مناقصه زندگی در جاده‌های مرگ!

بررسی علل مرگ ناشی از تصادفات رانندگی مناقصه زندگی در جاده‌های مرگ! گروه اجتماعی- خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، جاده ناهموار یا ناتوانی راننده؛ یکی از اینها باعث مرگ می‌شوند. مرگ راننده یا سرنشینانی که خیلی زود مجبور به ترک دنیا می‌شوند. به گزارش مناقصه‌مزایده، آمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور رقمی باورنکردنی است و هر […]

بررسی علل مرگ ناشی از تصادفات رانندگی

مناقصه زندگی در جاده‌های مرگ!

گروه اجتماعی- خواب‌آلودگی، انحراف به چپ، جاده ناهموار یا ناتوانی راننده؛ یکی از اینها باعث مرگ می‌شوند. مرگ راننده یا سرنشینانی که خیلی زود مجبور به ترک دنیا می‌شوند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، آمار کشته‌های تصادفات رانندگی در کشور رقمی باورنکردنی است و هر سال تقریباً به اندازه یک زلزله بم از جمعیت در حال کاهش ایران به همین دلیل از دنیا می‌روند.

عامل انسانی بی‌تردید یکی از مهم‌ترین علل وقوع تصادفات است و متأسفانه همچنان میلیون‌ها نفر با این تفکر غلط به سفر می‌روند که سفر از لحظه رسیدن به مقصد آغاز می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود تا در جاده‌ها تنها به فکر فشار دادن پدال گاز باشند. در حالی که سفر دقیقاً از لحظه استارت زدن خودرو آغاز می‌شود و اگر بتوان برای این موضوع فرهنگ‌سازی مناسب انجام داد، از وقوع بسیاری از تصادفات رانندگی می‌توان جلوگیری کرد.

علت بعدی مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای، جاده‌های ناهموار کشور است. همه ما با این معضل روبه‌رو هستیم و می‌دانیم که علت بسیاری از تصادفات رانندگی وجود چاله‌های ناهموار است. جاده‌هایی ناهموار که سالیانه جان هزاران انسان را می‌گیرند و به جاده‌های مرگ مشهور شده‌اند.

بعد از این دو عامل مهم یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای بی‌شک خودروهای بی‌کیفیت است. خودروهایی که اکنون توسط برخی از تولیدکنندگان به دست مصرف کننده می‌رسد، معجونی از بی‌کیفیت بودن و عدم استانداردهای جهانی است و تصاویر ناگوار از تصادفات رانندگی به خودی خود گویای بی‌کیفیت بودن خودروهای تولیدی یا بعضاً وارداتی است.

در همین ارتباط، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهم‌ترین عامل تصادفات رانندگی را عامل انسانی دانست.

تقی‌مهری در همایش یادبود قربانیان حوادث ترافیکی که در سالن غدیر دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، گفت: از سال ۷۷ نخستین آمارهای رسمی از جانباختگان حوادث ترافیکی در کشور جمع‌آوری شد. آمارهایی که نشان می‌دهد از این سال تا پایان سال گذشته، ۴۵۹ هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند.

وی با بیان این‌که طی این مدت ۴٫۵ میلیون نفر زخمی شدند، گفت: از حدود یک دهه پیش با اقداماتی که پلیس راهور انجام داد خوشبختانه توانستیم روند افزایش قربانیان حوادث رانندگی را متوقف کرده و علی‌رغم افزایش تعداد خودرو‌ها در هر سال اما تعداد قربانیان در این یک دهه نسبت به سال قبل کاهش یافت.

مهری با بیان این‌که همین تعداد قربانی نیز از نظر ما زیاد است، گفت: روزانه حدود ۴۳ نفر در تصادفات جان خود را از دست می‌دهند که باید با اقدامات مختلف همین آمار نیز کاهش پیدا کند.

