مناقصات و قراردادهای وزارت ICT زیر ذره‌بین بهارستان

مناقصات و قراردادهای وزارت ICT زیر ذره‌بین بهارستان گروه IT – پروژه توسعه شبکه انتقال زیرساخت کشور تحت عنوان «تدبیر یک» با هدف توسعه پهنای باند اینترنت کشور به ۴ ترابیت و توسعه شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت بر ثانیه که پاکات مناقصه آن سال ۹۴ باز شد به موضوع […]

مناقصات و قراردادهای وزارت ICT زیر ذره‌بین بهارستان

گروه IT – پروژه توسعه شبکه انتقال زیرساخت کشور تحت عنوان «تدبیر یک» با هدف توسعه پهنای باند اینترنت کشور به ۴ ترابیت و توسعه شبکه IP داخل کشور با ظرفیتی بالغ بر ۲۰ ترابیت بر ثانیه که پاکات مناقصه آن سال ۹۴ باز شد به موضوع اصلی سؤال نمایندگان مجلس از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تبدیل شده است.

به گزارش مناقصه‌مزایده؛ در جلسه رأی اعتماد آذرجهرمی، جوان‌‌ترین وزیر دولت دوازدهم بود که نماینده مردم ارومیه در مجلس با اشاره به این‌که در حوزه زیرساخت هم پیشرفت چشمگیری حاصل نشده است، گفت: طرح‌های مربوط به خطوط انتقال دیتا انجام نشده و عملکرد آذری‌جهرمی هم خوب نبوده است. حتی در خرید و فروش از طریق مناقصه هم کاری انجام نشده در حالی‌که اگر مناقصه برگزار می‌شد قیمت اینترنت کاهش می‌یافت.

در همین راستا نماینده مردم قزوین در مجلس از طرح سؤال خود و یکی از نمایندگان از وزیر ارتباطات درباره برخی قراردادهای این وزارتخانه خبر داد و گفت که هیأت رییسه مجلس این سؤالات برای بررسی به کمیسیون صنایع ارجاع کرده است.

سیدحمیده‌زرآبادی اظهار کرده است: سؤال من و خانم فاطمه‌حسینی، نماینده تهران از آقای آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره دلایل جایگزین قرارداد نگهداری ۶ ماه زودتر از موعد مقرر و حجمی شدن قراردادهاست. با توجه به این‌که قرارداد نگهداری جهت نگهداری، رفع خرابی و تست سیستم‌ها در زیرساخت هستند و عملاً با تغییرات ایجاد شده در قرارداد‌ها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، برای زیرساخت میلیارد‌ها تومان سالانه هزینه می‌کنند و عملاً هیچ بهره‌وری وجود ندارد.

وی اضافه‌کرد: سؤال دیگری که به همراه خانم‌حسینی از آقای آذری‌جهرمی مطرح کردیم این است که پروژه ارتقا و توسعه انتقال برنامه ۵ساله پنجم ارتباطات که در سال ۹۰ -۹۱ قرارداد آن بسته شده سرانجامش چه شده است؟ آیا از تجهیزات آن جایی استفاده شده؟ چرا با وجود این قرارداد که قیمت آن بیش از ۲۰۰ میلیون یورو بوده پروژه تدبیر را به موازات آن از همان تجهیزات و کارکرد خریداری کرده‌اند.

این نماینده مجلس یادآورشد: پروژه ارتقا و توسعه ۵ساله پنجم که قراردادش با شرکت داخلی سدید ارتباط و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی – ایتالیایی آلکاتل در سال ۹۰ بسته شده بود بعد از گذشت ۵سال هیچ پیشرفت و دستاوردی جز از بین رفتن بیت‌المال نداشته لذا شفاف‌سازی در خصوص سرانجام این پروژه ضروری است.

زرآبادی در پایان گفت که سؤال وی و فاطمه‌حسینی، نماینده تهران از سوی هیأت رییسه مجلس برای بررسی به کمیسیون صنایع ارجاع شده است.

 

البته لازم به ذکر است که سال گذشته وزیر ارتباطات وقت، واعظی با تأکید بر بخش تحقیق و توسعه طبق سیاست‌های بالادستی کشور گفت: برای مثال در پروژه توانا در شرکت ارتباطات زیرساخت اگر قرارداد با یک محصول خارجی منعقد می‌شد، هزینه کم‌تری داشت اما اعلام کردم که مسؤولیت این اقدام را می‌پذیرم اما قرارداد با ۳۰ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت به یک شرکت داخلی منعقد شود، زیرا افزایش هزینه امروز چند سال آینده بیش‌تر به سود کشور خواهد بود.