نگاه موافقان و مخالفان بهارستان به لیوان پر و خالی آخوندی

نگاه موافقان و مخالفان بهارستان به لیوان پر و خالی آخوندی گروه راه و شهرسازی- دولت دوازدهم در حال آغاز کار خود است و در این میان وزارت زیربنایی و راهبردی راه و شهرسازی باید مورد توجه خاص نمایندگان مجلس قرار گیرد. عباس‌آخوندی برای بار مجدد به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی […]

نگاه موافقان و مخالفان بهارستان به لیوان پر و خالی آخوندی

گروه راه و شهرسازی- دولت دوازدهم در حال آغاز کار خود است و در این میان وزارت زیربنایی و راهبردی راه و شهرسازی باید مورد توجه خاص نمایندگان مجلس قرار گیرد. عباس‌آخوندی برای بار مجدد به عنوان وزیر راه و شهرسازی به مجلس معرفی شده است تا مورد بررسی نمایندگان مجلس قرار گیرد و آنها با همفکری نقاط مثبت و منفی این وزارتخانه را مورد کنکاش خود قرار دهند. اما در این میان عده‌ای مخالف برنامه‌ها و عملکرد او هستند و گروهی موافق آن هستند. هرچند عده ایی نگاهی جناحی به دستاوردهای عباس‌آخوندی در دوران وزارت راه در دولت یازدهم دارند اما به هر شکل این نیز بخشی از دموکراسی است و باید پاسخگوی این گروه نیز بود.

انتقاد‌ها از «آخوندی» از سر ناآگاهی است

نایب رییس فراکسیون امید با بیان این‌که انتقاد‌ها از عملکرد «عباس آخوندی» از سر ناآگاهی است، گفت: آخوندی را مدیر متخصص در حوزه کاری خود و صاحبنظر در هیأت دولت می‌دانم.

محمدرضا‌تابش درباره احتمال ابقای عباس‌آخوندی در دولت دوازدهم اظهارداشت: آخوندی مدیری است که هم در حوزه وزارتی خود تخصص دارد و هم به عنوان فردی که باید در هیأت دولت کشور را اداره کند، صاحبنظر است.

وی با بیان این‌که مهم‌ترین شاخصه و موفقیت آخوندی جذب منابع مالی است، گفت: وی توانسته علاوه بر توسعه حوزه‌های وزارتی خود مدیرانی منصوب کند که عملکرد آنها مثبت بوده است.

تابش درباره برخی از انتقادات نمایندگان به آخوندی در خصوص توجه بیش از حد وی به توسعه ناوگان هوایی و غفلت از سایر حوزه‌ها گفت: این صحبت‌‌ها همه از سر ناآگاهی است و اصلاً قابل قبول نیست. اگر این آقایان مذاکرات و بحث‌هایی که در هیأت دولت می‌شود را مرور کنند می‌بینند که ایشان فردی است که همه بحث‌‌ها شرکت می‌کند و دارای نظر است.

نایب رییس فراکسیون امید ادامه‌داد: مگر می‌شود دغدغه یک وزیر راه و مسکن راه‌آهن نباشد یا این‌که به قطار شهری اهمیت ندهد. آخوندی با کمبود بودجه‌ای که داشت علاوه بر این‌که سعی کرد کیفیت راه‌آهن کشوری را بالا ببرد اقدام به توسعه خطوط ریلی کشور نیز کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: در طول ۴ سال گذشته در حوزه راه و ترابری شاهد فعالیت‌های خوبی بودیم. اگر منتقدان مدعی هستند که آخوندی فقط به فکر خریدن هواپیما بوده بر فرض این‌که این ادعا ضعیف هم باشد آخوندی توانسته با بهترین کیفیت و کمیت این کار را انجام دهد.

آخوندی تبحر خوبی در قانع کردن نمایندگان دارد

رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس‌شورای‌اسلامی با بیان این‌که رأی من به ابقای «عباس‌آخوندی» در دولت دوازدهم مثبت است، گفت: آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت بعد باقی خواهد ماند.

غلامرضا‌تاجگردون در خصوص معرفی عباس‌آخوندی به مجلس‌شورای‌اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی گفت: وی دو بار تاکنون استیضاح شده و هر بار نسبت به دفعه قبل رأی در مجلس بیش‌تری آورده است، همین امر نشان می‌دهد که آخوندی تبحر خوبی در قانع کردن نمایندگان دارد.