وی مهم‌ترین عامل تصادفات را عامل انسانی دانست و گفت: تصادفات ابعاد و پیامدهای مختلفی دارد که حتی تا سال‌ها و یا حتی پایان عمر در فرد و خانواده فرد تأثیر می‌گذارد.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان این‌که ۱۲۰ هزار تخت فعال بیمارستانی در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه آمار مجروحان حوادث رانندگی نیز بالاست به‌طوری که روزانه درصد قابل توجهی از این اخبار را مجروحان حوادث رانندگی شامل می‌شوند.

رییس پلیس راهور ناجا گفت: تا پایان سال ۹۵، ۴میلیون و ۵۹۱ هزار و ۳۰۷ نفر بر اثر سوانح رانندگی مجروح، مصدوم و معلول شده‌اند که بی‌شک هزینه‌های فراوانی را برای کشور ایجاد کرده‌اند. بنابراین همه ما باید دست به دست هم دهیم و برای جلوگیری از تصادفات اقدام کنیم چراکه در همه دنیا پیشگیری مقدم بر درمان است.

مهری خاطرنشان‌کرد: از بین ۱۲۰ هزار تخت بیمارستانی که در حال حاضر در کشور فعال است بخش اعظمی از آن برای مصدومان و مجروحان تصادفات رانندگی اختصاص داده شده و بیش از ۳۰ الی ۴۰ درصد کسانی که در طول هفته در بیمارستان بستری می‌شوند، مربوط به سوانح رانندگی است. این آمار نشان می‌دهد که باید به سمت پیشگیری از تصادفات گام‌های گسترده‌ای ‌برداریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه این مراسم بر ضرورت اتخاذ مقررات سختگیرانه‌تر برای دریافت گواهینامه‌ رانندگی تأکید کرد.

علی ربیعی گفت: همان‌طور که اشاره شد عامل انسانی مهم‌ترین عامل در وقوع تصادفات در کشور ماست.

وزیر رفاه با اشاره به بعد اجتماعی و پیامدهای ناشی از تصادفات در جامعه خاطرنشان‌کرد: بعد اجتماعی تصادفات و اثری که در جامعه می‌گذارند، موضوع بسیار مهمی است. من پیشنهاد می‌کنم که پلیس راهور، اطلاعات و پرونده‌های حدود ۵۰ هزار تصادف را به جامعه‌شناسان بدهد تا آنان بررسی کنند که بیش‌تر چه نوع اتومبیل‌هایی، چه افرادی و با چه طرز تفکر دچار حادثه شده‌اند. این‌که می‌گوییم خستگی عامل تصادفات است باید بررسی شود که چه نوع خستگی منجر به این تصادفات شده است.

ربیعی در بخش دیگری از سخنانش به آثار و تبعات ثانویه تصادفات اشاره کرد و افزود: آمار‌ها از نسبت جنسی قربانیان حوادث رانندگی نشان می‌دهد که حدود ۷۷ درصد جانباختگان را مردان و ۲۳ درصد نیز زنان هستند. میانگین سنی جانباختگان نیز ۳۸ سال است. این یعنی اکثر مردانی که جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند متأهل بوده و با مرگشان زنی سرپرست خانوار می‌شود.

وی با اشاره به ۲۱ هزار و ۴۴۶ معلول جسمی که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند، گفت: از این آمار ۴۳ درصد در پی تصادفات رانندگی دچار انواع معلولیت‌ها شده‌اند.

همانطور که آمار‌ها می‌گویند تاکنون بیش از ۴ میلیون نفر نیز در تصادفات رانندگی مجروح و بعضاً معلول شدند که این رقم در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته جهان، فاجعه‌آمیز است.

 

به هر شکل امید است تا با سخت‌گیری پلیس برای تولید خودروهای استاندارد، مناسب‌سازی جاد‌های پرخطر کشور و بالارفتن فرهنگی رانندگی در کشور هر روز شاهد کاهش مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی و هدر رفتن جان یک انسان باشیم.