۷ طرح فولادی ۷روزه کلنگ خورد

رییس سازمان توسعه معادن انتقاد کرد ۷ طرح فولادی ۷روزه کلنگ خورد محمد قره‌داغلی -رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی با بیان این‌که کلنگ‌زنی ۷ طرح فولادی در دولت نهم با عجله و در مدت یک هفته صورت گرفت، گفت: وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش […]

رییس سازمان توسعه معادن انتقاد کرد

۷ طرح فولادی ۷روزه کلنگ خورد

محمد قره‌داغلی -رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی با بیان این‌که کلنگ‌زنی ۷ طرح فولادی در دولت نهم با عجله و در مدت یک هفته صورت گرفت، گفت: وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش تأکید دارد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، مهدی‌کرباسیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد اظهارداشت:۷ طرح فولادی در سال ۸۳ در شورای اقتصاد مطرح و ایجاد ۴ میلیون تن ظرفیت فولادی اواخر دولت هشتم تصویب شد ولی ابلاغ نشد.

وی ادامه‌داد: در دولت نهم به یکباره در شورای اقتصاد تصمیم گرفتند که ظرفیت ۴ میلیون تن را افزایش دهند و ایجاد ۷ طرح با ظرفیت هر کدام ۸۰۰ هزار تن مصوب شد.

کرباسیان تصریح‌کرد: این طرح‌ها در مکان‌هایی پیش‌بینی شده بود که نه آب داشتند و نه برق، ضمناً با عجله هم کلنگ‌زنی شدند به‌طوری که طی یک هفته کلنگ آنها به زمین خورد.

وی از راه‌اندازی فولاد نیریز تا پایان مهرماه و فولاد سبزوار در آبان امسال خبر داد و افزود: طرح ایرانی تولید به روش پرد نیز در فولاد شادگان و میانه اجرایی شده است.

کرباسیان در ادامه با اشاره به صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال گذشته، گفت: کل صادرات فولاد در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود و در آن زمان ۱۰ میلیون تن واردات فولاد داشتیم.

فاینانس‌های جدید معدنی در راهند

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از انعقاد قرارداد فاینانس میان ایران و آلمان طی روزهای گذشته خبر داد و گفت: خبرهای خوش از فاینانس‌های معدنی کشورهای مختلف دنیا برای ایران در راه است.

کرباسیان گفت: خبرهای خوش فاینانسی برای معدن و صنایع معدنی ایران در راه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: دو تا طرح بسیار خوب که نهایی شده شامل توسعه فولاد هرمزگان و توسعه جدیدی که در فولاد مبارکه رخ خواهد داد، چند روز قبل فولاد مبارکه با طرف آلمانی به نتیجه رسیده است که در آینده‌ای نزدیک، خبرهای خوش آن را اعلام خواهیم کرد.

وی از اعلام حجم فاینانس‌ آلمانی‌‌ها برای فولاد مبارکه خودداری کرد و گفت: فاینانس آلمان برای فولاد مبارکه اکنون نهایی شده ولی باید اجازه بدهید که امضا شود و سپس رقم آن را اعلام کرد. البته ایتالیایی هم فاینانس‌هایی را برای ایران در نظر گرفته‌اند.

به گفته کرباسیان، مذاکراتی با چینی‌‌ها نیز صورت گرفته تا بتوان فاینانس چینی را هم جذب کرد، خوشبختانه توافقی هم که اخیراً وزارت اقتصاد با کره‌جنوبی کرده است، نیز شرایط خوبی را برای فاینانس معدن و صنایع‌معدنی ایران فراهم می‌کند؛ البته به تازگی مذاکراتی را هم با معاون سایناشور چین داشته‌ام، امیدواریم در نیمه دوم سال بتوانیم خبرهای خوش فاینانسی داشته باشیم.

وی اظهارداشت: خبر خوش دیگر این است که طرح پرونده ۴ زغال‌سنگ طبس که فاینانس آن منتفی شده بود با حمایت وزارت اقتصاد و دولت در دستور کار قرار گرفته و امید تا پایان مهرماه، کلنگ عملیات زغال‌سنگ پرونده ۴ طبس را بزنیم.

رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن با تأکید وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی بیش‌تر در حوزه معدن و صنایع‌معدنی و جلوگیری از عملکردهای جزیره‌ای در این بخش، تصریح‌کرد: نقشه‌های یک صد هزارم در سازمان زمین‌شناسی تهیه شده ولی چاپ نشده‌اند که امیدواریم تا پایان آذرماه به چاپ برسند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

وی با اشاره به سهم ۴۳ درصدی فولاد در بازار ۲۲۰۰ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی دنیا، گفت: در حال حاضر فولادسازان ایرانی در این بازار سهم دارند و توانسته‌اند در دوران رکود به کانادا، اروپا و آسیا صادرات داشته باشند که بسیار مهم است.

