ICT؛ ابزار نوین اعمال فشار به ایران!

ICT؛ ابزار نوین اعمال فشار به ایران! گروه IT – در چند هفته اخیر شرکت‌های آمریکایی به بهانه تحریم، سرویس‌دهی خود به ایران را متوقف کرده‌اند. به نحوی که هم‌اکنون بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار اپل و گوگل (اپ‌استور و گوگل‌پلی) حذف شده است و این محدودیت‌ها در آخر به خبر تحریم ایران توسط […]

ICT؛ ابزار نوین اعمال فشار به ایران!

گروه IT – در چند هفته اخیر شرکت‌های آمریکایی به بهانه تحریم، سرویس‌دهی خود به ایران را متوقف کرده‌اند. به نحوی که هم‌اکنون بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی از بازار اپل و گوگل (اپ‌استور و گوگل‌پلی) حذف شده است و این محدودیت‌ها در آخر به خبر تحریم ایران توسط اتحادیه جهانی موبایل ختم شد.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ محمدجوادآذری‌جهرمی در یک برنامه تلویزیونی حضور یافت و در خصوص رفع فیلتر توئیتر و تحریم‌های اخیر حوزه ICT و … سخن گفت.

وی با بیان این‌که در حال پیگیری رفع فیلتر توئیتر هستیم، اظهارداشت: بخش‌های مختلف کشور در حال بررسی هستند؛ نگاه ما عوض نمی‌شود و مثبت است، اما شاید کار ما به نتیجه نرسد.

تحریم گوگل و عدم وابستگی در اندروید

وزیر ارتباطات با بیان این‌که در حوزه مارکتینگ اندرویدی تا حدود زیادی بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم، درباره لزوم تلاش برای ایجاد استراتژی در حوزه موبایل و کسب‌وکارهای نوپا در راستای g محدودیت‌ها و کسب بازارهای بین‌المللی توضیح داد.

محمدجوادآذری‌جهرمی با تأکید بر بی‌نیازی نسبی از مارکت‌های اندرویدی خارجی اظهارکرد: در حوزه مارکتینگ اندرویدی تا حدود زیادی بی‌نیاز از خدمات بیرونی هستیم. البته اگر به دنبال بازارهای بین‌المللی هستیم، این محدودیت‌ها بازار بین‌المللی ما را دچار مشکل می‌کند. لذا این هشدار را باید جدی بگیریم و تلاش کنیم در حوزه موبایل و کسب‌وکارهای نوپا استراتژی داشته باشیم.

وی با اشاره به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی توسط شرکت‌های آمریکایی اپل و گوگل، گفت: در دنیا نظام‌هایی خصوصاً در کره‌جنوبی وجود دارد تا در جهت رفع وابستگی مطلق به اندروید و گوگل صورت بگیرد که ما آن را در دستور کار خود گذاشتیم. اما این موضوع بسیار استراتژیکی است و نمی‌شود یک‌شبه در مورد آن تصمیم‌گیری کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان در ادامه‌کرد: باید همه جوانب را بررسی کنیم و همه حوزه‌های توسعه‌ای را باید دید و با احتیاط کامل این حوزه را مطالعه کرد تا فکر کلیدی در این حوزه داشته باشیم. تمام تلاش آمریکایی‌‌ها این است که در زندگی مردم اختلال به وجود بیاورند. بنابراین تصمیمات به ظاهر خوب ما نباید به‌گونه‌ای باشد تا زندگی مردم تحت تأثیر شعارهای خوب ما قرار گیرد و نباید زندگی مردم را مختل کنیم.

جهرمی با بیان این‌که تحریم‌های جدیدی علیه جمهوری اسلامی وضع نشده، ادامه‌داد: اما مشکل اینجاست که دولت جدید آمریکا می‌خواهد در تفاهماتی که دارد خللی ایجاد کند. اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران رفتار عاقلانه‌ای را داشته و از طرفی به هم زدن تفاهمات بین‌المللی برایشان هزینه‌بر خواهد بود، طبیعتاً آنها دنبال این هستند که اقداماتی را انجام دهند تا بگویند شعارهایی که از قبل داده بودند را اجرا کرده‌اند پس به دنبال این هستند که با ایجاد محدودیت‌ها خودی نشان دهند.

وی همچنین بیان‌کرد: از سوی آمریکا تحریم جدیدی از سوی کنگره و دستور اجرایی ویژه جدیدی در این حوزه صادر نشده است. اما رفتار دولتمردان آمریکا این نگرانی را برای شرکت‌های آمریکایی به وجود آورده که در صورت وجود تعاملات مالی باید تحت بازرسی‌های وزارت خزانه‌داری قرار بگیرند بنابراین محدودیت‌ها و بازنگری‌هایی در این حوزه ایجاد کردند.

انجمن جهانی موبایل ایران را تحریم نکرد؛ خبر دقیق نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به خبری مبنی بر تحریم ایران از سوی انجمن جهانی موبایل (GSMA) گفت: این خبر دقیق نیست.

خبری مبنی بر تحریم ایران از سوی انجمن جهانی موبایل (GSMA) منتشر شد که در آن از عدم حضور نمایندگان ایران در کنگره جهانی موبایل بارسلون خبر داده بود.

محمدجوادآذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در واکنش به این موضوع با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: مجوز حضور شرکت‌های ایرانی در GSMA که دو سال تمدید نشده بود، امسال تمدید شده است و منعی برای حضور شرکت‌های ایرانی وجود ندارد.

وی تأکیدکرد: مجوز OFAC برای تمدید عضویت اپراتور همراه اول در GSMA که نیاز به تبادلات مالی داشته صادر نشده است که انجمن جهانی موبایل به دنبال حل موضوع است.

وزیر ارتباطات خاطرنشان‌کرد: خبر تحریم ایران توسط GSMA نادقیق است.

تأکید برای رفع موانع فعالیت کسب وکارهای نوپا

 همچنین محمدجوادآذری‌جهرمی با انتشار توئیتی در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: کسب‌وکارهای نوپا یک راه‌حل فوری برای مشکل بیکاری است. مراقب باشیم در کنار تحریم شرکت‌های آمریکا، خودمان برای جوانان مانع نتراشیم.

 

پیش از این نیز وزیر ارتباطات با اشاره به فاصله ایران با تکنولوژیهای جهانی، بر لزوم حمایت‌های حقوقی و قضایی از سرویسهای بومی، جلوگیری از مانع‌تراشی برای فعالیت‌های مرتبط با کسب و کارهای نوپا و نیز اجرای مشوق‌های مالی برای این شرکت‌ها، تأکید کرده بود.