تشعشعات BTS و سلامت انسان عصر فناوری

تشعشعات BTS و سلامت انسان عصر فناوری گروه IT – امواج الکترومغناطیسی توسط دکل‌های BTS یا Base Tranceiver Station، تششعات رادیو فرکانسی هستند و اشعه‌ ساطع شده از این دکل‌ها، غیریون‌ساز و سرطان‌زا نیستند؛ اما عدم رعایت استاندارد‌ها به خصوص در مورد تشعشعات گوشی و نیز نبود نظارت و پایش مستمر بر میزان تشعشعات، می‌تواند […]

تشعشعات BTS و سلامت انسان عصر فناوری

گروه IT – امواج الکترومغناطیسی توسط دکل‌های BTS یا Base Tranceiver Station، تششعات رادیو فرکانسی هستند و اشعه‌ ساطع شده از این دکل‌ها، غیریون‌ساز و سرطان‌زا نیستند؛ اما عدم رعایت استاندارد‌ها به خصوص در مورد تشعشعات گوشی و نیز نبود نظارت و پایش مستمر بر میزان تشعشعات، می‌تواند خطرآفرین باشد

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ تشعشعات از دو جهت قابل بررسی است؛ یکی از جهت تشعشعات آنتن و دیگری از جهت تشعشعات ناشی از خود دستگاه موبایل. از آنجا که موبایل فاصله‌ بسیار کم‌تری با ما دارد، نگرانی در این مورد برای شخصی که به مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کند نسبت به شخصی که آنتن در نزدیکی منزلش است، بیش‌تر است؛ اما چرا؟‌

تشعشعات ناشی از موبایل وابسته به عملکرد اپراتور‌ها و مکان‌یابی بهینه‌ جهت گسترش بی‌.تی‌.اس‌ها است. در جهت بهبود این امر استفاده از بی‌.تی.اس‌های توزیع شده در بسیاری از کشور‌ها مد نظر قرار گرفته است. مسلماً با زیاد شدن تعداد بی‌.تی.اس‌های با توان کم‌تر، فاصله‌ دستگاه موبایل از آنتن کم‌تر شده و دستگاه برای حفظ ارتباط نیاز به مصرف توان بالا ندارد.

با این‌که هنوز مدارکی دال بر سرطان‌زا بودن این امواج در دسترس نیست، اما با توجه به نیاز به گسترش شبکه‌ها و نیز افزایش حجم اطلاعات تبادلی متناسب با روند پیشرفت تکنولوژی‌های انتقال داده و نگرانی‌های موجود مبنی بر تأثیر بر سلامت افراد، مسلماً ایجاد یک سیستم پایش و مانیتورینگ تشعشع در اکثر نقاط شهر لازم و ضروری است.

از آنجا که تمامی گوشی‌های تلفن همراه، می‌بایست استاندارد SAR را رعایت کنند و با توجه به تعداد زیاد گوشی‌های بی‌کیفیت و بدون استاندارد در کشور، آیا باز هم خرید این دستگاه‌ها منطقی است؟‌

با این وجود به گفته سازمان بهداشت جهانی WHO هنوز مدارک قابل استنادی مبنی بر سرطان‌زا بودن این امواج در دسترس نیست؛ اما نگرانی در صورت رعایت نکردن استاندارد‌ها وجود دارد.

گزارش تشعشعات آنتن‌های موبایل ایران

سرپرست رگولاتوری از آماده‌سازی گزارش تشعشعات پرتوهای رادیویی مطابق با نتایج اندازه‌گیری این تشعشعات در ۱۰ نقطه شهری و ارایه آن به سازمان انرژی اتمی خبر داد.

حسین‌فلاح‌جوشقانی، سرپرست سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی درباره گزارش تشعشعات پرتوهای رایویی (از جمله آنتن‌های BTS تلفن همراه) گفت: با تأیید سازمان انرژی اتمی، نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای تشعشعات پرتوهای رادیویی در کشور کم‌تر از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی است.

وی افزود: علاوه بر مواردی که به درخواست با شکایت کاربران اندازه‌گیری تشعشعی انجام می‌شود رگولاتوری به صورت دوره‌ای در کلان‌شهرهای کشور میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را بررسی می‌کند.

فلاح‌جوشقانی تصریح‌کرد: در تیرماه سال جاری نتایج اندازه‌گیری دوره‌ای رگولاتوری در ۱۰ نقطه از شهرهای اهواز، تهران، کرج، شیراز، اصفهان، قم، تبریز و مشهد برای بررسی به سازمان انرژی اتمی ایران ارسال شد.

سرپرست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: نتایج بررسی این سازمان نشان می‌دهد میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی از حد پرتوگیری مطابق با استاندارد ملی کم‌تر است.

فلاح با اشاره به این‌که سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی عضو کمیته حفاظت در برابر اشعه هستند، گفت: در این کمیته رگولاتوری وظیفه اندازه‌گیری میزان تشعشعات پرتوهای رادیویی را به‌عهده دارد و نتایج به دست آمده را برای سازمان انرژی اتمی ارسال می‌کند تا با استانداردهای ملی پرتوگیری تطبیق داده شود.

منابع :

 

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دیجیاتو، زومیت