خون تازه در رگ‌های قطعه‌سازان جاری می‌شود

با عقد قراردادهای منصفانه و حمایت‌های دولتی خون تازه در رگ‌های قطعه‌سازان جاری می‌شود مهدی قره‌داغلی- با گذشت ماه‌ها از جریان مذاکرات و قرارداد‌ها، همچنان تصور بسیاری از قطعه‌سازان از همکاری‌های جدید خودرویی، تولید خودروهای جدید به صورت مونتاژ است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بسیاری از قطعه‌سازان از توانایی و تجربه خوبی برای تولید قطعات جدید […]

با عقد قراردادهای منصفانه و حمایت‌های دولتی

خون تازه در رگ‌های قطعه‌سازان جاری می‌شود

مهدی قره‌داغلی- با گذشت ماه‌ها از جریان مذاکرات و قرارداد‌ها، همچنان تصور بسیاری از قطعه‌سازان از همکاری‌های جدید خودرویی، تولید خودروهای جدید به صورت مونتاژ است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، بسیاری از قطعه‌سازان از توانایی و تجربه خوبی برای تولید قطعات جدید برخوردار بوده و آمادگی لازم برای دستیابی به ۴۰ درصد داخلی‌سازی را در محصولات جدید را دارند البته این امر مستلزم حمایت و همراهی خودروسازان و سرمایه‌گذاری است تا شاهد توسعه توان تولید قطعه‌سازان داخلی باشیم.

یکی از درخواست‌های صنعتگر به‌ویژه در حوزه قطعه‌سازی این است که قراردادهای دو طرفه این صنعتگران با خودروسازان عادلانه تنظیم شود و نسبت به مطالبات قطعه‌سازان در مدت تعیین شده، متعهد و پایبند باشند. بنابراین نمایندگان می‌توانند روی این امر با تدوین قوانین نظارت کلی داشته باشند.

حمایت از قطعه‌سازان جزو وظایف وزارت صنعت و معدن است

در این رابطه فریدون احمدی، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با توجه به مسایل مطرح در جریان داخلی‌سازی خودروهای جدید گفت: انتظار می‌رود با توجه به شروط معین در قرارداد‌ها تا پایان دولت دوازدهم، سهم داخلی‌سازی خودروسازهای جدید به رقم قابل قبول حداقل ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد.

احمدی اظهار داشت: براساس اطلاعات موجود شرکت‌های خارجی در جریان قراردادهای جدید خودرویی و در راستای شروط معین در داخلی‌سازی‌ها، در حال ممیزی قطعه‌سازان هستند، از این رو پیش‌بینی می‌شود در این جریان با تعداد قابل توجهی از قطعه‌سازان توانمند و دارای تجهیزات و امکانات روز قرارداد همکاری امضا شود.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: البته بخشی از قطعه‌سازان داخلی نیز برای همکاری‌ها نیازمند نوسازی تجهیزات و ماشین‌آلات هستند که این موضوع قطعاً با حمایت و همراهی خودروسازان و سرمایه‌گذاری در این بخش محقق خواهد شد.

وی با اشاره به نقش مهم صنعت قطعه‌سازی در صنعت خودرو به لزوم تلاش بیش‌تر برای گسترش همکاری این بخش از صنعت در تولیدات جدید خودروسازان پرداخت و اظهار داشت: در صورت حمایت و سرمایه‌گذاری در این صنعت پیش‌بینی می‌شود قطعه‌سازان ایرانی به صادر کننده قطعات در دنیا تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: بی‌شک با سرمایه‌گذاری در تولید و به‌روزرسانی تکنولوژی، کیفیت تولیدات در حدی ارتقا خواهد یافت که ضمن همکاری در تولیدات جدید، بخشی از تولیدات نیز صادر خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: هر چند امروز بخشی از قطعه‌سازان داخلی از توان و تجهیزات به روزی برخوردار هستند چنانچه هم اکنون سهمی از تولیدات قطعه‌سازان در بازارهای جهانی عرضه می‌شود.

احمدی افزود: البته برای تولیدات مشترک برخی از قطعه‌سازان داخلی نیازمند حمایت مالی در غالب تسهیلات و وارد کردن دانش فنی و تجهیزات به‌روز هستند که این مسلماً جزو وظایف وزارت صنعت و معدن است ضمن این‌که خودروسازان نیز باید در این جریان قطعه‌سازان را همراهی نمایند.

