خودروسازان حداکثر ۱۸ درصد نرخ سود تعیین کنند

رییس کل بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی خودروسازان حداکثر ۱۸ درصد نرخ سود تعیین کنند نعیمه تپه‌افشاری- رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌های اعلامی برای کاهش نرخ سود بانکی آخرین اقدام بانک مرکزی نیست بلکه شروع ایجاد انضباط است و در آینده اقدام دیگری برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و […]

رییس کل بانک مرکزی در بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی

خودروسازان حداکثر ۱۸ درصد نرخ سود تعیین کنند

نعیمه تپه‌افشاری- رییس کل بانک مرکزی گفت: نرخ‌های اعلامی برای کاهش نرخ سود بانکی آخرین اقدام بانک مرکزی نیست بلکه شروع ایجاد انضباط است و در آینده اقدام دیگری برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مناقصه‌مزایده، ولی‌ا…سیف در حاشیه بیست و هشتمین همایش بانکداری اسلامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر این‌که آیا بانک مرکزی برای پرداخت سود بالاتر از ۱۸ درصد به خودروسازان مهلت ۵ ماهه داده است، اظهارداشت: نرخ برای خودروسازان (قراردادهای پیش فروش خودرو) ۱۸ درصد است و در صورت اتمام قرارداد در دوره کم‌تر از یک سال، ۱۵ درصد است.

وی در واکنش به این سؤال که پس خودروسازان مهلت ۵ ماهه ندارند، گفت: مهلت ۵ ماهه فقط مشمول قراردادهای قبلی می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی گفت: همان‌طور که اطلاع دارید، بانک مرکزی پس از فراهم کردن زمینه برای کاهش نرخ سود بانکی، بخشنامه ۸ بندی را به بانک‌ها ابلاغ کرد و امروز هم جلسه‌ای را با مدیران عامل بانک‌ها و اعضای هیأت مدیره آنها داریم و قرار است این بخشنامه در همه شعب از ۱۱ شهریور اجرایی شود.

وی با بیان این‌که یکی از عوامل ایجاد اختلال در بازار پول مؤسسات غیرمجاز بودند، تصریح‌کرد: خوشبختانه پس از اقداماتی که معاونت نظارت بانک مرکزی انجام داد، هم‌اکنون دیگر مؤسسه غیرمجاز نداریم و بی‌نظمی‌هایی که آنها ایجاد می‌کردند، دیگر وجود ندارد.

سیف ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که بی‌نظمی ایجاد می‌کرد، بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بود؛ این بدهی‌ها نرخ‌های جریمه بالا داشت که البته بخش عمده این بدهی‌ها دلیل موجه داشت، یعنی به دلیل تحمیل تسهیلات تکلیفی به نظام بانکی ایجاد شده بود و تعادل بانک‌ها به هم ریخته بود.

وی اضافه‌کرد: بانک مرکزی این بدهی‌ها را به خط اعتباری تبدیل کرد که نرخ آن به ۱۸ درصد کاهش یافت و با این شرایط عطشی که برای جذب نقدینگی به هر قیمت وجود داشت، به حالت تعادل باز می‌گردد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که یکی دیگر از علل بروز اخلال پیش فروش خودرو بود، گفت: با مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد، نرخ سود خودروسازان هم به تعادل رسید و پیش فروش خودرو دیگر عامل تخریب‌کننده برای بازار پول نیست.

سیف یکی دیگر از مؤلفه‌های اخلالگر را اوراق بدهی دولت عنوان کرد و گفت: در مذاکراتی که با رییس سازمان بورس انجام شد، سازمان بورس پذیرفت این اوراق در بازار سرمایه معامله شود و این تصمیم در همین مدت نرخ سود این اوراق را به‌طور محسوسی پایین آورده و در روزهای آینده زمینه مبادلات آن در بورس فراهم می‌شود.

وی تأکیدکرد: در کنار همه این اقدامات، عزم جدی در سیستم بانکی برای کاهش نرخ سود بانکی به وجود آمده است؛ با مذاکراتی که با مدیران عامل بانک انجام شد، به صورت صریح ضرورت این مسأله تأکید شد و سیستم بانکی مصمم به کاهش نرخ سود بانکی است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان این‌که این اقدامات هموار کردن مسیر توسعه کشور است، گفت: در حال حاضر باید به شدت متمرکز بر افزایش تولید، ایجاد شغل و توسعه صادرات شویم که نقش نظام بانکی در این بخش‌ها بسیار مهم است و یکی از اقلام هزینه‌ای تولید هزینه تأمین مالی است.

وی ادامه‌داد: نرخ سود بالا ممکن است توجیه اقتصادی تولید یک محصول را از بین ببرد و به همین دلیل این سیاست اتخاذ شد، البته نرخ‌های اعلامی آخرین اقدام بانک مرکزی نیست بلکه شروع ایجاد انضباط است و در آینده اقدام دیگری برای ایجاد تعادل بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی انجام خواهد شد.

* نرخ سود علی‌الحساب باید کم‌تر از سود قطعی باشد

رییس کل بانک مرکزی گفت: در شرایط رقابتی غلطی که در نظام بانکی به وجود آمد، نرخ سود علی‌الحساب بیش‌تر از سود قطعی بود و بانک چاره‌ای نداشت که از حقوق سهام‌دار کسر و به سپرده‌گذار بدهد با دستورالعمل بانک مرکزی، هیچ بانکی نمی‌تواند از سود علی‌الحساب ۱۵ درصد بیش‌تر بدهد، اما مفهوم علی‌الحساب این است که نرخ علی‌الحساب باید کم‌تر نرخ سود قطعی پیش‌بینی شده باشد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر بانکی پیش‌بینی می‌کند سود قطعی در پایان سال برای سپرده‌گذاران ۱۴ درصد است، نمی‌تواند ۱۵ درصد بدهد و اگر بانکی این کار را انجام دهد، مدیریت این بانک باید در قبال سهامداران پاسخگو باشد.

