۷۰ درصدی در تولید محصولات پژو دست خواهیم یافت.
رضایی تصریح کرد: در سال ۹۵ صنعت خودروسازی سهم مهمی در تولید ناخالص داخلی کشور داشته که این مسأله نشان دهنده اهمیت صنعت خودرو در اقتصاد است.
وی تأکید کرد: متأسفانه صنعت کشور طی سالهای گذشته برونگرا نبوده و تا زمانی که صنعت خودروسازی و قطعهسازی بهروزرسانی نشود نمیتوانیم حضور مؤثری در بازارهای جهانی داشته باشیم.
رضایی با بیان اینکه از ۱۲۰۰ قطعهساز فعال در کشور، ۵۰۰ قطعهساز دارای اعتبار مستند هستند، گفت: اگر موانع موجود برطرف شد تعداد زیادی از قطعهسازان میتوانند خود را بهروزرسانی کرده و قطعات لازم برای خودروهای جدید را تولید کنند.
وی در ادامه با اشاره به معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت گفت: آقای شریعتمداری ۸ سال عهدهدار وزارت بازرگانی بوده و مسؤولیتهای سنگینی را برعهده داشت است و علاوه بر این ۴ سال نیز از نزدیک با آقای روحانی کار کرده و بهترین انتخاب برای وزارت صنعت بوده است.
رضایی ابراز امیدواری کرد: شریعتمداری با رأی بالایی در مجلس به عنوان وزیر صنعت انتخاب شود تا برنامههای نیمهکارهای که در ۴ سال قبل در بخش صنعت اتفاق افتاده را تکمیل کند.
رییس انجمن قطعهسازان همچنین درمورد تصمیم هیأت دولت برای اختصاص ارز به قطعهسازان گفت: حدود ۷ ماه پیش برخی اعضای انجمن عنوان کردند که به برخی اعضا ارز مبادلهای اختصاص مییابد، ولی برخی دیگر از آن بینصیب هستند که این موضوع را پیگیری کردیم و مشخص شد که دولت به منظور یکسانسازی نرخ ارز در کشور نسبت به حذف برخی ردیفهایی که ارز مبادلهای میگرفتند، اقدام کرده که برخی شرکتهای قطعهسازی در این ردیفها قرار داشتند و حذف شده بود.
وی ادامه داد: جلساتی با وزیر صنعت و معاون اول رییسجمهور داشتیم و در نهایت قرار شد قطعهسازانی که مشمول ارز آزاد شدهاند دوباره به ارز مبادلهای برگردند، هرچند اجرای این دستورالعمل هنوز در بانک مرکزی با مشکل روبهرو است.
واردات خودرو در دولت یازدهم هر سال ۲۵ تا ۳۵ درصد رشد داشت
همچنین در ادامه فرهاد به نیا سخنگوی انجمن قطعهسازان یکی از مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی را واردات خودرو اعلام کرد و گفت: متأسفانه هر آنچه که در دولت یازدهم از واردات خودرو انتظار میرفت محقق نشد بهطوری که سالیانه ۲۵ تا ۳۵ درصد رشد واردات خودرو داشتهایم.
بهنیا با بیان اینکه در صورتی که قطعهسازان، رسانهها و مجلس در جریان جزییات قراردادها و پیشرفت کارها در تولید محصولات جدید قرار گیرند در سال ۹۷ شاهد تحول خوبی در صنعت قطعهسازی خواهیم بود، اظهار داشت: در حال حاضر هیچ اطلاعی از روند داخلیسازی پژو ۲۰۰۸ در اختیار انجمن نیست این در حالی است که اطلاع از میزان داخلیسازی خودروهای جدید و این محصول حق قطعهسازان است.
وی افزود: اگر قطعهساز اطلاعی از قرارداهای خارجی نداند چطور میتواند قطعه مورد نیاز خودرو را تولید کند. لذا خودروسازان با در نظر گرفتن منافع ملی جزییات آن را منتشر کنند.
سخنگوی انجمن قطعهسازان اظهار کرد: در ۴ ماهه اول امسال نسبت به ۴ ماهه اول سال ۹۵ واردات خودرو رشد ۸۰ درصدی داشته است که متأسفانه مخالف اقتصاد مقاومتی است.
وی همچنین مشکلات مالیاتی، تأمین اجتماعی و دریافت مستمری بخش دیگری از مشکلات قطعهسازان اعلام کرد و تأکید کرد: در صورتی ورود شرکتهای خودروساز، تابع شرایط مشخص و مطمئنی نباشد، قطعاً مشکلات قبل تکرار خواهد شد.
بهنیا مهمترین انتقاد قطعهسازان از جریان همکاریهای جدید را عدم اطلاع از جزییات قراردادها اخیر رنو و پژو مطرح کرد و گفت: امروز مهمترین چالش قطعهسازان به جز محصولات جدید، تصمیمات شورای رقابت و مطالبات قطعهسازان است.
وی افزود: در حال حاضر مطالبات قطعهسازان به بیش از ۷هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گفته سخنگوی انجمن قطعهسازان تندر ۹۰ پس از ۱۳ سال هنوز داخلیسازی بالای ۶۰ درصد را تجربه نکرده است.
وی همچنین با اشاره به ارایه برخی آمار نادرست از سوی برخی انجمنهای موازی با انجمن قطعسازان گفت: مأخذ آمارها باید ارایه شود و مثلاً وقتی گفته میشود به فلان مقدار منابع مالی برای بازسازی صنعت قطعهسازی نیاز است، باید مأخذ این موضوع مشخص باشد.
وی با اشاره به مشکلات بانکی بخش تولید و همچنین قاچاق کالا گفت: این مسایل باعث وارد شدن ضربه سنگینی به صنعت خودروسازی و قطعهسازی کشور شده و بعد از گذشته چندین سال هیچ راهکار قانونی قابل قبولی برای رفع این مشکلات ارایه نشده است.
همچنین درادامه این نشست خبری مازیاربیگلو، دبیر انجام قطعهسازان با بیان اینکه در سال جاری رفع بحران نقدینگی خودروسازان مورد توجه انجمن قرار داشته است گفت: در این مورد مجوز گشایش اعتبارات ریالی را از بانک مرکزی گرفتیم و به این ترتیب قطعهسازان میتوانند طلبشان از خودروساز را بهطور مستقیم از بانک دریافت کنند که امیدواریم بهزودی اجرایی شوند.
وی تشکیل کارگروهی با حضور خودروسازان و قطعهسازان برای اعمال تعرفه ترجیحی بر واردات قطعات را از دیگر اقدامات انجام شده اعلام کرد و گفت: امیدواریم این طرح تا سال آینده نهایی شد.
به گفته بیگلو انعقاد قرارداد با قطعهسازان خارجی نیز از دیگر برنامههای انجمن قطعهسازان است.
وی درمورد حضور خودروسازان خارجی در ایران نیز گفت: قراردادهای جدید باید برای قطعهسازان شفاف باشند تا بتوانیم درمورد مطابقت آنها با منافع ملی اظهارنظر کنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.