وی از مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد خواست تا طی دو سال و نیم آینده سفره ۷ طرح فولادی جمع شود و این طرح‌ها تکمیل شوند.

وی ادامه داد: صادرات شمش فولاد تا یک زمانی امکان‌پذیر است، باید به سمت صادرات فولاد با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.

پرونده دامپینگ فولاد ایران بسته شد

رییس هیأت عامل ایمیدرو در مورد پرونده دامپینگ(فروش کم‌تر از قیمت داخلی) فولاد ایران گفت: ما از ابتدا اعتقاد داشتیم که این موضوع غیرکاشناسی و بی‌پایه است؛ ما از ابتدا دامپینگ فولاد را قبول نداشتیم.

کرباسیان درباره عامل ایجاد چنین شائبه‌هایی گفت: بعضی افراد در حوزه فولاد حرف‌هایی از سر دلسوزی زدند و اطلاعاتی و اخباری ارایه کردند و برخی شرکت‌های اروپایی و آسیایی دلال – که در اروپا بازار داشتند – جوسازی کرده و بحث دامپینگ فولاد ایران را مطرح کردند.

کرباسیان افزود: با اطلاعات و اسنادی که ارایه شد، موضوع دامپینگ فولاد ایران رد شد.

کرباسیان همچنین با اشاره به این‌که جوانان باید آرام‌آرام جای ما را بگیرند، گفت: هول نزنید که بیاید جایگاه مدیران با سابقه دهه شصتی را بگیرید، چراکه ما آن سال‌ها تلاش کردیم که سعی و خطا نکنیم، در حالیکه در دولت نهم و دهم، مشاوران جوان تشکیل شد، این درحالی است که برخی از این افراد کم تجربه بودند و در کنارشان، افراد خناس و دلالی قرار گرفتند که به جای وزارتخانه، آنها را روانه زندان اوین کردند؛ نباید این تجربه را تکرار کرد؛ پس نباید برای این کار عجله کرد.

کرباسیان در پایان با بیان این‌که آلومینیم در حال تبدیل شدن به رقیب جدی برای فولاد است، افزود: در ایتالیا خودرویی به من نشان دادند که با آلومینیم ساخته شده بود، دنیا در حال تغییر است و باید برای بقای خود در صنعت فولاد فکری کنیم.

فولادی‌‌ها سلیقه‌ای رشد کرده‌اند

در ادامه این مراسم منصوریزدی‌زاده، مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد با بیان این‌که زنجیره صنعت فولاد نیاز به اصلاح ساختار و تنظیم برنامه جامع دارد، گفت: تا پیش از این واحدهای فولادی طبق سلیقه خود توسعه یافته‌اند که همین موضوع باعث عدم توازن در این زنجیره شده است.

یزدی‌زاده با اشاره به اولویت‌های عملکرد خود در شرکت ملی فولاد با بیان این‌که صنعت فولاد نیاز به یک مرکز هماهنگی دارد تا مطالبات و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف ارایه و پیگیری کند، عنوان‌کرد: صنعت فولاد ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی ایران را شامل می‌شود که این نشان از اهمیت حوزه فولاد در اقتصاد کشور دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و این تأثیرگذاری در حوزه اقتصاد همچنین سطح بالای اشتغالی که صنعت فولاد می‌تواند ایجاد کند به این معناست که هر ۴ وزارتخانه اقتصادی که در آینده و بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها تعدادشان به ۶ وزارتخانه افزایش می‌یابد، باید درگیر موضوعات فولادی شوند و مسیر را برای توسعه آن هموار کنند.

وی با اشاره به ظرفیت‌ها ی موجود در فولاد و نحوه توسعه‌ای که در آن ایجاد شده است، ادامه داد: تمرکز در صنعت فولاد حلقه مفقوده است. چنان‌که مشاهده می‌کنید در حالی واحد‌ها توسعه پیدا کرده‌اند که ما در واحدهای نبرد ۳۴ میلیون تن ظرفیت داریم و در عوض تولید فولاد ما هنوز فراتر از ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نرفته است که این نشان می‌دهد که باید برنامه دقیقی برای توسعه و بازار زنجیره فولادی تدوین کرد.

 

گفتنی جلسه توزیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد در این شرکت برگزار شد که طی آن از عبدالمجیدشریفی به عنوان مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد تقدیر شد و منصوریزدی‌زاده به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت پست خود را تحویل گرفت.