سایه‌روشن‌های پیمانکاران عمران شهری و مسکن

سایه‌روشن‌های پیمانکاران عمران شهری و مسکن رامین شاهی – حوزه مسکن و عمران شهری با در اختیار داشتن بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور چه به صورت دولتی و چه به صورت بخش‌های عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و چه بخش خصوصی در کنار انبوه پیمانکاران کوچک و بزرگ مهم‌ترین بخش از حجم کلی بدنه اقتصادی کشور […]

سایه‌روشن‌های پیمانکاران عمران شهری و مسکن

رامین شاهی – حوزه مسکن و عمران شهری با در اختیار داشتن بخش عمده‌ای از سرمایه‌های کشور چه به صورت دولتی و چه به صورت بخش‌های عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و چه بخش خصوصی در کنار انبوه پیمانکاران کوچک و بزرگ مهم‌ترین بخش از حجم کلی بدنه اقتصادی کشور را تشکیل می‌دهد. رونق این بخش مهم و تأمین اعتبارات و تسهیلات در این حوزه، ضمن کمک جدی به ایجاد اشتغال انبوه و نیز موجب فعالیت پیمانکاران عمرانی می‌شود. در این میان برنامه‌های خوبی در شهر‌ها و روستاهای کشور در حال اجراست. نوسازی بافت‌های فرسوده در کنار بهسازی محلات شهری، عمران روستایی و توسعه مناطق محروم در کنار ساخت انبوه مسکن مهر و مسکن شهری، همه و همه ایران را مانند کارگاهی بزرگ در حال توسعه کرده است. لزوم توجه به استانداردهای ساخت و ساز، حل چالش‌های پیمانکاران و نیز نظارت بر کیفیت اجرای پروژه‌ها از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه است.

بعضی پیمانکاران حوزه مسکن برای مردم کیسه دوخته‌اند!

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با بیان این‌که ظرف ۱۰ روز آینده ۲۰۰۰ واحد مسکن مهر را در فاز ۸ افتتاح می‌کنیم، گفت: این ۱۴ ماه که از مسؤولیت من می‌گذرد به اندازه ۱۴ سال گذشت؛ چرا که برخی پیمانکاران کم‌کاری می‌کنند و برخی برای مردم کیسه دوخته‌اند.

سعید غفوری اظهارکرد: بحمدا… در فاز ۸ اتفاقات خوبی افتاده است. اگر کسی منصفانه از این فاز بازدید کند وضعیت آماده‌سازی مسکن مهر با ۱۴ ماه پیش قابل مقایسه نیست. من تشکر می‌کنم از صبوری مردم و همچنین پیمانکارانی که پروژه‌ها را به مرحله تحویل رسانده است. به زودی در ۱۰ روز آینده حدود ۲۰۰۰ واحد در فاز ۸ آماده افتتاح است.

وی افزود: هر خیابان و معبری که دستگاه‌های خدمات‌رسان آماده می‌کنند پیمانکاران به خوبی پیش می‌روند. دو نوید را می‌دهم اول این‌که هر افتتاحی باعث می‌شود که در همسایگی آن زون‌ها نیز شبکه‌های آب و برق و گاز هم برسد. اتفاق خوب دیگر که در آینده نزدیک می‌رسد و ما تعهدات لازم را به بانک دادیم این است که تعهدی به بانک دادیم که پایان کار را خواهیم گرفت فقط بانک مسکن لطف کند با ارایه سفته، دیگر ضامن نگیرد که بتوانیم فروش اقساطی مسکن مهر را انجام دهیم. این باعث می‌شود که سرعت تحویل واحد بالا برود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به این‌که متأسفانه در فاز ۸ تعدادی از پیمانکاران کار نمی‌کنند، گفت: با این حال از این فاز رضایت نسبی داریم و انشاا… در آینده نزدیک نتایج بهتری را در این فاز خواهیم گرفت. حدود ۵۰ درصد این فاز در سال جاری و مابقی در سال آینده افتتاح می‌شود.

غفوری با طرح این سؤال که چرا برخی پیمانکاران خوب و برخی بد و کند عمل می‌کنند، گفت: همه شرایط پیمانکاران شبیه هم است ولی برخی از پیمانکاران نه سازنده‌اند و نه پیمانکار. هیچ اسمی نمی‌شود روی آنها گذاشت. هیچ دلیلی نداشت که کار‌ها به سال آینده موکول شود و باید امسال تمام می‌شد اما متأسفانه برخی پیمانکاران همکاری نکردند.

وی در خصوص شبکه‌های اصلی و آماده‌سازی گفت: تمام آماده‌سازی برعهده شرکت عمران است. خواهشم از دستگاه‌های مرتبط این است همتی که پایان سال گذشته بود از جمله اوراق خزانه اسلامی که خوب استفاده کردیم و در بخش زیرساخت و روبنایی و آماده‌سازی کردیم، این همکاری ادامه یابد. خواهشم این است که یارانه نقدی هم به خوبی پیش برود.