وی ادامه داد: عملکرد آخوندی در طول ۴ سال گذشته نشان از تسلط خوب وی در این حوزه دارد که مهم‌ترین آنها توسعه و نوسازی ناوگان هوایی کشور بوده است.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: آخوندی و تیم وی در وزارت راه و شهرسازی توانستند بعد از رایزنی‌های طولانی و ارتباط‌گیری‌های مختلف، ده‌ها فروند هواپیمای نو خریداری کنند. آن هم در صورتی که حداکثر پرداختی دولت به عنوان خریدار ۱۵درصد بوده و بقیه از طریق منابع اعتباری خارجی تأمین شده است.

عضو فراکسیون امید تصریح‌کرد: آخوندی در مناطق روستایی و شهری نیز فعالیت مثبتی انجام داده است و در بخش توسعه راه‌ها که یکی از امور زیربنایی کشور است توانسته اقدامات قابل قبولی داشته باشد.

تاجگردون تأکیدکرد: مسلماً رأی من به آخوندی مثبت است و فکر می‌کنم وی در دوره بعد نیز به عنوان وزیر راه و شهرسازی در دولت بعد باقی بمانند.

اعتماد «آخوندی» به مدیران زن

یک نماینده مجلس با بیان این‌که عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل و اعتماد وی به مدیران زن، جای تقدیر دارد، گفت: عده‌ای به جای تحسین وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، با عملکرد وی مخالفت می‌کنند.

پروانه سلحشوری درباره عملکرد عباس‌آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات آخوندی در طول ۴ سال گذشته استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی بانوان در این وزارتخانه است. اخیراً خانم شرف‌بافی به عنوان مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران‌ایر انتخاب شد که این موضوع در دنیا سابقه ندارد و وی اولین زنی است که توانسته در رأس یک ایرلاین ملی قرار بگیرد. این نشان‌دهنده اعتماد آقای آخوندی به مدیریت زنان است.

وی با بیان این‌که البته عرصه فعالیت زنان در وزارت راه و شهرسازی تنها محدود به این مورد نمی‌شود و در برخی از حوزه‌ها زنان مدیریت آن را برعهده دارند، ادامه داد: اخیراً در وزارت راه و شهرسازی پروژه مطالعاتی بسیار عمیقی در حوزه ارتباط بین شهرسازی و نیازهای زنان در جامعه و امکاناتی که این حوزه می‌تواند در اختیار زنان قرار دهد و نقشی که زنان می‌توانند در شهرسازی داشته باشند، انجام شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی با تأکید بر این‌که همچنین اقدامات مشاور امور بانوان وزیر راه و شهرسازی نتایج قابل توجهی داشته که این تلاش‌ها قابل تقدیر است، گفت: کم‌تر وزارتخانه‌ای در حوزه زنان چنین اقدامات علمی و گسترده‌ای انجام داده و چندین پست مدیریتی در سطح عالی را در اختیار بانوان توانمند کشور قرارداده است.

سلحشوری با اشاره به حوادث حمل و نقلی در ۴ سال گذشته اظهارداشت: هر چند که شاهد یک حادثه ریلی تلخ در سال گذشته بودیم اما باید توجه داشته باشیم که تعداد سوانح جاده‌ای که سالانه کشته‌های بسیار زیادی را به جای می‌گذارد در طول ۴ سال گذشته بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: این‌که در دوران وزارت آقای اخوندی شاهد سانحه حمل و نقلی بودیم به این معنا نیست فقط در دوران مدیریت وی این سوانح رخ داده است، یادمان نرود که در دولت نهم و دهم شاهد سقوط ۹ فروند هواپیمای مسافری بودیم و میزان کشته‌های تصادفات جاده‌ای هم بسیار بالا بود. آیا در آن دوران هم مسؤولی بابت این سوانح استعفا داد؟

این نماینده مجلس با بیان این‌که معتقدم آخوندی در دولت دوازدهم باید اهتمام و توجه ویژه‌ای به بخش حمل و نقل ریلی داشته باشد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات وزیر راه و شهرسازی در دولت یازدهم نوسازی ناوگان هوایی کشورمان بوده حال برخی‌ها به جای این‌که از این اقدام آقای‌آخوندی تقدیر شود و وی را تحسین کنند، مخالف عملکردش هستند.

سلحشوری اظهارداشت: در طول ۴ سال گذشته اقدامات قابل توجهی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش احداث و تکمیل زیرساخت‌های کشورمان انجام شده است و اما در بخش سرمایه‌گذاری در حوزه راه‌های روستایی و حوزه‌های مربوط به آن باید دولت از وزارتخانه‌های عمرانی حمایت کند.

وی درباره اولویت‌های آخوندی در دولت دوازدهم گفت: معتقدم آقای آخوندی پس از ابقا، در حوزه مسکن باید اولویت را به سامان‌بخشی بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی اختصاص دهد. باید توجه داشته باشیم که موضوع حاشیه‌نشینی یک مسأله چند بعدی است و نه تنها یک معضل ساخت بلکه یک مشکل اجتماعی محسوب می‌شود. بنابراین وزیر راه و شهرسازی باید توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشد.

