مطالبات کیفی کارشناسان از جایگزین احتمالی پراید

مطالبات کیفی کارشناسان از جایگزین احتمالی پراید مهدی قره دغلی-پراید خودرویی است که تولید آن در کره‌جنوبی آغاز شد. سابقه حضور پراید در چرخه صنعت خودرو‌سازی اکنون به حدود ۲۰ سال می‌رسد. به گزارش مناقصه‌مزایده، هنگامی که این خودرو در حدود اواسط دهه ۷۰ شمسی وارد بازار شد کسی فکرش را نمی‌کرد که تولید آن […]

مطالبات کیفی کارشناسان از جایگزین احتمالی پراید

مهدی قره دغلی-پراید خودرویی است که تولید آن در کره‌جنوبی آغاز شد. سابقه حضور پراید در چرخه صنعت خودرو‌سازی اکنون به حدود ۲۰ سال می‌رسد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، هنگامی که این خودرو در حدود اواسط دهه ۷۰ شمسی وارد بازار شد کسی فکرش را نمی‌کرد که تولید آن تا سال‌های متمادی ادامه‌دار شود. در آن زمان، پراید با داشتن فاکتور‌هایی همچون کم‌خرج بودن و قدرت مناسب به سرعت نزد مردم محبوب و فراگیر شد. این در حالی است که چندی پیش، مدیرعامل سایپا، مهدی‌جمالی، با بیان این‌که قصد داریم به صورت خودجوش و پیش از این‌که زمان اجرای استانداردهای اجباری ٨٣گانه در تاریخ اول دی ماه ٩٧ برسد، پراید را از بازار خارج کنیم، اظهار داشت: درمورد نگرانی مردم نسبت به جایگزینی پراید هم باید بگویم در سایپا مطالعات خوبی انجام شده و محصولاتی طراحی شده تا بتواند پاسخگوی نیاز‌‌ها باشد. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقد به این مسأله هستند که هرچه زودتر خودروی با قیمت پایین، ایمن و باکیفیت جایگزین پراید شود.

پراید توان رقابت با وارداتی‌های همتراز را ندارد

در این خصوص محمدعزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که پراید مدت‌هاست در صنعت خودروسازی جولان می‌دهد، گفت: خودروهای خارجی با کیفیت همسو با قیمت پراید اگر وارد کشور شوند، پراید توان رقابت با خودروهای خارجی را نخواهد داشت.

عزیزی درباره وضعیت تولید خودرو در کشور، گفت: زمانی که مجوز ورود خودروهای خارجی همتراز قیمت پراید را صادر نمی‌کنیم، نمی‌توان شاهد ایجاد فضای رقابتی در بازار بود، زیرا همتراز قیمت پراید می‌توان خودروهای خارجی با کیفیت مناسب را از چرخه واردات وارد کشور کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: برای جلوگیری از ضربه زدن به شرکت‌های خودروسازی، مجوز ورود خودروهای خارجی همتراز قیمت پراید داده نمی‌شود، اما بدیهی است که باید حمایت از تولید داخلی در اولویت قرار بگیرد و در نهایت ارتقای کیفی خودرو برای جایگزینی پراید با رعایت اصول فنی در دستور کار قرار بگیرد.

 نماینده مردم ابهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: خودروهای خارجی با کیفیت همسو با قیمت پراید اگر وارد کشور شوند، پراید توان رقابت با خودروهای خارجی را نخواهد داشت.

عزیزی می‌افزید: امکانات خودرو و تنوع تولید در صنعت خودروسازی باید همراه با رعایت استانداردهای تولید باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: به‌طور مثال خودروسازان اعلام می‌کنند که استقبال از خودرو پراید مناسب بوده است و این امر برای زمانی است که خودروی برای رقابت با پراید در بازار مشاهده نمی‌شود.

ماندگاری پراید به دلیل ارزانی کارشناسی شده نیست

در این زمینه سیدجوادحسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: دولت با افزایش کیفیت خودروهای داخلی، کاهش هزینه درمانی ناشی از حوادث جاده‌ای را رقم می‌زند.

