گرمای افزایش قیمت فولاد در زمستان امسال!

پیش‌بینی مناقصه‌مزایده گرمای افزایش قیمت فولاد در زمستان امسال! محمد قره‌داغلی- صنعت فولاد یکی از بخش‌های مهم و مؤثر اقتصاد کلان در ایران است. ایران به‌عنوان چهاردهمین فولادساز جهان در ۱۳۹۴ میزان تولید فولاد خام خود را به ۱۶میلیون‌و۷۰۰هزار تن رساند و سال گذشته نیز بیش از ۱۸میلیون تن تولید داشت و برای امسال دستیابی […]

پیش‌بینی مناقصه‌مزایده

گرمای افزایش قیمت فولاد در زمستان امسال!

محمد قره‌داغلی- صنعت فولاد یکی از بخش‌های مهم و مؤثر اقتصاد کلان در ایران است. ایران به‌عنوان چهاردهمین فولادساز جهان در ۱۳۹۴ میزان تولید فولاد خام خود را به ۱۶میلیون‌و۷۰۰هزار تن رساند و سال گذشته نیز بیش از ۱۸میلیون تن تولید داشت و برای امسال دستیابی به تولید ۲۲میلیون تنی فولاد را هدف‌گذاری کرده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، در پی افزایش قیمت فولاد که ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و افزایش نرخ‌‌‌ها در بازار جهانی مطرح می‌شود، رضاشهرستانی، عضو انجمن فولاد چندین عامل را سبب گرانی فولاد در کشور عنوان کرد و گفت: برای مدیریت این موضوع باید به جای تغییر تعرفه‌ها با اعمال مشوق‌های صادراتی و تعادل قیمت در بازار، اقدامات لازم را انجام دهیم.

شهرستانی با اشاره به این‌که در حال حاضر وضعیت بازار فولاد جالب نیست و تقاضا به حداقل خود رسیده است، اظهار داشت: هنوز ساخت‌وساز راکد است و همین امر عاملی شده تا تقاضا برای محصولات فولادی در کشور کاهش پیدا کند؛ این در حالی است که حجم تولید بالا رفته است.

وی با بیان این‌که در بخش ورق‌های فولادی نیز به واسطه حضور خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی افزایش پیدا کرده است، گفت: با این وجود چرا ما این روز‌‌ها شاهد افزایش قیمت فولاد در کشور هستیم. برای پاسخ به این موضوع باید به دو نکته اساسی توجه کرد نخست این‌که چین سال گذشته ۱۵۰ میلیون فولاد صادر کرده است؛ اما امسال به واسطه تعطیلی کارخانه‌های غیراستاندارد، چین نیاز بازار آنها افزایش پیدا کرده و همین امر باعث شده تا آنها حجم زیادی از تولید خود را به بازار داخلی خود اختصاص دهند.

این عضو انجمن فولاد اضافه کرد: قیمت الکترود از دوهزارو۵۰۰دلار به ۳۳هزار دلار رسیده است که همین امر تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌های فولاد گذاشته است.

شهرستانی با اعلام این‌که تقاضا در بازار ایران برای فولاد کاهش پیدا کرده و همین امر عاملی شده تا تولیدکنندگان به صادرات آن تمایل پیدا کنند، تصریح کرد: در حال حاضر قیمت فولاد در ایران ۱۰درصد قیمت جهانی است؛ برای مدیریت این موضوع باید به جای تغییر تعرفه‌ها با اعمال مشوق‌های صادراتی و تعادل قیمت در بازار، اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با تأکید بر این‌که برای مدیریت این موضوع جلسات مختلفی را با وزارت صنعت برگزار کرده‌ایم، اظهار داشت: در صدد هستیم ستادی تحت عنوان فولاد ایجاد کنیم تا با حضور اعضای انجمن سنگ‌آهن، فولادی‌‌‌ها و تولیدکنندگان پروفیل یک زنجیره واحد را تشکیل داده و بازار کشور را مدیریت کنیم.

