آغاز به‌کار شورای شهر تهران پشت به پشت اهل بهشت

رونمایی رسمی از ریاست هاشمی و نجفی در شورا و شهرداری پایتخت آغاز به‌کار شورای شهر تهران پشت به پشت اهل بهشت گروه اجتماعی- اولین روز کاری شورای شهر پنجم با ریاست محسن‌هاشمی برگزار شد. نمایندگان مردم تهران در شورای شهر دیروز برای اولین بار به ساختمان شورای شهر تهران رفتند و با ۲۰ رأی […]

رونمایی رسمی از ریاست هاشمی و نجفی در شورا و شهرداری پایتخت

آغاز به‌کار شورای شهر تهران پشت به پشت اهل بهشت

گروه اجتماعی- اولین روز کاری شورای شهر پنجم با ریاست محسن‌هاشمی برگزار شد.

نمایندگان مردم تهران در شورای شهر دیروز برای اولین بار به ساختمان شورای شهر تهران رفتند و با ۲۰ رأی موافق و یک رأی سفید محسن‌هاشمی را به عنوان ریاست پنجمین دوره شورای شهر پایتخت انتخاب کردند. محسن‌هاشمی هنگام اولین نطق رسمی خود در شورای پنجم زمانی که نام آیت‌ا…‌هاشمی را بیان کرد بغض کرده و با گریه بخشی از متن را قرائت کرد.

امینی با ۲۱ رأی نائب رییس شورای شهر و بهاره‌آروین با ۱۹ رأی و نژادبهرام با ۲۱ رأی به عنوان منشی‌های پنجمین دوره شورا انتخاب شدند. علی‌اعطاء با ۱۹ رأی به عنوان سخنگو انتخاب شد.

همچنین شورای شهری‌ها با۲۱ رأی، قاطعانه محمدعلی‌نجفی را به عنوان شهردار تهران برگزیدند تا وی به جای محمدباقرقالیباف که ۱۲ سال ریاست شهرداری تهران را در کارنامه‌‌اش دارد، قرار بگیرد.

هاشمی، استاندار تهران نیز از مقامات ویژه مراسم آغاز به‌کار پنجمین دوره شورای شهر بود.

سیدحسین‌هاشمی ضمن تبریک به اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: تأکید می‌کنم که تبریک من به اعضای شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش است. مردم به شما اعتماد کردند و کار بزرگ عمران و آبادانی شهر را به شما سپرده‌اند.

وی افزود: این اعتماد مردم بسیار کلیدی است، لذا وظیفه سنگینی را برعهده شما می‌گذارد. بی‌تردید شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش به عنوان یک الگو محسوب می‌شود. تهران دارای ویژگی‌هایی است که کارهای خوب آن در کشور الگو می‌شود و اگر خدای‌نکرده کار ضعیفی نیز انجام شود، در کشور تأثیرگذار است.

استاندار تهران با تأکید بر وحدت و انسجام میان اعضای شورا گفت: هرچه که اعضای شورا انجام دهند در کشور تأثیرگذار خواهد بود.

هاشمی از اعضای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز قدردانی کرد و افزود: از آقای چمران به عنوان رییس چهارمین دوره شورای شهر تهران و همچنین رییس عالی شورای عالی استان‌ها که ارتباط خوبی با همه دستگاه‌ها داشتند و ما چالش جدی نداشتیم قدردانی می‌کنم و امیدوارم هرکجا که باشند، موفق باشند.

وی همچنین از رییس ستاد انتخابات کشور، هیأت‌های نظارت و مجلس‌شورای‌اسلامی قدردانی کرد و گفت: هیأت‌های نظارت و مجلس‌شورای‌اسلامی که با رعایت دقیق قانون باعث شدند انتخابات به خوبی برگزار شود، قدردانی می‌کنم؛ چرا که انتخابات به یک تجربه خوب بدل شد.

استاندار تهران در ادامه به بحث شورایاری‌ها اشاره کرد و افزود: تاکنون ۴ دوره شورایاری‌ها در تهران برگزار شده، اما سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده است که برای دوره جدید بدون مصوبات قانونی حق برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود ندارد، لذا از پنجمین دوره اسلامی شورای شهر تهران، ری و تجریش انتظار دارم قانون لازم را به مجلس ارسال کنند تا بتوانیم دوره پنجم انتخابات شورایاری‌ها را برگزار کنیم.

