مهم‌ترین چالش صنعت سرب و روی کمبود مواد اولیه است

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران مهم‌ترین چالش صنعت سرب و روی کمبود مواد اولیه است محمدقره‌داغلی- رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: کمبود مواد اولیه دغدغه مهم برای صنعت سرب و روی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، یوسف‌مرادلو، تصریح کرد: برای نخستین بار در […]

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران

مهم‌ترین چالش صنعت سرب و روی کمبود مواد اولیه است

محمدقره‌داغلی- رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: کمبود مواد اولیه دغدغه مهم برای صنعت سرب و روی است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، یوسف‌مرادلو، تصریح کرد: برای نخستین بار در دولت یازدهم یک اقدام نادری رخ داد که آن خصوصی‌سازی واقعی بود و معدن مهدیآباد یزد به کنسرسیوم مبین واگذار شد.

وی ادامه داد: طی سال آینده ۲۰۰هزار تن کنسانتره ۳۵ درصدی از معدن مهدی‌آباد به صنایع روی کشور تزریق می‌شود و برای تحویل این معدن، ۱۳ کنسرسیوم داخلی و خارجی وارد رقابت شده بودند.

مرادلو گفت: باید سالانه ۸۰۰هزار تن کنسانتره از معدن مهدیآباد یزد استخراج شود و این هدف تا ۴ سال آینده محقق خواهد شد و در صورت تحقق برداشت سالانه ۸۰۰هزار تن مواد از معدن مهدی‌آباد، نه تنها کارخانههای موجود کشور در حوزه روی با صددرصد ظرفیت خود فعالیت میکنند بلکه امکان توسعه هم وجود دارد.

رییس هیأت مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران گفت: بهرهبرداری از معدن مهدی‌آباد یزد یک اقدام برد-برد برای بخش خصوصی و دولتی است و بر اساس برآوردهای بخش دولتی باید ۱٫۵ تا دو میلیارد دلار در معدن مهدی‌آباد یزد سرمایهگذاری صورت میگرفت.

مرادلو گفت: براساس پیشبینیها، کارخانهای در معدن مهدی‌آباد احداث می‌شود و این کارخانه باید ظرفیت ۸۰۰ هزار تن کنسانتره را داشته باشد و حداقل اشتغالزایی این کارخانه مذکور یک هزار نفر خواهد بود.

مرادلو با تأکید بر این‌که همکاری بخش دولتی و مسؤولان در زمینه مدیریت پسماند‌‌‌ها بسیار پایین است، ادامه داد: قرار نیست دولتی‏‌‌‌ها تصمیم اشتباه بگیرند و بخش خصوصی پاسخگو باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که شهرک تخصصی روی استان زنجان از سوی مدیران وقت مجوز لازم را برای فعالیت دریافت کرده است، گفت: افکار عمومی متأسفانه از بخش خصوصی سؤال دارند در حالی که بخش دولتی باید پاسخگوی مردم باشند.

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان این‌که متأسفانه در کشوری زندگی میکنیم که کسی درباره تصمیمات غلط خود پاسخگو نبوده و حتی زیر سؤال هم نمیرود، گفت: تنها راهکار رفع مشکلات مربوط به شهرک روی و خواسته‌‌‌ها و سؤالات افکار عمومی تشکیل میزگردی با حضور افراد مرتبط است و در این میزگرد همه مسایل روشن می شود.

استخراج خاک از معدن سرب و روی انگوران از برنامه جلوتر است

این در حالی است که مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران منصورشبانی گفت: معدن سرب و روی انگوران بزرگ‌‌‌ترین ظرفیت معدنی خاورمیانه بوده و معدنی در کلاس جهانی است.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران با تأکید بر این‌که نباید با حاشیه‌سازی این معدن را دچار چالش کنیم، گفت: مجموعه انگوران بنگاه اقتصادی بوده و رسالتی در بحث تولید و اشتغال دارد، به‌طوری که در این مجتمع ۹۰۰ نفر مشغول به اشتغال هستند.

شبانی با اشاره به این‌که در مجتمع معدنی سرب و روی انگوران معدن‌‌‌‌ها شامل معدن‌های روباز و زیرزمینی، تراورتن، سنگ‌آهن صاحب سقز که در کردستان مستقر اما زیرپوشش این معدن قرار دارد، افزود: سالانه ۷۵ هزار تن سنگ‌آهن مگنتی در این معدن تولید می‌شود.

وی از واگذاری معدن متروکه مس بایچه‌باغ به مجتمع معدنی سرب و روی انگوران خبر داد و اظهار کرد: در راستای عمل به منویات و شعار امسال مقام‌معظم‌رهبری از ابتدای سال جاری ۲۰۰نفر نیروی جدید در این معدن به‌کار گرفته شده است.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران با بیان این‌که در تولید ماده معدنی از فروردین امسال ۳هزار تن بیش‌تر از پیش‌بینی برنامه، تولید شده است، خاطرنشان کرد: میزان تولید اردیبهشت ۵۹هزار تن براساس برنامه‌ریزی انجام شده، در خردادماه ۵۹هزار تن برنامه‌ریزی شده بود که ۸۰هزار تن تولید شد.