حسینی‌کیا درباره وضعیت صنعت خودرو در کشور، گفت: توقف تولید پراید باید همسو با ارایه خودرو برای کم‌درآمد‌‌ها در شرایطی عملیاتی شود که شاهد ارتقای سطح کیفی خودرو به‌ویژه برای استفاده دهک‌های کم‌درآمد جامعه باشیم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر نرخ خودرو جایگزین پراید برای افزایش کیفیت نیازمند ارتقا است، دولت نباید از کیفیت خودرو بکاهد بلکه باید با ابزارهای تسهیلاتی خودرو را ارزان‌قیمت به دست مصرف‌کننده برساند.

نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که ماندن پراید تنها برای ارزانی نگاهی کارشناسی شده نیست، تصریح کرد: فروش اقساطی از ابتدای تحویل خودرو به مشتری برای جایگزین پراید در نظر گرفته شود، تا بتوان خودرو را برای تمام اقشار جامعه با رعایت اصول کیفی‌سازی در صنعت خودرو‌سازی در نظر گرفت.

حسینی‌کیا تصریح کرد: خودروهای با کیفیت به‌طور مستقیم هزینه درمانی و بهداشتی جامعه را نیز با کاهش روبه‌رو می‌کند؛ زیرا زمانی که خودروهای با کیفیت و با ایمنی لازم وارد بازار مصرفی شوند، به‌طور حتم از میزان تصادفات جرحی نیز در کشور کاسته می‌شود و با کاسته شدن تصادفات جرحی، در هزینه‌های درمانی کشور نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

خروج پراید از خط تولید به شرط ارتقای کیفی خودرو جایگزین

 وی یادآور شد: خروج پراید از خط تولید به شرط ارتقای کیفی خودرو جایگزین عملیاتی شود و اگر قرار است که خودرو پراید از چرخه تولید حذف شود، باید خودرو جدید از نظر کیفیت نسبت به پراید برتری داشته باشد.

کارگران توان خرید پراید را هم ندارند

همچنین نادرقاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: کارگران و کم‌درآمد حتی توان خرید پراید را ندارند بنابراین دولت باید فکری برای تولید خودرو برای اقشار کم‌درآمد جامعه بکند.

قاضی‌پور درباره وضعیت نرخ خودرو‌های داخلی در کشور، گفت: در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید بر این موضوع داشتم که باید برای کم‌درآمد‌‌ها خودرو ارزان‌قیمت در نظر گرفته شود تا به نحو مطلوب بتوان از بروز آسیب‌های اجتماعی در کشور جلوگیری شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: بخشنامه جدید آقای جهانگیری برای ورود خودروهای گران‌قیمت به کشور، شاید درآمدی برای دولت داشته باشد، اما اشرافی‌گری را نیز در اجتماع ایجاد می‌کند و مشخص نیست با این نوع از واردات، چه بر سر صنعت خودروسازی کشور می‌آید.

وی ادامه داد: خودروی زیر۱۰ میلیون تومان برای طبقات متوسط جامعه در نظر گرفته شود تا بتوان قیمت خودرو را با درآمد اقشار ضعیف جامعه تطبیق داد.

نگاه ما به ایران خودرو و سایپا باید اقتصادی باشد

قاضی‌پور افزود: در پیش‌فروش خودرو‌‌ها در کشور باید تدابیری اتخاذ شود که سود وام را مصرف‌کننده پرداخت نکند، تا مصرف‌کننده برای خرید خودروهای داخلی تحت فشارهای اقتصادی قرار نگیرد و این در حالی است که نگاه ما به ایران خودرو و سایپا باید به مانند بنگاه اقتصادی باشد، اما متأسفانه نگاه ما در این حیطه به مانند بنگاه سیاسی است.

 

 وی، یادآور شد: کارگران و کم‌درآمد‌‌ها حتی توان خرید پراید را ندارند بنابراین دولت باید فکری برای تولید خودرو برای اقشار کم‌درآمد جامعه بکند.