ترک تشریفات مناقصه «لایه‌های نفتی» در بن‌بست یک توافق ۷ میلیارد دلاری

ماراتن مذاکرات بازرگانی با شرکت‌های نفتی استارت می‌خورد ترک تشریفات مناقصه «لایه‌های نفتی» در بن‌بست یک توافق ۷ میلیارد دلاری سمیه مهدوی- مذاکرات درباره واگذاری طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی با دانمارکی‌ها ادامه دارد، ولی واگذاری خارج از مناقصه این میدان نفتی به مرسک با اما و اگر‌هایی مواجه شده است. این ابهامات […]

ماراتن مذاکرات بازرگانی با شرکت‌های نفتی استارت می‌خورد

ترک تشریفات مناقصه «لایه‌های نفتی» در بن‌بست یک توافق ۷ میلیارد دلاری

سمیه مهدوی- مذاکرات درباره واگذاری طرح توسعه لایه‌های نفتی میدان مشترک پارس‌جنوبی با دانمارکی‌ها ادامه دارد، ولی واگذاری خارج از مناقصه این میدان نفتی به مرسک با اما و اگر‌هایی مواجه شده است. این ابهامات به خرید سهام بخش نفتی شرکت دانمارکی مرسک از سوی توتال فرانسه برمی‌گردد؛ چراکه در این شرایط شرکت خریدار یعنی همان توتال (اپراتور) سمت قطری لایه نفتی پارس‌جنوبی هم خواهدشد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، ماجرا از این قرار است که شرکت دانمارکی مرسک برای فروش زیرشاخه نفت و گاز خود با نام «مرسک اویل» به شرکت فرانسوی توتال به قیمت ۷ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار توافق کرده است. طبق توافق یاد شده، شرکت توتال ۳,۸ درصد از سهام خود را به این شرکت دانمارکی واگذار می‌کند و دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را در قالب یک وام کوتاه‌مدت، متعهد می‌شود.

این خرید و فروش سهام همان نکته‌ای بود که بیژن‌زنگنه با اشاره مستقیم به آن از آن رونمایی کرد و صراحتاً این موضوع را نگران‌کننده توصیف کرد.

با این تفاسیر انتظار می‌رود برای سروسامان دادن به پروژه مذکور، اسامی کاندیداهای دیگری روی میز وزارت نفت قرار بگیرد تا مسؤولان نفتی با دستی پر و با ذهنی به‌دور از دغدغه دورزدن‌های احتمالی، دلارهای نفتی خوابیده در اعماق خلیج‌فارس را از گزند زیروروکشی‌های رقبا دور نگه دارند.

تا پیش از این قرار بود با رایزنی وزارت نفت و دولت در ترک تشریفات مناقصه لایه نفتی پارس‌جنوبی به مرسک تصمیماتی جدی اخذ شود.

با توجه به این‌که توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی از اولویت‌های وزارت نفت بوده است، برای فاز دوم توسعه آن در قالب قراردادهای جدید نفتی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفت. در پی این جریان در دیماه سال گذشته تفاهمنامه مطالعاتی MOU)) لایه نفتی پارس‌جنوبی با شرکت مرسک دانمارک امضا شد.

با توجه به جزییات مطالعات صورت گرفته توسط دانمارک در لایه نفتی پارس‌جنوبی پیش‌بینی می‌شد تا تولید نفت از این میدان به ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار بشکه در روز برسد.

مطالعاتی که شرکت مرسک انجام داد برای شرکت نفت راضی‌کننده بود، چرا که در نوع خود مطالعات جامعی بود و در کمیته مشاورین عالی که بیش از ۲۰ مشاور عالی در آن حضور دارند، مورد تأیید قرار گرفت. شرکت مرسک پیشنهاد داده بود که توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی در ۳ فاز صورت بگیرد که یک فاز در واقع حفر چاه‌های تزریق آب و حفظ همین میزان تولید و رساندن آن به حدود روزانه ۳۰ هزار بشکه است و فاز بعد حفر چاه‌های جدید است و بعد از دو سال حفر تعداد زیادی چاه در دستور کار قرار می‌گیرد و چون گستره میدان (لایه نفتی) بسیار زیاد است و تقریباً همه فازهای گازی را در بر می‌گیرد، بنابراین آنها اعلام کردند می‌توانند بعد از یک دوره تولید نفت را از این میدان به ۱۲۰ هزار بشکه و بعد به ۱۴۰ هزار بشکه در روز برسانند.

البته معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی نفت ایران چندی پیش درباره آخرین وضعیت مذاکره با شرکت مرسک دانمارک برای توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی با اشاره به فعالیت ۲۰ ساله این شرکت در کشور قطر گفته بود: در مناقصه جدیدی که در قطر برگزار شد، شرکت مرسک ناباورانه بازنده و شرکت توتال برنده این مناقصه شد و بر این اساس این شرکت با تجربه بسیار بالا در لایه نفتی از قطر جدا شد و ه‌اکنون فعالیتی در این لایه در آن سوی مرز ندارد.

غلامرضا‌منوچهری به فارس بیان کرده بود: این موضوع موجب شد تا انگیزه بسیار بالایی داشته باشد و بتواند در سمت ایرانی لایه نفتی پارس‌جنوبی فعالیت کند.

اما گفته‌های جدید زنگنه حکایتگر ماجرای دیگری است. او از نگرانی‌هایی می‌گوید که احتمال واگذاری لایه نفتی را با ترک تشریفات مناقصه به حداقل می‌رساند.

وی در خصوص این که جایگزین مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی چه شرکتی خواهد بود، گفت: ما گفته‌ایم از تعدادی شرکت‌ها مانند شرکت دولتی نفت برزیل (پتروبراس)، انی‌ایتالیا، شرکت انگلیسی-هلندی شل و پتروناس مالزی برای مذاکره در این باره دعوت کنند، با این حال می‌توان گفت مرسک در این زمینه تجربه خوبی داشت.

اینطور که از ظواهر امر برمی‌آید ظرف ۳ تا ۴ ماه آینده، وزارت نفت با شرکت‌های نفتی وارد مذاکرات فشرده بازرگانی خواهد داشت.

گفتنی است لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی در فاصله تقریبی ۱۰۰ کیلومتری ساحل ایران، در میانه خلیج‌فارس در مجاورت مرز مشترک آبی ایران و قطر قرار دارد. برآورد‌ها در خصوص میزان نفت درجای لایه نفتی پارس‌جنوبی بسیار متفاوت است به‌طوری که میزان نفت درجا در این مخزن مشترک بین ایران و قطر از ۱٫۶ میلیارد بشکه تا ۲۰ میلیارد بشکه برآورد شده است.

 

این مخزن مشترک نفتی در سمت ایران با نام «لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی» و در سمت قطر با نام میدان «الشاهین» شناخته می‌شود. در حالی که قطر از سال ۱۹۹۲ میلادی (۱۳۷۱ شمسی) توسعه لایه نفتی مشترک با ایران در پارس‌جنوبی را آغاز کرده بود و تولید قطر در سال‌های اخیر به ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است؛ شرکت ملی نفت ایران در سال ۱۳۸۳ قرارداد توسعه لایه نفتی پارس‌جنوبی را با شرکت توسعه پتروایران امضا کرد اما در مدت ۱۲ سال گذشته از امضای این قرارداد، ایران نتوانسته حتی یک قطره نفت از این مخزن مشترک برداشت داشته باشد.