شبانی با بیان این‌که در مجموع امسال ۲۰ درصد از برنامه‌ریزی تولید جلوتر حرکت کرده‌ایم، گفت: رکورد تولید این معدن در سال ۱۳۹۳ تولید یک‌میلیون‌و۱۰هزار تن بود که براساس برنامه‌ریزی انجام شده تولید باید ۷۸۰هزار تن می‌شد.

وی با بیان این‌که ۸۳ درصد خاک تولیدی این معدن در استان و ۱۷ درصد آن در سایر بخش‌های کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، ابراز کرد: باطله‌برداری طی ۳۸ سال گذشته در این معدن افزایش پیدا کرده است و در حال حاضر به ازای هر تن ماده معدنی ۲۳ تن باطله برداشت می‌شود که یک هزینه بسیار بالا است.

مدیر مجتمع معدنی سرب و روی انگوران با بیان این‌که در تولید سولفور پیمانکار استخراج کار خود را از بهمن سال گذشته آغاز کرده است، گفت: ۳۲ میلیون تن ذخیره کل سنگ تراورتن است که ما مجاز به برداشت ۲۵هزار تن به صورت سالانه هستیم.

شبانی با اشاره به این‌که از سوی مدیرعامل این مجتمع قول‌های مساعدی برای انتقال حساب‌های مالیاتی این معدن به استان زنجان داده شده است که در حال طی فرایند آن است، تصریح کرد: در استفاده از نیروهای بومی برای این معدن نیز، استفاده از نیروی بومی به نفع پیمانکار است اما باید نیروی آموزش دیده در این مورد وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که معدن تراورتن سرب و روی انگوران تا چند نسل آینده نیز توان تولید دارد، خاطرنشان کرد: این معدن ۷ میلیون تن ذخیره سرب روی دارد که با احتساب ۷۰۰هزار تن تولید سالانه، تا ۱۰ سال آینده در این رابطه ذخیره تولید داریم.

معدن انگوران بزرگ‌‌‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه

همچنین در این رابطه علی‌یگانه‌فرد، رییس هیأت مدیره شرکت صنایع روی زنجان گفت: معدن انگوران از بزرگ‌‌‌ترین معادن سرب و روی ایران و خاورمیانه است.

یگانه فرد با اشاره به این‌که زنجان از پایگاه‌های مهم تولید سرب و روی کشور است، افزود: این استان در زمینه صنایع معدنی قابلیت تولید و سرمایه‌گذاری فراوانی دارد.

وی در ادامه با بیان این‌که مواد اولیه صنایع روی و سرب در ابتدا از معادن زنجان تأمین می‌شد، اظهار داشت: خوشبختانه با افزایش واحدهای تولیدی به ۴۵ تا ۵۰ واحد دیگر منابع داخلی استان جوابگوی تأمین مواد مورد نیاز این تعداد واحد را ندارد.

رییس هیأت مدیره شرکت صانع روی زنجان گفت: در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه مورد نیاز صنایع روی و سرب (خاک معدنی) به صورت واردات تأمین می‌شود.

وی افزود: معدن انگوران در زنجان که بزرگ‌‌‌ترین معدن سرب و روی ایران و خاورمیانه است، دیگر توان تأمین مواد اولیه واحدهای تولیدی استان و خارج از استان را ندارد.

یگانه فرد تصریح کرد: در حال حاضر معدن مورد نظر می‌تواند ۲۵ تا ۳۰ درصد مواد اولیه هر واحد تولیدی را تأمین و بقیه مواد مورد نیاز را تولیدکنندگان باید از داخل یا خارج کشور تهیه کنند.

وی گفت: هم‌اکنون مواد اولیه صنایع سرب و روی اغلب از کشورهای آسیای‌میانه، آفریقا و ترکیه به کشور وارد می‌شود.

رییس هیأت مدیره شرکت صانع روی زنجان با اشاره به این جمله که شمش روی به عنوان مواد اولیه در صنایع گالوانیزه کاربرد دارد، افزود: این شرکت بر پایه صادرات شکل گرفته و سالانه ۶۰ تا ۷۰ درصد شمش تولیدی این واحد روی مدار صادرات قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که مقصد عمده صادرات شرکت صنایع روی زنجان به ترکیه است، گفت: جدا از این محصول شمش روی شرکت مزبور به بازارهای افغانستان، هند و عراق روانه می‌شود.

یگانه فرد اظهار داشت: این شرکت از ابتدای سال ۱۳۸۶ با بهره‌گیری از کارشناسان و نیروهای مجرب و با استفاده از ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته تولید انبوه شمش روی را آغاز کرده است.

 

وی همچنین از تولید سالانه ۱۰هزار تن محصول شمش روی در این واحد خبر داد و افزود: هم اکنون ۱۲۰ نفر به‌صورت مستقیم در مجموعه مورد نظر مشغول فعالیت هستند.