نایب‌رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: البته در شرایط کنونی واحدهای بسیار توانمندی در صنعت قطعه‌سازی ایران وجود دارد که قطعاً می‌توانند در جریان همکاری‌ها حضور یابند.

نقش مؤثر نگاه حمایتی وزارت صنعت و معدن در خودروسازی کشور

همچنین سیدجوادحسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با توجه به اظهارات اخیر وزیر صنعت و معدن در خصوص شروط حمایت از خودروسازان داخلی گفت: قطعاً نگاه حمایتی وزارت صنعت و معدن به عنوان متولی اصلی حوزه صنعت خودرو کشور در این صنعت بی‌تأثیر نخواهد بود.

حسینی کیا اظهار داشت: البته خودروسازان چاره‌ای جز ارتقای استاندارد‌ها ندارند و باید نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دستیابی به استانداردهای جدید تلاش نمایند.

وی تصریح کرد: البته کمیسیون صنایع و معدن مجلس نیز در این زمینه پیگیر است تا به نتیجه‌ای مورد انتظار در زمینه ارتقاء استاندارد‌ها خودروهای تولیدی در کشور دست یابیم.

وی همچنین با اشاره به تلاش خودروسازان در ارتقای کیفیت و استاندارد‌ها، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در راستای حذف خودروهای کم کیفیت و جایگزینی آنها با محصولات جدید گام‌های خوبی توسط خودروسازان برداشته شده اما قطعاً تا دستیابی به آنچه که انتظار می‌رود همچنان فاصله داریم.

وی در ادامه با توجه به تأکید وزیر صنعت و معدن در خصوص تقویت قطعه‌سازان داخلی و تعهد حضور آنها در قراردادهای خودروسازان افزود: بی‌شک حمایت و تقویت قطعه‌سازان در ارتقای کیفیت و استانداردهای تولیدات داخلی و گسترش قراردادهای همکاری با شرکای خارجی برای حضور در زنجیره تأمین خودروهای جدید نقش مهمی دارد.

نمایند سنقر و کلیایی در مجلس دهم با توجه به توان بالای قطعه‌سازی داخلی خاطرنشان کرد: قطعاً با حفظ و تقویت جایگاه قطعه‌سازی در کشور می‌توان محصولاتی در سطح استانداردهای بین‌المللی تولید کرد.

حسینی‌کیا همچنین با توجه به نگاه وزارت صنعت و معدن دولت دوازدهم در حوزه توسعه صادرات افزود: قطعاً با اهمیت از صنعت قطعه‌سازی و ارتقاب کیفیت و استانداردهای تولید خودروسازان به تدریج صادرات نیز توسعه خواهد یافت.

وی تأکید کرد: انتظار می‌رود با توجه به برنامه و شروط وزیر صنعت و معدن در حمایت از خودروسازان به زودی شاهد حرکت‌های بهتری در صنعت خودرو بوده و گام بلندی در این عرصه از صنعت برداشته شده و خودروی ایرانی در تراز و ردیف خودروهای خارجی قرار گیرد.

شرکت‌های خارجی دست قطعه‌سازانشان را در دست قطعه‌سازان داخلی قرار دهند

همچنین در این رابطه عضو هیأت‌ مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازی کشور مهدی‌مطلب‌زاده معتقد است که: باید در قراردادهای خودرویی، شرکت‌های خارجی مجاب شوند که دست قطعه‌سازانشان را در دست قطعه‌سازان داخلی قرار دهند در چنین شرایطی است که انتقال تکنولوژی صورت گرفته و با تولیدات جدید قطعه‌سازان داخلی در زنجیره تأمین خودروسازان خارجی قرار گرفته و بالطبع صادرات محور بوده و وارد بازارهای جهانی خواهیم شد.

وی در ادامه با توجه به تصمیم بانک مرکزی و کاهش سود بانکی، خاطر نشان کرد: باید نقدینگی به بازارهای مولد هدایت شود تا باعث توسعه اشتغال‌زایی در کشور شود.

این فعال در صنعت قطعه‌سازی افزود: بی‌تردید اختصاص سودهای بالای بانکی به سپرده‌ها، باعث عدم پیشرفت و توسعه اقتصاد و تولید در کشورهاست.

 

مطلب‌زاده با اشاره به نبود امنیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های تولیدی، اظهار داشت: باید مشکلات موجود در فضای کسب و کارهای تولیدی رفع و امنیت به این بخش بازگردد تا موجب جذب سرمایه‌گذاری در این بخش شود.