راهکار های ایجاد تحول در بازار خودرو ایران

راهکار های ایجاد تحول در بازار خودرو ایران مهدی قره‌داغلی -با توجه به پیچیدگی‌های موجود در صنعت خودرو‌سازی و قطعه‌سازی، همکاری همه جانبه در سطوح بین‌المللی در خصوص تولید محصول باکیفیت و ایمن، لازم است از توان کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند استفاده نمود و با همکاری‌های چندجانبه منطقی سعی شود بیش از […]

راهکار های ایجاد تحول در بازار خودرو ایران

مهدی قره‌داغلی -با توجه به پیچیدگی‌های موجود در صنعت خودرو‌سازی و قطعه‌سازی، همکاری همه جانبه در سطوح بین‌المللی در خصوص تولید محصول باکیفیت و ایمن، لازم است از توان کشورهایی که در این زمینه پیشرو هستند استفاده نمود و با همکاری‌های چندجانبه منطقی سعی شود بیش از پیش صنعت خودرو‌سازی را تقویت و متخصصان کشورمان را با آخرین تکنولوژی روز دنیا آشنا کنیم.

به گزارش مناقصه‌مزایده‌ـ در این راه و حضور کشورهای پیشرو در خودروسازی می‌تواند باعث انتقال دانش و تکنولوژی به ایران شود و از این منظر خودروسازان داخلی می‌توانند در راستای بهره‌گیری از این علوم حرکت کنند.

رضا علیزاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی معتقد است: تجربه چند دهه صنعت خودرو ایران نشان می‌دهد علی‌رغم پیشرفت‌های صورت گرفته اوضاع این صنعت همچنان رضایت‌بخش نیست.

علیزاده اظهارداشت: اوضاع کنونی نشان می‌دهد که سیاست‌هایی که تاکنون در حوزه خودروسازی دنبال شده، سیاست‌های درستی نبوده است.

وی تأکیدکرد: مشارکت با برندهای معتبر خارجی خودروسازان را در حوزه تولید، تکنولوژی و رقابتی نمودن قیمت کمک زیادی خواهد کرد از این رو مشارکت‌هایی که در ماه‌های اخیر با خودروسازان معتبر خارجی صورت می‌گیرد می‌تواند گام مثبتی در راستای تحول صنعت خودرو ایران باشد.

علیزاده تصریح‌کرد: البته باید همکاری و مشارکت با برندهای معتبر بین‌المللی به‌طور جدی دنبال شود چرا که این جریان بر توسعه این صنعت و تحول بازار خودرو ایران کمک مؤثری خواهد بود.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس‌شورای‌اسلامی اظهارداشت: امروز خودروسازان داخلی باید از لحاظ قیمت و کیفیت تولیداتشان را در رقابت با خودروهای خارجی ارتقا بخشیده و به کیفیت خودروهای تولیدی در این شرکت‌ها نزدیک شوند.

وی همچنین با اشاره به عدم دستیابی به کیفیت و قیمت رقابتی در صنعت خودرو ایران گفت: متأسفانه در این سال‌ها خودروسازان داخلی در این زمینه کوتاهی کردند چرا که با وجود بازار انحصاری نیازی به ارتقای کیفیت و قیمت رقابتی ندیده و انرژی چندانی در این زمینه صرف نکردند.

نماینده ورزقان در مجلس‌شورای‌اسلامی خاطرنشان‌کرد: تا زمانی که بازار انحصاری در اختیار خودروسازان است شاهد تلاشی در حوزه کیفیت و قیمت از سوی شرکت‌ها نخواهیم بود.

علیزاده بخشی از راهکار دستیابی به رقابت‌پذیری و تحول بازار خودرو را تغییر نرخ تعرفه واردات دانست و افزود: باید تعرفه واردات خودرو در یک زمان‌بندی مناسب و پلکانی کاهش یابد تا تحرکی در صنعت خودرو به‌وجود‌ آید.

وی گفت: اگر در یک زمان‌بندی ۵ ساله بر روی تعرفه‌ها کار شود، قطعاً شرکت‌های خودروساز نیز در هماهنگی با این روند تلاش بیش‌تری خواهند کرد هر چند در این جریان باید مشکلات خودروسازان نیز دیده شود از این رو باید کاهش تعرفه‌ها به صورت کارشناسی و پلکانی صورت گیرد تا شرکت‌های خودروساز نیز در این فرصت بتوانند خودشان را بالانس کنند.

کاهش تعرفه واردات خودروسازان داخلی را زمین می‌زند

در این رابطه سیدجوادحسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع مجلس درباره کاهش تعرفه واردات خودرو به کشور، گفت: با کاهش تعرفه واردات خودرو، شرکت‌های خودروسازی داخلی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو می‌شوند و این در حالی است که ما مجبوریم نرخ و تعرفه خودرهای وارداتی را بالا نگه داریم تا صنعت خودرو‌سازی داخلی سرپا بماند.

نماینده مردم سنقر در مجلس‌شورای‌اسلامی، تصریح کرد: از طرفی خودروسازان داخلی نیز باید برای جذب بازار داخلی کیفیت را در اولویت قرار دهند تا بتوانند با توجه به بالا بودن تعرفه وارداتی خودرو بازار بومی کشور را با ارایه خودروهای با کیفیت بر دست بگیرند .

وی ادامه داد: با افزایش کیفی خودرو نه تنها خودروسازان می‌توانند بازار داخلی را به نحو مطلوب تأمین کنند بلکه می‌توانند بازارهای منطقه را نیز به‌دست بگیرند اما لازمه عملیاتی شدن این موضوع افزایش کیفی خودرو در شرایطی است که عوارض ورودی خودرو بالا تعیین می‌شود.

حسینی‌کیا، افزود: میزان منابع انسانی در صنعت خودرو‌سازی بالا است بنابراین بدیهی است که هزینه تولید خودرو نیز به تناسب آن افزایش می‌یابد.

کاهش هزینه تولید خودرو در گرو استفاده از تجهیزات الکترونیکی

نماینده مردم سنقر در مجلس تصریح‌کرد: در کشورهای صاحب سبک در تولید خودرو از رباط و تجهیزات الکترونیکی در تولید خودرو استفاده می‌شوند این امر موجب می‌شود؛ هزینه تولید خودرو نیز کاهش یابد بنابراین برای ورود به بازار رقابتی خودرو با کشورهای صاحب سبک باید تولید خودرو با تجهیزات الکترونیکی در اولویت قرار بگیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، افزود: با ورشکستگی خودرسازان داخلی نرخ خودروهای عامه افزایش پیدا می‌کند و در نهایت دهک‌های کم‌درآمد جامعه نمی‌ توانند خودرو را طبق درآمد اقتصادی‌شان خریداری کنند.

ارتقای صنعت خودرو در گرو نگاه ویژه صادراتی

وی ادامه‌داد: با واردات بی‌رویه خودرو، خودروسازن داخلی در شرایطی ورشکست می‌شود که در این صنعت مولد فرصت‌های اشتغال بهینه نهفته است بنابراین برای توسعه صنعت خودرسازی ما چاره‌ای نداریم که به سمت محورهای صادرات حرکت کنیم.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، یادآورشد : خودرو در خارج از کشور جز کالای مصرفی است اما در داخل کشور کالای سرمایه است و این امر موجب می‌شود که نرخ خودرو در خارج کشور پایین‌تر از داخل کشور تعیین شود.