گردش مالی در نظام مهندسی چند برابر بودجه عمومی کشور است

عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان این‌که در آیین‌نامه جدید کنترل ساختمان نقش سازمان نظام مهندسی حذف نشده است، گفت: تبدیل سازمان‌ها از نهاد حرفه‌ای به بنگاه اقتصادی و جلوگیری از تبدیل مهندسان به مستمری‌بگیران منتظر ارجاع کار از سازمان مهم‌ترین ویژگی‌های این آیین‌نامه است.

یوناتن‌بت‌کلیا، با اشاره به معرفی دوباره عباس‌آخوندی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی، گفت: با توجه به تجربه چندین ساله آخوندی در وزارتخانه و اقداماتی که در ۴ سال اخیر انجام داده می‌توان به ادامه این روند از جانب وی امیدوار بود.

نماینده آشوریان در مجلس‌شورای‌اسلامی، با بیان این‌که عباس‌آخوندی خود از طراحان و بنیانگذار نظام مهندسی ساختمان است، افزود: قطعاً بیش‌تر از هر فردی دلسوز این مجموعه بوده و بهتر از هر کسی به زوایای مباحث ذی‌ربط اشراف دارد.

گردش مالی در نظام مهندسی چند برابر بودجه عمومی کشور است

وی با اشاره به اظهارات مخالفان آیین‌نامه نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: قبل از هر چیز باید پذیرفت که در مقابل هر تغییری، مقاومت امری طبیعی است به ویژه در نظام کنترل ساختمان که ذی‌نفعان زیادی داشته و گردش مالی قابل توجه در ساخت و ساز خصوصی، حوزه شمول قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان چند برابر بودجه عمرانی کشور است.

بت‌کلیا با یادآوری مخالفان آیین‌نامه مذکور، گفت: کسانی که منافع آنها با تغییر شرایط موجود به خطر می‌افتد و کسانی که بدون مطالعه کافی و تدقیق در موضوع، احساسی و متعصبانه در آن اظهار نظر می‌کنند از مهم‌ترین مخالفان آین نامه نظام مهندسی است.

وی ادامه داد: کسانی که با حسن نیت و براساس احساس مسؤولیت حرفه‌ای و شهروندی با خوانش متن آیین‌نامه، نظرات ارزشمند خود را به صورت کتبی و شفاهی و در جلسات متعدد ارایه کردند و وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص بسیاری از این نظرات را در متن نهایی پیشنهادی اعمال کرده است گروه دیگری از مخالفان این آیین‌نامه هستند.

بت‌کلیا افزود: در واقع متن نهایی آیین‌نامه نظام مهندسی ماحصل نظرخواهی از نخبگان و اهل حرفه مهندسی کشور و تعدادی از حقوق‌دانان برجسته است.

امضافروشان در آیین‌نامه نظام مهندسی متضرر می‌شوند

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص این‌که کدام گروه از مهندسان از آیین‌نامه کنترل ساختمان منتفع و کدام گروه متضرر می‌شوند، گفت: در آیین‌نامه کنترل ساختمان، کلیه حرفه‌مندان که با مسؤولیت‌پذیری و با اصل قراردادن حقوق و منافع عمومی وظایف خود را انجام می‌دهند منتفع و کسانی که با صوری کاری و امضافروشی، خلاف شئون حرفه‌ای عمل می‌کنند قطعاً متضرر خواهند شد.

بت‌کلیا در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر این‌که در وضعیت موجود ناظران از حقوق عمومی دفاع می‌کنند، در آیین‌نامه کنترل این وظیفه به عهده کیست، افزود: نظارت و بازرسی دو مقوله کاملاً مجزاست، نظارت ادامه خدمات طراحی و بازرسی همیشه امری حاکمیتی بوده که حافظ منافع عمومی است این مفاهیم، مفاهیمی جهانی است و ارتباطی هم به هیچ نظام ساخت و ساز خاصی ندارد.

وی ادامه‌داد: در آیین‌نامه کنترل ساختمان، طراح می‌تواند ناظر همان پروژه باشد تا بتواند به عنوان خالق اثر خود، از تضییع احتمالی حقوق مالک توسط پیمانکار، جلوگیری کند.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس‌شورای‌اسلامی، ادامه داد: در این راستا شهرداری‌ها و سایر مراجع صدور پروانه و کنترل ساختمان نیز به دلیل وظایف قانونی خود، وظیفه بازرسی را راساً توسط کارکنان صاحب صلاحیت یا اشخاص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بازرسی ساخت انجام می‌دهند.