هاشمی تأکیدکرد: بی‌تردید وجود شورایاری‌ها لازم است؛ چراکه شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش برای خدمات بهتر کمک می‌کند. نمایندگان تهران نیز می‌توانند به صورت دو فوریتی و با مشورت اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش این موضوع را در مجلس مطرح کنند.

استاندار تهران یکی از درخواست‌های خود از شورای شهر را موضوع حریم شهر تهران مطرح کرد و افزود: از شورای پنجم انتظار دارم با اولویت، حریم شهر تهران را یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنند تا بتوانیم در قالب آن با متخلفان برخورد کنیم.

وی موضوع آسیب‌های اجتماعی را یکی دیگر از درخواست‌های خود از اعضای شورا مطرح کرد و افزود: این موضوع آنقدر اهمیت داشته که مقام‌معظم‌رهبری تاکنون چندین جلسه را با مسؤولان دستگاه‌های ذی‌ربط برگزار کرده است که شنیده‌ام جلسه بعدی نیز در مهرماه برگزار خواهد شد. شورای شهر می‌تواند در این رابطه مصوبات محکم و قوی داشته باشد.

استاندار تهران افزود: همکاری اعضای شورا با دستگاه‌های اجرایی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. اطمینان می‌دهم تمام دستگاه‌های اجرایی در خدمت شورا هستند و متقابلاً انتظار داریم شورا نیز دستگاه‌های اجرایی را در اقدامات عمرانی آنها و برای تسریع در انجام پروژه‌ها کمک کند.

هاشمی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به انتقال صنایع و کارگاه‌های آلاینده از شهر تهران اشاره کرد و افزود: برخی از این کارگاه‌ها فرسوده شده‌اند و نیازمند نوسازی هستند. شهرک‌های صنعتی که در اطراف تهران پیش‌بینی شده می‌تواند پذیرای حضور این کارگاه‌ها باشد. با انتقال این صنایع و کارگاه‌ها انتقال بهره‌گیری تکنولوژی روز و افزایش بهره‌وری آنها فراهم می‌شود.

وی ادامه‌داد: باید به بحث ایمنی مترو توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ چراکه موضوعی بسیار حیاتی است. در همین راستا ما در خدمت شورای پنجم هستیم تا در خصوص این موضوع جلساتی را برگزار کنیم و تمامی زوایای بحث را مورد بررسی قرار دهیم.

شورای چهارم ۶۷۵ مصوبه داشت

فرماندار تهران نیز در مراسم تحلیف پنجمین دوره شورای شهر پایتخت گزارشی از عملکرد شورای چهارم ارایه کرد.

عیسی‌فرهادی در این مراسم با بیان این‌که امروز عزیزان زیادی در جمع ما حضور دارند، گفت: فرمانداران ری، تجریش و سردار رحیمی فرمانده تهران و همچنین احمدی نماینده وزیر کشور و هاشمی استاندار در این مسیر حضور دارند که از آنها تقدیر می‌کنیم.

وی ضمن ارایه گزارشی از روند انتخابات شورای شهر گفت: ۴۰۰۰ شعبه با ۹۱ هزار نیرو در این مدت فعال بودند که در پی آن ۳۰۰۰ نفر برای شرکت در انتخابات شوراهای شهر ثبت‌نام کردند که شاهد افزایش ۵۳ درصدی در این حوزه بودیم.

فرماندار تهران با بیان این‌که ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار رای به صندوق ریخته شد که رشد ۳۳٫۸ درصدی داشته است، گفت: در هر دقیقه ۲۴۰ هزار رأی به صندوق‌‌ها ریخته شد.

فرهادی در ادامه در تشریح عملکرد اعضای شورای چهارم با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های شورای چهارم این بود که سلایق سیاسی متعددی در شورا بودند، اما این سلایق متفاوت تأثیری بر مصوبات نداشت، گفت: در دوره چهارم ۶۷۵ مصوبه به تصویب رسید که از این میان تعداد ۱۳۲ مصوبه توسط فرمانداری برگشت داده شد.

وی با بیان این‌که از ۱۳۲ مصوبه برگردانده شده ۹۴ مصوبه را شورای شهر با الحاق به نظر فرمانداری اصلاح کرد، گفت: ۳۸ مصوبه به هیأت حل اختلاف ارجاع داده شد که در این میان نظر فرمانداری در ۱۹ مصوبه تأیید شد.

 

فرماندار تهران افزود: از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم اما طبق قانون باید جلسه رسمی شورا در محل شورای شهر تهران برگزار شود و مجبور به برگزاری این مراسم در صحن شدیم که از کمبود فضا عذرخواهی می‌کنم.