کابوس خودروهای بی‌کیفیت در جاده‌ها مرگ

کابوس خودروهای بی‌کیفیت در جاده‌ها مرگ مهدی‌قره‌داغلی -امروزه گلایه‌های بسیاری از قطعات معیوب و غیراستاندارد در بازار لوازم یدکی وجود دارد که این امر با کنترل دقیق‌تر سازمان‌های مربوطه همچون استاندارد و گمرک برطرف شود. به گزارش مناقصه‌مزایده به‌گونه‌ای که با توجه به ظرفیت بالای صنعت قطعه‌سازی در داخل کشور، ساخت قطعات خودروهای وارداتی با […]

کابوس خودروهای بی‌کیفیت در جاده‌ها مرگ

مهدی‌قره‌داغلی -امروزه گلایه‌های بسیاری از قطعات معیوب و غیراستاندارد در بازار لوازم یدکی وجود دارد که این امر با کنترل دقیق‌تر سازمان‌های مربوطه همچون استاندارد و گمرک برطرف شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده به‌گونه‌ای که با توجه به ظرفیت بالای صنعت قطعه‌سازی در داخل کشور، ساخت قطعات خودروهای وارداتی با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان به‌سادگی امکان‌پذیر است و با عملیاتی شدن این طرح‌ها قطعات یدکی خودروهای وارداتی نیز با رعایت اصول استاندارد در کشور به نحو مطلوب تولید خواهد شد.

در حال حاضر بخشی از ایمنی و امنیت مشتریان به خدمات پس از فروش برمی‌گردد و برای افزایش ضریب اطمینان مشتری از صنعت خودرو داخل باید خدمات پس از فروش مطلوب در کنار لوازم یدکی با کیفیت ارایه شود.

اصغرسلیمی، عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس، گفت: بسیاری از خسارت‌های انسانی و مادی در تصادفات جاده‌ای ناشی استفاده از خودروهای بی‌کیفیت است.

سلیمی درباره فروش لوازم یدکی تقلبی در بازار کشور، گفت: باید با سوءاستفاده‌کنندگانی که محصولات تقلبی لوازم یدکی را در بازار به‌فروش می‌رسانند، برای پاسداری از سلامت مردم و جلوگیری از ورشکستگی افرادی که بدون تقلب لوازم یدکی را در بازار به‌فروش می‌رسانند، برخورد قاطع کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان این‌که بسیاری از خودروهای داخلی قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را نظرکیفیت ندارند، تصریح‌کرد: عدم تنوع تولید همراه با کیفیت در ساخت خودروهای ایرانی مانع از جلب اعتماد مشتری به تولید داخلی می‌شود به‌طور مثال ما خودرو پیکان را از چرخه تولید حذف کردیم اما چیزی شبیه آن را جایگزین کردیم که این امر نشان می‌دهد، تنوع در مسیر افزایش کیفیت انجام نشده است.

سلیمی افزود: از طرفی نباید درهای واردات خودروی کشور را بدون ارزیابی کیفیت باز کرد، زیرا باید خودروهای خارجی که وارد کشور می‌شوند در گام نخست به نوعی گارانتی خدمات به مشتریان ویژه‌ای داشته باشند تا برای تأمین قطعات خودرو با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو نشویم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس افزود: برای افزایش کیفیت خودروهای داخلی باید با خودروسازان مطرح خارجی تعامل داشته باشیم تا بتوان انواع تکنولوژی تولید خودرو را برای افزایش درجه کیفیت و قدرت رقابتی خودرو داخلی در بازار جهانی وارد کشور کرد.

وی در ادامه با بیان این‌که بسیاری از خسارت‌های انسانی و مادی در جاده‌های کشور ناشی از استفاده از خودروهای بی‌کیفیت است، افزود: لزوم پاس کردن استانداردهای بین‌المللی برای خودروهای وارداتی ضروری است.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس با بیان این‌که نباید اجازه داد برخی‌ها با توزیع لوازم یدکی تقلبی برای کسب سودهای کلان، رانندگان را به کام مرگ بکشاند، یادآورشد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و بازرسان تعزیرات با خاطیانی که لوازم یدکی تقلبی را در بازار به‌فروش می‌رسانند، برخورد قاطع کنند.

دستور شریعتمداری برای بررسی نقش خودروسازان در تلفات جاده‌ای

به‌گونه‌ای که در مورد خودرهای بی‌کیفیت محمدشریعتمداری، وزیر صنعت به معاون امور صنایع خود دستور داد تا هر چه زودتر کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌های مسؤول را برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای تشکیل دهد.

شریعتمداری به معاون امور صنایع خود دستور داد تا هر چه زودتر کمیته بررسی تلفات جاده‌ای مرکب از دستگاه‌های مسؤول برای بررسی سهم مراکز صنعتی در تلفات جاده‌ای را تشکیل دهد.

 

 در نامه شریعتمداری آمده است: با توجه به فرمایشات رهبرمعظم‌انقلاب مبنی تعیین سهم هریک از مراکز صنعتی و نیروی انتظامی و وزارت راه در تلفات جاده‌ای فوراً کمیته مشترکی مرکب از خودروسازان قطعه‌سازان سازمان ملی استاندارد و نیروی انتظامی و ان معاونت تشکیل و در تعیین همه علل مربوط به مراکز صنعتی در افزایش تلفات و معلولیت‌های جاده و برنامه زمان‌بندی روشن برای رفع کامل نواقص مربوط اقدام و گزارش برنامه عملیاتی مذکور را به اینجانب ارایه کنید.