حرکت معادن جهان به سوی برگزاری مزایده‌های انلاین

  محمد قره داغلی- آن چه که به عنوان تعریف مزایده یا حراج معمولاً ارایه می‌شود در واقع نوع خاصی از مزایده است که آن را با عنوان مزایده انگلیسی یا مزایده استاندارد معرفی خواهیم کرد. اما اصولاً در هر مزایده ۳ عنصر مزایده‌گزار، کالا و پیشنهاددهندگان وجود دارد و مزایده زمانی شکل می‌گیرد که […]

 

محمد قره داغلی- آن چه که به عنوان تعریف مزایده یا حراج معمولاً ارایه می‌شود در واقع نوع خاصی از مزایده است که آن را با عنوان مزایده انگلیسی یا مزایده استاندارد معرفی خواهیم کرد. اما اصولاً در هر مزایده ۳ عنصر مزایده‌گزار، کالا و پیشنهاددهندگان وجود دارد و مزایده زمانی شکل می‌گیرد که تقاضا برای کالا یا کالا‌ها بیش‌تر از مقدار موجود است و پیشنهاددهندگان برای بدست آوردن کالا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در هر مزایده، مزایده‌گزار تلاش می‌کند تا کالای خود را به بیش‌ترین قیمت ممکن به فروش بگذارد و در مقابل، پیشنهاددهندگان در پی تصاحب کالا با کم‌ترین قیمت می‌باشند. انواع مختلف مزایده، هر کدام در پی یافتن روشی هستند که از یک طرف این حس را در پیشنهاددهندگان به وجود آورد که کالا را به قیمت قابل قبولی خریده‌اند و از سوی دیگر افراد را ترغیب کند تا نزدیک‌ترین مبلغ به آن چه که حاضر به پرداخت آن برای کالای مورد نظر هستند را پیشنهاد دهند.

پارامترهای مختلف مزایده شامل:

۱)کالا‌ها می‌توانند دارای قیمت نامشخص (مخفی از عموم) باشند، دارای قیمت مشخص باشند و یا دارای قیمت وابسته باشند

۲)پیشنهاد می‌تواند: سرباز باشد (تمامی پیشنهاد دهندگان از پیشنهادات با خبرند)، سربسته باشد (پیشنهاددهندگان از پیشنهادات دیگر بی‌خبرند)

۳)پیشنهاددهندگان می‌تواند-با اولین پیشنهاد به پایان رسد، سیر صعودی داشته باشد و یا سیر نزولی داشته باشد

اقلام پیشنهادی ممکن است: یکی، چندین کالای مشابه، چندین کالای غیرمشابه  و یا سبدی از اقلام مختلف، باشد.

تشخیص برنده مزایده ممکن است با اولین قیمت (بالا‌ترین قیمت)، دومین قیمت، nامین قیمت انجام شود.

علاوه بر موارد فوق پارامتر دیگری به نام زمان را نیز باید افزود. زمان مزایده می‌تواند: محدود باشد، نامحدود و پایان آن در اختیار مزایده‌گزار باشد و یا نامحدود و پایان آن با پیروزی یک پیشنهاددهنده تعیین گردد.

در واقع با جمع‌بندی این پارامتر‌ها می‌توان به دو تفاوت مهم در مزایده‌های مختلف رسید: ۱) فرمت فرایند مزایده ۲)اطلاعات موجود درباره خرید کالا

انواع مزایده

از دیدگاه امنیت و خصوصی بودن مزایده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مزایده خصوصی

در این مزایده مشخصات پیشنهاددهنده قیمت مخفی است و بنابراین هر کسی که کالای به مزایده گذاشته شده را خریداری می‌کند به عنوان بی‌نام شناخته می‌شود. این نوع مزایده معمولاً در مواردی به‌کار می‌رود که به دلایل امنیتی لازم است نام خریدار مخفی بماند، مانند مزایده برای نقاشی‌های بسیار گران قیمت یا جواهرات عتیقه.

