آغاز شمارش معکوس برای دریافت سود سهام عدالت

به لطف سازمان خصوصی‌سازی محقق شد آغاز شمارش معکوس برای دریافت سود سهام عدالت مسعود طاهری- ۱۱ سال از زمانی که محموداحمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت سهام عدالت را بر زبان آورد گذشته است. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بنا بر طرح «سهام‌عدالت»، بخشی از […]

به لطف سازمان خصوصی‌سازی محقق شد

آغاز شمارش معکوس برای دریافت سود سهام عدالت

مسعود طاهری- ۱۱ سال از زمانی که محموداحمدی‌نژاد رییس‌جمهور وقت سهام عدالت را بر زبان آورد گذشته است. دولت، هدف از عرضه سهام عدالت را گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد ایران اعلام کرده است. بنا بر طرح «سهام‌عدالت»، بخشی از سهام شرکت‌های دولتی معین، به قشرهای کم‌درآمدتر فروخته می‌شود. از آن زمان تاکنون همه چشم انتظار شکوفایی سهامی بودند که قرار بود عدالت را منصه ظهور برساند، اما این کار سال‌ها طول کشید تا بلاخره دولت یازدهم، رسماً سازمان خصوصی‌سازی را مسؤول سر و سامان دادن این سهام کرد.

در اوایل آذر ۱۳۹۵ سازمان خصوصی‌سازی ایران اعلام کرد که بعد از ۱۰ سال، تکلیف سهام عدالت در سال آینده روشن می‌شود و از پایان سال آینده سود سهام عدالت به دارندگان آن پرداخت خواهد شد. رییس سازمان خصوصی‌سازی گفت که «از نظر ما طرح سهام عدالت به انتهای خود رسیده است و منتظریم با پایان یافتن مجامع، شرکت‌های سرمایه‌پذیر حساب‌هایشان را ببندند.» او در عین حال تأکید کرده که هنوز «ابهام‌های مختصری درباره شناسایی مشمولان، سبد سهام، سازوکارهای ساماندهی آن برای آزادسازی سهام عدالت وجود دارد.» برای حل این مشکل، دولت لایحه تهیه کرده است و قرار است آن را به مجلس بفرستد و پس از آن «تکلیف سهام عدالت روشن‌تر می‌شود.»

رییس سازمان خصوصی‌سازی همین چند روز پیش اعلام کرد که سود سهام عدالت تا پایان سال در ۳ مرحله پرداخت خواهد شد و در هر نوبت همه ۴۹ میلیون یکدفعه سود نمی‌گیرند بلکه مرحله به مرحله واریز سود صورت می‌گیرد.

پوری‌حسینی گفته: «تا پایان تیرماه ۹۶ به جز ۳ شرکت، سرمایه‌پذیر که مجمع‌شان را برگزار نکردند، بقیه شرکت‌ها مجمع را برگزار کرده‌اند و سود سهام عدالت را تعیین و اعلام کرده‌اند که بر این اساس ۳ هزار و ۳۴۵ میلیارد تومان سود برای مشمولین سهام عدالت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر مصوب شده است و برآوردشده است چیزی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان هم سود هلدینگ خلیج‌فارس تعیین شده است که به سود بقیه شرکت‌ها اضافه خواهد شد. برای کسانی که جزو دو دهک پایینی درآمد که ۵۰ درصد تخفیف ویژه دارند هستند و یا سهام عدالت یک میلیون تومانی دارند، بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان سود به حساب آنها واریز می‌شود و به موجب قانون تجارت، شرکت‌ها ۸ ماه فرصت دارند این سود را بپردازند. تاکنون بالغ بر ۴۹ میلیون نفر ثبت نام شده قطعی سهام عدالت داریم که از این تعداد نزدیک به دو میلیون نفر فوت شده‌اند که همه اینها مشمول دریافت سهام عدالت هستند. تاکنون حدود ۳۲ میلیون نفر کد شبا خود را در سامانه سهام عدالت وارد کرده‌اند. سود سهام عدالت تا پایان سال در ۳ مرحله واریز خواهد شد و در هر نوبت همه ۴۹ میلیون یکدفعه سود نمی‌گیرند بلکه مرحله به مرحله واریز سود صورت می‌گیرد.»

پوری‌حسینی می‌گوید: «سازمان خصوصی‌سازی درصدد راه‌اندازی سامانه‌ای جهت ساماندهی مشمولین متوفی و واریز سود سهام این افراد به حساب وراث است. همچنین در مرحله اول توزیع سود سهام عدالت با اولویت‌بندی مشمولان در پرداخت‌ها روبه‌رو هستیم و منظور این است که همه مشمولان سود سهام عدالت همزمان سود خود را دریافت نمی‌کنند و این سود به صورت دهک پرداخت خواهد شد. بعد از اتمام پرداخت سود سهام عدالت، برنامه‌ای برای ثبت نام افراد جدید برای سهام عدالت و جامانده‌ها نداریم زیرا پاسخگویی به ۴۹ میلیون نفر بسیار سنگین است. شرکت‌ها سالی یکبار مجمع برگزار می‌کنند و سالی یکبار سود را مشخص می‌کنند.

پوری‌حسینی درباره معامله و فروش سهام عدالت نیز گفته: «صندوق‌هایی قابل معامله در بورس پیش‌بینی شده که سهام عدالت را در اختیار می‌گیرند و یونیت‌های واحدهای این صندوق‌ها در اختیار مشمولین قرار خواهد گرفت. ارزش ریالی سهام عدالت در بازار رای هر یک میلیون تومان، حدود دو میلیون تومان است ولی فعلاً خرید و فروش نمی‌شود.»

سیدجعفرسبحانی، مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی نیز با بیان این‌که سود سهام عدالت واریز می‌شود گفته: «منتظر برگزاری جلسه شورای عالی اصل ۴۴ هستیم. همچنین اولین مرحله واریز سود سهام عدالت تا پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد. همه مقدمات کار فراهم شده و منتظر تشکیل جلسه شورای عالی اصل ۴۴ برای زمان‌بندی و تصویب مدل واریز سود‌ها هستیم.»

همچنین با توجه به شمارش معکوس مشمولین سهام عدالت برای دریافت سود در پایان شهریور ماه، مسؤولین سازمان خصوصی‌سازی رقم دقیق سود سهام را ۱۵۰ هزار و ۶۵ هزار تومان اعلام کردند.

یعنی افرادی که مجموع سهام تخصیص‌یافته به آنها از محل سود، تخفیف و آورده نقدی، یک میلیون تومان است و صورت حساب کنونی آنها، معادل این رقم است، واریزی سود سهام عدالت برای آنها ۱۲۵هزارتومان خواهد بود و برای مشمولینی که سهام آنها ۵۳۰ هزارتومان است نیز، مبلغ سود حدود ۶۵ هزار تومان خواهد بود.

 

با این اوصاف می‌توان گفت که بعد از ۱۱ سال می‌توان امیدوار بود که اولین سود سهام عدالت تا روزهای آینده محقق شود و هر شخصی که شماره شبا خود را اعلام کرده رقمی نزدیک ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان دریافت کند.