ساخت ۱۵۰هزار واحد مسکونی برای محرومان کشور

 معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۵۰هزار واحد مسکونی برای محرومان سراسر کشور را طی برنامه پنجساله ششم در نقاط شهری و روستایی احداث می‌کند.

هادی‌درفشی در حاشیه آیین تکریم و معارفه مدیرکل بنیادمسکن انقلاب اسلامی خوزستان در تالار کتابخانه مرکزی اهواز افزود: با تأمین منابع مالی این طرح توسط دولت، آورده مردم و محل حساب ۱۰۰امام، امکان بهره‌مندی تعداد زیادی از محرومان فاقد مسکن از سرپناه مناسب و آبرومند در طول برنامه ششم توسعه کشور فراهم خواهد شد.

وی ساخت مسکن مناسب برای محرومان را از وظایف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و منطبق با فرمایش‌های امام راحل دانست و افزود: مأموریت اصلی بنیاد برای ساحت مسکن محرومان در مناطق روستایی و شهرهای کوچک است ولی برای ساخت این نوع مسکن در شهرهای بزرگ نیز مشکل خاصی نداریم.

*دو میلیون واحد مسکن روستایی کم‌دوام و غیرمقاوم در کشور وجود دارد

معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور با بیان این‌که حدود دو میلیون واحد مسکونی کم دوام و غیرمقاوم روستایی در کشور وجود دارد، افزود: طبق برنامه هر سال باید ۲۰۰هزار واحد مسکونی جدید و مقاوم در مناطق روستایی کشور ساخته شود.

درفشی در ادامه‌گفت: طرح ملی مقاوم‌سازی مسکن‌های روستایی از سال ۱۳۸۴ شروع شده و در این راستا تاکنون یک میلیون و ۶۰۰هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته و یک میلیون و ۸۰۰هزار واحد دیگر در حال ساخت است.

وی اظهارکرد: برای تأمین منابع مالی طرح مقاوم‌سازی مساکن روستایی مشکلی وجود ندارد و همه متقاضیان روستایی می‌توانند با بهره‌مندی از وام‌های ارزان قیمت از مزایای طرح مقاوم‌سازی واحدهای جدید بهره‌مند شوند.

معاون پشتیبانی و امور هماهنگی استان‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور در ادامه گفت: امسال سقف وام پرداختی برای مقاوم‌سازی مساکن روستایی با کارمزد ۴ درصد، از ۱۵۰میلیون ریال به ۲۰میلیون ریال افزایش یافته است.

عملیات بهسازی شهری در۱۶۰ شهرتان توسط پیمانکاران در حال اجراست

عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان این‌که در دولت یازدهم اقدام به تبیین و تصویب برنامه‌هایی محله محور کردند، گفت: اکنون۸۶۰ پروژه در ۳۵۲ محله در ۱۶۸ شهر از ۳۱ استان تعریف کرده‌ایم که حدود ۲۰۰ پروژه برنامه نرم‌افزاری و ۶۶۰ پروژه نیز در بخش اجرایی و ۱۴۵ پروژه به اتمام رسیده است.

هوشنگ عشایری در توضیح چگونگی شروع و پیاده‌سازی طرح‌های ساماندهی محلات نیز اظهارکرد: هدف اجرای پروژه‌های محله محور بود که در این راستا برای این‌که بدون مطالعه و طرح و برنامه کار فیزیکی و حتی نرم‌افزاری انجام ندهیم، ابتدا سال ۹۳ اقدام به تدوین سند، سال ۹۴ تشکیل ستاد ملی و سال ۹۵ ارایه برنامه کردیم و سال ۹۶ نیز زمان اجرا فرا رسید.

۲ هزار و ۷۰۰ محله چشم‌انداز برنامه جامع اقدام مشترک ستاد ملی

عضو هیأت مدیره شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک تعریف شده در ستاد ملی که ساماندهی دو هزار و ۷۰۰ محله را لحاظ کرده است، تصریح‌کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد سالانه ۲۷۰ محله را شرکت عمران و بهسازی، شهرداری‌ها و وزارت کشور به صورت مشترک ورود یابند.

عشایری با یادآوری این‌که پروژه‌های تعریف شده در محلات شامل اقدامات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری می‌شود، توضیح‌داد: در حوزه بهسازی فضای شهری (بهسازی معابر، احداث پارک و فضای سبز و…)، خدمات روبنایی (احداث ورزشگاه، کتابخانه، خانه محله، مرکز بهداشت و درمان و…) زیربنایی (اجرای شبکه آب، برق و تأسیسات شهری و…) و بهسازی و نوسازی مسکن، اقدامات فیزیکی انجام شد.

