مناقصه رجیستری به نتیجه رسید؛ اجرا توسط شرکت دانش‌بنیان داخلی

مانیتورینگ ثبت و شناسایی گوشی‌های قاچاق از پایان مهر آغاز می‌شود مناقصه رجیستری به نتیجه رسید؛ اجرا توسط شرکت دانش‌بنیان داخلی گروه IT – در جلسه ۵ جانبه اجرای رجیستری گوشی موبایل وزارت ارتباطات به عنوان راهبر کمیته رجیستری تعیین شد تا فاز نخست این طرح با روشن شدن مانیتورینگ بدون اعمال سیاست در مهرماه […]

مانیتورینگ ثبت و شناسایی گوشی‌های قاچاق از پایان مهر آغاز می‌شود

مناقصه رجیستری به نتیجه رسید؛ اجرا توسط شرکت دانش‌بنیان داخلی

گروه IT – در جلسه ۵ جانبه اجرای رجیستری گوشی موبایل وزارت ارتباطات به عنوان راهبر کمیته رجیستری تعیین شد تا فاز نخست این طرح با روشن شدن مانیتورینگ بدون اعمال سیاست در مهرماه آغاز شود.

به گزارش مناقصه‌مزایده، جلسه مشترک وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، گمرک، وزارت اقتصاد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با موضوع رجیستری گوشی موبایل امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در پایان این مراسم محمدجوادآذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان نتایج این جلسه گفت: در این جلسه وزارت ارتباطات برای فرماندهی کمیته مشترک اجرای رجیستری تعیین شد.

وزیر ارتباطات گفت: شرکت دانش‌بنیانی از دانشگاه شریف توانست رقیب خود که شرکتی خارجی بود را کنار گذاشته و وارد مرحله اخذ مجوز اجرا برای طرح رجیستری شود.

وی با بیان این‌که اجرای این طرح هیچ تأثیری بر گوشی‌هایی که از قبل وارد کشور شده و فعال بوده نخواهد داشت، گفت: تاکنون نگرانی‌هایی از سمت مردم و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به ما اعلام شده که تمامی این موارد را لحاظ کرده‌ایم تا با مشکلی در اجرای این طرح مواجه نشویم.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که اجرای این پروژه توسط چه شرکتی انجام می‌شود و آیا مناقصه‌ای برای واگذاری اجرای رجیستری صورت گرفت، گفت: قطعاً؛ مناقصه این پروژه انجام شد و شرکت دانش‌بنیانی از دانشگاه شریف توانست رقیب خود که شرکتی خارجی بود را کنار گذاشته و وارد مرحله اخذ مجوز اجرا شود. ولی در حال حاضر اسم پیمانکار در خاطرم نیست.

وی گفت: با تلاش سه‌جانبه وزارت صنعت، ارتباطات، گمرک و همکاری وزارت اطلاعات طبق وعده زیرساخت فنی اجرای رجیستری به‌طور کامل آماده بهره‌برداری است.

جهرمی از اجرای پله‌ای رجیستری خبر داد و گفت: در فاز نخست در مهرماه مانیتورینگ روشن می‌شود اما اعمال سیاست نمی‌کنیم. در همین ماه اول اجرا درباره دو برند گوشی موبایل که خدمات مناسب به‌کاربران ایرانی ارایه نمی‌کنند و حقوق گمرکی دولت را نیز نمی‌پردازند اعمال سیاست می‌شود و جلوی قاچاق آنها را می‌گیریم و برای ادامه روند بعداً تصمیم گرفته می‌شود تا در آینده تمامی برند‌ها را تحت پوشش قرار دهیم.

جهرمی با اشاره به برنامه کلی وزارت ارتباطات برای اجرای رجیستری گفت: مقرر شد طرح وزارت ارتباطات برای اینترنت کودک توسط تولیدکنندگان داخلی اجرایی شود و همچنین با تولیدکنندگان گوشی طی برنامه مشخص و یکپارچه مذاکره شود و تمام دستگاه‌های مرتبط با ادبیات واحد صحبت کنند، همچنان که در این باره در سفر اخیر به کره مذاکراتی با شرکت سامسونگ انجام دادیم.

وی ادامه‌داد: همچنین مباحثی درباره رجیستری از طرف سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مردم منعکس شده بود که مورد توجه قرار دادیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برنامه کاهش ۵ درصد تعرفه گمرکی و ۹ درصد ارزش افزوده برای واردات قانونی گوشی وجود دارد‌، گفت: تعرفه واردات قانونی گوشی ۵ یا ۶ درصد است و مبلغ ارزش افزوده از گوشی قاچاق و قانونی گرفته می‌شود، اما یکی از مباحث جدی در کمیته رجیستری حمایت از حقوق مصرف‌کننده و جلوگیری از افزایش قیمت بوده است که در این باره توجه لازم انجام می‌شود.

وی تأکیدکرد: پروژه رجسیتری عطف به‌ماسبق نمی‌شود و از نظر وزارت ارتباطات از زمان آغاز رجیستری هر گوشی روشن در شبکه قانونی است و گوشی‌هایی که از تاریخ رجیستری به بعد روشن شوند مشمول قوانین رجیستری می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که در جلسه اتاق اصناف اعلام شده رجیستری از ۲۸ مهرماه آغاز می‌شود و از همان روز در پیامکی به مشترکان اعلام خواهد شد که گوشی‌شان قاچاق یا قانونی است، گفت: رجیستری به تدریج اجرا می‌شود و از پایان مهرماه اجرای مانیتورینگ آغاز خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا راه دور زدن در این پروژه وجود دارد، گفت: رجیستری یک تجربه شکست در کشور دارد و با استفاده از این تجربه تلاش می‌کنیم نواقص قبل را برطرف کنیم اما ممکن است این سیستم نیز مانند همه سیستم‌ها راه جعل داشته باشد.