مزایده عمومی

در این نوع نام پیشنهاددهندگان قیمت مشخص است و هر فردی می‌تواند در مزایده شرکت کند.

از دیدگاه مزایده‌گذار و کالا، مزایده‌ها به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

-مزایده مبادله ای

شرکا که شامل تعدادی از خریداران اصلی و حرفه‌ای هستند بر کار مزایده نظارت می‌کنند تا کسی تخلف نکند.

-مزایده فروشی

که برای اقلام هنری و کالاهایی به‌کار می‌رود که تنها یک نوع از آن‌ها وجود دارد.

-مزایده دلالی

برای اشیای خاص جهت کلکسیون، ماشین و یا ماشین‌آلات به‌کار می‌رود.

اما از دیدگاه ساختاری انواع زیادی از مزایده‌های مختلف را می‌توان بر شمرد که در اصل هریک از آن‌ها ویژگی‌هایی را برای قیمت و تعداد کالا، شکل پیشنهادات و زمان مزایده تعیین می‌کنند.

بر این اساس ۴ نوع مزایده به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌‌ترین مزایده‌ها شناخته می‌شوند که عبارتند از:

مزایده انگلیسی، مزایده هلندی، مزایده اولین قیمت مخفی، مزایده دومین قیمت مخفی که دو مزایده اول جزو مزایده‌های باز محسوب می‌شوند و دو مزایده آخر مزایده‌های سربسته هستند. این در حالی است که با پیشرفت علم وتکنولوژی و حضور گسترده اینترنت در زندگی روزمره نوعی دیگر از مزایده وجود دارد به نام مزایده آنلاین به‌طوری که که مجله انگلیسی‌زبان «ماینینگ ریویو» برای سال ۲۰۱۶میلادی پیش‌بینی کرده که مزایده‌ها و تجارت آنلاین شرکت‌های معدنی به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسند.

 این مجله که در آفریقای جنوبی، یکی از قدیمی‌‌ترین کشورهای معدنی انتشار می‌یابد، می‌نویسد: سال گذشته میلادی، سال فشار هزینه‌ها و کاهش قیمت محصولات معدنی بوده و شرکت‌های معدنی چاره‌ای به جز حرکت به سمت مبادلات آنلاین ندارند.

این تغییر استراتژی شرکت‌های معدنی در مبادلات خود، در سال گذشته به خوبی مشاهده شد و شاهد آن بودیم که بیش از هر سال دیگری، مزایده‌های آن‌ها به صورت آنلاین برگزار شد. معادن بزرگ آفریقای جنوبی از جمله آن دسته از شرکت‌هایی بودند که در سال گذشته، شروع به استفاده از چارچوب‌های مزایده آنلاین کردند تا به این وسیله ضمن آن که از هزینه مبادلات خود می‌کاهند، زمینه را برای فروش ماشین‌آلات کارکرده یا عرضه محصولات معدنی خود هم فراهم کنند.

حرکت به سمت تجارت آنلاین باعث به وجود آمدن شرکت‌های جدیدی شده که راه را برای برگزاری مزایده‌های آنلاین معدنی هموار می‌کنند. آریلا کوپر، مدیر اجرایی یکی از این شرکت‌ها که در آفریقای جنوبی به فعالیت مشغول است، در این باره می‌گوید: شرکت‌های معدنی در ماه‌های اخیر مجبور شده‌اند که به سرعت به سمت فضای دیجیتال حرکت کنند و در نتیجه این موضوع، اکنون کم‌تر می‌توان شاهد شیوه‌های قدیمی فروش بود. در دوران دشواری اقتصادی، شرکت‌ها مجبور هستند که به سمت افزایش بازده عملیات خود حرکت کنند و در این‌باره، تفاوتی بین شرکت‌های معدنی و دیگر شرکت‌ها وجود ندارد.