وی در تکمیل توضیح خود افزود: بخش دیگر اقدامات، تهیه طرح و برنامه، طراحی شهری و ارایه برنامه جامع اقدام مشترک در حوزه نرم‌افزاری، نهادسازی، ظرفیت‌سازی و آموزش محلی به کمک سایر دستگاه‌ها مانند آموزش فنی و حرفه‌ای، کمیته امداد، بهزیستی و سایر دستگاه‌های فعال در حوزه نرم‌افزاری است.

انجام ۳۵ پروژه با دخالت مستقیم شرکت عمران و بهسازی شهری

عشایری با یادآوری این‌که شرکت عمران و بهسازی شهری برای اجرای پروژه‌های اقدام مشترک فقط در بهسازی و نوسازی مسکن تعداد ۳۵ پروژه را بدون تسهیلات و با دخالت مستقیم خودشان انجام می‌دهند، گفت: این پروژه‌ها را به واسطه این‌که در زمین‌های مالکیتی شرکت عمران و بهسازی شهری قرار دارند، به‌طور مستقیم انجام می‌دهیم یعنی زمین از ماست و پروژه‌های مشارکتی سرمایه‌گذاران دادیم تا ساخته شوند.

وی با بیان این‌که در این راستا، مدیریت املاک زمین‌های شرکت عمران و بهسازی شهری را در قالب ساماندهی سامانه مدیریت املاک انجام دادند، یادآورشد: همچنین در حوزه راه‌اندازی سامانه EPM (سیستم مدیریت اجرایی پروژه‌ها) ورود یافته‌ایم که بر این اساس پروژه‌ها از نظر کمی و کیفی مدیریت می‌شوند.

اجرای عملیات عمران و بهسازی در ۳۰۰ محله و ۱۶۰ شهر

عشایری با بیان این‌که اجرای بیش از ۶۰۰ پروژه نوسازی، توسعه خدمات و زیرساخت‌های شهری را تعریف کرده‌اند که در دست اقدام است، گفت: در بیش از ۳۰۰ محله و حدود ۱۶۰ شهر عملیات عمران و بهسازی توسط پیمانکاران در حال انجام است.

وی این پروژه‌ها را مشتمل بر ۶۱ پروژه مدرسه و مراکز آموزشی به مساحت ۶۴۲ هزار و ۲۴۷، ۳۹ پروژه درمانگاه مراکز بهداشتی-درمانی به مساحت ۲۶۳ هزار و ۱۳۴، ۲۲۷ پروژه بهسازی معابر به مساحت یک میلیون و ۱۲۱ هزار و ۶۹۱ و ۲۸ پروژه پارک و فضاهای سبز به مساحت ۱۳۶ هزار و ۶۹۲ را به عنوان بخشی از پروژه‌ها اعلام کرد.

همچنین ۳۴ پروژه توسعه شبکه آب و فاضلاب شهری، ۲۱ پروژه توسعه شبکه برق و روشنایی معابر، ۳۶ پروژه خدمات ورزشی به مساحت ۴۲ هزار و ۴۰۳، ۳۲ خانه محله به مساحت ۱۵۶ هزار و ۹۰۴، ۱۹ پروژه کتابخانه به مساحت ۱۱۳ هزار و ۶۶۲، ۴۸ پروژه مجتمع چند عملکردی فرهنگی، اجتماعی و… به مساحت ۲۸۸ هزار و ۱۴۲ و ۱۴۰ پروژه مسکونی، اداری از دیگر این پروژه‌هاست.

به گفته وی خرید و مرمت بیش از ۱۲۰ ساختمان ارزشمند به منظور حفاظت و بهره‌برداری دوباره، توسعه و ارتقای قلمرو عمومی در مقیاس محلی و شهری گرگان، نایین، بیرجند، کاشان، بوشهر، یزد، تبریز و ارومیه، تخصیص ۶ هزار میلیارد ریال منابع دولتی برای اجرای طرح و برنامه‌ها و ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خصوصی در چارچوب بودجه‌ریزی اهرمی و تفویض اختیار همه اقدامات اجرایی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری به ادارات کل استان‌ها از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

بودجه دولتی امسال ۶۰۰ میلیارد تومان بود

وی در پاسخ به این سؤال که بودجه و اعتبار لازم از کدام منابع تأمین می‌شود، گفت: در حوزه بهسازی و نوسازی مسکن به جز تسهیلات مسکن که توسط بانک مرکزی به بانک مسکن و سایر بانک‌ها ابلاغ می‌شود و ما معرفی به بانک برای دریافت وام را انجام می‌دهیم، اما بخش اجرایی که در زمین‌های شرکت، ساخته می‌شوند از منابع داخلی شرکت عمران و بهسازی شهری و سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی تأمین می‌شود.

 

عشایری ادامه داد: اما در پروژه‌های روبنایی، زیربنایی و فضای شهری از بودجه عمومی دولت تأمین می‌شود که در سال ۹۲، ۳۷ میلیارد تومان بود و امسال به ۶۰۰ میلیارد تومان رسیده است.