تحقیق و توسعه نوشداروی صنعت بیمار خودرو

تحقیق و توسعه نوشداروی صنعت بیمار خودرو گروه خودرو -تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران است، به‌گونه‌ای که خودروسازان به دلیل غفلت از سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه در دهه ۸۰ هنوز نتوانسته‌اند تنوع و کیفیت محصولات خود را به سطح مورد نظر مصرف‌کنندگان ارتقا دهند. در حالی‌که برخلاف خودروسازان مطرح جهان […]

تحقیق و توسعه نوشداروی صنعت بیمار خودرو

گروه خودرو -تحقیق و توسعه حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران است، به‌گونه‌ای که خودروسازان به دلیل غفلت از سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه در دهه ۸۰ هنوز نتوانسته‌اند تنوع و کیفیت محصولات خود را به سطح مورد نظر مصرف‌کنندگان ارتقا دهند. در حالیکه برخلاف خودروسازان مطرح جهان خودروسازان داخلی سرمایه‌گذاری چندانی در بخش تحقیق و توسعه نمی‌کنند.

به گزارش مناقصه‌مزایده، به‌گونه‌ای که وزارت صنعت، معدن و تجارت چندی پیش در «برنامه راهبردی صنعت خودرو» خودروسازان را ملزم کرده که تا ۴ سال آینده ۱٫۵درصد از فروش خود را به سرمایه‌گذاری در حوزه تحقیق و توسعه اختصاص دهند. در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزه‌های مختلف تعیین شده است.

سطح رقابت در بازار خودروی ایران ضرورتی برای هزینه در طراحی و توسعه محصولات جدید ایجاد نمی‌کند. به این ترتیب توان طراحان و مهندسان داخلی معطل مانده و توانایی طراحی به شکل کامل در بنگاه‌های داخلی ایجاد نمی‌شود.

در واقع به دلیل رقابتی نبودن صنعت خودرو در داخل کشور و رانت بزرگی که به این صنعت داده شده است، خودروسازان لزومی برای بهبود کیفیت و به روز کردن خود نمی‌بینند.

از طرفی دیگر قطعه‌سازان نیز که بالاجبار تابع سیاست‌های کلی خودروسازان هستند، دلیلی برای فعالیت در عرصه طراحی خودرو نمی‌بینند؛ زیرا خودروسازان قطعات جدیدی از آنان طلب نمی‌کنند و این چرخه‌ معیوب باعث افزایش فاصله روزافزون توان طراحی داخلی با استانداردهای روز جهان می‌شود.

باید سهم اعتبارات در حوزه تحقیق و توسعه خودروسازان افزایش یابد

در این زمینه رامین‌نورقلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به جریان تولید در صنعت خودرو ایران گفت: صنعت خودرو ایران نیاز دارد تا تولیدات به روزی را برای پاسخگویی به تقاضای بازار و توجه به نیاز مصرف‌کننده داخلی عرضه نماید.

نورقلی‌پور اظهارداشت: بی‌تردید حرکت در این مسیر خودروسازان را به اهداف مورد نظر در بازار تولید و رونق در این بخش، نزدیک‌تر خواهد کرد.

وی تصریح‌کرد: امروز آنچه که برای صنعت خودرو ضرورت دارد، وجود تنوع در بازار است. این در حالی است که بخش مهمی از برندها و محصولات موجود در کشور از برندهای خارجی است.

وی افزود: در چنین شرایطی، در صورتی که در بازار کنونی به ایجاد تنوع در تولید نپردازیم جفای بزرگی به مصرف‌کننده و بازار خودرو داخل بوده و بی‌شک پویایی لازم در این حوزه از صنعت کشور حاصل نخواهد شد.

وی گفت: آنچه که امروز صنعت خودرو نیاز دارد ایجاد بازار رقابتی است در حالی که عملاً چنین شرایطی وجود ندارد بی‌شک دستیابی به بازار رقابتی، خودروسازان را به عرضه تنوع در تولید و برند‌سازی و همچنین سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه هدایت می‌کند.

وی تأکیدکرد: هم‌اکنون بازاری غیررقابتی در صنعت خودرو کشور خودروسازان را تشویق و یا ناگزیر به سرمایه‌گذاری در بخش R&D نمی‌کند، بنابراین سهم بسیار اندکی از اعتبارات در شرکت‌های خودروساز به بخش R&D اختصاص می‌یابد که در چنین شرایطی لازم است تا سهم اعتبارات در حوزه R&D در صنعت خودرو افزایش یابد.