هزینه‌های حمل‌ونقل و انبارداری از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای معادن هستند و کوپر معتقد است که این موضوع یکی از برجسته‌‌ترین دلایل ادامه یافتن تمایل شرکت‌های معدنی به استفاده از مزایده‌های اینترنتی است. چنین شیوه‌ای همچنین باعث می‌شود که بر تعداد خریداران بین‌المللی معادن افزوده شود. آفریقای جنوبی در حال حاضر از این موضوع، نهایت استفاده را می‌برد.

به عنوان مثال، یک خریدار در دوبی می‌تواند به راحتی برای خرید یک محصول معدنی در آفریقای جنوبی، درخواست بدهد و آن را هم به‌طور مستقیم به بنادر استرالیا ارسال کند. این وضعیت در حالی است که او هیچگاه دفتر خود را ترک نکرده و مجبور هم نیست، هزینه‌های بالای انبارداری و ذخیره‌سازی محصولات معدنی را پرداخت کند.

شرکتی که در آفریقای جنوبی و برای فراهم کردن شرایط مبادلات آنلاین (با نام دارایی‌های شفاف) تأسیس شده، در سال گذشته، محصولات معدنی مختلف را به بیش از ۲۰ کشور جهان حمل کرده است. انتظار می‌رود که این میزان در سال جاری میلادی، افزایش قابل‌توجهی یابد. کوپر می‌گوید: «ما هنوز هم می‌بینیم که مبادلات آنلاین با سرعت زیادی در حال افزایش است و میزان فروش محصولات معدنی و ماشین‌آلات سنگین کارکرده به ایالات متحده، یونان، ترکیه، اردن، بریتانیا و آلمان تا حد زیادی افزایش یافته است. »

بوتسوانا هم آنلاین می‌شود

با نگاهی به آفریقا، متوجه می‌شویم که فعالیت‌های معدنی در بوتسوانا، افزایش زیادی یافته است. در این کشور هم یک شرکت معدنی به نام «آفرمات» که در حال معدنکاری به صورت روباز است، در سال ۲۰۱۵میلادی، حرکت به سمت استفاده از مزایده‌های آنلاین را آغاز کرده است.

سخنگوی آفرمات، آدریان لیتگان عنوان می‌کند: «پیش از این، فروش تجهیزات دست دوم و کارکرده برای شرکت‌های معدنی با مشکلات زیادی همراه بود اما مزایده‌های آنلاین معدنی به ساده‌تر کردن روند مبادلات کمک بسیاری کرده است. اکنون شرکت‌ها می‌توانند با فروش این دارایی‌ها، سرمایه‌های خود را آزاد کرده و بر رشد و توسعه خود تمرکز کنند. ما همواره مجبور بوده‌ایم که فن‌آوری‌ها را به‌کار بگیریم؛ آن هم به سرعت.»

این روند رو به رشد استفاده از فضای مجازی از سوی شرکت‌های معدنی نشان دهنده اتفاقاتی است که در محیط‌های بین‌المللی رخ می‌دهد. آن‌ها می‌بینند که شرکت‌های بزرگ معدنی بین‌المللی از مزایده‌های آنلاین استفاده می‌کنند تا با موفقیت و به صورت بهینه، دارایی‌های خود و ماشین‌های کارکرده خود را به فروش برسانند.

شاید تا امروز زمان مناسب برای به‌کارگیری این شیوه‌های نوین دیجیتال فراهم نبود. اما اکنون و با افزایش مشکلات مالی شرکت‌های معدنی، بهترین زمان برای حرکت به سمت برگزاری مزایده‌های آنلاین است تا به این وسیله، دست‌کم بتوانند بخشی از هزینه‌های خود را مدیریت کنند.

 

از دیگر مزایای مزایده آنلاین شفافیت بیش‌تر و عدم تبانی در انجام مزایده می‌باشد.