پیش‌بینی ادامه افزایش قیمت فولاد تا ۶ ماه دیگر

همچنین در این باره، بهادر احرامیان، عضو هیأت ‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران پیش‌بینی کرد که این روند افزایشی قیمت حداقل تا ۶ ماه آینده ادامه داشته باشد و از درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل ستاد زنجیره فولاد برای بررسی چالش‌‌‌ها خبر داد.

احرامیان، با اشاره درخواست وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر تشکیل ستاد زنجیره فولاد با مشارکت بخش خصوصی گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با فولادسازان در سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) برگزار و درخواستی از سوی وزیر مطرح شد؛ با این مضمون که «ستادی از فعالان بخش خصوصی فولاد به همراه بخش دولتی برای بررسی چالش‌‌‌ها و موضوعات صنعت فولاد تشکیل شود».

وی ادامه داد: این ستاد قرار است با مشارکت انجمن‌های فولاد و زنجیره فولادی مانند بخش‌های خصوصی سنگ‌آهن، لوله و پروفیل، فولاد و دیگر موارد به همراه بخش‌های دولتی مانند ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش‌هایی از چالش‌های فولاد را در قالب پیشنهاد و سیاست‌گذاری مورد بررسی قرار دهند.

مدیرعامل فولاد یزد با اشاره به وضعیت افزایشی قیمت فولاد در هفته‌های اخیر بیان کرد: افزایش قیمت فولاد در بازار مربوط به مجموعه‌ای از دلایل است. افزایش قیمت زغال‌سنگ، افزایش قیمت سنگ‌آهن، کاهش عرضه الکتروگرافیتی که از آن به عنوان ماده اولیه اصلی تولید فولاد در مدل کوره‌های قوس الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بسته شدن ۱۲۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در چین و دیگر عوامل که در مجموع می‌توان آنها را افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد، باعث شده است که قیمت فولاد در وضعیت افزایشی قرار بگیرد.

احرامیان با اشاره به تأثیر این افزایش قیمت روی بازار داخلی گفت: کارخانه‌ها و تولیدی‌های داخلی برای این افزایش قیمت آمادگی نداشته‌اند و با شوک مواجه شده‌اند اما از آنجاکه به هر حال این افزایش قیمت ادامه خواهد داشت، رویکرد آنها نیز با برنامه‌ریزی بیش‌تری خواهد بود.

وی با بیان این‌که این افزایش قیمت به نفع صادرات فولاد ایران است، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال صادرات فولاد ایران بتواند به ۶ تا ۷ میلیون تن برسد که وضعیت کاهش عرضه فولاد در بازار، خریداران را در بازار جهانی به فولاد ایران نزدیک‌تر می‌کند.

رشد ۷۰ درصدی قیمت آهن در ۳ ماهه اخیر

این در حالی است که محمدآزاد، رییس اتحادیه آهن و فولاد با اعلام این‌که از تیرماه امسال تا پایان شهریورماه بازار آهن و فولاد شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت بوده است، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد در بازار ۲۱۰۰ تا ۲۱۲۰ تومان و هر کیلو تیرآهن ۲۶۰۰ تومان است.

آزاد، با اشاره به تغییرات قیمت فولاد در بازار کشور، اظهار داشت: از تیرماه امسال تا پایان شهریورماه بازار آهن و فولاد با وجود رکود شاهد افزایش ۷۰ درصدی قیمت بوده است.

وی با بیان این‌که طی ۱۰ روز گذشته تا حدودی بازار به واسطه ثبات قیمت‌های جهانی به سمت ثبات حرکت کرده است، افزود: یکی از دلایل افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را باید افزایش قیمت الکترود دانست که همین امر تأثیرات خود را بر بازار داخلی ما هم گذاشته است.

 

گفتنی است که براساس جدید‌‌ترین گزارش انجمن جهانی آهن و فولاد، میزان تولید فولاد ایران در ۸ ماهه ۲۰۱۷ نشانگر افزایش ۱۵٫۷ درصدی است در حالی که تولید فولاد جهان در این مدت رشد ۴٫۹ درصدی را تجربه کرده است.