سیف با بیان این‌که با وزارت اقتصاد در این خصوص هماهنگی کامل داریم و در مجامع بانک‌ها این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

وی در خصوص اقدام یکی از بانک‌ها برای پرداخت سود بالا به سپرده‌گذاران در روزهای اخیر و قبل از ۱۱ شهریور ماه، اظهارداشت: مشکلی در این زمینه نیست. این اقدام منجر به این می‌شود که سپرده‌های سرمایه‌گذار کوتاه‌مدت به سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلند مدت تبدیل شود. والسلام.

رییس کل بانک مرکزی در واکنش به این نکته خبرنگار فارس که این اقدام آن بانک منجر به انتقال بخشی از سپرده‌های بانک‌ها به آن بانک می‌شود، گفت: حالا، این موضوعی بود که خیلی درباره آن فکر کردیم. بررسی کردیم که این فاصله زمانی بین ابلاغ بخشنامه و زمان اجرای آن قائل شویم یا خیر. اگر سریع ابلاغ می‌کردیم، مشکلاتی دیگر به وجود می‌آمد.

وی اضافه‌کرد: ۲۲ تا ۲۳ هزار شعبه بانکی در کشور فعال است اگر فردای آن روز یک بانک نرخ بیش‌تر می‌داد، به راحتی می‌توانست بگوید هنوز بخشنامه به ما نرسیده است. بنابراین در این مدت اتمام حجت کردیم.

سیف تصریح‌کرد: ممکن است در این فاصله ۱۱ روزه از این اتفاقات بیفتد که قطعاً با بانکی تخلف کرده برخورد خواهیم کرد اما آن انضباطی که هدف ماست، ارزش بیش‌تری دارد و جا داشت که این فاصله ۱۱ روز را در نظر بگیریم.

پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها فقط روی کاغذ

مدیرعامل بانک خاورمیانه نیز در همایش بانکداری اسلامی با بیان این‌که پرداخت بدهی از محل تسعیر ارز و تجدید ارزیابی دارایی‌ها در قبال بانک‌ها دردی را دوا نمی‌کند، گفت: این مباحث فقط کاغذی بوده و باید پول تزریق شود.

پرویزعقیلی‌کرمانی مدیرعامل بانک خاورمیانه با اشاره به موضوع بدهی‌های دولت به نظام بانکی اظهارداشت: رییس سازمان برنامه و بودجه طی سخنانی اظهار کرد که بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای افزایش سرمایه و پرداخت بدهی‌های بانک‌های دولتی پرداخت شده که البته این موضوع روی کاغذ بوده و فقط روش حسابداری است.

وی تأکیدکرد: شیوه پرداخت بدهی به صورت کاغذی، دردی از سیستم بانکی و بانک‌ها دوا نمی‌کند، بلکه باید منابع و پول به بانک برای افزایش قدرت تسهیلات‌دهی و تأمین مالی طرح‌ها صورت بگیرد.

این مسؤول تأکیدکرد: پرداخت بدهی به بانک‌های دولتی فقط از طریق تسعیر و تجدید ارزیابی‌های دارایی‌ها بوده که مشکل نظام بانکی را حل نمی‌کند و فقط ارقام صورت‌های مالی تغییر کرده است.

تمدید سپرده‌گیری چند بانک خصوصی غیرحرفه‌ای است

مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به این‌که چند بانک خصوصی سپرده‌گذاران را با شرایط جدید تمدید کرده‌اند، این کار را غیرحرفه‌ای دانست و گفت: همه باید به نرخ‌های متعادل ابلاغی پایبند باشند تا بازی به هم نخورد.

محمدرضا‌حسین‌زاده با اشاره به موضوع کاهش سود بانکی به ۱۵ درصد از ۱۱شهریورماه در نظام بانکی اظهارداشت: به همه بانک‌ها توصیه می‌کنم براساس روابط و مقررات عمل کرده و قطعاً بانکی که خارج از روابط اقدام کند، با مشکلات خاصی روبه‌رو می‌شود.

وی تأکیدکرد: باید همه از نرخ‌های متعادل تبعیت کنند.

مدیرعامل بانک ملی با اشاره به این‌که معمولاً ۳ تا ۴ درصد نرخ سود تسهیلات بالاتر از سپرده در نظر گرفته می‌شود، گفت: این نرخ ۱۸ درصد بوده و این‌که دو درصد نرخ عملیاتی اضافه به آن می‌شود، درست نیست.

 

حسین‌زاده با رد این‌که بانک‌های دولتی برای تمدید مجدد سپرده‌گذاری‌ها خود در فرصت ایجاد شده تا ۱۱ شهریور، پیامک برای سپرده‌گذاران ارسال کرده‌اند، خاطرنشان‌کرد: این کار توسط دو یا ۳ بانک خصوصی انجام شد که البته کار غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. همه باید در راستای اجرای ضوابط، هماهنگ باشند و نرخ‌های متعادل را در نظر بگیرند، تا بازی به هم نخورد و از همه بانک‌ها تقاضا دارم که این موضوع را رعایت کنند.