نماینده کردکوی و بندر ترکمن در مجلس‌شورای‌اسلامی اظهارداشت: با توسعه و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه مسلماً پلتفرم‌های بیش‌تری در صنعت خودرو کشور طراحی و تولید می‌شود چرا که ظرفیت و قابلیت لازم به لحاظ دانش فنی و تکنولوژی برای دستیابی به این مهم در خودروسازی ایران وجود دارد.

نورقلی‌پور افزود: در صورتی که خودروسازان در مسیری حرکت کند که به نحوی به عنوان طراح خودرو در دنیا شناخته شوند و جهت‌گیری سرمایه‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نیز در این راستا تعریف شود، مسلماً حرکت در این مسیر نقش مؤثری در توسعه و ارتقای تولید و بازار صنعت خودرو خواهد داشت.

وی همچنین بر لزوم بهره‌گیری از تجارب شرکت‌های معتبر در این حوزه تأکیدکرد و گفت: در این جریان استفاده از تجارب شرکت‌های صاحب نام و برند در دنیا و تشکیل کارگروه‌های نظارتی برای بهبود کیفیت تولیدات در سطح بین‌المللی ضمن ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، نسبت به اعتمادسازی مصرف‌کنندگان به تولیدات داخلی نقش مؤثری خواهد داشت.

مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو بسیار لازم و ضروری است

همچنین مهدی‌پورقاضی، رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که عدم توجه به مسایل تحقیق و توسعه، یکی از جدی‌‌ترین ضعف‌های صنعت خودروسازی کشورمان به‌حساب ‌می‌آید، گفت: «متأسفانه به دلیل مشکلات ساختاری این صنعت، آن‌طور که باید و شاید به مباحث توسعه‌ای توجه صورت نمی‌گیرد و وضعیت فعلی صنعت خودرو ماحصل همین مشکلات است.»

پورقاضی افزود: یکی از مهم‌ترین نکاتی که می‌توان به آن توجه کرد، الگوگیری از خودروسازان بزرگ جهان و همچنین کشورهای توسعه‌یافته در صنعت خودرو است که ببینیم در زمینه توجه به مباحث تحقیق و توسعه چه راهی را رفته‌اند و چه اقداماتی را صورت داده‌اند.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که توجه به مراکز تحقیق و توسعه در صنعت خودرو بسیار لازم و ضروری است، اضافه‌کرد: خودروسازان باید بخشی از درآمد خود را صرف مباحث تحقیق و توسعه کنند، در‌غیر ‌این ‌صورت نمی‌توانند در آینده با رقبای خود، چه در بازار داخل و چه در بحث صادرات رقابت کنند، همچنین ذکر این نکته ضروری است که خودروسازی ایران راهی جز رقابتی شدن و حرکت در این مسیر ندارد، چراکه اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، این صنعت در آینده با مشکلات فراوانی روبه‌رو خواهد شد.

تمرکز بر تحقیق و توسعه در صنعت خودرو

در این زمینه بهروزمشهدی، یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که: بهترین راهکار برای تحقق اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید و اشتغال در صنعت خودرو، فعال‌سازی واحدهای تحقیق و توسعه در این صنایع است.

 مشهدی اظهارکرد: در حال حاضر واحدهای تحقیق و توسعه صنعت خودرو چندان فعال نیستند و به همین دلیل خودروسازان داخلی با ضعف دانش طراحی خودرو مواجه هستند.

 وی با بیان این‌که تمرکز بر طراحی و تولید محصول با برند داخلی از راهکارهای مهم برای افزایش اشتغال در صنعت خودرو است، خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهی مهندس تحصیلکرده در رشته‌های مرتبط صنعت خودرو وجود دارند که خودروسازان با جذب آنها می‌توانند از یک سو توان مهندسی و طراحی خود را تقویت کرده و از سوی دیگر اشتغال را افزایش دهند.

 عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه‌داد: خودروسازان داخلی باید با سرمایه‌گذاری در واحدهای تحقیق و توسعه در جهت دستیابی به دانش فنی طراحی و تولید خودرو با برند ملی حرکت کنند.

 

باید توجه داشت صنعت خودرو کشور سال‌هاست با مشکل تحقیق و توسعه مواجه است و هزینه‌های گزافی را برای ایجاد خطوط تولید خودورهای جدید کشورهای پیش رو این صنعت در جهان انجام می‌دهند در حالیکه با در اختیار داشتن انبوه نیروی مهندسی خبره و تحصیلکرده و دادن میدان به آنها در بخش تحقیق و توسعه خودرو (R&D)، آینده صنعت خودرو کشور را بیمه کنند.